Přejít na obsah

Petr_P's Blog

  • příspěvků
    54
  • komentářů
    17
  • zobrazení
    246 134

Letecké náramkové hodinky Vzdušných sil AČR - část čtvrtá


Petr_P

6 680 zobrazení

Letecké náramkové hodinky Vzdušných sil AČR, část čtvrtá

 

2.3 Současnost hodinek PRIM Letecké Automatic u českého letectva

 

02_PRIM_Letecke_Pikec_03.jpg

Obrázek 2-15 ? Jednou z Achillových pat v konstrukci PRIM Letecké Automatic je mosazné pouzdro s povrchovou ochranou chromováním, která časem podléhá kombinaci lidského potu a mechanického otěru, jak je vidět na hraně pouzdra hodinek se sériovým číslem 000565. Uvedená materiálová řešení ale odpovídaly dané kategorii hodinek v dané době. Také nikdo nepřepokládal, že bude snaha držet je naživu i téměř po 30 letech používání. Autor fotografie: Pikec

 

Ačkoliv se to může zdát neuvěřitelné, tak hodinky PRIM Letecké Automatic přežily těžké období transformace našich ozbrojených sil po roce 1989 a dnes jsou stále v inventáři našeho letectva. A to přesto, že byly vyrobeny již před 27 lety! V žádném případě už to nejsou ty tisíce kusů zavedených počátkem 80. let, ale pouze několik zbývajících desítek kusů. I tak jsou to z hlediska kvantity stále nejpočetnější náramkové hodinky u VzS AČR.

 

Je tu ale jedno velké ALE. Na zápěstí letových posádek je najdete velmi, velmi výjimečně. Podle všech dostupných informací je drtivá většina z nich (a možná už všechny) neprovozuschopná. Hodinky jsou uloženy ve skladech ve velmi špatném stavu daném jejích stářím a letitým používáním.

 

Naštěstí v letech 2008-2009 se jich část (32 kusů) vrátila do aktivní služby na 24. základně dopravního letectva Praha-Kbely. Před tím ale podstoupily u jejich výrobce ELTON hodinářská a.s. rozsáhlou generální opravu. Během ní ale nakonec vznikly kompletně nové hodinky, které ale na první pohled vypadají téměř identicky.

 

Posuďte sami. Vzhledem k jejich špatnému stavu se měnil strojek, ručičky, pouzdro a číselník. Místo kalibru 96 se dával kalibr 72 (neboli strojek Miyota cal. 8215, 3 Hz, 21 kamenů, rezerva chodu 45 hodin), číselník byl rovněž nový se současným znakem letectva a pouzdra nová nerezová. Originální víka s vyraženými čísly se renovovala. Pokud to pro jejich špatný stav již nešlo, tak se vyráběly repliky vík s původním výrobním číslem. Původní černý plastový řemen byl nahrazen černým řemenem z hovězí kůže.

 

Pro účely tohoto článku jsem si tyto repasované hodinky označil jako ?PRIM Letecké Automatic (Miyota)?.

 

02_PRIM_Letecke_Miyota_Pikec_01.jpg

Obrázek 2-16 ? PRIM Letecké Automatic (Myiota) našeho letectva ve výsledné podobě po generální opravě z let 2008-2009. Autor fotografie: Pikec

 

02_PRIM_Letecke_Miyota_Pikec_03.jpg

Obrázek 2-17 ? Noční svit indexů a ručiček PRIM Letecké Automatic (Myiota) je založen na moderních fotoluminiscečních materiálech schopných absorbovat světelnou energii a pak ji postupně vyzářit (tzv. fosforence). Bohužel na těchto hodinkách to moc dlouho svítit nevydrží, po krátkém nasvícení je za cca 15 minut po všem. Autor fotografie: Pikec

 

02_PRIM_Letecke_Miyota_Pikec_02.jpg

Obrázek 2-18 ? Detail na černý originální řemínek z hovězí kůže, který byl dodáván s PRIM Letecké Automatic (Myiota). Autor fotografie: Pikec

 

Dnes se těmito hodinkami pyšní letové posádky 241. dopravní letky (s letouny Airbus A319CJ, CL-601 Challenger a Jak-40), 242. transportní speciální letky (s letouny An-26 a nově Airbus Military CN-295M) a 243. vrtulníkové letky (s vrtulníky Mi-8/17 a W-3A Sokol).

 

Všechny repasované hodinky byly vyfasovány jako erár. PRIM Letecké Automatic (Miyota) na základně Praha-Kbely tak spolu s hodinkami ASKANIA u stíhacích letek na základně Čáslav tvoří nepočetnou skupinku současných oficiálních erárních hodinek našeho letectva.

 

A proč to letectvo podstoupilo a nekoupilo si rovnou hodinky nové? Důvod je velmi jednoduchý - stejně jako u jiných rozpočtových organizací je mnohokrát jednoduší a schůdnější dát věci opravit (byť hodně radikálním způsobem) a financovat to z provozního rozpočtu než si pořizovat zcela nové věci z rozpočtu investičního.

 

02_Mi-8S_Kouba_01.jpg

Obrázek 2-19 ? Transportní vrtulník Mil Mi-8S Hip z výzbroje 243. vrtulníkové letky dislokované ze základny Praha-Kbely je určen především k dopravě vysokých státních, ústavních a vojenských činitelů. Autor fotografie: Jan Kouba

 

02_PRIM_Letecke_Miyota_Pikec_04.jpg

Obrázek 2-20 ? PRIM Letecké Automatic (Miyota) v pilotním prostoru vrtulníku Mi-8S spolu s ruskými (sovětskými) palubními hodinami AČS-1M. Autor fotografie: Pikec

 

02_PRIM_Letecke_Miyota_Pikec_05.jpg

Obrázek 2-21 ? PRIM Letecké Automatic (Miyota) v nočním pilotním prostoru vrtulníku Mi-8S, který je osvícený tlumeným červeným nočním světlem. Autor fotografie: Pikec

 

- Konec čtvrté části -

1 komentář


Doporučené komentáře

Pokud chcete odpovídat, musíte se přihlásit nebo si vytvořit účet.

Pouze registrovaní uživatelé mohou odpovídat

Vytvořit účet

Vytvořte si nový účet. Je to snadné!

Vytvořit nový účet

Přihlásit se

Máte již účet? Zde se přihlaste.

Přihlásit se
×
×
  • Vytvořit...