Přejít na obsah

Garmin Fenix


Doporučené příspěvky

Harwey - to je ono, už jsem to nainstaloval a stahují se aktualizace map atd. Hodinky jsem tak nějak nastavil, ale hlavně mi na ruce sedí, i když nemám moc objemné zápěstí a hodinky jsou velké. První dojmy jsou, že zpracování je výborné, na tu velikost jsou hodinky celkem lehké. Co je oproti Suuntům velký rozdíl, je složitost, položek v menu je fakt strašně moc. Zatímco má Suunta Spartan Spotr Wrist HR jsou jednoduché sportovní hodinky, obsahujícím jen to základní, ale víceméně vše, co potřebuji, D2 Charlie jsoou mnohem komplikovanější a na rozdíl od Suunta nemají dotykový displej. Na druhou stranu jsou krásné a s přihlédnutím k velikosti, která může být občas omezující, i univerzálnější. Uvidíme. Mám je koupené s tím, že je mohu vrátit (jde o letecký e-shop, kde mám známé), ale nejspíš k tomu nedojde a těším se na seznamování. Chci je používat k běžnému nošení i létání, Suunta vyhradím outdorovějším aktivitám a sportu. Na co koukám s obavami, je přiložený kožený řemen, ten mi oproti jiným mým hodinkám přijde takový nekvalitní, teď sice vypadá dobře, ale obávám se, že nevydrží dlouho. Naštstí je v balení i silikon a nejspíš dokoupím ještě nějaký v jiné barvě... Víc zase příště.

Ale mám další otázky. Někde v nějakém instruktážním videu o propojení s PC jsem tuším viděl, že by to po mně chtělo chtít v některý moment ID přístroje, ale zatím tento požadavek nenastal, nevíte, kdy a kde to nastane? A zatím mne taky hodinky neupozorňují na maily, Facebook atd. a ani v nastavení jsem to zatím nenašel. Suunta lze nastavit na notifikace z jednotlivých zdrojů v mobilu - kalendář, příchozí hovory, Facebook, Messenger, maily z různých adres atd., tady jsem na to zatím nenarazil, můžete mi poradit? Díky.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • Odpovědi 1,1tis.
  • Vytvořeno
  • Poslední odpověď

Uživatelé s nejvíce příspěvky v tomto témátu

Uživatelé s nejvíce příspěvky v tomto témátu

Mám s dovolením další dotaz. V noci jsem toho moc nenaspal, do půlnoci jsem aktualizoval a ve 3 ráno se vzbudil a zase zkoušel nastavení. Celkem se daří, ale na co jsem zatím nepřišel, je barometr vs výškoměr. K měření tlaku mají hodinky barometrický snímač, k měření výšky lze použít GPS ale do výškoměru "kecá" i barometr, protože s výškou se v daném okamžiku klesá tlak. Zatím se mi nepodařilo nastavit obě hodnoty, aby výškoměr ukázal správnou nadmořskou výšku a současně barometr správný tlak. Taky jsem si všiml, že barometr ukazuje tlak přepočtený na hladinu moře, ale ne absolutní hodnotu v daném místě, nevíte, zda i tuto hodnotu umí hodinky zobrazit?

 

A ještě dotaz k mapám - v hodinkách jich je údajně víc, základní basemapa, východo- a západoevropská topo, cyklistická, aspoň to hodinky tvrdí. Ale zatím jsem nepřišel na to, jak si mapu zobrazit, abych věděl, kde jsem a kterým směrem se třeba vydat dál (myšleno bez navigace, prostě se na mapu kouknout jako na papírovou...).

 

Předem díky.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

nepamatam sa teraz presne, ale tusim je to funkcia sledovat a tam su mapy. chvilku to trva kym ti nabehne GPS a najde ta.

vyskomer som kalibroval z GPS, a barometer to potom tusim berie z nadmorskej vysky.

s tymto som nemal vobec problem.

nemam ich tu teraz, vecer sa k tomu mozme vratit:)

skus postukat vsetky moznosti pri volbe vyskomera aj barometra, neboj sa nic nerozstelujes:)

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Harwey - nějakou mapu jsem našel - když jsem listoval seznamem aktivit, tak až dole byla taky navigace a mapa. Nicméně NĚJAKÁ mapa, netuším, která z těch, co jsem psal výš, jestli topo nebo cyklo apod... Ale mapa to byla, takže dobrý a zbytek postupně vypátrám...

Výškoměr lze pochopitelně kalibrovat z GPS a hodnoty jsou cca správné. Pak lze výškoměr kalibrovat manuálně a pokud znám nadmořskou výšku místa, kde stojím, bude to úplně přesné. Nicméně nemyslím že barometr nebere tlak určitě z nadmořské výšky, od toho je tam barometrické čidlo, které snímá aktuální atmosférický tlak a software by ho měl maximálně přepočítat podle výšky na hladinu moře a přepočtenou hodnotu zobrazit. Problém je, že třeba Casio ProTrek, které nemají GPS ale jen barometrický senzor, je tlak vždy správný a nedoporučuje se ho kalibrovat, jen např. po závadě senzoru. A kalibruji jen výškoměr a to manuálně, protože GPS chybí. A když výškoměr v místě se známou výškou kalibruji, tlak zůstává stále stejný, což je logické, protože v dané chvíli stále stejný opravdu je. Ale tady, když měním manuálně výšku na správnou, se mi podle toho mění i zobrazovaný tlak a to je špatně. No, když tak to probereme večer, pokud budeš mít čas, děkuji.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

ohladom tlaku, zle som sa vyjadril, je to tak ako pises. vyskomer detto.

moje som mal len raz na tripe v tatrach, vyskomer ukazoval spravne rozne nadmorske vysky, a tlak sa drzal rovnaky podla senzora.

takze je mozne ze mas nieco zle...ale netusim co...a vobec neviem preco:)

 

na 5X je mapa len tato

- Predinštalovaná topografická mapa s podporou cyklotrás v rámci Európy (takze to bude asi len jedna kombinovana)

 

Topografická mapa Európy ? TOPO EURO (mierka 1:100 000)

Základný popis: TOPO Euro je digitálna (vektorová) mapa s pokrytím 42 štátov Európy.

Vychádza zo zdrojov v mierke 1:100 000, obsahuje dáta digitálneho modelu terénu (DMT).

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Na D2 Charlie jsou:

- Worldwide DEM Basemap, NR

- Garmin DEM Map EU 2017

- TopoActive Europe v4 East

- TopoActive Europe v4 West

- Garmin Cycle Map, EU, North East, 2018

- Garmin Cycle Map EU, South West 2018

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Garmin D2 Carlie, den druhý. Asi se nevyhnu srovnání s hodinkami Suunto Spartan Sport Wrist HR, které mám už rok. Oboje jsou sportovní, oboje TOP značkové, ale jinak to jsou úplně jiné hodinky, na kterých jsou vidět rozdílné filosofie výrobců. Nejdřív Suunto a dovolím si trochu popustit uzdu fantazii - je to finská značka. Finové, drsní seveřané, historicky neměli snadný život, obstarat si živobytí stálo hodně úsilí a možná i proto nemrhají na hodinkách energií na vymýšlení stovek funkcí. Spartany mají prostě jen to, co je třeba k monitorování sportovního výkonu. A tomu odpovídá i jednoduché, přísně logické a intuitivní menu, až skoro jakoby německé, které se člověk naučí za chvíli. Hodinky nemají barometr ani mapy, GPS ajednoduchou možnost navigace ovšem ano. Jsou velké, ale celkem ploché, lehoučké, skvěle tvarovaný silikonový řemen, pod kterým se nepotí ruce, design je jednoduchý a bez zbytečných okras. Primární konektivita je s PC, mobilní aplikace je okleštěná. Minerální sklo, obrovský displej a to hlavní, je dotykový. Tím pádem museli Finové šetřit energií a mají k tomu pár vychytávek. Hodinky např, po položení zhasnou displej a usnou si, jakmile se s nimi pohne, opět se probudí. Atd. Funguje to velmi dobře, výdrž bez GPS je 10 dnů.

 

A teď proč tu jsme - Garmin D2 Charlie. Hodinky vyvinuté pro piloty, jde víceméně o F5X, liší se snad jen titanovou lunetou a možná trochu designem. Sklo je safírové a dokonce mírně klenuté. Oproti Spartanům mají barometr a mapové podklady, v ceně jsou mapy (i databáze) letecké, ale i cyklomapy, topomapy i normální silniční mapa. Řemínky jsou dva, kožený hnědý a černý silikon, oba s geniálním rychloúchytem a hustým děrováním, jinak je ale řemen Suunta dle mne tvarován lépe, ke Garminům lze ale dokoupit různobarevé mutace řemenů, už se na ně těším. Hodinky jsou fakt velké a vysoké, hmotnost 89 g je větší než u Finů, ale přesto stále nízká. Hodinky vypadají oproti finským větší a robustnější, pod motorkářskou bundu se už asi nevejdou. Přesto mají paradoxně menší displej a navíc nedotykový, na vše je 5 tlačítek, jinak perfektních a s výbornou odezvou. Každá mince má ale 2 strany a tím pádem  jsou na dom Garminy lépe s energií. Úsporné vychytávky se nekonají (aspoň jsem na ně nepřišel), přesto hodinky teoreticky vydrží déle (uvidíme) a když se nepoužívají pravidelně, lze je vypnout. Nabíjení je dle mého horší, jde o klasický konektor oproti magnetickému u Spartanů. Primární pro konektivitu je tu mobil (apka Garmin Connect) a kdo ho nemá, tak PC (Connect a kvůli aktualizacím apod Express), snad to píšu správně, když tak mne opravte. Uživatelské prostředí v mobilu je složitější než u Suunto, ale překvapivě přehledné a pěkné, líbí se mi víc než u Suunta. Mezi mobilem i hodinkami lze provádět víc věcí, vše mi zatím funguje skvěle. Notifikace fungují lépe než u Finů a navíc lze třeba na zprávy v Messengeru i odpovídat, byť jen symbolem "To se mi líbí". Lze ovládat i hudbu a další věci, které Suunto neumí. Garmin je americká firma a já měl první leteckou navigaci snad v roce 1992 a od té doby stále nějakou, teď mám třeba jednu motocklovou a jednu malou, ruční outdoorovou. A Amíci se umí rozmařile rozmáchnout, jak velikostí, designem, tak funkcemi. Ono jich logicky musí být víc vzhledem k barometru, mapám a plnohodnotné navigaci, ale i jiných nastavení a možností a údajů je mnohem víc, myslím, že to běžný uživatel ani nevyužije. Ale každý si najde to svoje, to co nepotřebuje, odebere a pro mne překvapivě lze přímo v hodinkách založit novou sportovní disciplínu, vymyslet si k ní datová pole apod., to jde u Suunta jen v PC. Ale díky stovkám položek v menu je to celé pro mne zatím dost složité, nepřehledné a chvíli potrvá, než se to naučím, i díky absenci dotykového displeje. Na druhou stranu ale už druhý den zvládám dost věcí, i když spoustu ještě zdaleka ne. K vlastním funkcím zatím moc nenapíšu, dnes jsem jen jel asi 10 km autem s puštěným záznamem trasy a dalších údajů, kterých je mnohem víc než u Suunta (užitečnost v praxi zatím neumím posoudit), založil jsem si novou disciplínu, aktualizoval software, vše nastavil, updatoval mapy, nastavil spojení s mobilem i PC atd. Hodinky mi na ruce nesedí tak skvěle jako Suunta, na druhou stranu nesedí vůbec špatně, což je pro mne příjemné překvapení. Mám pocit, že snímač tepu na zápěstí funguje trochu lépe než Suunto, aspoň zatím žádné výpadky. Design není jednoduchý, naopak, ale jsou fakt sexy a určitě se dají nosit denně, od sportu, přes hospodu až k obchodnímu jednání. A  abych nezapomněl, v tomto případě i do letadla, proto jsem si je taky kupoval, ale posoudit příslušné funkce ještě nemohu. V každém případě je bezva databáze letišť, navigace na ně a v nouzi k nejbližšímu, super bude počasový radar atd. Trochu se teď peru s hodnotami výškoměru vs. barometru, ale to se určitě naučím. No a to je zatím všechno, pokud jsem něco napsal blbě, prosím místní odborníky, ať mne opraví, díky a omlouvám se, že jsem si, zatím jako víceméně garminový laik, dovolil takhle rozepsat.    

post-3283-0-75188200-1532127434_thumb.jpg

post-3283-0-78660900-1532127466_thumb.jpg

post-3283-0-94545500-1532127473_thumb.jpg

post-3283-0-85645400-1532127495_thumb.jpg

Upraveno uživatelem Ivan Lelák
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Harwey - máš pravdu, vždycky chci problematiku prozkoumat do detailů. Ono to má souvislost i s mými D2 Charlie, protože jsem před 2 roky napsal podrobnou recenzi, spíš dlouhodobý test Casio ProTrek PRW-6100, je i tady na Chronomagu. Dostával jsem pozitivní zpětné vazby a názory, že je to lepší než návod, což je tak trochu pravda, protože jsem objevil i věci v návodu nezmíněné. Na základě recenze mne oslovil jeden obchod, zda ji může použít na svých stránkách a po nějaké době mi poskytl k podrobnému testu výše zmíněná Suunta. Ta jsem testoval skoro 3 měsíce, opět napsal rozsáhlou recenzi a objevil zase pár věcí, které v manuálu nejsou a pár chyb software a nesouladů hodinek s manuálem. Nakonec jsem si Suunta oblíbil, koupil je a tím se rozjel můj zájem o chytré hodinky. Jediné, co mi vadilo, byla absence barometru, který měly naopak mé ProTreky a jako pilot jsem ho uměl ocenit a používat. Ale dvoje hodinky naráz nenosím a postupně jsem se propracoval až k F5X, které mají navíc mapy a k letecké mutaci D2 Charlie, která má i letecké mapy, databáze a další letecké funkce.  Takže vše začalo ProTreky, jejich recenzí a určitě mi to nedá, abych postupně neotestoval i Garmin D2 Charlie. Tak hned to ale nebude, protože Garminy jsou složitější než Suunta, nejdřív musím pochopit "filosofii" hodinek a výrobce, pak se je naučit obsluhovat a veškeré funkce otestovat jak v obýváku, tak v reálných situacích. A musím jít, jak píšeš, až pod kůži, abych přišel fakt na všechno a odhalil někdy i nečekané možnosti použití nebo slabiny. Moc by mi pomohlo, kdybys mi pomohl ověřit ten výškoměr/barometr, jak jsme si o tom psali, tj. jak docílit toho, abych měl jak správný tlak, tak správnou výšku. Třeba teď jsem doma a hodinky ukazují tlak 1012 hPa, což může být cca správně, i když to budu muset ověřit na letišti s kalibrovaným barometrem. Ale výškoměr mi ukazuje 96 metrů, což je blbost, protože jsem ve výšce 262 metrů. No a když třeba zvolím ve funkci "Výškoměr"  volbu "Synchronizovat s výškou", která spustí GPS a nastaví správnou výšku, v ten moment mi ale ujede tlak na nějakých 1035 hPa, což je blbost, navíc nechápu, proč s větší výškou se mi zobrazí i větší tlak což je další blbost. Takže bych potřeboval najít možnost, jak: 1. Zkalibrovat barometr na správnou hodnotu (udělám na letišti podle referenčního barometru), čímž ověřím, zda barometrický senzor v hodinkách funguje a je výrobcem nastaven správně. To udělám jednou, max párkrát za rok pro jistotu, že senzor časem "neujíždí". 2. Zkalibrovat, resp. nastavit správnou aktuální výšku, ať manuálně, což je přesnější, pokud znám přesnou výšku místa, kde stojím a nebo pomocí GPS.

PS: Nechce se mi to mazat, ale možná jsem na to přišel, poprvé jsem našel variantu, jak nastavit jak tlak, tak výšku (Barometr - Kalibrovat - Zadat správnou nadmořskou výšku (ANO) a když dál mačkám pravé horní tlačítko -D-, pokračuje to nastavením správného tlaku). A zatím to vypadá, že se mi podařilo sladit nastavení obou hodnot na správné. Píšu o tom tak podrobně, protože je to pro piloty důležité a budu to muset dělat často, protože jakmile se venku změní tlak, zase ujede ve stejném místě i výška, což je v pořádku a nastavení správné výšky se musí dělat každou chvíli, pokud je to důležité (třeba za tu chvilku co to píšu, se nepatrně změnil tlak a současně výška na 263 metrů, i když sedím na stejném místě...:-)). 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Harwey - a víš, co je zajímavé? Na hodinkách mám ciferník a na pozici 9 změny atmosférického tlaku, což je jen šipka. 2 dny byla vodorovná, jako by byl stále stejný tlak, což je teoreticky možné, ale nezvyklé. No a jak jsem provedl sladění tlaku s výškou (závěr předchozího příspěvku) a psal jsem, že mi už po 15 minutách změnou barometrického tlaku výškoměr ukazuje 263 metrů místo správných 262, tak i tahle šipka se najedou ohnula dolů, což znamená pokles tlaku (a tím logicky větší výšku). Tak si říkám, jestli tu kalibraci a sladění barometru s výškoměrem není třeba u nových hodinek provést, aby to celé začalo správně fungovat. Ale to jen spekuluji a až čas ukáže, zda to tak je (popř. to mohou vysvětlit místní odborníci).

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Já mám aktuálně 1012 hPa, tedy nepatrně nižší tlak než je standard (1013,2 hPa). 1012 mi přišlo na dnešní počasí málo, očekával jsem v ČR tlakovou výši, ale jak jsem teď koukal na synoptickou mapu Evropy, což je mapa založená na izobarách (něco jako vrstevnice, ale čára spojuje místa se stejným tlakem) a asi tady fakt nižší tlak bude. Máš pravdu, mezi civilisty se používá přepočtený tlak, protože cokoliv je nad 1013 hPa, je to oblast s vysokým tlakem (tlaková výše, brázda vysokého tlaku apod.) a cokoliv je pod 1013 hPa, je oblast s nízkým tlakem. A podle toho se dá laicky odhadnout počasí. Koneckonců na tomhle principu fungují i kdysi populární domečky s panáčky, kteří vykukovali ze dveří). Výhoda přepočteného tlaku je, že na něj nemá vliv nadmořská výška, takže bude-li na celém Slovensku stejná meteosituace, zobrazí se všem stejný přepočtený tlak, ať jsou v Komárně nebo na Lomnickém štítu. Skutečný atmosférický tlak se ale bude v místech s různou nadmořskou výškou lišit a člověk by si to musel přepočítat podle výšky, v jaké zrovna je. Ono se to využívá i v letectví. Když letím odněkud někam, mám sebou databázi letišť a v ní i údaje o cílovém letišti včetně jeho nadmořské výšky (je to i v hodinkách D2 Charlie). Dejme tomu, že nad cílovým letištěm je nízká oblačnost nebo mlha a já ze vzduchu nevidím na zem, ale někdo tam je u rádia. Vyžádám si tedy jejich aktuální QNH, což je tlak přepočtený na hladinu moře. Tento údaj nastavím na výškoměru v malém okénku s tlakem a současně s tím se mi ručička výškoměru pootočí a ukáže mou nadmořskou výšku. Začnu klesat skrz mlhu k dráze a až do přistání budu v každém okamžiku vědět, jak vysoko jsem nad zemí. A protože znám třeba o topografii oblasti kolem letiště (mapka je v databázích), přizpůsobím dráhu letu tak, abych třeba nevrazil do kopce u letiště. Těsně nad zemí už se samozřejmě budu spoléhat na to, že dráhu před sebou uvidím, což mi koneckonců řeknou i rádiem, na letiště, kde není na zemi vidět na krok, by sedal jen blázen. Takže naprd to není, protože to samé mohu udělat i na hodinkách...

post-3283-0-39863000-1532203812_thumb.jpg

Upraveno uživatelem Ivan Lelák
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Kdo chce nastavit relativně přesně tlak a nemá přístup ke kalibrovanému barometru (třeba já mám doma meteostanici, hodinky Casio ProTrek s barometrem a mobilní telefon s barometrem a všechna zařízení ukazují dost rozdílné hodnoty), mohu doporučit třeba mobilní aplikaci Aladin, kde je aktuální tlak pro určité místo relativně přesný. A pro ještě větší puntičkáře mohu doporučit tzv. synoptickou mapu, kde najdete tzv. izobary, tj. místa se stejným atmosférickým tlakem. Tohle je třeba mapa z dnešního rána - západem Čech vidíte procházet izobaru 1015 hPa a středním Slovenskem 1010 hPa. Když si vzdálenost mezi nimi rozdělíte na 5 dílků, u nás ve VČ je tedy cca 1014 hPa a navíc (to chce ale už trochu znalostí meteorologie) od západu k nám postupuje oblast vyššího tlaku, takže každou hodinou se tlak bude zvyšovat. Hodinky mi opravdu ukazují 1014 hPa. Ještě jsem si chtěl podle synoptické mapy, která nelže, ověřit Aladina a zadal jsem do něj tedy Cheb - a Aladin v něm opravdu ukazuje 1017 hPa, což cca koresponduje s mapou.

 

Omlouvám se za tuhle porci teorie, ale všechny hodinky Garmin F5 (a možná i jiné modely Fenixů, jsem v tom ještě laik) jsou barometrem vybaveny a jsou tu možná majitelé, kteří chtějí funkce spojené s barometrickým snímačem, používat. A když, tak ať máme aspoň zhruba přesné hodnoty...:-).   

post-3283-0-70942200-1532331918_thumb.jpg

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Pokud chcete odpovídat, musíte se přihlásit nebo si vytvořit účet.

Pouze registrovaní uživatelé mohou odpovídat

Vytvořit účet

Vytvořte si nový účet. Je to snadné!

Vytvořit nový účet

Přihlásit se

Máte již účet? Zde se přihlaste.

Přihlásit se

×
×
  • Vytvořit...