Přejít na obsah

Petr_P's Blog

  • příspěvků
    54
  • komentářů
    17
  • zobrazení
    246 190

Letecké palubní hodiny řady AČS-1 - část druhá


Petr_P

2 502 zobrazení

Letecké palubní hodiny AČS-1, AČS-1M a AČS-1M - část druhá

 

4 AČS-1M

AChS-1M_dwg.jpg

 

AChS-1M_K_02.jpg AChS-1M_K_03.jpg

Obrázek 8 ? Hodiny AČS-1M, index ??"

 

4.1 Varianty ručiček a ciferníku

Hodinky AČS-1M se vyráběly stejně jako AČS-1 ve dvou variantách číselníku a ručiček:

 

(1) Index ???"" na číselníku a za sériovým číslem v dokumentaci = bílou barvou natřené ručičky a indexy (pro osvětlení červeným světlem externího osvitu).

 

(2) Index ?B" na ciferníku a za sériovým číslem v dokumentaci = ručičky a indexy jsou pokryty luminiscenční barvou s ?dočasnou dobou dosvitu".

 

Více viz kapitola 3.1.

 

AChS-1M_B_01.jpg AChS-1M_K_00.jpg

Obrázek 9 ? Dvě různé varianty hodin AČS-1M. Ciferník s indexem ?B" je na prvním obrázku, dobře jev viditelný červený terč v signalizačním otvoru. Ciferník s indexem ??" je na druhém obrázku, terč v signalizačním otvoru je šedivý.

 

 

4.2 Barva terče v signálním otvoru na ciferníku

Barva terče hodin AČS-1M (pozice 6) ciferníku je závislá na variantě ručiček a ciferníku. Je to shodné s hodinami AČS-1.

 

(1) Index ??" - stisknutím červeného ovládacího knoflíku (pozice 6 na výkrese) se objeví šedivý, šedivý ? bílý nebo bílý terč.

 

(2) Index ?B" - stisknutím červeného ovládacího knoflíku (pozice 6 na výkrese) se objeví červený, červený ? bílý (luminiscenční) nebo bílý (luminiscenční) terč.

 

Více viz. kapitola 3.2

 

AChS-1_B_06.jpg

Obrázek 10 ? Hodiny AČS-1M, indexem ?B" v signální otvoru jsou vidět současně terče obou barev = pole rozděleno vertikálně na červenou a bílou polovinu

 

4.3 Ukazatel stopek

Ukazatel stopek (pozice 3) označený indexem ?CEK" (???????????"). Tento ciferník je rozdělen na 30 dílků a ukazuje minuty chodu stopek.

 

Pozn. Sek..dy ukazuje velká sek..dová ručička na hlavním ciferníku.

 

Více viz kapitoly 2.1.1 a 3.3.

 

4.4 Identifikační znaky na zadní straně pouzdra

Na zadní straně pouzdra hodin je reliéfní nápis v azbuce ????-1M"

 

AChS-1M_K_04.jpg

Obrázek 11 ? Hodiny AČS-1. Reliéfní nápis ????-1M" vykukuje těsně nad upevňovací objímkou. Jinak se zadní strana hodin AČS-1M neliší od AČS-1.

 

5 AČS-1MN

Palubní hodiny vycházejí z AČS-1M. Hlavní odlišností je přidání integrálního nočního osvitu napájeného z palubní elektrické sítě letounu. To má za následek jiné rozměry a provedení ciferníku, protože při použití stejného hodinového strojku a stejného montážního průřezu, bylo nutno přepracovat čelní masku, aby se tam vešla čtyři osvětlovací tělesa. Další změnou je vyšší hmotnost a zcela jiné řešení elektrického konektoru.

 

Vzhledem k přepokládanému malému rozšíření (jest-li vůbec nějakého) tohoto modelu se mi dosud nepodařilo sehnat jedinou fotografii.

AChS-1MN_dwg_01.jpg

Obrázek 12 ? Hodiny AČS-1MN

 

5.1 Varianty integrálního osvitu

Hodinky AČS-1MN se vyráběly ve dvou variantách osvitu, který je ale vyznačen písmenem na ciferníku:

 

(1) Index ??" na číselníku a za sériovým číslem v dokumentaci = integrální osvětlení červeným světlem.

 

(2) Index ??" na ciferníku a za sériovým číslem v dokumentaci = (v latince to ale znamená "B") = integrální osvětlení bílým světlem.

 

Více viz kapitola 3.1.

 

5.2 Varianty ručiček a ciferníku

Ciferník a ručičky byly unikátní pro verzi AČS-1MN a byly celkově menší než u AČS-1 a AČS-1M. Taktéž subciferníky a ručičky času letu a stopek byly zmenšeny.

 

Ručičky a indexy ciferníku hodin AČS-1MN se vyráběly pouze ve variantě s bílým nátěrem

 

Více viz kapitola 3.1.

 

5.3 Barva terče v signálním otvoru na ciferníku

Barva terče hodin AČS-1MN (pozice 6) ciferníku není závislá na variantě ručiček a ciferníku. Obě verze osvitu (index ???" a Index ?B") jsou shodné - stisknutím červeného ovládacího knoflíku (pozice 6 na výkrese) se objeví šedivý, šedivý ? bílý nebo bílý terč.

 

Více viz. kapitola 3.2

 

5.4 Ukazatel stopek

Ukazatel stopek (pozice 3) označený indexem ?CEK" (???????????") je podobně jako na modelu AČS-1M rozdělen na 30 dílků a vybaven pouze jednou (minutovou) ručičkou stopek.

 

Více viz kapitola 4.3.

 

5.5 Identifikační znaky na zadní straně pouzdra

Na zadní straně pouzdra hodin je reliéfní nápis v azbuce ????-1MN"

 

Na rozdíl od modelů AČS-1 a AČS-1M na zadní straně kompletně přepracován přívod elektrické energie. Dva šroubovací konektory byly nahrazeny jedním 7 kolíkovým konektorem se zástrčkou. Ten přivádí jak napětí 27 V DC pro napájení ohřevu, tak i střídavé napětí 6 V AC/ 400 Hz pro napájení 4 osvětlovacích prvků okolo ciferníku.

AChS-1MN_dwg_02.jpg

Obrázek 13 ? Hodiny AČS-1MN

 

6 Jak rychle rozpoznat modely a verze hodin?

Pro tento případ zde uvádím zkrácený postup, jak při nákupu hodin přes inzerát nebo při prohlídce kokpitu letounu rychle rozeznat modely AČS-1 a AČS-1M od sebe a identifikovat jejich varianty (model AČS-1MN pomíjím pro jeho vzácnost):

 

(1) Pokud je k dispozici atestát, zkontrolovat, zda se shoduje model (AČS-1, AČS-1M) na první straně atestátu a na nápisu zezadu na pouzdru. Pokud není atestát k dispozici, tak zkontrolovat jenom nápis na zadní straně pouzdra.

 

(2) Pokud je k dispozici atestát, zkontrolovat schodu sériového čísla v atestátu se sériovým číslem vyraženým zepředu na ciferníku. Pozor: index provedení ciferníku (??", "B") je součástí sériového čísla.

 

(3) Pokud není dokumentace k dispozici a není možno se podívat na zadní stranu pouzdra (nákup přes internet, namontováno v letadle) je nejrychlejší identifikací subciferník stopek. Pokud je indexován do 60 a má dvě ručičky, je to model AČS-1. Pokud má sek..dový ciferník indexy očíslovány jen do 30 a jednu ručičku, tak je to model AČS-1M.

 

(4) Je-li na ciferníku (u číslice 3) index ??", pak barva terče v signálním otvoru (aktivuje se velkým červeným knoflíkem) musí mít bílou, šedou a bílo-šedou barvu.

 

(5) Je-li na ciferníku (u číslice 3) index ?B", pak barva terče v signálním otvoru (aktivuje se velkým červeným knoflíkem) musí mít bílou, červenou a červeno-šedou barvu.

 

(6) Je-li na ciferníku (u číslice 3) index ?B", pak ručičky a indexy ciferníku musí v noci sami svítit slabým nazelenalým světlem. Doporučuji kontrolovat i hodin s indexem ??" pro případ, že někdo ?chytře" smontoval hodiny s použitím součástek z různých verzí

 

V každém případě se ale vybavte tištěnou verzí tohoto blogového článku a originální ruské příručky.

 

- Konec druhé části -

0 komentářů


Doporučené komentáře

Neexistují žádné komentáře

Pokud chcete odpovídat, musíte se přihlásit nebo si vytvořit účet.

Pouze registrovaní uživatelé mohou odpovídat

Vytvořit účet

Vytvořte si nový účet. Je to snadné!

Vytvořit nový účet

Přihlásit se

Máte již účet? Zde se přihlaste.

Přihlásit se
×
×
  • Vytvořit...