Přejít na obsah

Petr_P's Blog

  • příspěvků
    54
  • komentářů
    17
  • zobrazení
    246 173

Letecké palubní hodiny řady AČS-1 - část pátá


Petr_P

2 319 zobrazení

Letecké palubní hodiny AČS-1, AČS-1M a AČS-1MN - část pátá

 

8 Hodiny AČS-1M v letadlech L-39, Mi-35 a Tu-154M

 

8.1. Hodiny AČS-1M v letounu L-39

 

L-39C_night_02.JPG

Obrázek 21 ? Hodiny AČS-1M, index ??" v letounu L-39C. Osvit je přepnut do módu s bílým světlem. Tento mód je určen pro osvětlení kokpitu na zemi (při údržbě, předletové přípravě) nebo jako záložní za letu. Hodiny AČS-1M jsou pak dobře viditelné na dolním okraji fota, zhruba uprostřed.

 

L-39C_night_01.JPG

Obrázek 22 ? Hodiny AČS-1M, index ??" v letounu L-39C. Osvit je přepnut do primárního nočního letového módu s červeným světlem. Fotoaparát to moc nepobral, ale pro noční vidění pilota je to docela super.

 

Jak už bylo zmíněno v úvodu, hodiny řady AČS-1 jsou součástí většiny letounů české/československé výroby Aero L-39 Albatros. Že se nejednalo o zanedbatelné množství hodin, svědčí fakt, že celkem bylo vyrobeno cca 2900 těchto dvoumístných letounů, které spotřebovali okolo 5800 hodin, z nichž drtivá většina byly právě AČS-1M.

 

V letounech řady L-39 je instalována verze AČS-1M, s ciferníkem s indexem ??".

 

Poznámka: Pamětníci, kteří pracovali u výrobce, mi potvrdili, že v konstrukční dokumentaci (nejstarší se datuje až k prvním sériovým letounům pro naše letectvo z roku 1973) byl předepsán jen model AČS-1M, bez určení typu ciferníku. To se hlídalo až při objednávání a dodávkách. Nicméně, hodiny AČS-1 byly řešeny sovětskou stranou jako zákazníkem nakupované a dodávané vybavení, které i u výrobce letadel přejímal zástupce sovětského zákazníka. Takže se nedá zpětně vyloučit, že dodávky (jen do sovětského letectva šlo cca 2080 letounů ve verzi L-39C s cca 4160 palubními hodinami, náhradní hodiny nepočítaje) se mohly poplést a v letounech skončily i samosvítící verze ciferníku s indexem ?B". To samé platí pro pozdější opravy letadel u provozovatelů, prováděné leckdy ?neautorizované". Nedá se tedy 100% vyloučit, že v letounech neskončily jen jiné verze ciferníku, ale i odlišný, ale stále snadno zaměnitelný model AČS-1.

 

A jak je v praxi řešen osvit na letounu L-39C, ukazují následující obrázky.

 

L-39_AChS-1M_K_02.jpg

Obrázek 23 ? Hodiny AČS-1M, index ??" v letounu L-39C jsou instalovány do palubních desek v obou pilotních prostorech. Vlastní deska bílé barvy je osazena řadou malými žárovek červené (na okraji vlevo dole a vpravo nahoře) a bílé (na horním pravém okraji) barvy.

 

Poznámka: Bílé a červená žárovky jsou z důvodu zálohování napojeny na dva nezávislé elektrické okruhy.

 

L-39_AChS-1M_K_01.jpg

Obrázek 24 ? Hodiny AČS-1M, index ??" v letounu L-39C jsou poté překryty velkou stínící maskou, které usměrňuje světlo ze žárovek jen na ciferník hodin nebo ciferníky dalších přístrojů a ukazatelů.

 

L-39_AChS-1M_K_03.jpg

Obrázek 25 ? Hodiny AČS-1M, index ??" v upraveném letounu L-39C s jiným řešením osvitu. Osvit není řešen maskou, ale zajišťuje ho dvojice stíněných žárovek (červená a bílá) v osvětlovací rampě přímo nad hodinami.

 

- Konec páté části -

0 komentářů


Doporučené komentáře

Neexistují žádné komentáře

Pokud chcete odpovídat, musíte se přihlásit nebo si vytvořit účet.

Pouze registrovaní uživatelé mohou odpovídat

Vytvořit účet

Vytvořte si nový účet. Je to snadné!

Vytvořit nový účet

Přihlásit se

Máte již účet? Zde se přihlaste.

Přihlásit se
×
×
  • Vytvořit...