Přejít na obsah

Petr_P's Blog

  • příspěvků
    54
  • komentářů
    17
  • zobrazení
    246 170

Porovnání palubních hodin AVRM a 127ČS - část první


Petr_P

6 307 zobrazení

Porovnání palubních hodin AVRM a 127ČS - část první

 

AVRM%2B127ChS%2BMatathon_Navigator_01.jpg

Obrázek 1 ? Palubní hodiny 127ČS (vlevo) a AVRM (vpravo). Pro referenci jsou velikostně porovnány s pilotními náramkovými hodinkami Marathon Navigator.

 

1 Úvod

 

Tento blogový článek je ucelenou a upravenou verzí mých příspěvků, které jsem původně publikoval v tématu ?Něco málo z vojenské techniky ? úlovky z hangáru? ve zdejším fóru Vojenské hodinky.Tyto příspěvky jsou stejně jako tento článek věnovány mým domácím srovnávacím ?testům? dvojice sovětských palubních hodin AVRM a 127ČS, které mi laskavě zapůjčil vážený člen zdejšího fóra Sect.

 

Hlavním cílem mých experimentů bylo prokázat jednu teorii. Podle jednoho pramenu jsou oboje hodně blízkými příbuznými. ?Pozemní? 127ČS jsou prý zjednodušenou verzí leteckých AVRM. A když už jsem měl tu příležitost, tak jsem vyzkoušel a přeměřil i řadu dalších parametrů.

 

1.1 Obsah

Tento článek je členěn do čtyř navazujících kapitol:

 

1 Úvod

2 Představení zkoušených vzorků hodin

3 Provedené testy a experimenty

4 Závěr

 

Z technologických důvodů je blogová verze článku rozdělena do dvou částí.

 

1.2 Poděkování

Tento článek by nevznikl bez ochoty Secta, který mi hodin nezištně zapůjčil a měl se mnou svatou trpělivost než se ?vyřádím?. Děkuji! :notworthy:

 

2 Představení zkoušených vzorků hodin

 

2.1 Letecké palubní hodiny AVRM

Letecké palubní hodiny ?AVRM? (nebo taky ?AVR-M?, v ruštině ???? ????-M? - ??????????? ???????? - ?????????????????) se vyráběly od konce 40. let. Svoji kariéru začaly jako čistě letecké, ale později převážilo jejich použití v pozemní technice (hlavně obrněné).

 

Jako ostatní sovětské letecké palubní hodiny mají elektrický ohřev pro provoz za velmi nízkých teplot. Taktéž luneta, která současně plní funkci korunky byla navržena tak aby hodiny zabrali na palubní desce minimum místa a současně šly snadno ovládat rukou v letecké rukavici. Více detailů lze nalézt v tomto ruskojazyčném PDF dokumentu, který bude dále označován jako specifikace.

 

Zapůjčené hodiny AVRM sériového čísla 04906 byly vyrobeny ve 4. čtvrtletí roku 1966 a pocházejí z licenční výroby v Československu, kde se vyráběly v národním podniku Chronotechna, konkrétně z jeho pobočky v Novém Městě nad Metují (od roku 1969 Elton n.p., dnešní Elton hodinářská a.s.). Nebylo nic známo o jejich dosavadní služební kariéře a zejména provedené (či neprovedené) pravidelné údržbě. Testovaný vzorek byl bez montážní objímky (pro montáž do palubní desky), které je normálně součástí kompletace.

 

AVRM%2B127ChS%2BMatathon_Navigator_03.jpg

Obrázek 2 ? Čelní pohled na palubní hodiny 127ČS (vlevo) a AVRM (vpravo)

 

2.2 Palubní hodiny 127ČS

V ruskojazyčných podkladech k hodinám ?127ČS? (v azbuce ?127???) se praví že jsou určeny pro automobily, pásová a speciální vozidla.

 

Několik detailů technických detailů jsem shromáždil do ruskojazyčného PDF dokumentu, který lze stáhnout zde (Pozor! Výkres pochází z podobných hodin 119ČS). Pro účely tohoto článku je tento dokument označen jako ?specifikace?. V uvozovkách proto, že se během testů ukázalo, že řada naměřených parametrů se velmi lišila od hodnot uvedených v tomto dokumentu.

 

Zapůjčené hodiny 127ČS sériového čísla 04906-B, byly neznámého původu a data výroby. Taktéž nebylo nic známo o jejich dosavadní služební kariéře a zejména provedené (či neprovedené) pravidelné údržbě.

 

Pozn. Zapůjčené hodiny měly mnou zatím nespatřenou velkou hranatou montážní přírubu.

 

AVRM%2B127ChS%2BMatathon_Navigator_04.jpg

Obrázek 3 ? Pohled zezadu na palubní hodiny 127ČS (vlevo) a AVRM (vpravo)

 

3 Provedené testy a experimenty

 

3.1 Hmotnost

Převážení hodin ukázalo následující údaje:

AVRM (bez montážní objímky) mají hmotnost 285g, což odpovídá hodnotě ve specifikaci. (300g s montážní objímkou).

 

Hmotnost 127ČS (s velkou hranatou montážní přírubou) je 320 g, což moc neodpovídá ?specifikaci? (350g), kde je navíc jednoduchá montážní příruba. To není jediný bod, kde naměřené hodnoty nesedí se ?specifikací? hodin 127ČS. Pravděpodobně tedy ?specifikace? popisuje úplně jiné provedení 127ČS nebo dokonce některý z ruských autorů, který ji zpětně sestavil a zveřejnil na webu, se dopustil hrubé chyby.

 

AVRM%2B127ChS%2BMatathon_Navigator_05.jpg

Obrázek 4 ? Zadní víko palubních hodiny 127ČS (vlevo) a AVRM (vpravo)

 

3.2 Pouzdro a víko

Přístup k vlastnímu strojku je v případě obou hodin přes zadní víko pouzdra.

 

U hodin AVRM drží víko tři šrouby. Vlastní víko tvoří bakelitový plášť, kovové topné těleso, terminály (konektory) pro připojení vodičů elektrického napájení ohřevu (27V DC) a titěrné těsnění/O-kroužek (asi fíbrové). Strojek je pak upevněn k pouzdru pomocí třech párů šroubů z vnější strany pláště pouzdra.

 

U hodin 127ČS drží víko čtyři šrouby. Vlastní víko je čistě kovové z hliníkové slitiny, neobsahuje žádné topné těleso a na styčné ploše s pouzdrem je těsněno pryžovým O-kroužkem. Strojek je pak uchycen ke stěnám pomocí šroubů, vyfrézovaných dosedacích ploch a drážek přímo uvnitř pouzdra. Proto celistvost povrchu pouzdra není nikde narušena otvory pro šrouby jako u AVRM.

 

Pouzdra obou hodin se liší jak povrchovou ochranou, tak tloušťkou materiálu. Zatímco pouzdro hodin AVRM je z hliníkové slitiny a povrchová ochrana je pouze eloxováním (záměrná elektrolytická oxidace v lázni z roztoku kyseliny), tak u hodin 127ČS je vnější strana hliníkového pouzdra potažena silnou vrstvou vypalovacího laku.

 

Tloušťka stěny pouzdra AVRM je 0,9 mm, ale tloušťka stěny pouzdra 127ČS je už plných 3,5 mm. To vyvolává dojem větší mohutnosti hodin 127ČS (umocněných velkou přírubou a větším vnějším průměrem pouzdra). Měření ale ukázalo, že je to pouze optický klam. AVRM mají délku (měřeno od čelní roviny lunety ke stěně víka pouzdra) 48 mm. 127ČS mají pak délku téměř identickou - 47 mm.

 

Tloušťka stěny pouzdra má i jeden postranní efekt. Hodiny 127ČS s tlustými stěnami a lépe utěsněnou konstrukcí jsou subjektivně docela tiché. Slyšitelné, ale výrazně tišší než AVRM. U hodin AVRM je naopak tlukot jejich strojku v pouzdru, které se chová jako rezonační dutina, krásně slyšet a pokud je budete mít vedle televize jako já, tak budete muset přidat docela dost na hlasitosti, aby jejich tikot zanikl! Dát je do ložnice jsem radši ani nezkoušel.

 

Vše výš popsané souvisí s tím, co už bylo zmíněno v úvodu - hodiny AVRM jsou původem čistě letecké hodiny a byly navrženy s ohledem na minimální hmotnost a provoz za opravdu nízkých teplot. To, že jejich pozdější kariéra byla mnohem více spjata s pozemní technikou, je tak trochu historický paradox. Hodiny 127ČS byly naopak určeny od začátku pro pozemní techniku a proto mohou být více robustní a naopak jsou řešeny jako důkladně utěsněný celek. Do vody během mých testů pochopitelně nešly, ale ochrana před prachem, deštěm či ?nehodami? při hlubokém brodění je na nich více než zřejmá. Těsněno je nejen víko, ale i sklo. Jak je těsněna hřídel klíče, se mi bohužel zjistit nepodařilo, ale vnitřní strana skla i ciferník nevykazuje žádné zjevné znečištění.

 

3.3 Hodinový strojek

To co mě ale nejvíce zajímalo je, jak moc si budou podobné hodinové strojky.

 

Otevření víka obou hodin podle mého skromného názoru ukázalo, že oboje hodiny jsou velmi blízkými příbuznými.

 

Koncepce je identická = průměr kalibru je u obou hodin 57 mm; vzdálenosti horní, prostřední a dolní plošiny jsou identické; stejně jako průměr a výška obou pérovníků. A to přesto, že rozdíl v době chodu je zhruba dvounásobný, tedy změna bude asi v parametrech pera uvnitř pérovníku. Kinematické schéma převodů je také téměř identické. Mohlo by se zdát, že způsob natahování perovniku a nastavování času bude hodně odlišný, ale opak je asi pravdou. Asi se liší jen tím, že otočná luneta/korunka hodin AVRM bude mít jeden převod na hřídel navíc. Oboje hodin se natahují proti směru hodinových ručiček z nevytažené pozice lunety u AVRM nebo klíče u 127ČS. Čas se v obou případech seřizuje z povytažené pozice.

 

AVRM%2B127ChS%2BMatathon_Navigator_06.jpg

Obrázek 5 ? Zadní víko palubních hodiny 127ČS (vlevo) a AVRM (vpravo)

 

Ale jinak se vlastní strojky se liší celou řadou drobných, ale v součtu důležitých detailů. Pokud se podíváte pozorně na fotografie obou strojků, tak Vám to bude taky zřejmé. Největší viditelnou odlišností je zcela jiné provedení oscilátorů (setrvačky) a jejich uložení. Zatímco hodiny AVRM používají ?rozměrnou? monolitickou setrvačku se dvěma rameny a vyvažovacími kolíčky po obvodu, tak 127ČS používají menší monolitickou setrvačku se třemi rameny, bez vnějších vyvažovacích závaží.

 

AVRM%2B127ChS%2BMatathon_Navigator_07.jpg

Obrázek 6 ? Pohled na hodinový stojek - 127ČS (vlevo) a AVRM (vpravo)

 

AVRM%2B127ChS%2BMatathon_Navigator_08.jpg

Obrázek 7 ? Další pohled na hodinový stojek - 127ČS (vlevo) a AVRM (vpravo)

 

3.4 Radiační měření :nuke:

Oboje hodiny jsem pro jistotu nechal proměřit na přítomnost radioaktivních záření. Výsledek u obou hodin byl negativní. Zapůjčené palubní hodiny AVRM a 127ČS nikdy neobsahují radioaktivní materiál.

 

Měření bylo provedeno ručními přenosnými detektory, které ?v poli? používají bezpečnostní složky naší republiky. Pro referenci byly přeměřeny také hodinky Marathon Navigator s tritiovými GTLS. Výsledky tohoto experimentu popíšu v samostatném příspěvku ve vlákně věnovanému hodinkám Marathon.

 

- Konec první části -

2 komentáře


Doporučené komentáře

V 60.letech jsem se při vojenské službě setkal s hodinkami AVRM, ktré měly na ciferníku vyznačeno červeně RA. Na krabičče i na balicím listu bylo vytištěno upozornění, že přístroje označené RA jsou radioaktivní a zdraví škodlivé.

Zdraví Volf

Odkaz ke komentáři

Pokud chcete odpovídat, musíte se přihlásit nebo si vytvořit účet.

Pouze registrovaní uživatelé mohou odpovídat

Vytvořit účet

Vytvořte si nový účet. Je to snadné!

Vytvořit nový účet

Přihlásit se

Máte již účet? Zde se přihlaste.

Přihlásit se
×
×
  • Vytvořit...