Přejít na obsah






Letecké náramkové hodinky Vzdušných sil AČR - část první

Příspěvek od Petr_P, in Hodinky českého letectva 13 prosinec 2010 · 3 003 views

Letecké náramkové hodinky Vzdušných sil AČR, část první

1 Úvod

Vložený obrázek
Obrázek 1-1 – Součástí přípravy na každou letovou akci je i seřízení hodinek na jednotný čas. Výjimkou nebylo ani československé letectvo, jak zachycuje dobová fotografie pilotů MiGů-19 na letišti Zvolen v roce 1964. Zdroj fotografie: Jiří Kurz


Varování: Tento článek je záměrně velmi, velmi dlouhý a nabitý informacemi. Čtení proto dávkujte v malém množství. Pokus přečíst si ho naráz a snažit se vstřebat všechny obsažené informace může způsobit mentální poškození čtenáře.

Toto je příběh současných náramkových hodinek leteckých posádek našeho vojenského letectva. Je to příběh, který začíná počátkem 80. let a který trvá už tři desetiletí. Příběh, kde svoji roli hrají hodinky domácí značky PRIM od tradičního výrobce hodinek ELTON (Hodinářská) z Nového Města nad Metují a její modely Letecké Automatic, Hind a Hippo a taktéž hodinky mladé německé značky ASKANIA a její modely Tempelhof a Taifun.

Je to také příběh o tom, co všechno se od té doby změnilo nejen v konstrukci hodinek, ale i v letectvu samotném. Podle mého názoru je totiž lepší tento příběh o leteckých hodinkách vyprávět v kontextu historického vývoje našeho letectva včetně jeho velikosti, organizační struktury, operačních úkolů a používané letecké techniky.

Poznámka: Přestože to není historicky zcela přesné, v článku budou používány pro jednoduchost následující termíny:
• Československé vojenské letectvo = letectvo Československé lidové armády (ČSLA), označení československého letectva až do roku 1992;
• České letectvo nebo české vzdušné síly = Vzdušné síly Armády České republiky (VzS AČR); označení českého letectva od roku 1993.


Vložený obrázek
Obrázek 1-2 – Potřeba náramkových hodinek pro letecké posádky zůstává i v digitálním věku 21. století, jak dokazují hodinky ASKANIA Tempelhof na zápěstí českého pilota stíhacího letounu JAS-39 Gripen.

1.1 Obsah

Tento článek je členěn do deseti navazujících kapitol:

1 Úvod
2 PRIM Letecké Automatic
3 PRIM Hind
4 PRIM Hippo Q45
5 ASKANIA Tempelhof TEM 645-1
6 ASKANIA Taifun TAI 682
7 Ostatní hodinky v letectvu
8 Co když (What if), aneb malý náhled do hypotetické budoucnosti
9 Československé vojenské letectvo a Vzdušné síly AČR
10 ELTON - Historické intermezzo po roce 1989

Z technologických důvodů je pak blogové verze tohoto článku rozdělena na 23 části.

1.2 Poděkování

Vznik tohoto článku by byl nemyslitelný bez příspěvků a neocenitelné pomoci celé řady dalších lidí ať již z okruhu tohoto fóra tak i mimo něj.

Protože jmenný výčet všech, kteří my fantastickým původem pomohli, by byl nekonečně dlouhý, tak zde alespoň poděkuji výrobci hodinek PRIM, společnosti ELTON hodinářská a.s., konkrétně panu Janu Prokopovi a Ing. Liboru Hovorkovi (jinak zdejšímu členům PRIMovi a Accutronovi) za podklady, které mi poskytli k leteckým hodinkám značky PRIM, a za dopovědi na všetečné otázky. Do vzniku tohoto článku, jehož výsledná podoba se nerodila lehce a zabrala více než devět měsíců shánění různých podkladů a fotografií, zasáhla naprostou náhodou ještě jedna událost - ELTON publikoval během roku 2010 své nové webové stránky a řada informací, na kterou se měl tento článek pouze odkazovat, se náhle stala nedostupnými. Proto jsem velice uvítal nabídku Eltonu na publikování „ztracených“ zdrojových textů v rámci mého článku. Pro zachování maximální autenticity i pro ostatní čtenáře ponechávám tyto texty bez jediné změny a své případné poznámky a dodatky k textu uvádím odděleně.

Také nesmím opomenout poděkovat všem členů tohoto fóra, bez jejichž hodinkové vášně by tento souhrn nemohl nikdy vzniknout. Díky entusiasmus členů Chronomagu jako jsou Pikec, Polifka a Suru mohl vzniknout příběh, tak jak ho nyní čtete. Pro přehlednost této kapitoly, zde záměrně neuvádím všechny jejich jména, ty jsou ale na čestném místě jmenováni u jednotlivých fotografií. Navíc jsem v příslušných kapitolách uvedl mnou nalezené odkazy na dosud publikovaná diskusní vlákna Chronomagu.

Neocenitelnou pomoc mi poskytla také celá řada lidí mimo toto fórum, zejména v oblasti letectví, jako například pan Vladko Vácha, kterému bych chtěl jmenovitě poděkovat za informace o sovětské letecké technice.

V blogu je celkově použito množství dalších zdrojů informací a kdykoliv to bude praktické, jsou tyto zdroje jmenovitě zmíněny.

Vložený obrázek
Obrázek 1 -3 – Realitou dneška jsou expediční mise do velmi vzdálených oblastí. Na fotografii je český příslušník expedičního poradního sboru (tzv. Air OMLT), který obsluhuje kulomet v bočním střelišti bitevního vrtulníku Mi-24 afghánského leteckého sboru ANAAC. Úkolem Air OMLT je cvičit afghánské letové posádky. A to bez spolehlivých hodinek jaksi moc dobře nejde. Autor fotografie: Ivan Pospíchal

1.3 Žádost o spolupráci

Přestože mi s tímto článkem pomáhalo (ať už vědomě nebo náhodou) obrovské množství lidí, nedovolím si tvrdit, že předkládaný text je bez nepřesností, chyb či dokonce velkých omylů.

Proto bych rád požádat všechny čtenáře, kteří chtějí k tématu čímkoliv přispět nebo chtějí cokoliv opravit, ať neváhají a kontaktují mě, nebo ať přidají příspěvek přímo do příslušného diskusního vlákna založeného k tomuto účelu ve fóru vojenských hodinek.

- Konec první části -





Obsah mého blogu

(1) Marathon Navigator, MIL-PRF-46374G

celkem 4 části
(2) Osvity vojenských a pilotních hodinek
celkem 7 částí
(3) Letecké palubní hodiny řady AČS-1
celkem 6 částí
(4) Porovnání hodin AVRM a 127ČS
celkem 2 části
(5) Bremont MB a U-2
celkem 5 částí
(6) PRIM Sport 2 a jezero Bajkal
celý článek
(7) Hodinky a katapultáž z L-39
celkem 2 části
(8) Hodinky českého letectva

(9) Dotace EU pro Elton hodinářská

celý článek

My Picture

user(s) viewing

uživatelů, hostů, anonymních uživatelů

Search My Blog