Přejít na obsah






Letecké náramkové hodinky Vzdušných sil AČR - část čtvrtá

Příspěvek od Petr_P, in Hodinky českého letectva 13 prosinec 2010 · 5 204 views

Letecké náramkové hodinky Vzdušných sil AČR, část čtvrtá

2.3 Současnost hodinek PRIM Letecké Automatic u českého letectva

Vložený obrázek
Obrázek 2-15 – Jednou z Achillových pat v konstrukci PRIM Letecké Automatic je mosazné pouzdro s povrchovou ochranou chromováním, která časem podléhá kombinaci lidského potu a mechanického otěru, jak je vidět na hraně pouzdra hodinek se sériovým číslem 000565. Uvedená materiálová řešení ale odpovídaly dané kategorii hodinek v dané době. Také nikdo nepřepokládal, že bude snaha držet je naživu i téměř po 30 letech používání. Autor fotografie: Pikec

Ačkoliv se to může zdát neuvěřitelné, tak hodinky PRIM Letecké Automatic přežily těžké období transformace našich ozbrojených sil po roce 1989 a dnes jsou stále v inventáři našeho letectva. A to přesto, že byly vyrobeny již před 27 lety! V žádném případě už to nejsou ty tisíce kusů zavedených počátkem 80. let, ale pouze několik zbývajících desítek kusů. I tak jsou to z hlediska kvantity stále nejpočetnější náramkové hodinky u VzS AČR.

Je tu ale jedno velké ALE. Na zápěstí letových posádek je najdete velmi, velmi výjimečně. Podle všech dostupných informací je drtivá většina z nich (a možná už všechny) neprovozuschopná. Hodinky jsou uloženy ve skladech ve velmi špatném stavu daném jejích stářím a letitým používáním.

Naštěstí v letech 2008-2009 se jich část (32 kusů) vrátila do aktivní služby na 24. základně dopravního letectva Praha-Kbely. Před tím ale podstoupily u jejich výrobce ELTON hodinářská a.s. rozsáhlou generální opravu. Během ní ale nakonec vznikly kompletně nové hodinky, které ale na první pohled vypadají téměř identicky.

Posuďte sami. Vzhledem k jejich špatnému stavu se měnil strojek, ručičky, pouzdro a číselník. Místo kalibru 96 se dával kalibr 72 (neboli strojek Miyota cal. 8215, 3 Hz, 21 kamenů, rezerva chodu 45 hodin), číselník byl rovněž nový se současným znakem letectva a pouzdra nová nerezová. Originální víka s vyraženými čísly se renovovala. Pokud to pro jejich špatný stav již nešlo, tak se vyráběly repliky vík s původním výrobním číslem. Původní černý plastový řemen byl nahrazen černým řemenem z hovězí kůže.

Pro účely tohoto článku jsem si tyto repasované hodinky označil jako „PRIM Letecké Automatic (Miyota)“.

Vložený obrázek
Obrázek 2-16 – PRIM Letecké Automatic (Myiota) našeho letectva ve výsledné podobě po generální opravě z let 2008-2009. Autor fotografie: Pikec

Vložený obrázek

Obrázek 2-17 – Noční svit indexů a ručiček PRIM Letecké Automatic (Myiota) je založen na moderních fotoluminiscečních materiálech schopných absorbovat světelnou energii a pak ji postupně vyzářit (tzv. fosforence). Bohužel na těchto hodinkách to moc dlouho svítit nevydrží, po krátkém nasvícení je za cca 15 minut po všem. Autor fotografie: Pikec

Vložený obrázek
Obrázek 2-18 – Detail na černý originální řemínek z hovězí kůže, který byl dodáván s PRIM Letecké Automatic (Myiota). Autor fotografie: Pikec


Dnes se těmito hodinkami pyšní letové posádky 241. dopravní letky (s letouny Airbus A319CJ, CL-601 Challenger a Jak-40), 242. transportní speciální letky (s letouny An-26 a nově Airbus Military CN-295M) a 243. vrtulníkové letky (s vrtulníky Mi-8/17 a W-3A Sokol).

Všechny repasované hodinky byly vyfasovány jako erár. PRIM Letecké Automatic (Miyota) na základně Praha-Kbely tak spolu s hodinkami ASKANIA u stíhacích letek na základně Čáslav tvoří nepočetnou skupinku současných oficiálních erárních hodinek našeho letectva.

A proč to letectvo podstoupilo a nekoupilo si rovnou hodinky nové? Důvod je velmi jednoduchý - stejně jako u jiných rozpočtových organizací je mnohokrát jednoduší a schůdnější dát věci opravit (byť hodně radikálním způsobem) a financovat to z provozního rozpočtu než si pořizovat zcela nové věci z rozpočtu investičního.

Vložený obrázek
Obrázek 2-19 – Transportní vrtulník Mil Mi-8S Hip z výzbroje 243. vrtulníkové letky dislokované ze základny Praha-Kbely je určen především k dopravě vysokých státních, ústavních a vojenských činitelů. Autor fotografie: Jan Kouba


Vložený obrázek
Obrázek 2-20 – PRIM Letecké Automatic (Miyota) v pilotním prostoru vrtulníku Mi-8S spolu s ruskými (sovětskými) palubními hodinami AČS-1M. Autor fotografie: Pikec


Vložený obrázek
Obrázek 2-21 – PRIM Letecké Automatic (Miyota) v nočním pilotním prostoru vrtulníku Mi-8S, který je osvícený tlumeným červeným nočním světlem. Autor fotografie: Pikec


- Konec čtvrté části -





Hodne zajimavy pribeh, hlavne ten posledni komentar.

Jako danovy poplatnik kvituju, ze si armada nechava renovovat PS2ky v Eltonu...

  • Nahlásit

Obsah mého blogu

(1) Marathon Navigator, MIL-PRF-46374G

celkem 4 části
(2) Osvity vojenských a pilotních hodinek
celkem 7 částí
(3) Letecké palubní hodiny řady AČS-1
celkem 6 částí
(4) Porovnání hodin AVRM a 127ČS
celkem 2 části
(5) Bremont MB a U-2
celkem 5 částí
(6) PRIM Sport 2 a jezero Bajkal
celý článek
(7) Hodinky a katapultáž z L-39
celkem 2 části
(8) Hodinky českého letectva

(9) Dotace EU pro Elton hodinářská

celý článek

My Picture

user(s) viewing

uživatelů, hostů, anonymních uživatelů

Search My Blog