Přejít na obsah

Petr_P's Blog

  • příspěvků
    54
  • komentářů
    17
  • zobrazení
    246 138

Letecké náramkové hodinky Vzdušných sil AČR - část šestá


Petr_P

6 078 zobrazení

Letecké náramkové hodinky Vzdušných sil AČR - část šestá

 

3 PRIM Hind

 

03_PRIM_Hind_ELTON_01.jpg

Obrázek 3-1 ? PRIM model Hind private edition 231. vrtulníkové letky. Pohled na ciferník se siluetou vrtulníku Mi-24 Hind a sek..dovou ručičkou v pruhovaném tygřím vzoru. Zdroj fotografie ELTON hodinářská a.s.

 

Trvalo téměř další čtvrtstoletí od zavedení PRIM Letecké Automatic než se v našem letectvu objevily další nové letecké hodinky. Důvody proč to trvalo tak neskutečně dlouho, jsou naznačeny v obsáhlé kapitole 9 o historii našeho letectva.

 

03_PRIM_Hind_ELTON_02.jpg

Obrázek 3-2 - PRIM model Hind private edition 231. vrtulníkové letky. Pohled na gravírovaný nápis ?231 TIGER SQN? na levém bohu pouzdra. Zdroj fotografie ELTON hodinářská a.s.

 

Shodou okolností, první z nové generace náramkových hodinek, které se po roce 2007 objevily ve službě u Vzdušných sil Armády České republiky, byly opět hodinky značky PRIM, které vyrábí společnost ELTON hodinářská a.s. v Novém Městě nad Metují. Konkrétně model Hind z roku 2007. Těmto hodinkám patří několik zajímavých primátů:

 

1. Jsou to první ?jednotné? hodinky ?zavedené? do služby od hodinek PRIM Letecké Automatic z roku 1983. Bohužel je smutným faktem, že to není zásluhou Ministerstva obrany ČR nebo Armády České republiky, ale pouze díky soukromé iniciativě a soukromým financím příslušníků jedné letky našich vzdušných sil, vyzbrojené vrtulníky řady Mi-24 (Mi-24V, Mi-35). A proto nejsou tyto hodinky oficiálně zavedeny do výstroje leteckých posádek českého letectva. S tím souvisí také jejich rozšíření. Z řady důvodů to nejsou hodinky nejlevnější, a tak dosud vzniklo pouhých 22 sériových kusů. Hned na začátku, v polovině roku 2007, vzniklo prvních 16 kusů, což představovalo zhruba jednu třetinu létajícího personálu 231. vrtulníkové letky. S nástupem nových členů posádek k letce se toto množství rozrostlo o dalších 6 kusů. Na druhou stranu ale zase řada vlastníků byla od letky převelena nebo odešla od zálohy, takže setkání všech vyrobených kusů najednou už je dnes velmi nepravděpodobné.

 

Poznámka: letovou posádku vrtulníku řady Mi-24 tvoří tři osoby ? 2 piloti a palubní technik, všichni mohou dle nepsaných pravidel letky vlastnit hodinky PRIM Hind.

 

03_PRIM_Hind_Suru_01.jpg

Obrázek 3-3 - PRIM Hind private edition před vrtulníkem Mi-24 Hind 231. vrtulníkové letky na letecké základně Přerov. Zdroj fotografie: Suru

 

2. Jedná se o první české letecké hodinky, které se v rámci zahraničních misí AČR dostaly do skutečně válečných oblastí ? konkrétně to bylo na zápěstí některých instruktorů vrtulníku Mi-24, kteří v rámci expedičního poradního týmu Air OMLT (Operation Mentoring and Liason Team) cvičili od dubna 2008 piloty afghánského leteckého sboru ANAAC na letecké základně Kábul. Týmy Air OMLT se od roku 2008 postupně střídají v pravidelných turnusech. Jednotlivé turnusy nestaví pouze Česká republika, ale i další členské státy NATO. Nicméně Češi byli hned první.

 

03_Mi-35_ANAAC_01.jpg

Obrázek 3-4 ? Vrtulníky Mi-24 ANAAC někde nad Afghánistánem. Piloti českého letectva pomáhají cvičit afgánské piloty v rámci poradních týmů Air OMLT. Část afghánských vrtulníků Mi-24 u afghánské 377th Rotary Wing Squadron (letky) pochází z daru ČR (6 kusů), které má po dodání novějších Mi-35 přebytek starých, leč stále použitelných Mi-24.

 

A dvě krátká videa z působení českého Air OMLT v Afghánistánu

a
.

http://www.youtube.com/watch?v=scTLNRv2otY http://www.youtube.com/watch?v=BEJwdYudbEQ

 

 

03_Air_OMLT_01.jpg

Obrázek 3-5 ? Členové prvního českého Air OMLT team (v maskovacích uniformách) se svými afgánskými žáky. Češi působí ve struktuře 438th Air Expditionary Wingu (expedičního křídla) amerického letectva USAF a jemu podřízené 438th Air Expeditionary Advisory Sqaudron (expediční poradní letky). Zdroj fotografie: 23. základna vrtulníkového letectva

 

3. Dosavadní vrchol nasazení PRIM Hind pak jednoznačně představuje účast v bojových operacích v rámci prvního českého kontingentu s vrtulníky Mi-171ŠM, který od začátku roku 2010 operuje z předsunuté základny Šarana ve východním Afghánistánu v rámci mise ISAF (International Security Assistance Force).

 

A jak se hodinky PRIM Hind navržené pro posádky vrtulníků Mi-24/35 Hind dostaly na ruce pilotů zcela jiné letky, která provozuje stroje řady Mi-17/171 Hip? Důvod je prozaický, někteří z pilotů sloužící v roce 2007 na bitevních Mi-24/35 později přešli na transportní vrtulníky řady Mi-17 a pochopitelně si své hodinky vzali sebou.

 

03_Mi-171_ISAF_01.jpg

Obrázek 3-6 ? Vrtulník Mi-171ŠM Hip Vzdušných sil Armády České republiky nad americkou předsunutou základnou Šarana ve východním Afghánistánu. Zdroj fotografie: 23. základna vrtulníkového letectva via Jiří Kurz

 

Mimochodem hodinky PRIM Hind mají ještě jednu zásluhu. Všechny zkušenosti získané s Hindy měly později významný vliv na vznik a výslednou podobu svých početnějších následovníků ve vrtulníkovém letectvu ? hodinek PRIM Hippo Q45.

 

- Konec šesté části -

0 komentářů


Doporučené komentáře

Neexistují žádné komentáře

Pokud chcete odpovídat, musíte se přihlásit nebo si vytvořit účet.

Pouze registrovaní uživatelé mohou odpovídat

Vytvořit účet

Vytvořte si nový účet. Je to snadné!

Vytvořit nový účet

Přihlásit se

Máte již účet? Zde se přihlaste.

Přihlásit se
×
×
  • Vytvořit...