Přejít na obsah






Letecké náramkové hodinky Vzdušných sil AČR - část sedmá

Příspěvek od Petr_P, in Hodinky českého letectva 13 prosinec 2010 · 3 226 views

Letecké náramkové hodinky Vzdušných sil AČR - část sedmá

3.1 Historie vzniku hodinek PRIM Hind

Vložený obrázek
Obrázek 3-7 – Typická ukázka z NATO Tiger meetu. Tygří motivy jsou povinnou součástí výbavy. Fotografie pochází z Tiger Meetu 2006 a proto hodinky PRIM Hind na nich nehledejte. Autor fotografie: Tomáš Soušek

A jak to všechno vzniklo, popisuje originální text poskytnutým společnosti ELTON hodinářská a.s, který jsem doplnil svými poznámkami a fotografiemi:

--------------------------------

Počátkem roku 2007 byl ELTON hodinářská, a.s. osloven několika příslušníky 231. vrtulníkové letky z Přerova (1) se zájmem o vyrobení exkluzivní série pilotních hodinek. Nejednalo se o oficiální armádní zakázku, ale o zájem konkrétních pilotů, palubních techniků a zbraňových operátorů – lidí, kteří se zasloužili o to, že je tato letka s respektem přijímána v leteckých silách NATO a to nejen v NATO Tiger Association (NTA) (2) – asociaci tygřích letek. Jejím členem se může stát pouze letka mající ve svém znaku kočkovitou šelmu, a která plní všechna daná kritéria členství. Mezi ně patří každoroční účast na společných cvičeních NATO Tiger Meet, v rámci nichž zástupci členských letek cvičí společné letecké nasazení a zároveň se utkávají v různých dovednostních soutěžích. Tyto Tiger meety však nejsou pouze místem pro soutěžení. V rámci každého takového setkání jsou pořádány i večery věnované představení zemí, které mají v Tygří asociaci své zástupce. Prezentuje se nejen země jako taková, ale i gastronomie a kulturní zvyklosti. V neposlední řadě je zde i trochu prostoru pro odprezentování té které letky. Vzhledem k tomu, že se jedná minimálně jejich přístupem k mezinárodní spolupráci o výjimečné jednotky, dbají jejich příslušníci i o náležité image. Většina těchto letek tak má širokou škálu různých doplňků výstroje. Mezi ty nejhodnotnější se řadí i náramkové hodinky. Většina letek má své „vlastní“ pilotní hodinky. Ty uvozovky jsou použité proto, protože byly odvozeny od sériové produkce a liší se prakticky pouze číselníkem. Nejčastěji užívanou značkou je Fortis (3). Ambicí přerovských pilotů byl vznik skutečně unikátních hodinek, vyvinutých ve spolupráci s ELTONem. Hodinek, které budou úspěšně prezentovat nejen kvality příslušníků letky a image celé jednotky, ale i tradici české hodinářské výroby.

Vložený obrázek
Obrázek 3-8 – Při pohledu na toto „zvíře“ z řad příslušníků 231. vrtulníkové letky, které dokonce mluví a umí pilotovat vrtulník Hind, je jasné, že nic jiného než tygří PRIM Hind by na svoji „tlapu“ nedalo. Autor fotografie: Tomáš Soušek

Jako vzor pro vývoj posloužily dosud užívané pilotní hodinky z roku 1977 (4) . Po prvotních prezentacích výrobních možností v naší firmě i na základně v Přerově a po následných konzultacích bylo rozhodnuto ve prospěch kontinuity designu původních pilotních hodinek. Rozhodující výhodou se ukázalo soudkové pouzdro se zapuštěnými stěžejkami. Tato konstrukce umožnila zvětšit průměr pouzdra z původních 36 mm na 43 mm (45 mm průměr otočného kroužku), aniž by utrpěla ergonomie. Vzdálenost stěžejek je dokonce menší, než u společenských hodinek typu Spartak. Hodinky tak může vzít na ruku i člověk poměrně subtilní konstituce, aniž by měl s jejich nošením jakýkoliv problém.

Snahou bylo zachovat původní proporce a zároveň hodinky výrazně materiálově vylepšit. Šířka řemínku narostla z 18mm na 22mm, průměr skla na 35mm a přesahující otočný kroužek na 45mm. Tím se tyto pilotní hodinky zařadily na druhé místo v měřítku velikosti, hned po motorkářských hodinkách RIDER (50mm).

Pouzdro a všechny jeho komponenty (otočný kroužek, závitové dýnko s průhledem na strojek a korunka) byly vyrobeny pomocí CNC technologie z kvalitní nerezové oceli 316L, která je mimo jiné schválená i pro použití v potravinářství a zdravotnictví (např. na kloubních implantátech). Do něj je aplikováno safírové konkávní sklo s oboustranným tzv. tvrdým antireflexem, což je v současné době ta nejkvalitnější možná povrchová úprava.

Nerezový otočný kroužek je obdobně jako u modelu Orlík uložen na safírovém ložisku, umožňujícím originální obousměrnou aretaci. Kroužek je však dvoudílný. Jeho hlavní část je vyvložkována celonerezovým kotoučkem s kontrastní grafikou, odolnou proti působení vody. Samotný kotouček je do kroužku lisován podobně jako sklo, tedy přes samostatné silikonové těsnění. Toto řešení umožňuje jeho případnou výměnu. Rozměry i tvar otočného kroužku byly navržené s ohledem na snadnou manipulaci, a to i v případě, že otáčíte kroužkem skrze navlečenou rukavici. Výrazné vroubkování má drobný přesah nejen přes obvod pouzdra, ale také nad vlisovaný kotouček se stupnicí. Ten je tak chráněný před nadměrným opotřebením. Tvar jednotlivých „zubů“ byl optimalizován tak, aby se nikde neobjevil úhel menší jak 90°. Nemělo by tak docházet k vytažení ok z pleteného textilu.

Korunka je klasická 7 mm s těsněním dvěma O kroužky, bez závitové aretace. To nijak zvlášť nesnížilo voděodolnost hodinek (do 50M), ale zato jednoznačně zvýšilo uživatelský komfort.

Hodinky mají originální ručky, jejichž design byl navržen podle ruček skutečného výškoměru z palubní desky Mi-24 (Hind). Unikátní je i sek..dová ručka, která byla ručně dekorována vzorem imitujícím tygří kůži. Vyvážení hodinové i minutové ručky je z důvodů snadné čitelnosti černé jako plocha číselníku.

Vložený obrázek
Obrázek 3-9 – Porovnání designu ciferníku a ručiček PRIM Hind a ciferníku a ručiček výškoměru (vlevo dole) ve vrtulníku Mi-35 (Mi-24V z nových dodávek). Zdroj fotografie: Suru

Vložený obrázek
Obrázek 3-10 – Palubní deska bitevního vrtulníku Mi-35 českého letectva. Vpravo nahoře jsou umístěny palubní hodiny AČS-1M. Autor fotografie: Daniel Rybka

Ze stejného důvodu je omezena i čitelnost loga PRIM a dalších doplňkových údajů na číselníku. Mezi ně patří i stylizovaná silueta vrtulníku Mi-24 s nápisem HIND. Což je kódový volací znak NATO (5) . V tomto stylizovaném logu je pod ocasní plochou Mi-24 číslo 7353, což je imatrikulační číslo stroje, který tuto letku a celou Českou republiku reprezentuje na zahraničních misích a společných cvičeních NTA. Toto číslo je však tak drobné, že ho bez lupy přečtou jen lidé se skutečně dobrým zrakem. Cílem této „specialitky“ je upozornit na kvalitu a přesnost tisku našich číselníků. Další zajímavostí je datový věnec s inverzní grafikou, který zajišťuje, že datumové okénko nijak nenarušuje plochu číselníku a nesnižuje výbornou čitelnost jeho grafiky. Ta byla stejně jako obě ručky navržena podle palubního výškoměru. Zachovává tak charakteristický font číslic. Dlužno podotknout, že na designu číselníku se významnou měrou podíleli přímo příslušníci 231. vrtulníkové letky.

Vložený obrázek
Obrázek 3-11 – Vrtulník Mi-24V trupového čísla 7353 v předváděcí tygří anti-kamufláži při letu nízko nad mořem. Autor fotografie: Tomáš Soušek



Vložený obrázek
Obrázek 3-12 – Hodinky PRIM Hind u vrtulníku Mi-24V trupového čísla 7353. Zdroj fotografie: Suru

Poslední významnou součástí hodinek, které je potřeba věnovat samostatný odstavec je řemínek. Všechny hodinky jsou osazeny velice kvalitním řemenem z černé žraločí kůže, kombinované s velmi jemnou teletinou na vnitřní straně. Vnitřní stélka je z přírodního kaučuku. Oba typy kůže mezi sebou uzavírají zmíněný kaučukový profil, který dává řemínku velice dobrou elasticitu a zároveň roznáší povrchové napětí kůže na větší plochu. Tím výrazně snižuje riziko popraskání řemínku. Ten je prošívaný silnou bílou nití a zakončen klasickou jazýčkovou sponou s frézovaným logem PRIM. Výsledkem je řemen skutečně špičkových parametrů. Na pohled velmi výrazný, dynamický až drsně agresivní vzhled je zde kombinován s velmi dobrou elasticitou a vysokou odolností proti poškození, ať už bude v důsledku dlouhodobého používání nebo působení vodních živlů.

Pro rozložení nákladů na vývoj těchto pilotních hodinek byl naší firmě poskytnut souhlas hodinky šířit i mimo příslušníky 231. vrtulníkové letky.

Jako první opustily brány firmy hodinky pro 231. letku. Ty se od těch sériových liší grafikou číselníku, frézovaným nápisem „231 Tiger SQN“ (6) na boku pouzdra a jménem konkrétního příslušníka této jednotky na rhodiovaném rotoru. Hodinky z „tygří“ série také mají vlastní číslování. Některé hodinky z "Tygří série" mají i výše zmiňovanou ručně malovanou sek..dovou ručičku v žluto-černých „tygřích“ barvách. V této podobě jsou hodinky vyloučeny z běžného prodeje. Pořídit si je tak může pouze příslušník 231. „tygří“ letky.

--------------------------------

Moje poznámky k textu:

(1) Pozor na historický zmatek - od října 2008 byla „231. vrtulníková letka“ s vrtulníky řady Mi-24/35 Hind redislokována do Náměště nad Oslavou a přečíslována na „221. vrtulníkovou letku“. Současně došlo k přeznačení původní „232. vrtulníkové letky“, provozující transportní vrtulníky řady Mi-17/171 Hip, na „231. vrtulníkovou letku“. A aby toho zmatku nebylo dost, někteří z pilotů Mi-24 přešli k letce s Mi-17 i se svými hodinkami Hind.

(2) NATO Tiger Association (NTA)

(3) Příkladem jednotky s letkovými hodinkami Fortis je německé průzkumné křídlo Aufkürungsgeschwader 51 vyzbrojené průzkumnými letouny Tornado. Přehled existujících letkových hodinek značky Fortis je na tomto odkazu.

(4) Jedná se o hodinky PRIM Letecké Automatic, které vznikly v roce 1982 a vyráběly se v roce 1983. Více o těchto hodinkách se lze dočíst v kapitole 2 tohoto článku.

(5) Ve skutečnosti je „Hind“ tzv. kódové označení NATO, které se uděluje technice protivníka. Tato tradice sahá až do období druhé světové války. Asi dodnes nejznámější jsou kódová jména japonských letounu z Tichomořského válčiště. Účelem kódových jmen byla a je pochopitelně standardizace, aby všichni piloti na vlastní straně používali stejné označení pro stejný typ protivníkovi techniky a nemohlo tak dojít k nedorozumění nebo omylům. Druhým důvodem je , že ne vždy bylo přesně známo oficiální označení protivníkovy techniky (platilo to za druhé světové války a později i za války studené). Kódové označení je vždy jednoslovné a dostatečně krátké, aby se pilotům snadno vyslovovalo i v bojové situaci. Přestože „Hind“ v češtině znamená „Laň“, tak je to spíše náhoda, nikoliv poetismus při udělování jmen. Vlastně jediným požadavkem při tvorbě jmen je, aby anglické slovo u vrtulníku začínalo na písmeno H (jako Helicopter). Po pádu železné opony, toto kódové označení převzali i naši piloti Mi-24. A to dávno před vstupem do NATO v roce 1999. Bylo to o to jednoduší, že ve Varšavské smlouvě měla letecká technická oficiální populární jméno přiděleno jen výjimečně (například letouny československé produkce L-29 Delfín nebo L-39 Albatros). V běžné letecké praxi je slovo „Hind“ používáno i jako rádiový volací znak. Je to snadno vyslovitelné a mezi účastníky letového provozu je hned jasno, co je to ve vzduchu.

(6) Organizační změny VzS AČR a přečíslovaní vrtulníkových letek neměly žádný vliv na označení hodinek a ani na znění vygravírovaného nápisu „231 TIGER SQN“ u 6 kusů hodinek, které byly vyrobeny až po reorganizaci vrtulníkového letectva.

Následující text je originálním textem, tak jak ho na Chronomagu napsal Suru - hlavní řešitel a zástupce skupiny zákazníků:

Takže něco málo k našim hodinkám. PRIMA jsme kontaktovali sami, asi někdy v říjnu-listopadu 06, protože myšlenka "letkových hodinek" v nás hlodala už dlouho. Naši zahraniční kolegové jedou víceméně ve značce Fortis a Breitling. My, jako správní Češi, jsme zvolili značku PRIM a dle nás všech zúčastněných, jsme udělali rozhodně dobře, protože výsledek fakt stojí za to. Tvar pouzdra vzešel od PRIMA. Původně jsme také chtěli tvar alá Azimuth, Laco, IWC ........, ale nakonec pod tíhou argumentů, tzn. návaznost na II.gen a výjimečnost tohoto tvaru u leteckých hodinek, jsme souhlasili. Luneta je v podstatě dílo PRIMA, safírové sklo taky, oboustranný antireflex byl nakonec velmi milé překvapení. Do čeho jsme nakonec kecali nejvíce, byl ciferník (opravdu vychází z feetoměru v Mi-24), tvar ručiček a rozlišovací znaky, tzn. nápis na boku dýnka, silueta na ciferníku a jméno s pilotním znakem na kotvě. Každou změnu jsme v kolektivu konzultovali a někdy jsme dokonce museli i hlasovat. Hodinky si nakonec koupila zhruba polovina letky a myslím, že teď po zhlédnutí "na živo", přibude spousta dalších zájemců. S cenou nám PRIM vyšel vstříc, takže nakonec pro nás byla přijatelná. Závěrem dodávám, že hodinky splnily naše očekávání úplně maximálně a spolupráce s PRIMEM i s jeho KOLEGOU :-) byla (...a doufám, že ještě bude) super!

Ještě k té vteřince. Jsme členy asociace tygřích letek, takže něco "nenápadného" tygrovaného jsme tam chtěli. Vím, je to možná trochu kýč, ale nám se to tak líbí a jsme s tím spokojeni. :-)

…. Co se týče toho vývoje ciferníku a ručiček, tak na tom jsme prakticky pracovali asi čtyři. Ostatní pak buď souhlasili, nebo jsme je museli trochu přesvědčit :-). Nošení v tvrdých podmínkách AČR, to záleží na každém jednotlivci. Já protože jsem postižen vámi jistě známou nemocí, tak je pochopitelně budu střídat. Ale vím o několika lidech, kteří je rozhodně šetřit nebudou, protože to jsou jejich jediné hodinky…

- Konec sedmé části -





Obsah mého blogu

(1) Marathon Navigator, MIL-PRF-46374G

celkem 4 části
(2) Osvity vojenských a pilotních hodinek
celkem 7 částí
(3) Letecké palubní hodiny řady AČS-1
celkem 6 částí
(4) Porovnání hodin AVRM a 127ČS
celkem 2 části
(5) Bremont MB a U-2
celkem 5 částí
(6) PRIM Sport 2 a jezero Bajkal
celý článek
(7) Hodinky a katapultáž z L-39
celkem 2 části
(8) Hodinky českého letectva

(9) Dotace EU pro Elton hodinářská

celý článek

My Picture

user(s) viewing

uživatelů, hostů, anonymních uživatelů

Search My Blog