Přejít na obsah






Letecké náramkové hodinky Vzdušných sil AČR - část třináctá

Příspěvek od Petr_P, in Hodinky českého letectva 13 prosinec 2010 · 2 872 views

Letecké náramkové hodinky Vzdušných sil AČR - část třináctá

5.2 Historie zavedení hodinek modelu Tempelhof TEM 645-1 do českého letectva

Vložený obrázek

Obrázek 5-5– Nadzvukové stíhací letouny SAAB JAS-39C/D Gripen v kombinaci americkými protiletadlovými řízenými superstřelami AIM-120 AMRAAM jsou nejvýkonnějším a také nejdražším zbrojním systémem našich ozbrojených sil. Jejich hlavním úkolem je ostraha suverenity vzdušného prostoru České republiky. Celkem bylo od Švédského království na dobu deseti let pronajato 14 letounů, které tvoří výzbroj jediné 211. taktické letky umístěné na letecké základně Čáslav. Každá letová hodina pronajatého stroje stojí více než 50 000 USD! Autor fotografie: Milan Nykodým

V roce 2005 došlo k dlouho očekávanému, leč stále odkládánému zavedení moderních západních nadzvukových stíhacích letounů, které nahradily obstarožní sovětské letouny MiG-21MF pocházející z první poloviny 70. let. Novými letouny se nakonec staly švédské SAAB JAS-39C/D Gripen, které byly v celkovém počtu 14 kusů zavedeny do výzbroje 211. taktické letky na základně Čáslav. Po určité stabilizaci poměrů, dané bezpečným zvládnutím nové techniky a dalšího nového vybavení, začali piloti 21. taktického křídla a jeho 211. letky řešit i méně životně důležité otázky, jako například své nové jednotné letecké hodinky. Ty měly odpovídat tomu, že jejich nositelé pilotují jeden z nejmodernějších bojových systémů a v rámci našeho letectva asi představují onu elitu (ať se to ostatním letkám líbí nebo ne).

Vložený obrázek
Obrázek 5-6 – Velmi pokročilý pilotní prostor letounu JAS-39C/D je osazen tzv. plně digitálním kokpitem, kde jsou všechny informace pilotovi prezentovány na průhledovém displeji HUD před očima pilota a na trojici víceúčelových displejů na přístrojové desce. Už zde není žádný klasický mechanický ukazatel a ani mechanické palubní hodiny. Čas z quartzového oscilátoru v avionice, aktualizovaný z amerického satelitního navigačního systému NAVSTAR (GPS), je zobrazován pouze na displejích. V případě opravdu velké, ale málo pravděpodobné, poruchy avioniky letounu nebo elektrického napájení, avionický systém přechází do nouzového, velmi degradovaného módu, který palubní čas už neukazuje. Náramkové hodinky pak představují vítaný záložní systém ukazovaní času. Za normální situace jsou ale hodinky schovány pod plamenům odolnou leteckou rukavicí, a tak největší uplatnění pro pilota najdou mimo letoun nebo i v letounu až do okamžiku oživení avioniky těsně před letem. Zdroj fotografie: SAAB

Zda na jejich rozhodování o nových hodinkách mělo vliv i to, že na jaře 2007 se objevily na zápěstí pilotů z 231. vrtulníkové letky z Přerova luxusní hodinky PRIM Hind, nebo podobně jako posádky našich vrtulníků jen „závistivě“ pokukovali po zápěstích svých západních kolegů, se už asi zjistit nedá. Ale další proces jejich pořizování je zdokumentován velmi dobře, protože se pilotům podařilo něco na první pohled nemožného - sehnali financování z rozpočtu letectva.

Použití státních peněz má ovšem svoje poměrně pevná pravidla a tak muselo být vypsáno výběrové řízení, jehož oficiálním vítězem se na konci roku 2007 staly hodinky ASKANIA Tempelhof TEM 645-1. Celkem bylo zakoupeno pro piloty 211. stíhací letky 25 kusů. O výběrovém řízení jsou naštěstí veřejně dostupné záznamy, a tak se na ně podíváme z blízka ve speciální kapitole.

Vložený obrázek
Obrázek 5-7 – S letouny JAS-39 byl ze Švédska dodán jeden z nejmodernějších systémů pilotní výstroje na světě, který je o několik generací před vším, co u nás bylo do té doby zavedeno. Systém je kompletně plameni odolný a mimo jiné zajišťuje ochranu proti dlouhodobému přetížení s násobkem +6 g a více. Udržet pilota při vědomí během těchto manévrů pomáhají nejen velkoplošné anti-g kalhoty, ale i velmi komplikovaný systém nuceného zásobování plic přetlakovou dýchací směsí/kyslíkem. Proto systém tvoří i anti-g bunda, která brání příliš velkému roztažení plic. Součástí systému je i nafukovací vak v temenní části pilotní přilby, který svým nafukováním přitahuje přilbu i s kyslíkovou maskou těsněji na tvář, aby během manévrů kyslík pod tlakem neunikal skulinami mezi lícnicí masky a pilotovou tváří. Součástí bundy je také nafukovací límec, který se automaticky nafukuje v případě nouzového padákového přistání na vodní hladinu. Z obrázku je také dobře patrné, že povrch bundy i kalhot je doslova pokryt různými objemnými kapsami, které obsahují různé vybavením pro přežití, včetně nouzového radiomajáku/radiostanice. V rámci přezbrojování našeho letectva piloti také postupně dostali další výstrojní součástky nové generace, počínaje plameni odolným spodním prádlem, botami a rukavicemi. A jako jedna z posledních věcí se dořešily i nové letecké hodinky. Zdroj fotografie: 211. taktická letka

5.3 Tempelhof TEM 645-1 ve službě

Vložený obrázek
Obrázek 5-8 – ASKANIA model Tempelhof TEM 645-1 českého letectva na „reklamní“ fotografii z kokpitu českého JAS-39.

Vložený obrázek
Obrázek 5-9 – Hvězdnou hodinou operačního nasazení letounů JAS-39 českého letectva byla v létě 2009 čtyřměsíční ostraha vzdušného prostoru pobaltských států v rámci české účasti na operaci NATO „Baltic Air Policing“. Zatímco na českém nebi poklidnou službu jen občas rozčeří poplach nechtěně vyvolaný nějakou zapomětlivou civilní posádkou, která špatně nastavila rádio či identifikační odpovídač nebo špatně vyplnila letový plán, tak nad Pobaltím a přilehlým Baltským mořem se hraje první liga protivzdušné obrany států NATO. Vzrůstající aktivita Ruských ozbrojených sil začíná připomínat hry na „kočku a myš“ z dob studené války. Jen účastníci se změnili (přibyli Češi a Poláci) a změnilo se místo. Na obrázku český Gripen „stínuje“ Iljušin Il-20 Coot - letoun radiolokačního a radiotechnického průzkumu ruského letectva, který se „naprostou náhodou“ zatoulal k hranicím vzdušného prostoru NATO. Zdroj fotografie: 211. taktická letka

JAS-39 video 1; JAS-39 video 2; JAS-39 video 3; JAS-39 video 4



Vložený obrázek
Obrázek 5-10 – Mise v Pobaltí se účastnily i hodinky ASKANIA Tempelhof, jak je vidět na zápěstí velitele 211. taktické letky - majora (dnes už podplukovníka) Jaroslava Míky, který blahopřeje jednomu ze svých podřízených po dalším operačním letu. Piloti 211. taktické letky z Čáslavi dnes asi představují skutečnou elitu našeho letectva. Z chudých příbuzných v NATO se postupně vypracovali na respektovanou stíhací jednotku. Na pilotech 211. letky se totiž začíná pozitivně projevovat jejich obrovská vylétanost a zkušenost – koncentrují se pouze na úkoly vzdušného boje a každý z nich ročně odlétá okolo 150 hodin (na naše poměry velké číslo) a to řadu let po sobě. Navíc před přechodem na JAS-39 získávali několik let první „bojové“ zkušenosti na pomalejší L-159. Zdroj fotografie: Ministerstvo obrany ČR

- Konec třinácté části -





Obsah mého blogu

(1) Marathon Navigator, MIL-PRF-46374G

celkem 4 části
(2) Osvity vojenských a pilotních hodinek
celkem 7 částí
(3) Letecké palubní hodiny řady AČS-1
celkem 6 částí
(4) Porovnání hodin AVRM a 127ČS
celkem 2 části
(5) Bremont MB a U-2
celkem 5 částí
(6) PRIM Sport 2 a jezero Bajkal
celý článek
(7) Hodinky a katapultáž z L-39
celkem 2 části
(8) Hodinky českého letectva

(9) Dotace EU pro Elton hodinářská

celý článek

My Picture

user(s) viewing

uživatelů, hostů, anonymních uživatelů

Search My Blog