Přejít na obsah






Letecké náramkové hodinky Vzdušných sil AČR - část patnáctá

Příspěvek od Petr_P, in Hodinky českého letectva 13 prosinec 2010 · 2 672 views

Letecké náramkové hodinky Vzdušných sil AČR - část patnáctá

6 ASKANIA Taifun TAI 682

Vložený obrázek
Obrázek 6-1 – ASKANIA model Taifun TAI 682 českého letectva s kaučukovým řemenem. Zdroj fotografie: KING JOE s.r.o.

Příběh hodinek značky ASKANIA českého letectvo neskončil s dodáním 25 kusů modelu Templehof počátkem roku 2008, ale měl své pokračování – model Taifun TAI 682.

Tyto hodinky v současnosti drží primát nejpočetnějších funkčních erárních hodinek našeho letectva (myšleno celkem zakoupených a stále funkčních kusů; nutně to ale neznamená, že všechny jsou vyfasovány piloty).

Vložený obrázek
Obrázek 6-2 – ASKANIA model Taifun TAI 682 českého letectva s koženým řemenem. Pohled na ciferník se znakem českého letectva, které nahradilo nápis „Taifun AUTOMATIK“ běžného komerčního modelu. Autor fotografie: Polifka

6.1 Historie zavedení hodinek modelu Taifun TAI 682 do českého letectva

Vložený obrázek
Obrázek 6-3 – Podzvukové útočné letouny AERO L-159 ALCA jsou nejpočetnějšími bojovými letouny našeho letectva. Jsou to víceúčelové stroje, jejichž hlavním úkolem je přímá letecká podpora pozemních sil a také posilování protivzdušné obrany. Jejich sek..dárním, ale neméně důležitým úkolem je příprava pilotů pro budoucí létání na výkonnějších, ale mnohem dražších Gripenech. Celkem bylo našemu letectvu dodáno 72 kusů letounů L-159. V současnosti jsou používány pouhé 24 kusy, které tvoří výzbroj jediné 212. taktické letky umístěné na letecké základně Čáslav. Autor fotografie: Jan Kouba

L-159 video 1; L-159 video 2; L-159 video 3; L-159 video 4


V roce 2007 si letecká základna Čáslav, respektive zde dislokované 21. taktické křídlo vyřešilo otázku leteckých hodinek pro piloty 211. taktické letky s letouny JAS-39 Gripen. Ale součástí křídla je i další letka – 212. taktická letka s 24 letouny AERO L-159 ALCA.

Pochopitelně by nepůsobilo dobrotu, kdyby jedna letka hodinky měla a druhá ne. Navíc jsou součástí 21. taktického křídla i piloti na velitelských a štábních pozicích, kteří formálně nejsou ve stavu ani jedné z letek, ale jsou také piloty JAS-39 nebo L-159.

Zda rozhodnutí o vybavení celého křídla hodinkami na etapy padlo už v roce 2007 před první nákupem Tempelhofů nebo až později, je z dnešního pohledu asi jedno. Ostatně pouze touto salámovou metodou to byla základna Čáslav schopna financovat ze svých ročních rozpočtů, respektive nemusela mít obavy z překročení horního limitu 2 miliónů Kč (bez DPH) platného pro malé veřejné zakázky vyhlašované v armádním systému SEPO.

Hodinky Taifun byly zakoupeny z armádního rozpočtu a jejich nákup má mnoho společných rysů s nákupem modelu Templehofu o rok dříve. Opět se muselo jít do veřejného výběrového řízení, jehož vítězem se koncem roku 2008 staly právě hodinky ASKANIA Taifun TAI 682. Celkem bylo zakoupeno pro piloty 212. taktické letky (a 21. taktického křídla) 35 kusů. Každé hodinky byly dodány jak se světlým koženým řemenem s klasickou sponou a trnem tak i s černým kaučukovým řemen s rozevírací sponou.

O výběrovém řízení jsou opět veřejně dostupné záznamy, a tak se na něj znovu podíváme ve speciální kapitole.

Vložený obrázek
Obrázek 6-4 – Piloti letounů L-159 byly, podobně jako piloti Gripenů, postupně vybaveni moderní západní pilotní výstrojí, i když ta vzhledem k nižším letovým výkonům podzvukových L-159 oproti nadzvukovým JAS-39 nemusí být tak sofistikovaná. Než pilot dostane možnost létat na L-159 musí nejdříve odlétat cca 350 letových hodin na cvičném letounu AERO L-39 Albatros. Pochopitelně ještě před tím musí být vybrán pro kariéru stíhacího letce. To je celkem hodně dlouhá cesta, která se poštěstí jen malému počtu jedinců.

Zajímavostí je, že piloti 212. taktické letky, kteří po několika letech létání na L-159 získají dostatek zkušeností, aby obdrželi nabídku přejít na JAS-39, si své nafasované hodinky Taifun ponechávají i po převelení k sousední 211. taktické letce. Časem tak dojde k promíchání obou modelů Askanií u obou letek v Čáslavi. Možná by bylo lepší hodinky označovat nikoliv podle letek, ale podle nadřízeného stupně velení - 21. taktického křídla.

Zdroj fotografie: 212. taktická letka

Vložený obrázek
Obrázek 6-5 – Pilotní prostor letounu L-159 kombinuje digitální ukazatele, jako je průhledový displej HUD před očima pilota a dvojice víceúčelových displejů na přístrojové desce, s analogovými přístroji a ukazateli. Jedním z nich jsou švýcarské mechanické palubní hodiny s manuálním nátahem Revue Thommen (kruhový zeleně svítí ukazatel nad červeně svítícím výstražným panelem úplně vpravo). Podobně jako na letounu JAS-39 jsou hlavním ukazatelem přesného času multifunkční displeje, které zobrazují čas quartzového oscilátoru v avionice, který je aktualizován časovým signálem ze satelitního navigačního systému NAVSTAR (GPS). Na noční fotografii je také vidět současný standard osvitů vojenských letounů pomocí zeleného/zeleno-modrého světla. To je především z důvodů kompatibility s brýlemi nočního vidění (NVG). Autor fotografie: Jan Kouba

- Konec patnácté části -





Obsah mého blogu

(1) Marathon Navigator, MIL-PRF-46374G

celkem 4 části
(2) Osvity vojenských a pilotních hodinek
celkem 7 částí
(3) Letecké palubní hodiny řady AČS-1
celkem 6 částí
(4) Porovnání hodin AVRM a 127ČS
celkem 2 části
(5) Bremont MB a U-2
celkem 5 částí
(6) PRIM Sport 2 a jezero Bajkal
celý článek
(7) Hodinky a katapultáž z L-39
celkem 2 části
(8) Hodinky českého letectva

(9) Dotace EU pro Elton hodinářská

celý článek

My Picture

user(s) viewing

uživatelů, hostů, anonymních uživatelů

Search My Blog