Přejít na obsah






Letecké náramkové hodinky Vzdušných sil AČR - část osmnáctá

Příspěvek od Petr_P, in Hodinky českého letectva 13 prosinec 2010 · 3 856 views

Letecké náramkové hodinky Vzdušných sil AČR - část osmnáctá

7 Ostatní hodinky v letectvu

Vložený obrázek
Obrázek 7-1 – Velitel Vzdušných Sil Armády České republiky – brigádní generál Ing. Jiří Verner, byl nejen pilotem L-29, L-39, Su-25, MiG-21, JAS-39, ale je i příznivcem značky Breitling. Na této fotografii je zachycen s hodinkami Breitling Aerospace, ale dnes nosí model Breitling Emergency. Zdroj fotografie: Jiří Kurz

Přestože hodinkám našeho letectva byly věnovány všechny předchozí kapitoly tohoto příběhu, tak letovými posádkami je ve skutečnosti používána mnohem větší škála značek a typů, než jen těch 5 až 6 modelů dvou hodinářských značek.

Pro začátek pár čísel:

Oficiální erární hodinky - celkem: 92 kusů hodinek:

1. PRIM Letecké Automatic (Miyota) – celkem 32 kusů u 24. křídla (241. a 242. a 243. letka) v Praze-Kbelích.

2. ASKANIA Tempelhof TEM 645-1 – 25 kusů u 21. taktického křídla (211. letka) v Čáslavi.

3. ASKANIA Taifun TAI 682 – 35 kusů u 21. taktického křídla (212. letka a 211. letka) v Čáslavi.

Privátních edice hodinek - celkem: 59 kusů hodinek:

1. PRIM Hind – 22 kusů u 221. letky v Náměšti nad Oslavou (a 231. letky v Přerově).

2. PRIM Hippo – 37 kusů u 231. letky v Přerově.

Poznámka: u privátních edicí v soukromém vlastnictví jde o maximálně možné počty, které se budou postupně u letectva snižovat s odchodem členů posádek na jiné pozice, odchody do zálohy nebo při prodeji těchto hodinek. Taktéž někteří jednotlivci mají hodinky obou privátních edicí.

Suma sumárum v českém letectvu slouží nebo mohlo sloužit maximálně 152 kusů těchto hodinek. Ne všechny jsou ale z různých příčin nafasovány a ne všechny nafasované jsou vždy nošeny „do práce“. Takže reálné číslo používaných hodinek z této skupiny bude ještě nižší.

V českém letectvu je ale zhruba 300 členů letového personálu. Z těchto jednoduchých počtů je zřetelně vidět, že minimálně 50% z nich (spíše ale více) stále používá nějaké jiné hodinky. Bohužel je nemožné prakticky sestavit výčet všech značek a modelů hodinek, které tito letci nosí, a proto pro ilustraci uvádím jen pár zdokumentovaných příkladů.

Například v tomto článku o hodinkách a katapultáži z letounu L‑39.

A co nosí nejvýše postavený pilot našeho letectva – jeho velitel? Na to se podívejte na fotografii v titulu této kapitoly.

8 Co když (What if), aneb malý náhled do hypotetické budoucnosti

Československé a české letectvo mělo vždy snahu zajistit erární letecké hodinky. Přestože období od roku 1989 do roku 2007 by spíše svědčilo o opaku, tak zavedení hodinek ASKANIA Tempelhof a Taifun a repasovaných PRIM Letecké Automatic (Miyota) po roce 2007 svědčí o tom, že tato tradice je stále dost silná. Příběh hodinek by se mohl v tomto časovém okamžiku uzavřít. Minulost i současnosti zde byla popsána tak, jak jen to bylo v rámci mých možností. Přesto budeme pokračovat a v této kapitole se podíváme do budoucnosti.

Vložený obrázek
Obrázek 8-1 – Normální součástí výcviků pilotů je i nácvik v používání záchranných prostředků v případě nouzového opuštění letounu nad vodní hladinou. Vezmete si na tento výcvik svoje hodinky? Zdroj fotografie: 211. taktická letka

Vložený obrázek
Obrázek 8-2 – Výcvik pilotů zahrnuje i pravidelný paravýcvik. Vezmete si na tento výcvik svoje hodinky? Zdroj fotografie: Jan Kouba

Je to sice hodně spekulativní a odvážné, ale kdyby v budoucnu náhodou chtěl někdo znovu řešit letecké hodinky pro naše letectvo, jistě by se mu pak hodilo pár typů, jak na to.

Jedno je ale jisté už teď. Naštěstí tento článek nebude číst nikdo, kdo o tom bude skutečně rozhodovat. A pokud si to přeci jenom náhodou přečte, tak to nebude mít na jeho rozhodování pravděpodobně vůbec žádný vliv. Takže není důvod se nijak myšlenkově svazovat současnou českou realitou.

A jaké by mohla být moje doporučení:

1. Řešit to stejně jako počátkem 80. let, tedy jako otázku celého letectva (dnešní terminologií – centrální nákup) a ne neefektivně to kouskovat po jednotlivých základnách či dokonce po letkách.

2. Rozsahem zabezpečit všechny letové posádky, bez ohledu na to na jaké základně slouží a na jaké technice létají. Tedy celkem hodinky pro až 300 lidí. Pokud by se uvažovaly i výsadkové/speciální síly a jejich požadavky na hodinky vhodné pro seskoky z velkých výšek metodou HALO, tak by jich pochopitelně bylo potřeba ještě o něco více. Tedy hovoříme o prvotním nákupu minimálně 300 kusů hodinek. Dnes je erárem pokryto pouhých 92 kusů! To vytváří naprosto nesmyslné kastování posádek. Nákupem 300 kusů také umožní hodinky zlevnit z důvodů zajímavé množstevní slevy.

3. Nezapomínat na to, že dochází ke genderovým změnám ve složení profesionálních ozbrojených sil včetně letectva. Přeloženo do češtiny i mezi letovými posádkami bude čím dál tím více žen. To by mělo být bráno v potaz při definování velikosti hodinek, větší nemusí být vždy lepší.

4. Výška hodinek – z vlastní zkušenosti mohu potvrdit, že více jak 10 mm výšky hodinek dělá potíže při utahování rukávu kombinézy a zejména při převlékaní elastické, plameni odolné, letecké rukavice. Čím jsou hodinky vyšší, tím více to nepříjemně drhne (táhne při pohybu zápěstím). Navíc časem se manžeta rukavice na levé ruce vytahá a už tak dobře nedrží a nechrání ruku. Tento parametr je nezávislý na obvodu zápěstí.

5. Cena - v českých podmínkách nemá význam uvažovat o erárních hodinkách jako o luxusním zboží. I kdyby to bylo ve finančních možnostech našeho vojenského rozpočtu, což není, tak zkušenosti s drahými hodinkami PRIM Hind a ASKANIA Taifun ukazují, že jejich používání nutí jejich obyčejného českého nositele ke kompromisům. Přemýšlení o hodinkách jejich nositele omezuje, což je v rozporu se základním požadavkem na profesionální vojenský nástroj, který musí sloužit i v časech nepohody. Kdo chce luxusní a reprezentativní hodinky, ať si je koupí za vlastní, třeba formou letkových privátních edicí.

6. Cena - pokud by pro zjednodušení akvizice měl být opět použit poptávkový systém SEPO s horním cenovým limitem 2 milióny Kč bez DPH, pak při 300 kusech, by hodinky nesměly stát více než 6600 Kč bez DPH. Za to se dá ale už něco koupit, ne?

7. Spotřební materiál - nízká cena řádově zhruba na úrovni výstrojních položek (jako je plameni odolná pilotní kombinéza) a rozhodně pod úrovní drahých věcí výškové výstroje (jako je pilotní přilba nebo kyslíková maska), by umožnila vpravdě revoluční změnu chápání hodinek jako eráru. Už by se nemusely vracet jako dnes, ale byly by ve stejné kategorii jako ostatní výstrojní součástky (uniformy), které jsou spotřební materiálem a nevrací se. AČR už má vybudovaný fungující systém tzv. „výstrojních bodů“, které každému vojákovi nastavují limity, kolik a jak často má nárok něco nafasovat náhradou za opotřebené.

8. Pokud se hodinky budou chápat jako spotřební materiál – nemá cenu chtít, aby měly služební životnost delší než 5 let, i se skladováním maximálně 10 let.

9. Odolnost - odolnost hodinek pro létající personál jednoznačně definují nejvýkonnější stroje v letectvu – nadzvukové stíhací letouny (přetížení, nízký tlak/dekomprese, katapultáž), ale i vrtulníky (vibrace) a také požadavky na možnost nouzového opuštění letadla a následného přežití v nejrůznějším terénu (včetně vody) v nejrůznějších klimatických podmínkách. Výjimku, v podobě zcela odlišných hodinek, by pro svoji práci potřebovali specialisté-záchranáři SAR, kteří mají v popisu práce i hodně pohybu ve vodě. Pro ně jsou už potřeba pořádné certifikované potápěčské hodinky, nikoliv odlehčené letecké speciály.

10. Proč takový důraz na odolnost – za posledních několik let se mi podařilo nabýt dostatek svědectví a důkazů, že hodinky a letecké prostředí v moderním výkonném bojovém letadle se ne vždy a za všech okolností snesou -- osobně jsem byl svědkem toho, jak se hodinky rozletěly při (simulované) dekompresi ve velké výšce; zkušenosti z Čáslavi s hodinkami ASKANIA Taifun názorně ukazují, co všechno může na hodinkách odpadávat následkem přetížení a vibrací. To, že to není jen český poznatek, o tom se přesvědčil britsko-americký miliardář Richard Garriott při absolvování výcviku na let do vesmíru, kdy odrovnal několik hodinek. My máme to štěstí, že si to hlavně nenechal pro sebe a zveřejnil to zde. Protože problematika odolnosti leteckých hodinek na omezeném prostoru jediné kapitoly detailněji popsat nejde – tak pro zájemce o tuto problematiky připojuji odkaz na dva starší články - o amerických vojenských hodinkách Marathon Navigator a o britských leteckých super speciálech Bremont MB a U-2.

Vložený obrázek
Obrázek 8-3 – Při výběru hodinek bude nutno respektovat budoucí genderové složení profesionálních ozbrojených sil. I dosud čistě pánský „klub“ pilotů našeho letectva je jednou provždy minulostí.

A vítězem je? Pokud bychom všechna výše uvedená doporučení aplikovali, tak první vítězem je quartzový hodinový strojek.

A jaké hodinky? To by jen na fóru Chronomagu vyvolalo diskuse, kde by každý hlas doporučil svého preferovaného kandidáta. Například digitální hodinky CASIO G-Shock. Jen výběr toho správného modelu z celé široké nabídky G-Schocků by byl na hodně dlouhou diskuzi. Nebo analogové Traser, které ideově vycházející z amerických vojenských hodinek, vypadají dost zajímavě. Další by třeba navrhnul japonské Seiko. Ostatně proč ne, když jejich hodinky se značkou Pulsar slouží u britského královského letectva (RAF). Jejich Pulsar Chronograf, určený původně pro navigátory, si našel cestu nejen na zápěstí pilotů stíhaček Eurofighter Typhoon RAF, ale shodou okolností také na zápěstí autora tohoto článku. I český výrobce Elton hodinářská se svými PRIM Hippo dokázal, že i v této kategorii by mohl mít slibný potenciál.

Ale já bych zůstal hodně konzervativní a do žádných větších experimentů bych se v případě českého letectva nepouštěl. Naopak, převzal bych maximum toho, co už existuje – v první řadě americkou vojenskou normu MIL-PRF-46374G, která u hodinek třídy Class III, Type1 vynikajícím způsobem definuje požadované letecké odolnosti. Podle mě s touto normou v ruce, už není potřeba nic vymýšlet. To už za nás udělaly před dvaceti lety ozbrojené síly USA. A jestli to stačí nejmocnějším a nejbohatším ozbrojeným silám, musí to stačit i českému letectvu.

Posuďte sami, jak na druhé straně Atlantiku pohlíží na erární hodinky pro letce a výškové parašutisty:

• Životnost 5-10 let

• V případě poškození opravitelné, zajistit možnost rozebrání na moduly

• Analogové zobrazování času

• Možnost zastavit sek..dovou ručičku tzv. „hacking“

• Luneta obousměrně otočná s indikací uplynulého času pomocí dvanácti hodinových indexů a prvních 20 minut i minutovými indexy. Moment na rozpohybování lunety cca 0,02 kilogram-metrů. Luneta nesmí upadnout, pokud je luneta páčena vzhůru silou 4,5 kg.

• Délka řemene – musí umožňovat připnutí i přes leteckou kombinézu (letní, zimní, pro lety nad mořem, atd…) dle potřeby bez dalších úprav.

• Barva řemene – černá, zbarvení všech vnějších viditelných ploch včetně spony řemene – matná nelesknoucí černá

• Odolnosti:


o Stěžejky a spona řemene musí udržet sílu 6,8 kg, která statickým tahem působí na řemen.


o Materiál řemene se nesmí tavit při teplotě nižší než 250°C, musí být ohebný a nesmí degradovat v rozsahu teplot -65°C až +68°C (při vlhkosti 95%).

o Sklo vsazené do pouzdra musí bez sebemenšího poškození odolat pádu ocelové kuličky o hmotnosti 16 gramů a průměru 1,6 cm z výšky 30 cm.

o Běžící hodinky musí funkční vydržet pravidelné harmonické vibrace s amplitudou cca 0,8 mm a plynule proměnné frekvenci 30 až 60 Hz. Z toho 20 minut ve směru kolmém na ciferník, 20 minut ve směru roviny ciferníku v ose indexů 12 a 6; 20 minut ve směru roviny ciferníku v ose indexů 9 a 3.

o Rázy a pády – hodinky musí být funkční a nepoškozené po pádu z 50 cm na tvrdou podložku. Poté absolvují skladovací test.

o Skladování za extrémních teplot – běžící hodinky musí být skladovány za teploty -45°C po dobu 24 hodin, poté při teplotě od 15 do 32 °C po dobu 24 hodin, poté při 60°C a vlhkosti větší než 50% po dobu 24 hodin a nakonec opět při teplotě od 15 do 32 °C po dobu 24 hodin. Hodinky nesmí být poškozeny, musí být funkční a běžící.

o Vodotěsnost - ponořit do destilované vody o pokojové teplotě s tlakem vodního sloupce 1 ATM na dobu 5 minut a poté zvýšit tlak vodního sloupce na 3 ATM po dobu 5 minut. Nesmí dojít k žádnému průsaku vody.

o Dlouhodobé máčení ve vodě – hodinky musí být při pokojové teplotě ponořeny v destilované vodě (bez tlaku vodního sloupce) po dobu 24 hodin. Nesmí dojít k průsaku vody.

o Magnetismus – běžící hodinky nesmí být poškozeny magnetickým polem o intenzitě 10 000 A/m, které působí 10 minut paralelně s osou hřídelky. Po ukončení testu musí hodinky mít stejnou denní průměrnou přesnost jako před testem.

o Fungovat bez poškození za nízkého tlaku odpovídajícího nadmořské výšce 10 700 metrů po dobu 60 minut.

o Odolat solné mořské mlze po dobu 48 hodin.

o Odolat simulovanému působení lidského potu = namočení do 5% roztoku kyseliny mléčné a kuchyňské soli při 91°C, pak dvě hodiny sušit horkým vzduchem a pak nechat 20 hodin v plynných výparech 50% kyseliny mléčné.

o Noční čitelnost – ručičky, indexy a počátek otočné lunety musí být dobře čitelné na tmu adoptovaným normálním zrakem ze vzdálenosti 30 cm poté, co byly 8 hodin uloženy ve tmě.

• Po absolvování všech předchozích zkoušek absolvovat zkoušky přesnosti:

o Přesnost v rozpětí 3 dnů po sobě. Průměrná denní přesnost musí být lepší ± 3 sek..dy při teplotě +4°C; ± 0,7 sek..dy při teplotě +24°C; ± 3 sek..dy při teplotě +52°C. Kontrovat pro polohu ciferníkem nahoru i korunkou dolů.


o Dlouhodobá přesnost sledována v období 90 dnů za pokojové teploty – průměrná denní přesnost ze tří po sobě jdoucích denních měření nesmí být horší než ± 4 sek..dy, celková průměrná denní přesnost musí být lepší než ± 2.4 sek..dy. Hodinky podrobit 30. a 60. den podrobí vibračnímu a pádovému testu. Každých 7 dní otočit z polohy ciferníkem nahoru do polohy korunkou dolů nebo naopak.


A pokud řekneme, že tuto normu musí hodinky bezpodmínečně splňovat a být podle ní certifikovány, tak hledání těch „pravých“ hodinek skončilo dříve, než začalo. Dnes jsou jedinými na trhu dostupnými hodinkami, které toto splní (a to bez nutnosti financovat nákladnou certifikaci), ve Švýcarsku produkované Marathon Navigator kanadského výrobce Marathon Watch Company.

Mají také jednu poměrně podstatnou výhodu - s drobnými změnami se vyrábějí už 20 let a lze předpokládat, že se ještě nějaký ten rok vyrábět budou. Až tedy české letectvo bude někdy v budoucnu zase řešit své hodinky, tak tu s největší pravděpodobností budou stále. Což je u čistě komerčních produktů vždy velká nejistota.

A protože jsme v kapitole pojmenované „Co když?“, tak se nemusíme teď trápit tím, že tato značka nemá v ČR (a ani nikde jinde ve světě) žádné obchodní zastoupení či jinou formu zprostředkování. To by ji při platnosti současných zákonů nepřipustilo do jakékoliv soutěže na nákup materiálu pro Ministerstvo obrany ČR (tedy pokud by tím dodavatelem nebyla přímo vláda USA, což ČR už v jiných komoditách ráda využila). Zajisté by se ale šikovný obchodník našel a ani Marathon Watch Company, která hrozně nerada prodává své komodity někomu jinému než vládám, by se v případě českého letectva rozhodně nebránila.

Tím, čím bychom se ale měli spíše trápit je, zda každý další nákup hodinek letectvem bude vypadat jako poslední dvě veřejné zakázky. Sice to bylo v mezích zákona, až na tu drobnou vadu, že o tom vlastně nikdo nevěděl, tedy kromě jednoho nebo dvou extrémně zainteresovaných subjektů. Pak by ovšem každá rada uvedená v této kapitole byla k ničemu.

Vložený obrázek
Obrázek 8-4 – Marathon Navigator, MIL-PRF-46374G, Type III, Class 1

- Konec osmnácté části -





Obsah mého blogu

(1) Marathon Navigator, MIL-PRF-46374G

celkem 4 části
(2) Osvity vojenských a pilotních hodinek
celkem 7 částí
(3) Letecké palubní hodiny řady AČS-1
celkem 6 částí
(4) Porovnání hodin AVRM a 127ČS
celkem 2 části
(5) Bremont MB a U-2
celkem 5 částí
(6) PRIM Sport 2 a jezero Bajkal
celý článek
(7) Hodinky a katapultáž z L-39
celkem 2 části
(8) Hodinky českého letectva

(9) Dotace EU pro Elton hodinářská

celý článek

My Picture

user(s) viewing

uživatelů, hostů, anonymních uživatelů

Search My Blog