Přejít na obsah

Grand Seiko SBGV019 LE


dr.sphinx

Doporučené příspěvky

Pěkný pondělní podvečer, jsem si myslel, že první recenzi sfouknu za dvě hodiny, no nic, taky se poprvé mrcasím s fotkama, prostě learning by doing.

 

V únoru minulý rok jsem si hrozně lámal hlavu s tím, do jakých quartzových GS jít. Věděl jsem, že to prostě musí být šampaňský ciferník, ale všechna dostupnější řešení byla nějakým způsobem kompromisní:

 

SBGV005: pouzdro (40mm) s ostrými hranami mi nesedělo k barvě ciferníku

SBGX063: možná trochu malé (37mm), možná trochu fádní, tolik mi k nim neseděl tříčlánkový tah, jen černý namalovaný index vedle datumovky, vteřinovka nemodřená

SBGT035: taky možná malé (37mm), bílý daydate by možná moc ubíral z ciferníku, taky jen namalovaný index, taky nemodřená vteřinovka

 

Čirou náhodou jsem narazil na tehdy celkem čerstvě uvedenou limitku SBGV019. Nejdřív jsem se vůbec nevzrušoval, bude to jedna z těch bleskově rozprodaných a do ČR obtížně dovezitelných. No pro pořádek jsem se na stránky českého AD podíval, a jak praví klasik, the rest is history. Cenově to navíc vycházelo jak MSRP v Kč, měl jsem tehdy našetřeno, náhoda přeje připraveným.

 

Čím si mě tedy SBGV019 získaly (a to tak, že si troufnu tvrdit, že jako jediné mé současné hodinky u mě mají budoucí kariéru jistou)?

 

Ciferník

post-38718-0-48902700-1484589824_thumb.png

post-38718-0-48111600-1484589848_thumb.png

 

Klasický měňavý šapmpaňský sunburst GS ciferník. Při letmém srovnání je odstín totožný s SBGV005. Někdy světlý skoro až do bílé, ve slabším rozptýleném světle až meditativně rozmlžený, a cokoli mezi tím. Indexy jsou rovné, subtilní a protáhlé, pod lupou je vidět podélné vroubkování. Index u 12 není jako u mnoha GS rozdělený výraznějším příkopem. Vedle datumovky je zkrácený aplikovaný index, čili nejen namalovaný jako u řady SBGX 37 mm. Datumovka je ohraničená výrazným rámečkem. Samotný datový věnec je bílý. Vteřinovka je tepelně modřená. Kombinace lesklých ruček a světlého ciferníku nějakou zázračnou čitelnost nezaručuje, čili na ruce OK, ale z druhého konce místnosti i přes jejich reflexnost čas neodečtete.

GS to často schytávají za příliš mnoho textu na cifernících. Mě to obecně nevadí, u  obyčejných GS quartzů (ne antimagnet, ne diver?s) je textu na poměry GS  úplné minimum ? Seiko, GS, Grand Seiko. Všechny nápisy jsou přitom v proporci mnohem menší než u většiny dalších GS.

 

Pouzdro

post-38718-0-50463800-1484589921_thumb.png

post-38718-0-55365700-1484590862.png

 

To je první věc, která mi tady úplně vyrazila dech. Zvažované 37mm SBGX a SBGT možná moc malé, SBGV005 moc ostře řezané a trochu moc dressy.

 

Typ pouzdra u 019 je něco, čemu se říká ?active line? case (pokud vím, tak to není termín, který Seiko oficiálně používá). Některé JDM GS modely ho mají taky (SBGX 083, 085, 087), některé SD (SBGA 073, 075) a mechanické (SBGR 067, 069) řady dělají totéž s mírně většími rozměry.

 

O co jde: broušené strany, broušené části nožiček bezprostředně přiléhající k tahu, mezi broušenými částmi plyne elegantní dynamická leštěná vlna. Docela to připomíná nožičky u Speedmasterů (pro srovnání day-date 323.30.40.40.04.001), zde je dojem ještě dynamičtější, protože leštěná část celé pouzdro obeplouvá.

post-38718-0-08158100-1484589989.png

post-38718-0-96931200-1484590042.png

 

Korunka má výrazné chrániče a poměrně daleko vystupuje od těla hodinek. Rozměry 45.9mm×38.0mm×9.5mm, ale díky korunce a ve srovnání s tenčí lunetou u 37mm modelů SBGX působí tyhle hodinky větší. Rozteč nožiček 19mm. WR 100m. Korunka nešroubovací.

 

Pouzdro je docela výrazně prohnuté, hodinky se nosí extrémně pohodlně. Nožičky jsou jako u mnoha GS žrádlo, leštěná část tady díky přiléhajícím broušeným vyniká snad ještě víc, než je u GS běžné.

 

Šampaňský ciferník v tomto typu pouzdra je, pokud vím, unikátní fíčura téhle limitky, sériově ho nedělají (existuje SBGX085, a i přes hrozné Seiko rendery se zdá, že cifr je spíš stříbrný). Taky je to myslím poprvé, co je tohle puzdro použito u non-JDM GS quartzu.

 

Další velké plus:  Kdo měl někdy ocelová GS ví, že zaratsu nebo jak se tomu nadává je magnet na vlásečnice.  Broušené strany pouzdra jsou z tohohle hlediska k nezaplacení.

 

No a když hodinky otočíte, tak uvidíte

 

Průhled dýnkem na 9F82

post-38718-0-52308600-1484590122_thumb.png

post-38718-0-43614700-1484590246_thumb.png

 

Co člověk, to názor. Proč se na to koukat, když se tam nic nehýbe. Proč se na to koukat, když je to jen quartz. Ok, budiž, ale holá baterka je hnusná. Nebo: pocta legendárnímu quartz kalibru. Lépe zpracované než leckterá mechanika, co byste chtěli. Přiznaná technologie. atd. atd.

 

Jak se asi dá uhodnout, mně se to líbí. Technicistní krajina s různými podivnými otvory, cívkou na jedné straně a baterkou (místo pérovníku :) ) na druhé, vidíte i na regulátor chodu. Jediný rozdíl ve zdobení mezi standardní verzí a touto jsou modřené šroubky (a deklarovaná vyšší přesnost, o tom později). Mě se na to líbí dívat. Na hodinkách, které jsou i přes svoji univerzalitu přese jen spíš smart casual, to vytváří fascinující rovnováhu. Safírové sklíčko musí mít kvůli strojku anti-UV vrstvu, což možná vysvětluje, proč ve skle chybí pro Seiko klasický ?vodoznak? s logem. Na dýnku jsou pak další standardní informace, S/N, WR etc.

 

Strojek a funkce

 

9F82 umí z hlediska funkcí vlastně totéž, co nejsprostší quartz. Hodiny, vteřiny, datum. U této limitky navíc deklarovaná přesnost plus mínus 5 spy. Moje mezi změnami času v roce 2016 jely +3/4s .

 

9F82 toho teda moc na první pohled neumí, až na:

 

  • termální kompenzaci, tedy přesnost standardně plus mínus 10 spy, tady dokonce 5 spy (tentokrát bez hvězdičky na ciferníku)
  • skokovou změna data. Jako pěkný to je, ale je to spíš blbost, navíc pět minut po půlnoci. To ať už radši není skoková.
  • mechanizmus, který má zajišťovat, že vteřinovka se zastavuje přesně nad indexy a že se přitom nebimbá. Funguje to dobře, ale úplně stoprocentní to není (někdy se taky stane, že se tím odhalí nepřesně umístěný index, ale o tom nad jinými hodinkami :) )
  • dvojí pulz vteřinovky (techincky nepřesně řečeno), aby to utáhlo větší a těžší ručičiky.
  • Slavný prý 50 let servisní interval. To je potřeba brát s rezervou, myslí se tím asi hlavně to, že pohyblivé části uzavřené v prachotěsné komoře mohou teoreticky tuhle dobu vydržet, ale zatím to nikdo potvrdit nemůže :) .

 

Při nastavování času mají ručičky velmi malou vůli, čili nastavit minutovou ručičku velmi přesně je hračka.

 

Co 9F82 neumí (a dle mnohých by jako HAQ měla, hlavně ve srovnání s Axxx kalibry The Citizen): nezávislá hodinovka, věčný kalednář. Fair enough. 9Fka se vyrábějí zřejmě v podstatě beze změn od roku 1993 a Seiko na tom zdá se nehodlá nic měnit, je to takový jejich Rolex moment. Je fakt, že IAHH by jim slušela, navíc by se kvůli její implementaci (možná) nemuselo šahat na elektroniku. Kdo hledá opravdu bezúdržbový HAQ, The Citizen je patrně technologicky pokročilejší volba. 

 

Tah

post-38718-0-06898100-1484590416_thumb.png

 

Jak jsem psal, u 37mm SBGX mě GS 3-článek vadil. U mého sportovněji laděného exempláře je to přesně naopak a sedí dokonale.  Jinak teda standardní GS 3-článek, šroubky, spona bez mikroregulace, jenom halflinky. Plno lidí tahy GS nejen proto nemusí. Spony jsou až zbytečně minimální, skoro to vypadá, že se Seiko stydí za to, že na tah nějakou vůbec musí dát.

Hodinky jsou perfektně vyvážené, žádné těžké pouzdro co se bimbá na lehkém tahu, dle specifikací všechno dohromady 136g.

 

Hodinky se docela snášejí s různými hnědými řemínky, 19mm není optimální rozteč, ale když musíte, není problém tam 20mm nacpat.

post-38718-0-73192600-1484590729_thumb.png

 

Tož tak. GS limitky jsou často dost zdobené, lvíčci na ciferníku a tak, divočejší (na GS) barevné kombinace atd. Někdy mám ale pocit, že by se mi tím některé z těchto hodinek mohly trochu přejíst. Měl jsem štěstí na úplně nenápadnou limitku, pro mě bude atraktivní nafurt. A když budu mít pocit, že ne, nachvilku se budu dívat z druhé strany. :)

 

Jedna drobnost: udělalo by mi radost, kdyby na hodinkách byla nějak vyznačená jejich nadstandardní přesnost, není to ani nikde v dokumentaci. To ale přežiju J

 

Cokoli běžně dělám ve městě, můžu dělat s SBGV019. Kancl, hospoda, sako, triko. Never out of place. Žádné jiné hodinky, co mám, tenhle žánr nezvládají líp. A je nás jen 600 :clap: .

post-38718-0-96595100-1484590503_thumb.png

post-38718-0-99511700-1484590550_thumb.png

Upraveno uživatelem dr.sphinx
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Děkuju všem za zájem, přidám tři vlastní blbé fotky.

 

Kdo se chce víc pokochat, ať vleze třeba sem

http://forums.watchuseek.com/f642/first-gs-sbgv019-3393306.html

 

Docela OK popis 9F je tady

http://watchesbysjx.com/2013/05/explained-seiko-9f-quartz-movements-definitive-proof-that-high-end-quartz-exists.html

 

post-38718-0-92317200-1484731364_thumb.pngpost-38718-0-47737800-1484731369_thumb.pngpost-38718-0-36871400-1484731373_thumb.png

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • po 4 týdnech...

Děkuju, mimochodem jsem udělal v recenzi jednu botu, zmíněné Omegy 323.30.40.40.04.001 nejsou day-date, ale jenom day.

 

Ještě dodám jeden šokující postřeh k pouzdru: Activeline case porušuje paragraf 9 The nine enduring elements of the Grand Seiko Style. :o

http://www.grand-seiko.com/about/

 

Strany pouzdra totiž nejsou reverse slanted. Další důvod, proč hodinky ze svých 38mm velikostně vytřískají maximum :)

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Pokud chcete odpovídat, musíte se přihlásit nebo si vytvořit účet.

Pouze registrovaní uživatelé mohou odpovídat

Vytvořit účet

Vytvořte si nový účet. Je to snadné!

Vytvořit nový účet

Přihlásit se

Máte již účet? Zde se přihlaste.

Přihlásit se
×
×
  • Vytvořit...