Přejít na obsah

Auta na alternativní pohon


Josef01

Doporučené příspěvky

Tak samozřejmě že nejefektivnější je dnes práce na dálku (čímžto Vás zdravím z pelechu) - ale i pro mě občas (a někdy i neplánovaně) nastávají situace ve kterých musím zvednout prdel a dopravit se 30-300km někam osobně, večer zpět, v noci generovat nové chyby a další den být opět ?ready for action?. Což kolojízdu, nocování na dobíječkách i tristní tuzemskou hromadnou dopravu (coby ?alternativy?) do značné míry diskvalifikuje...  :thumbsdown_anim:

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • Odpovědi 3,5tis.
  • Vytvořeno
  • Poslední odpověď

Tak když už jsme u tý práce... Já mám tu svou rád, žádný sedění na prdeli to není, což je výborný. Já to mám tak půl na půl venku / kancl, vzhledem k technologii, co používáme dnes venku, někdy spíš víc v kanclu. Bez auta to nejde, s elektroautem to nejde (v současnosti a upřímně, když na to koukám, ani moc v dohledné budoucnosti). To, co jde dělat bez auta (a tam kde by se elektro dalo použít), už bez auta dávno dělám - po úřadech se už jezdit nemusí. Obchodní komunikace z převážné části neosobně (to mi proti začátkům trochu chybí, ale taková už je doba) - elektronicky. V resortu katastru nemovitostí, co se týká činností soukromých zeměměřičů, se dokonce téměř úplně eliminovali papírové dokumenty (!). Do kanclu chodim 3 minuty pěšky a šlo by to i bez kanclu. Co je pro mě nejdražší? Čas pánové. A tomu zatím elektromobilita v mém případě moc nenahrává. Čas, kterej strávim za volantem přepravou na místo měření, to je nejjalovější doba v práci (ne do práce, jako autem nebo metrem do kanclu), samozřejmě platí ji taky zákazníci, ale po odborné stránce je to pro mě jalovej čas. Finančně nákup elektroauta, který by se dalo použít taky nedává vůbec smysl. To uvádím, jako praktický příklad, jako protipól třeba k Josefovu ježdění elektroautem, o kterém tu psal. Nechci ale, aby to vyznělo jako opovrhování elektroauty, tak militantně, jako Hardslimer, bych to neviděl, jen já je ještě nedokážu použít v současném stádiu vývoje. Já mám za to, že prostě logicky řekněme konvenční  pohon i elektro maj svoje konkrétní místo využití. V nějakým tom článku tady postnutým bylo i takový pěkný sousloví o tom, že pokud budou chtít lidi používat elektroauta, budou muset změnit svoje návyky. To někde pujde, někde ne.

Ad ekologie: Vynechme ji už konečně z týhle debaty jako argument ve prospěch elektroaut, je snad jasný úplně každýmu, že to argument neni. Např. přesun zplodin z města jinam je samozřejmě pozitivní efekt, ale fakt to neni elkologie. Bavme se o podmínkách: Dojezd, místa pro nabíjení, čas a zázemí potřebné k nabíjení, resp. k doplnění energie (třeba výměnou baterky), o finanční stránce. A tady už to pro někoho smysl má a má chuť, čas, i finanční možnosti to zkusit. Proto se mi líbí, o čem tu psal Josef01 před časem a snad začal i teď - praxe. Žádný co by kdyby a pokud.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Já se tedy s tou elektro euforií nijak zvlášť neztotožňuju, je mi jasný, že výrobci stáli před volbou, jestli odevzdat prachy jen tak a nebo si je nějak ušetřit, stejnej princip, jako si koupit každejch pět let auto, než odevzdat daně, ale zase to vyvolalo nepochybně nějakej posun ve vývoji technologií a ten produkt sám o sobě není špatnej, pokud si jej pořídí ten, kdo ví, co od toho očekávat a má k tomu i podmínky (teď pomíjím ekonomiku). Sám to trochu zkouším a jsem s tím celkem spokojenej (BEV i PHEV), z mého pohledu jsem žádná zásadní negativa nenašel, co se provozu týká, dokonce umím vyjet s předpokládaným dojezdem a vrátit se s vyšším, což mi třeba u hybridu jde taky, ale nedává mi to smysl, obecně mi ten PHEV přijde zbytečnější, protože aby to mělo jakýkoli dopad na okolí závisí na individuální odpovědnosti toho kterého řidiče...,

 

post-14724-0-87526400-1579772031_thumb.jpg

 

navíc je tam i jistá přidaná hodnota v podobě různých příjemných pitomostí...

 

post-14724-0-34836100-1579772032_thumb.jpg

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

OK, debata sa vracia na úroveň, kedy sa dá akceptovať protinázor, tak skúsim aj ja.

 

Prvým zážitkom, ktorý ma prinútil uvažovať o elektromobilite v pozitívnom svetle, bola návšteva jedného bežného, pre nás úplne neznámeho, priemerného 15-miliónového čínskeho mesta, Čcheng-tu. Bývali sme v absolútnom centre, hneď vedľa vedľa veľkej križovatky, každý smer mal asi 4 až 6 pruhov. Ráno o pol ôsmej, v raňajšej zápche, tam bolo TICHO. A dalo sa tam úplne bez problémov dýchať, žiadny smrad ani zápach. Stál som s famíliou na prechode a s otvorenou hubou som neveriaco pozeral okolo seba na prechádzajúce autá, autobusy a skútre a nechápal. Jediný hluk spôsobovalo odvaľovanie pneumatík na mokrej vozovke.

 

Neviem, či vtedy mali čisté spaľováky nejaký zimný protismogový zákaz, či majú vjazd do centra povolený len hybridy a EV, alebo prečo tam nejazdili dízle a nehybridné benziňáky (pár hybridov som si všimol), ale bolo to fajn, že to nesmrdelo a nemuseli sme na seba navzájom kričať, keď sme sa chceli rozprávať. To sa v BA trebárs na Račku alebo pri hociktorom hlavnom ťahu jednoducho nedá. Btw, autobusy mali batériový blok, a minimálne v tej časti mesta chodili na batérie. Na motor išiel iba raz, v jednom úseku v podstate mimo mesta medzi poliami.

 

Jednoducho, takáto doprava v meste je oveľa únosnejšia a pre obyvateľov príjemnejšia, najmä oproti hlučným a smradľavým dízlom. A to hovorím ako majiteľ hlučného a smradľavého dízlu. Keď mi raz zakážu vjazd trebárs do celého Hamburgu, nepoviem ani pol slova, lebo chápem, prečo to robia. Ja chcem mať doma v ulici tiež ticho a žiadny smrad.

 

Zážitok č. 2. Rád jazdím v teréne, pokojne niekoľko dní až týždňov. Vždy som hovoril, že pre mňa tie elektroautá nebudú, pretože v teréne kvôli dojazdu a problémom s nabíjaním nikdy nemôžu poskytnúť to, čo spaľováky. Raz som tento svoj postoj za dlhého nepálskeho večera vysvetľoval v jednej ubytovni chlapovi, čo má v Keni farmu/usadlosť niekde v prdeli ďaleko od civilizácie. Na čo mi zasa on veľmi citlivo vysvetlil, že on na tom elektromobile už roky v teréne jazdí.

 

Od Číňanov, čo v Keni stavajú cesty, kúpil nejaké čínske elektrické SUV s rámovým podvozkom, primerane si ho upravil na tie necesty okolo jeho farmy, a dobíja ho solármi. Plus má domácu powerbanku zo starých autobatérií, vraj ho to vyšlo veľmi lacno. Auto vydrží 120-150 km, pokiaľ nejde cez 60 kmh, čo sa tam aj tak veľmi nedá, tak po pláňach aj 180 km. Na jazdenie po susedoch a do dediny na nákupy mu to stačí a navyše má výhodu, že keď cisternu, čo do oblasti vozí benzín a naftu, po ceste prepadnú, alebo kvôli dažďom a rozbahneným cestám k nim nemôže prísť, tak ako jediný zo susedov jazdí. Ostatným autá stoja. Plus má v podstate žiadne náklady na údržbu a nemusí stále opravovať motor, ktorý predtým kvôli všadeprítomnému prachu musel rozoberať tak raz za mesiac.

 

Jednoducho mi ukázal, že som mal len slabú predstavivosť, a elektromobilita poskytuje kopec výhod, ktoré by mi predtým vôbec nenapadli. Jasné, že s tým nie sú spojené len výhody, ale tie nevýhody sa strašne nafukujú a dosť skresľujú úsudok bežnej motoverejnosti. EV sú na množstvo použití veľmi praktické autá a fandím im. Ale zasa nebudem presviedčať človeka, čo každý týždeň jazdí tisíckilometrové trasy, že EV je pre neho. Lebo (aspoň zatiaľ) nie je.

 

Sorry za dlhý elaborát.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

to wawrik: to město bez dieselů je sen. V naší sudetské metropoli jsme se s elektrifikací nezmohli dále než dvěma trasami tramvajové dopravy, která má méně linek než měla před 100 lety. Trolejbusy žádné. 

Přitom elektrické autobusy by byly do našich kopců ideál. Postavit pro ně infrastrukturu ve formě centrální nabíjecí stanice přece nemůže být takový problém. :wallbash:

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Přidám taky jednu zkušenost z Číny z opačného konce :-)

Jezdíme k zákazníkovi do Hangzhou, který má naše stroje. A zde jsme řešili problém po pár měsících se zanášením sacího potrubí a jeho ucpávání...který jsme nikde jinde ve světě řešit nemuseli řešit. Po analýze bylo zjištěno zanášení uhelnými sazemi..

No a když jsem se kouknul z okna hotelu který byl ve městě tak mě bylo vše jasné...stála tam přes dva bloky klasická uhelná elektrárna :-D přímo ve městě... to byly panorámata

Hezký že všichni tam jezdili na elektrických skútrech, ale taky všichni měli na hubách roušky :-)

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

2klobadysek: Na elektrobusy v Liberci v příštích dekádách zapomeň - a copak Vy už se neradujete z těch "prima ekologických" omnibusů s plynovým batohem na hřbetě, které (díky nevypověditelné smlouvě s plničkou pronajatou "spřátelené firmě") musí den co den X řidičů vozit naprázdno(!) Y kilometrů tankovat ty 2-3x předražené prdy až do Jablonce? Jinak právě do kopcovitých měst jako to Vaše jsou dobré právě trolejbusy a rozhodně ne těžké baterkové autobusy.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Nie, tie trolejbusy sa hore proste nedostanú. Stoja dole a volajú na dispečing o busy.

 

geometr: Jo, v BA je to tak dva- trikrát do roka, ale v BA žiadna zima v podstate nebýva. Viem si predstaviť, že v kopcovitých mestách v chladnejších oblastiach by to bolo významnú časť roka, dajme tomu 3-4 týždne. Čiže dosť na to, aby to bolo ekonomicky diskutabilné. Teda, aspoň si myslím, že Liberec je v zime dosť zasnežený, ak nie je, beriem späť.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Značná investice do infrastruktury? Pánové, infrastruktura trolejbusů je jenom pár natahaných drátů nad cestou a co pár km měnírna. Žádné archeologické vykopávky, žádné toxické baterie s omezenou životností - z drátu rovnou do motorů a při rekuperaci zpět do drátů. Značná je naopak časová i finanční úspora díky vynechání kolejového svršku (historicky byly díky větší "škálovatelnosti" konkurencí trolejbusů tramvaje). I proto se s trolejbusy obvykle počítalo jako s "dočasným" řešením do různých sídlišť/osad, než se k nim dobuduje Tramvaj/LightRail/Nadzemka/Metro - aby expandující proletariát mohl hromadně, deterministicky a udržitelným způsobem dojíždět do roboty a efektivněji tak vydělávat zaměstnavateli na ekonomický růst a státu/městu na daně (jedno jestli na skvělém zářivém západě a nebo na šedivém zaprděném východě)  :smoke:

 

Ono je vůbec fascinující sledovat jak už jsme v Čechách všichni totálně předposraní ze slova "investiční výstavba"/"infrastruktura"/"stavební řízení" atd...

Za "zpátečnického" Rakouska by dostal stavitel veřejně prospěšné stavby předem koncesi, stavět se začalo hned jak by dal dohromady peníze a schválený realizační projekt - a komu by se to nelíbilo, dostal by nakládačku od dělníků lopatama. Díky tomu byly prkotiny typu navěšení drátů na městské kandelábry (tam kde by ještě nebyly tak i rychlá výstavba nových) záležitostí týdnů. Ne dekád špekulování o tom kolik desítek procent komu zůstane za nehtama - a následného vymejšlení a testování prasečin typu "A nešlo by to bez drátů, milý Marconi?" (...že, milí Pražáci?)   :shit:

 

Sorry, ale ohledně potenciálu výstavby čehokoliv(!) je evropská civilizace definitivně v řiti, obávám se že i ta Afrika už nás dohnala a předehnala. A na "komouše" už to fakt nesvádějme - tenhle byrokraticko-právní deadlock dotáhla (za odborného přispění slunečníků z Norska a Eurosojůzu) k dokonalosti teprv "naše" sobecká a vychcaná generace. Díky tomu máme každý vagón "práv" - ale žádnou zodpovědnost a motivaci k tomu, aby tu i po nás něco pozitivního (čímž nemyslím Gretenismus) zbylo...  :skull:

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Občas si v tomhle vlákně připadám jako v zemi, kde zítra již znamená včera :helpsmilie:

 

No s našimi politiky rozhodně  :frusty:

 

Uplynulo 135 let od prvního auta Karla Benze a za dalších 70 let bude benzín opět jen v lékárně   :cheers:

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Pořád ještě, když chce u trolejbusu "přehodit výhybku" musí vylézt a přehodit si sběrače na jiný dráty?

 

Pokud je kopyto a nebo je třeba námraza tak ano - jinak je to podobné jako u dálkově ovládaných kolejových výhybek u tramvají, akorát mechanismus je nahoře.

Switch-trolley.gif

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Na ty děti jsem čekal  :lol2:

Nechci to obracet osobně ale lámete si s těmi dětmi hlavu když si kupujete notebooky, mobily, akunářadí atd. Fakt? A pokud jde o měsíční krajinu - toto přece není podmínkou těžby, nebo? 

No jistě! Správně by si každý chlap měl za každý nový notebook udělat dítě. Aku nářadí bych grupoval, třeba jedno dítě = aku vrtačka + vrtací kladivo + kufr Bosch.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Archivováno

Toto téma je nyní archivováno, a proto není možné odpovídat na toto téma.


×
×
  • Vytvořit...