Přejít na obsah

Khaki Aviation Pioneer


Quido Morava

Doporučené příspěvky

   Už mám takovou úchylku - když se mi dostanou do ruky hodinky, které mne osloví, tak mám potřebu zde o nich napsat, třeba alespoň malou recenzi. Kromě toho mám, k čemuž se již na několika místech na fóru přiznávám, logicky nezdůvodnitelnou náklonnosti ke značce Hamilton. A jelikož jsem nyní čerstvým a pořád ještě nadšeným majitelem uvedeného modelu, je zřejmé že o těchto hodinkách nemohu nic nenapsat. 
   Model Khaki Aviation Pioneer Auto jsem zaznamenal nedávno, jak zde na fóru, tak v katalogu Hamilton, ale napoprvé mne nijak zvlášť nezaujal. Posléze jsem zjistil z různých fotek na internetu, že to nejsou moc fotogenické hodinky a jen několik málo povedených fotografií o nich vypovídají pravdu. Zatoužil jsem si tuto ?pravdu? ověřit na vlastní kůži, a jakmile byla příležitost ? pochopitelně tady na fóru ? už jsem moc neváhal. Recenzi k těmto hodinkám jsem zde nikde nenašel, tak to, s dovolením, napravím a přidám k tomu pár víceméně subjektivních postřehů. 
 
Něco o značce
   Značku Hamilton netřeba podrobně představovat, je o nich na internetu i na fóru napsáno dost, tak snad jen pro osvěžení zmíním základní milníky značky:
Hamilton Watch Company nyní patří do skupiny Swatch Group a má své ústředí ve městě Biel ve Švýcarsku, nicméně si zakládá na svých amerických kořenech ? hodinky tak v sobě spojují ducha amerických tradic a švýcarskou preciznost ? v roce:
1892 - je v Pensylvánském Lancasteru v USA založena společnost na výrobu hodinek pojmenovaná 
            po majiteli pozemků, na kterých společnost postavila svou továrnu, Jamesi Hamiltonovi; 
1900 - se stává hlavním dodavatelem hodinek pro americké železnice;
1919 - se stane dodavatelem časoměřičů letecké pošty mezi Washingtonem, Filadelfií a New Yorkem;
1942 - získává zakázku pro armádu a vyrobí pro ni více než milion hodinek, z čehož téměř 11 tisíc tvořily  
           speciální námořní chronometry (za to, mimo jiné, Hamilton v roce 1943 obdržel od americké armády  
           ocenění za výrobu vynikajícího vojenského vybavení);
1957 - představuje model Ventura, revoluční elektronické hodinky na baterii, které byly významné nejen 
           svým elektronickým strojkem, ale i neotřelým designem;
1970 - uvede na trh první sériově vyráběné digitální LED hodinky na světě ? model Pulsar;
1974 - se stává součástí skupiny Swatch Group;
2005 - se prosazuje v letecké akrobacii a ambasadorem značky se stal známý letecký akrobat 
           Nicolas Ivanoff;
2011 - započal svou spolupráci se švýcarskou leteckou záchrannou službou Air Zermatt; 
2017 - se stává oficiální časomírou závodů série Red Bull Air Race World Championship.
 
Hamilton Khaki Aviation Pioneer Auto  - ref. # H76455133
   Tento model je někdy nesprávně označován jako ?Khaki Aviation Pilot?, nebo jsem se setkal i s označením ?Khaki Pilot Pioneer?, což jsou však nesprávná označení, anebo označení jiných modelů Hamiltonu. Korektní označení tohoto modelu je opravdu Khaki Aviation Pioneer.
    Hamilton zařadil tento model hodinek do sekce Khaki Aviation, což predikuje hodinky pro víceméně vojenské účely se zaměřením na letectví - lapidárně řečeno, měly by to být pilotky. Avšak, některé zvláštnosti tohoto modelu se této kategorii poněkud vymykají. Především je to vnitřní otočná luneta, která není u pilotek běžná. Každopádně je to ale luneta odečítacího typu, v avionice občas použitelná. Vodotěsnost hodinek je 100m / 10bar, což u pilotek také není běžné, nicméně, u Hamiltonu jsme na to zvyklí. Shrnuto a podrženo, dá se říct, že jsou to takové ?jiné? pilotky, a já bych se nebál je z mnoha ohledů prohlásit i za univerzálky. Problém bych měl s nimi jen k ortodoxně formálnímu oblečení.
 
   Pouzdro z ušlechtilé nerez oceli (rozhodně není hliníkové, jak se tu někde na fóru uvádělo) o průměru 41 mm (měřeno mezi nožkama stěžejek), napříč na šířku bez korunky má pouzdro 42,5 mm a vzdálenosti ?lug to lug? je 47,4 mm  - to dělá hodinky hodně nositelnými a poukazuje na nastupující trend vracet se ke klasickým rozměrům. Osobně bych si je dokázal představit i v šířce 40 nebo 39 mm. Všechny hlavní plochy pouzdra jsou broušené, jen vnější okruží lunety a plochy dýnka, tedy okruží kolem průhledu, jsou leštěné plochy. Do leštěného okruží lunety precizně zapadá o 1 mm vystouplý a mírně vypouklý safír s anti-reflexem (podle mého oboustranným), což u této značky zase tak běžná věc není. Pod safírem je bezpečně umístěn přehledný ciferník, který je do pouzdra zasazen zdánlivě excentricky. Ve skutečnosti je ale pouzdro v pravé části, včetně stěžejky, zesíleno / rozšířeno více, plynule od pravé spodní stěžejky po pravou horní stěžejku , a tvoří tak v pravé části pouzdra větší prostor na dvě vybrání, kde jsou "uschovány" dvě korunky ? jedna nad pozicí indexu 2 a druhá u indexu 4 ? korunky takto z velké části zapuštěné v těle pouzdra jsou velmi dobře chráněny. Korunka na pozici 2 je šroubovací a slouží k otáčení vnitřní lunetou, korunka na pozici 4 je vysouvací a slouží pro základní funkce: regulace času a data, hacking, případně natahování pružiny. Obě korunky jsou signovány stylizovaným H. 
   Ciferník je velmi přehledný, matně černý, s bílými, číslicemi označenými indexy, s bíle vykreslenou podrobnou minutovou a vteřinovou škálou, kdy každý minutový / vteřinový dílek je dělen ještě na čtvrtiny. U každého číselně označeného indexu je luminiscenční bod v podobě bílé tečky. Vyjímkou je pouze pozice indexu 3, kde je na tomto místě okénko pro datum. Hlavní indexy číslic 12 a 6 jsou celé pokryty luminiscenční barvou. Luminiscence je průměrná, respektive na ručičkách je poměrně silná a ve tmě svítí docela jasně, kdežto na indexech je slabší ? viz ?night shot.? Ručičky tak dokáží svítit poměrně zřetelně celou noc, světlo indexů se vytrácí trochu dříve. Dále je ciferník bez příkras, pouze s jemným bílým nápisem HAMILTON pod indexem 12 a nápisem AUTOMATIC nad indexem 6. Na místě indexu 3 je okénko pro zobrazení data; datový věnec je bílý s černým písmem. 
  Okraj mezi ciferníkem a lunetou je vyveden mezikružím, širokým asi 1,5 mm, v barvě broušené nerezové ocele reliéfované soustřednými plastickými kružnicemi šíře asi 0,1 mm, a opatřeným drobnými černými indexy na hodinách a půlhodinách ? hodinové indexy jsou zde označeny číslicemi 13 až 24, půlhodinové mezi nimi jen černou tečkou. Oboustranně otočná vnitřní luneta je tvořena šikmo ke středu zkoseným černým věncem s bílými indexy po minutách, číselně jsou označeny hlavní indexy po 5 minutách, čili 00 - 05 - 10 - 15 - 20 - 25? až 55, mezi číslicemi indexů jsou čárky, označující ostatní minuty. Jak jsem již zmínil na začátku, luneta není běžného potápkového / sčítacího typu, ale je to odečítací typ lunety, a tudíž je číslování indexů na lunetě proti směru pohybu hodinových ručiček, takže ve výchozí pozici je nad indexem 11. hodiny lunetový index 05, nad 10 index 10, nad 9 index 15 atd., nad indexem 1 hodiny je na lunetě index 55.
Nerezové ručičky mají typický tvar řady Khaki a jsou opatřeny slušným luminiscenčním nátěrem, na světle působícím jako bílá barva, ve tmě fluoreskujícím typicky do zelena, stejně jako luminiscence na indexech. Vteřinová ručička má luminiscenční vrstvu jen na šípovité špičce.
   Na zadní straně pouzdra je provedeno dýnko s průhled na strojek ? automatický kalibr H-10, který poskytuje až 80-ti hodinovou rezervu nátahu. Kyvadlo není hlučné, při pohybu rukou není nic slyšet ani cítit.
   K referenci # H76455133 se dodává tah z ušlechtilé nerezi, který má z převážné části plochy dílků broušené, jen středový ?pás? a boční strany dílků tahu jsou leštěné. Tah je masivní, plný, poctivě a precizně zpracovaný, bez jakýchkoli ostrých hran, se signovanou překlápěcí sponou, opatřenou jednou dvoustrannou pojistkou, která ještě umožňuje mikro regulaci ve 2 polohách. Prohnuté koncovky tahu nasedají na pouzdro přesně, při pohybu rukou nic nechrastí.
 
Subjektivní dojmy
Hodinky se dobře nosí, na ruce sedí bezvadně, jak už je u Hamiltonů zvykem, v kombinaci s originálním tahem jsou to ale dost těžké hodinky, na které prostě nemůžete zapomenout, že je máte. Co musím patřičně zdůraznit, je ochrana korunek zapuštěných z velké části do pouzdra, a to nejen s ohledem na to, že jsou korunky v bezpečí, ale taky korunky vůbec netlačí do hřbetu ruky ani při hodně nepatřičné poloze. Pro mne zásadní požadavek je také snadná výměna řemenů, což tyto hodinky splňují nad očekávání, dokonce jsou v nožkách dvoje dírky na stěžejky, takže se dá zvolit vhodná pozice podle tloušťky řemene.
Přes velmi podrobnou škálu na obvodu ciferníku, mezikruží a na lunetě je odečítání času přehledné a snadné. Luminiscenci jsem již popsal - na ručičkách naprosto vyhovující, na indexech poněkud slabší a sotva vydrží do rána. Je to škoda a nerozumím tomu, proč výrobce nepoužil na indexech stejný materiál, jako ne ručičkách.
Přesnost konkrétních hodinek, které vlastním, vykazuje zatím necelé 3 s / den do mínusu, což je dle mého velmi slušné, nicméně, jsou zde znatelné výkyvy podle toho, zda jsou hodinky na ruce, ve winderu či odložené na stole. (Sledováno 5 dny pomocí aplikace WatchTracker).
Celkový osobní dojem z těchto hodinek je převážně pozitivní. Zvláštnost pouzdra nepůsobí extravagantně, je poměrně nenápadná, ale přitom účelná. Ve skutečnosti jsou to mnohem hezčí hodinky, než jak vypadají na většině fotografií. Jedinou věc, kterou bych jim dokázal vytknout je slabší luminiscence na ciferníku ? na ručičkách je dobrá. Kvituji také možnost přezouvat na mnoho typů řemenů a tahů a především střízlivou velikost pouzdra.
 
post-19918-0-11286200-1572804356_thumb.jpg  post-19918-0-23321900-1572804626_thumb.jpg
 
post-19918-0-81720500-1572804424_thumb.jpg  post-19918-0-45595000-1572804380_thumb.jpg
 
 
 
Zde také videorecenze:
 
 
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Pěkná recenze.  :speak_cool: Také jsem po nich dřív pokukoval.

Krom verze z oceli se skutečně vyrábí ještě verze z hliníku v několika barevných kombinacích.
(viz https://www.hamiltonwatch.com/en-gb/h80485835-pilot-pioneer-aluminium.html)

Respektive je to jiný model (Khaki Pilot Pioneer Aluminium), ale krom materiálu pouzdra se myslím liší jen tím, že korunky nejsou šroubovací.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Pěkná recenze.  :speak_cool: Také jsem po nich dřív pokukoval.

Krom verze z oceli se skutečně vyrábí ještě verze z hliníku v několika barevných kombinacích.

(viz https://www.hamiltonwatch.com/en-gb/h80485835-pilot-pioneer-aluminium.html)

Respektive je to jiný model (Khaki Pilot Pioneer Aluminium), ale krom materiálu pouzdra se myslím liší jen tím, že korunky nejsou šroubovací.

Jo, právě jsme to probírali tady - od příspěvku #17

šroubovací je jen ta korunka k lunetě - viz níže...

 

Dík za recenzi, taky na ně vzpomínám rád. Za relativně málo peněz zajímavý hodinky s 80h rezervou.. štvala mě akorát ta šroubovací korunka pro vnitřní lunetu a klasicky zanedbatelná lumi Hamiltonu, ale jinak fakt zábavný hodinky.

...šroubovací korunka k lunetě má smysl, protože jinak by se luneta mohla nechtěně a samovolně otáčet, když zavadíš o korunku, třeba jen oděvem, což není problém...

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • po 2 týdnech...

Super hodinky, gratuluji. Před časem jsem je měl a zpracování a pohodlí bylo srovnatelné s několikanásobně dražšími kusy. Několik měsíců jsem je měl na ruce každý den.A ty 2 otvory pro stěžejky je skutečně geniální maličkost! Určitě bych se k hamiltonu ještě někdy vrátit.

post-53186-0-26899300-1573759376_thumb.jpg

post-53186-0-32008000-1573759407_thumb.jpg

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Pokud chcete odpovídat, musíte se přihlásit nebo si vytvořit účet.

Pouze registrovaní uživatelé mohou odpovídat

Vytvořit účet

Vytvořte si nový účet. Je to snadné!

Vytvořit nový účet

Přihlásit se

Máte již účet? Zde se přihlaste.

Přihlásit se
×
×
  • Vytvořit...