Přejít na obsah

Rozdíly Prim letecké od běžných sériových


Doporučené příspěvky

Přesun části diskuze ze sekce prodám...

Měl bych k diskusi dvě otázky pro znalé:

1) originální letecké PRIM údajně byly plněny inertním plynem, má to dnes nějaký význam? I kdyby nebyly nikdy otevřeny, byl by ještě plyn uvnitř? Myslím že asi ne, ta těsnost přeci nemůže být tak dokonalá. Jaký význam to plnění plynem mělo - aby nedocházelo k oxidaci strojku?

2) Hodinky byly testovány  proti podtlaku ,vodotěsnost, teplotní odolnost, vibrace, otřesy... Tím je myšleno, že takto byl testován prototyp, nebo každý jednotlivý vyrobený kus?

S tím plynem na to taky myslím už nějakou dobu, je jasné, že žádné hodinky, které nebyly pravidelně přetěsňovány nemůžou být stejně dobře vodotěsné. Takže i ty originlní bez servisu na tom asi nebudou zrovna nejlépe.

Co se týká testování se osobně domnívám, že tehdy se testoval jen protoyp, který se doladil a podle jeho specifikace se začly vyrábět ostatní. Nejsou pokud vím k těmto hodinkám žádné certifikace a část byla prodána do obchodní sítě, což tomu také nasvědčuje a i vzhledem k tomu, při takovýchto testech se můžou hodinky poškodit. (odření a tak)

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • Odpovědi 129
  • Vytvořeno
  • Poslední odpověď

Uživatelé s nejvíce příspěvky v tomto témátu

Uživatelé s nejvíce příspěvky v tomto témátu

ad1) Otázka plynu se tady nedávno probírala a je to kvůli prodloužení životnosti strojku.

 

Další rozdíl musel být ve výběru dílů a ladění strojku. Na webu Primu se piše, že hodinky mají mít přesnost 5 až 15 sekund za den a to pokud vím, běžné hodinky neměly. Zkouším teď přesnost svých leteckých a jsem zvědavý, jak dopadnou. Pak poreferuji.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

A ještě jednu informaci jsem zachytil. Bylo vyrobeno 3000 kusů a očíslovaných z toho 2500. Prý to číslování začínalo až od 501 a pokračovalo do 3000. Docela by mě zajímalo, jestli to tak bylo. Má někdo hodinky s číslem nižším než 500 a vyšším než 2500?

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

tů pakr:

problémem je, že vlastně není dostupná evidence. Ani nevím, zda existuje a kdo by ji měl k dispozici. Pokud by Elton viděl do minulosti, to by bylo fajn a některé diskuse by v tu ránu byly bezpředmětné. Jenže si představ typickou sériovou produkci v 70-tých letech minulého století. Kolik pytlů ND opustilo fabriku nelegálně? Kolik se toho vlastně vyrobilo?

 

Můj názor je, že číslování začínalo od jedničky a končilo někde okolo 3 tisícovek. Všechno mezi tím bych považoval za originál.

 

A k inertnímu plynu. Už jsem několikrát zdůrazňoval, nejsem hodinář, ale plnění inertním plynem bych považoval hlavně za marketingový nástroj. Vždyť se podívejte na normálně nošené primky cca 50 let staré - pouzdra jsou většinou v háji, ale strojky navzdory tomu vypadají vzhledově jako nové. Pokud bych měl hodinky plněné jakýmkoliv plynem, asi by člověk nesměl vytahovat korunku na seřizování hodin - a co teprve až by nad naše území dorazila výrazná tlaková níže (= hnusné deštivé počasí) - rozdílem tlaků tak jako tak dojde k úniku.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Jestli ty vojenské hodinky, jak tvrdí myslím cal.96 vydržely 25 let služby bez závažné úhony, musel se dle mých informací z druhé ruky jejich kalibr od běžné civilní verze 96ky ZÁSADNĚ ve všem lišit. Podle toho důvěryhodného zdroje (je člen fora) vydrží běžná 96 tak půl roku skutečného nošení (prý nemá ani ložisko rotoru) a je na cimpr campr. Klasickej levnej komunistickej šmejd. Ale kdo ví?

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Já nevím jestli vydrží půl roku ale vsadil bych se že 25 let v žádném případě. Taky se přidávám k názoru že kalibr 96 není nic moc. Je v něm použito dílů z předchozích typů , jen s tradičně se zhoršujícím provedením. Důvodem vyšší přesnosti bude pravděpodobně pouze použití sice stejné setrvačky ale s vyšším kmitočtem. Ještě bych si dovolil polemizovat o termínu limitovaná série. Letecké Prim byly limitovány nikoliv tím že by byl použit inertní plyn nebo jiná (samozřejmě tajná) úprava, nýbrž nezájmem armády o další kusy. Jejich stroj se ničím neliší od ostatních . I tak se ale domnívám že ty hodinky si zaslouží pozornost a protože je jich málo budou vždy zajímat sběratele. (i bez vymyšlených příběhů).

Zájemce o opravdu limitované série kvalitních hodinek upozorňuji že u takových obvykle koresponduje číslo pouzdra s číslem stroje.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Plně souhlasím s MECHANEM. Podle mých zkušeností kal. 96 při neustálém pravidelném nošení vykazuje jednoznačnou

závadu a sice zadřený a tím pádem ulomený trn rotoru závaží automatického nátahu. Opravdu je rotor nasazen pouze

samomazně na trnu a vyžaduje pravidelnou údržbu. Tu armáda nedělala.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Návštěvník Kamil

Á páni odborníci, ještě že vás tu máme :)

 

Přesně stejnou závadu jsem měl na jedněch svých Prim automatech. Oprava včetně náhr. dílu proběhla na počkání za cenu 220 Kč.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Tak to jde alspoň levně opravit!!! Ufff!!! To je taky přístup. Quarzky se zase mění rovnou celé - taky možnost. :)

 

Tak jo, zajímalo by mě, jak to mohlo vydržet vůbec nějaké testy? Nebyly jen na papíře?

 

Souhlasím s mechanem - je to sběratelská raritka a kus komunistické historie (jen kvůli nim jsem se např. dozvěděl, že remek byl opravdu jen protekční dítě - ještě o někom slavném mě to prim říkal, teď už se nepamatuju.....). Z tohoto důvodu bych dal přednost těm origoš s nápisem. Moc se mi nelíbí, ani je moc nelze nosit, ale hlavně - sportky jsou hezčí a lepší!!!

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Cigi, ve výčtu těch testů není ani zmínka o parametrech definující spolehlivost - doba mezi poruchami, sledování četnosti oprav, životnost a pod. Hodinky byly testovány např. na vibrace - ale po jakou dobu? S jakým výsledkem? Myslím si, že to nebyly papírové testy, ale že se nepochybně přihlíželo k tomu, že to jsou hodinky kompletně domácí produkce - to znamená i rychlý, dostupný a levný servis.

 

A tohle jim asi vydrželo dodnes, ne? :D

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Plně souhlasím s MECHANEM. Podle mých zkušeností kal. 96 při neustálém pravidelném nošení vykazuje jednoznačnou závadu a sice zadřený a tím pádem ulomený trn rotoru závaží automatického nátahu. Opravdu je rotor nasazen pouze samomazně na trnu a vyžaduje pravidelnou údržbu. Tu armáda nedělala.

Jestli ty vojenské hodinky, jak tvrdí myslím cal.96 vydržely 25 let služby bez závažné úhony, musel se dle mých informací z druhé ruky jejich kalibr od běžné civilní verze 96ky ZÁSADNĚ ve všem lišit. Podle toho důvěryhodného zdroje (je člen fora) vydrží běžná 96 tak půl roku skutečného nošení (prý nemá ani ložisko rotoru) a je na cimpr campr. Klasickej levnej komunistickej šmejd. Ale kdo ví?

To Prim: Nebude se pan prezident zlobit, kdž bude muset každých půl roku svoje Spartaky poslat do Eltonu na promazání trnu rotoru? :(

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Jestli ty vojenské hodinky, jak tvrdí myslím cal.96 vydržely 25 let služby bez závažné úhony, musel se dle mých informací z druhé ruky jejich kalibr od běžné civilní verze 96ky ZÁSADNĚ ve všem lišit. Podle toho důvěryhodného zdroje (je člen fora) vydrží běžná 96 tak půl roku skutečného nošení (prý nemá ani ložisko rotoru) a je na cimpr campr. Klasickej levnej komunistickej šmejd. Ale kdo ví?

Nevím,jak sdělit informace, aby jste jim rozuměli ,asi to neumím. Pokusím se o to znovu. Strojek cal. 96 použitý v armádních leteckých primkách byl vyrobený v roce 1977!! Běžně používaný cal.96 má datum vzniku r.1978!! A tedˇo cal.96 z leteckých armádních primek:Vazba na tuto zakázku umožnila využít stejné dodávky wolframového materiálu (z Číny), který byl podmínkou pro funkčnost rotoru strojku.(převzato z www.prim.cz).Na co se používá wolfram a jeho slitiny?:Vyrábí se z nich kovoobráběcí nástroje, vrtné hlavice geologických nástrojů, turbiny a další vysoce teplotně a mechanicky namáhané součástky.Vysoká hustota kovového wolframu jej předurčuje jako materiál pro výrobu různých závaží- tak se z něho prostě vyrobí trn rotoru a rotor a další díly strojku a tím je odstraněna slabina a zajištěna přesnost a bezporuchovost strojku v extrémních podmínkách na dlouhou dobu přesně pro potřeby armádního letectva. Na cal. 96 civilní verze stačí ocel,sice nevydrží tak dlouho,ale hodinky opraví hodinář a zase chodí .Totˇvše. Zdar Cal.96

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

tů Cal.96:

tak nám prozraď, jak dle tebe rozeznat vojenskou 96 od té civilní! Rád se nechám poučit.

 

Jestli vycházíš jen ze zdroje na webu primu, tak tam je zcela určitě jeden omyl - letecké automaty se neznačily na dýnku nápisem "Majetek ...".

 

A obecnou slabinou kalibru 96 není nekvalita materiálu, ale:

1) rotor samonátahu není na kuličkovém ložisku, jen ve třecím pouzdru

2) čep, na kterém se rotor otáčí, má konstrukčně nedostatečné uchycení k základně

 

Z toho vyplývá následné - při častém používání v uchycení čepu vzniknou vůle, které překročí minimální toleranci a rotor se začne přidírat. Tento problém by nevyřešilo ani rozsáhlejší použití wolframu.

 

Nevím, jak ti sdělit tuto informaci, aby jsi ji rozumněl!

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

pro cal.96 : asi by bylo dobré kdybys doložil svoje tvrzení o použití wolframu na výrobu čepu rotoru , protože jinak to bude vypadat že sis to právě vymyslel. Je nás tu opravdu hodně kdo máme rádi hodinky Prim a zajímá nás to. Osobně se domnívám že pověsti značky by nedělaly dobře třeba i dobře míněné fantazie.

Kdybys někdy něco obráběl , věděl bys že ocel na obráběcí nástroje je příliš křehká na výrobu čepů.

 

pro VS : pan prezident chodí údajně hrát tenis a tam ten čep rotoru nezachrání žádná olejnička.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

V poslední době jsem viděl poměrně dost kal. 96 ze starých hodinek, většinou hodně staré TV. Snad v jednom případě rotor drhnul o můstek.

Jinak ostatní strojky byly ok a nijak výrazně bych se toho nebál. Pokud by ten kalibr byl tak špatný, určitě by ho Prim nepoužíval.

Myslím, že je to ale hodně o používání daných hodinek. Do společenských je to určitě bez problémů, ve sportovních ta životnost bude určitě menší. Už se tu jednou diskutovalo na téma automatů a sport a je jasné, že kuličkové ložisko vydrží víc, než samomazné mosazné.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Pokud chcete odpovídat, musíte se přihlásit nebo si vytvořit účet.

Pouze registrovaní uživatelé mohou odpovídat

Vytvořit účet

Vytvořte si nový účet. Je to snadné!

Vytvořit nový účet

Přihlásit se

Máte již účet? Zde se přihlaste.

Přihlásit se

×
×
  • Vytvořit...