Přejít na obsah

Palubní hodiny


Doporučené příspěvky

Nevydržel jsem a od člena NIGHTnaGALE jsem koupil tyto nové, ruské letecké palubní hodiny z roku 1988, v originál krabičce s dokumenty. Chvíli trvalo než jsem se je naučil obsluhovat, jediné co mi trochu vadí je, že nesvítí, myslel jsem, že luminiscence je samozřejmostí. Fungují jako běžné hodiny, stiskem pravého tlačítka se ovládají stopky na pozici 6 a jeho pootočením se dají zcela zastavit, což umožňuje přesné nastavení času. Levým tlačítkem se po vytažení seřizuje čas a stiskem se spouští měřič času letu na pozici 12, kde je i okénko s režimem měřiče času letu (černá=měří, bílá=neměří a je vynulován, černobílá=neměří a není vynulován). Tikají hlasitě ale spánek to neruší, spíš naopak:-). Rezervu nátahu zatím nevím, prý se dělaly 2-8 dnů, tyhle jdou od pátku navečer, takže pokud ještě půjdou, navečer to budou 3 dny. Jsou krásné a děkuji NIGHTnaGALEovi za dobrý obchod.

post-3283-1268651022.jpg

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • Odpovědi 59
  • Vytvořeno
  • Poslední odpověď

Uživatelé s nejvíce příspěvky v tomto témátu

Uživatelé s nejvíce příspěvky v tomto témátu

A jak je to tedy s funkcí ruček? Centrální je sekundová ke stopkám, na 6 je pak jedna minutový sčítač stopek a druhá sekundovka k hlavním ručkám?

 

Co s nimi budeš dělat, nějaký pěkný stolní stojánek?

 

Je to naopak - centrální je běžná sekundová a na 6 je stopková sekundová a minutová. Na 12 je minutová a hodinová k měření času letu a myslím že se to dá použít i pro druhé časové pásmo.

Jsou v ložnici na poličce vedle tátovy fotky, byl vojenský pilot a jsou tam na stojánku i jeho Lemanie MVS. Na palubky bych chtěl jednoduchý dřevěný stojánek, možná se štítkem s údaji.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Předmět: Noční osvit ruských palubních hodin AČS-1M

 

Komu: Ivan Lelák

 

Kopie: všichni

Nevydržel jsem a od člena NIGHTnaGALE jsem koupil tyto nové, ruské letecké palubní hodiny z roku 1988, v originál krabičce s dokumenty. Chvíli trvalo než jsem se je naučil obsluhovat, jediné co mi trochu vadí je, že nesvítí, myslel jsem, že luminiscence je samozřejmostí. Fungují jako běžné hodiny, stiskem pravého tlačítka se ovládají stopky na pozici 6 a jeho pootočením se dají zcela zastavit, což umožňuje přesné nastavení času. Levým tlačítkem se po vytažení seřizuje čas a stiskem se spouští měřič času letu na pozici 12, kde je i okénko s režimem měřiče času letu (černá=měří, bílá=neměří a je vynulován, černobílá=neměří a není vynulován). Tikají hlasitě ale spánek to neruší, spíš naopak:-). Rezervu nátahu zatím nevím, prý se dělaly 2-8 dnů, tyhle jdou od pátku navečer, takže pokud ještě půjdou, navečer to budou 3 dny. Jsou krásné a děkuji NIGHTnaGALEovi za dobrý obchod.

To že ruské/sovětské palubní hodiny AČS-1M typ K nejsou luminiscenční a ani nemají integrální vnitřní osvit napájený elektrickým proudem, v letecké praxi nevadí. Stejně jako většina sovětských/ruských své doby byl noční osvit záležitostí vnějšího elektrického nasvícení.

 

Na následujícím obrázku je noční osvit přístrojové desky letounu Aero L-39C pomocí červeného světla. Foťák to moc nepobral, ale pro noční vidění pilota je to docela super.

 

L-39C_night_01.JPG

 

A na druhé fotce je osvit přepnut do bílého světla (?záložní" mód). Hodiny AČS-1M jsou pak dobře viditelné na dolním okraji fota, zhruba uprostřed.

 

L-39C_night_02.JPG

 

Technicky je osvit vyřešen maskou přístrojové desky, které se připevňuje na vlastní přístrojovou desku, které je osazena žárovkami. Vytvoří se tak dvojitá stěna, uvnitř které to svítí. Světlo ale proniká jen k tomu určenými ?škvírami" okolo přístrojů a indikátorů. Efektivně to tak osvětluje jen ciferníky přístrojů a přitom neoslňuje pilota.

 

Heslo dne by tedy mohlo znít: ?Pokud chcete k hodinám originální osvit mít, musíte si jednu funkční L-39 pořídit" :D

 

 

Poznámka 1 - Nevím jestli se to neztratilo, ale byl zde už před časem publikován návod na obsluhu hodinek AČS-1M http://forum.chronomag.cz/index.php?showtopic=19279 (je to popis Obr.2 v návodu)

 

Poznámka 2 ? když už jsem u možná pozapomenutých informací, radši uvedu i další odkazy zabývající se tímto tématem http://forum.chronomag.cz/index.php?showtopic=9766 a http://forum.chronomag.cz/index.php?showtopic=503 . Přestože to pro vystavení hodin mimo letadlo není důležité, tak trochu upřesním diskuzi o elektrickém napájení. ?Východní" (sovětský/ruský) standard pro napájení stejnosměrné palubní elektrické sítě používá nominální hodnotu 27V DC. Západní systémy pracují s nominální hodnotou 28 V DC. Naštěstí povolené tolerance napětí ? okolo nominálních hodnot dovolují v praxi připojovat 27 V DC východní přístroje na 28 V DC západní palubní elektrickou síť a naopak.

 

 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Díky za info, vím že letecké přístroje jsou externě nasvíceny ale myslel jsem, že luminiscence je tam také jako záložní "osvit". Hodiny stále jdou, dnes ráno 3 a půl dne, vzhledem k tomu, že na ciferníku je v překladu něco jako "3 denní" a podobný termín je i mezi technickými parametry v manuálu, tipnu si laicky, že to bude rezerva nátahu :thumbsup_anim: . Uvidíme, o kolik to bude déle, nedivil bych se, že marketingem nepostižení vojenští soudruzi udávali rezervu MINIMÁLNÍ, tedy jsou-li v chodu i další komplikace...

Upraveno uživatelem Ivan Lelák
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Jsou v ložnici na poličce vedle tátovy fotky, byl vojenský pilot a jsou tam na stojánku i jeho Lemanie MVS. Na palubky bych chtěl jednoduchý dřevěný stojánek, možná se štítkem s údaji.

 

Jsem rád, že ti dělají radost :)

Snad to dotáhneš do konce s tím stojánkem. Mně se to nepovedlo. Sám bych ho vyrobit nedokázal a byl jsem línej najít nějakého šikovného truhláře.

I když... teď mě napadá, že jsem úplně blbej - měl jsem je dovézt členovi Pandice. S jeho hodinkovnicí jsem 100%ně spokojen, takže by mě určitě potěšil i parádním stojánkem na ty hodiny :(

Upraveno uživatelem NIGHTinGALE
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Jsem rád, že ti dělají radost :)

Snad to dotáhneš do konce s tím stojánkem. Mně se to nepovedlo. Sám bych ho vyrobit nedokázal a byl jsem línej najít nějakého šikovného truhláře.

I když... teď mě napadá, že jsem úplně blbej - měl jsem je dovézt členovi Pandice. S jeho hodinkovnicí jsem 100%ně spokojen, takže by mě určitě potěšil i parádním stojánkem na ty hodiny :(

 

Stojánek bude určitě, spíš si ujasňuju jaký. Určitě dřevěná lakovaná podložka ale dál nevím zda i dřevěné lůžko, nebo např. objímka z drátu, aby se jakoby vznášely ve vzduchu, no uvidíme. Ještě jednou díky, už dlouho jsem neměl z něčeho takovou radost..

 

 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Je to naopak - centrální je běžná sekundová a na 6 je stopková sekundová a minutová. Na 12 je minutová a hodinová k měření času letu a myslím že se to dá použít i pro druhé časové pásmo.

Jsou v ložnici na poličce vedle tátovy fotky, byl vojenský pilot a jsou tam na stojánku i jeho Lemanie MVS. Na palubky bych chtěl jednoduchý dřevěný stojánek, možná se štítkem s údaji.

 

Jestli je ta centrální vteřinovka běžná a není stopková, tak to je další verze, kterou neznám. Ale přijde mi nelogické, proč je stopková vteřinovka na malem subciferníčku, ještě s tou druhou, musí se tam špatně odečítat zlomky vteřin a když se to tastaví, tak bych musel dávat hodně pozor, abych rozlišil vteřinovku od minutovky. Kostrukčně je to pak také dost velký zásah do stroje. Ale gratulace a pak se pochlub s přesností a dobou chodu

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Předmět: Noční osvit ruských palubních hodin AČS-1M

 

Komu: Ivan Lelák

 

Kopie: všichni

Díky za info, vím že letecké přístroje jsou externě nasvíceny ale myslel jsem, že luminiscence je tam také jako záložní "osvit".

:helpsmilie: Můžeš prosím pořídit publikovat více fotografií? Zajímám se hlavně o zadní stranu a všemožné nápisy na ciferníku a to i na zadní straně.

 

A jednu velkou specialitu ? šlo by čitelně naskenovat nebo nafotit a publikovat přibalenou dokumentaci? Hezky pěkně od titulky až po zadní stránku. :helpsmilie:

 

Proč? Co nejúplnějších informací není totiž nikdy dost.

 

Kombinace mých dvou oblíbených témat - osvity a letadla mě zaujala natolik, že v případě osvitů palubních hodin AČS-1M jsem se trochu porozhlédl. Některé informace už byly na Chronomagu uvedeny, a proto se bude dopředu omlouvám, pokud budete mít pocit ?deja vu".

 

Ruské/sovětské letecké palubní hodiny AČS-1M (v azbuce АЧС-1М) se vyráběly ve dvou typech:

 

  • typ ?K" - bez luminsceční vrstvy, které mají být v noci osvětleny vnějším světlem červené barvy. To je v ruštině ?красный свет" a odtud je to K na ciferníku hodin.
  • typ ?B" (ale správně to má být typ ?V", protože v azbuce písmeno ?В" znamená v latince ?V" ) - s lumunisceční vrstvou s ?dočasnou dobou dosvitu". To je v ruštině ?светомассой временного действия" a odtud je asi to B na ciferníku hodin. Podstata této barvy (radioaktivní vs. neradikativní, buzená permanentním externím UV zářením vs. stačí nabudit normálním světlem před letem, doba dosvitu,..) je mi ale neznámá.
Protože nejsem žádný ruštinář, připojuji i originální ruské znění. Třeba nějaký rusofil znalý odborné hodinářsko-osvitové terminologie bude z toho moudřejší než já.

 

Часы с индексом "К" на циферблате освещены красным светом, с индексом "В" - светомассой временного действия.

 

Jak už bylo napsáno hodiny AČS-1M v žádné variantě nemají integrální vnitřní elektrický osvit. Přesto existují hodiny označené AČS-1MN ( v azbuce АЧС-1МН), které ho mají. Podsvit je buď červené barvy (index ?K" ) nebo bílé barvy ( index v azbuce ?Б", v latince to znamená ?B").

 

A opět radši připojuji originální ruské znění:

 

Часы имеют встроенный белый и красный подсвет: под освещение красным светом на циферблате перед номером часов проставлен индекс "К", под освещение белым светом - индекс "Б"

 

Hodiny AČS-1MN ale budou spíše vzácností. Zatímco většina AČS-1M, které se na ?trhu" pohybují, jsou cca 20 let staré kousky, a tedy pocházejí z dob hojnosti masové produkce pro sovětskou vojenskou a civilní leteckou techniku. Asi proto těch ?přebytků" o pár desetiletí později. Odhaduji, že AČS-1MN budou spíše novější záležitostí, vyráběnou v mnohem nižších počtech bez přebytků.

 

 

 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Předmět: Noční osvit ruských palubních hodin AČS-1M

 

Komu: flagolo

 

Kopie: všichni

Moje luminiscenci mají... A pro jejich jednoduššího bráchu mám takovýhle domeček

Super noční fotka AČS-1M Typ V (neboli Typ "B"). :speak_cool:

 

:helpsmilie: Můžeš se námi podělit o zkušenosti, jak to svítí? Myslím tím, jestli to opravdu svítí samo nebo tomu musíš nějak (a jak?) pomáhat normálním nebo UV budícím světlem?

 

Můžu poprosit taky o foto (denní) zadní strany Typu V?

 

A rok výroby? :helpsmilie:

 

Děkuji. :notworthy:

Upraveno uživatelem Petr_P
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Můžeš prosím pořídit publikovat více fotografií? Zajímám se hlavně o zadní stranu a všemožné nápisy na ciferníku a to i na zadní straně.

 

Foto zadní strany máš zde.

 

A moc díky za vyčerpávají info o palubních hodinách. Tvé příspěvky jsou vždy super a plné zajímavých informací.

post-1118-1268775679.jpg

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Předmět: Noční osvit ruských palubních hodin AČS-1M

 

Komu: NIGHTinGALE

 

Kopie: další vlastníci AČS-1M

Foto zadní strany máš zde.

Díky moc, přijde vhod. :speak_cool:

 

To jsou přesně TY, které jsi prodal Ivanovi Lelákovi, nebo doma kumuluješ sbírku?

 

Ptám se proto, že mám rád spárované fotografie s jistotou, že patří stejnému objektu.

 

To co mě velmi, velmi zajímá je ten reliéfní nápis na zadní straně těla hodin. To je ten, co nepatrně vykukuje pod chromovým rámem/obojímkou? Nebyla by fotka z jiného (horního) úhlu, či dokonce se sundaným rámem?

 

Děkuji :notworthy:

 

 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Předmět: Noční osvit ruských palubních hodin AČS-1M

 

Komu: flagolo

 

Kopie: všichni

Super noční fotka AČS-1M Typ V (neboli Typ "B"). :speak_cool:

 

:helpsmilie: Můžeš se námi podělit o zkušenosti, jak to svítí? Myslím tím, jestli to opravdu svítí samo nebo tomu musíš nějak (a jak?) pomáhat normálním nebo UV budícím světlem?

 

Můžu poprosit taky o foto (denní) zadní strany Typu V?

 

A rok výroby? :helpsmilie:

 

Děkuji. :notworthy:

 

Díky za informace, jsou perfektní, zkusím zítra naskenovat dokumenty a dát to sem, taky to pořádně přečtu co je to vlastně za verzi a co přesně je na hodinách napsáno. Mimochodem, zastavily se včera v půl sedmé ráno, takže šly cca 3 a půl dne, z toho asi 2 hodiny včetně stopek a měření času letu. Takže info na ciferníku nelže - jsou 3-denní.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

To jsou přesně TY, které jsi prodal Ivanovi Lelákovi, nebo doma kumuluješ sbírku?

 

Ano, to jsou přesně ony.

 

To co mě velmi, velmi zajímá je ten reliéfní nápis na zadní straně těla hodin. To je ten, co nepatrně vykukuje pod chromovým rámem/obojímkou? Nebyla by fotka z jiného (horního) úhlu, či dokonce se sundaným rámem?

 

Nemohu sloužit, jiné foto jsem neudělal, bude to muset cvaknout Ivan.

 

 

Díky za informace, jsou perfektní, zkusím zítra naskenovat dokumenty a dát to sem, taky to pořádně přečtu co je to vlastně za verzi a co přesně je na hodinách napsáno. Mimochodem, zastavily se včera v půl sedmé ráno, takže šly cca 3 a půl dne, z toho asi 2 hodiny včetně stopek a měření času letu. Takže info na ciferníku nelže - jsou 3-denní.

 

Stejně je to paráda, ne?

22 let staré hodiny, které nikdy nikdo nenatáhl a ony se po takové době rozběhnout a fachají skoro 4 dny.

Přesnost jsi neměřil?

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Předmět: Noční osvit ruských palubních hodin AČS-1M

 

Komu: flagolo

 

Kopie: všichni

Super noční fotka AČS-1M Typ V (neboli Typ "B"). :speak_cool:

 

:helpsmilie: Můžeš se námi podělit o zkušenosti, jak to svítí? Myslím tím, jestli to opravdu svítí samo nebo tomu musíš nějak (a jak?) pomáhat normálním nebo UV budícím světlem?

 

Můžu poprosit taky o foto (denní) zadní strany Typu V?

 

A rok výroby? :helpsmilie:

 

Děkuji. :notworthy:

 

Děkuju na co vím, rád odpovím. Kopil jsem na E-bayi od Ukrajinského soudruha z Kyjeva, bez papírů, bez dokladu takže neznám ani rok výroby. Svítí i bez budícího světla, i když poměrně krátce a nepříliš intentivně. Na fotografii jsou předsvícené UV lampou. Fotografie přední i zadní strany postnu, jen je musím udělat, což bude vzhledem k nepřítomnosti hodin tady v práci až zítra.

 

Tvojí práci a šířku znalostí v tomhle oboru obdivuju...

 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Ano, to jsou přesně ony.

Nemohu sloužit, jiné foto jsem neudělal, bude to muset cvaknout Ivan.

Stejně je to paráda, ne?

22 let staré hodiny, které nikdy nikdo nenatáhl a ony se po takové době rozběhnout a fachají skoro 4 dny.

Přesnost jsi neměřil?

 

Fotky udělám večer. Přesnost jsem neměřil, mrknu na to, v papírech je uvedená přímo pro tento kus myslím +6+9 sekund, píšou, že po instalaci do palubní desky je nutno znovu změřit, vzadu je šroub na korekci. V papírech jsou i pokyny o revizích, nepamatuji přesně ale pohybuje se to v tisících nalétaných hodin.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Lepší fotky než NIGHTnaGALE asi neudělám, jsou v tomto vlákně i v sekci Prodej. Dokumentaci naskenuju a přidám zítra, takže zatím k označení na hodinách:

- ciferník pozice 9 - nápis "2 sutok" (2 dny, tj asi rezerva nátahu - šly ovšem 3 a půl dne, takže výrobce možná opravdu uvádí výdrž i se spuštěnými komplikacemi)

- ciferník poz.3 - číslo 59066 (zřejmě výrobní, je rukou napsané i na titulní straně dokumentace, resp. tam je "59066 K"

- zadní strana, zpola zakryto upevňovacím třmenem - nápis "AČS-1", zřejmě typ hodin

- zadní strana dole - "27 V", napájecí napětí

- zadní strana vpravo nahoře - barvou "3-1" v kroužku

Luminiscence není, nasvětluji obyč žárovkou ale nereaguje. Rok výroby 1988, v dokumentaci je datum 26.9.1988, je uvedeno u tabulky s rukou vyplněnou přesností (+6 +9 sekund) i o pár stránek dál, kde je i kulaté razítko a podpis. Nápis po obvodu razítra nepřečtu, uprostřed je "OTK č. 92". V dokumentaci jsou stránky pro zápis oprav a revizí, nevyplněny, takže hodiny jsou opravdu nové.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Pokud chcete odpovídat, musíte se přihlásit nebo si vytvořit účet.

Pouze registrovaní uživatelé mohou odpovídat

Vytvořit účet

Vytvořte si nový účet. Je to snadné!

Vytvořit nový účet

Přihlásit se

Máte již účet? Zde se přihlaste.

Přihlásit se

×
×
  • Vytvořit...