Přejít na obsah

Palubní hodiny


Doporučené příspěvky

Přidávám provizorně naskenovanou dokumentaci.

Soudruzi trochu lhali s přesností - za cca 26 hodin se předešly o 20 sekund, což je mimo uvedených +6 +9. Zřejmě zafungovalo plnění plánu a dodržování kvality a s tím spojené prémie, papír přece unese všechno a "to by bylo, kdybychom v září netrhli soudruha Voronceva z oddělení výškoměrů, který je už 2 měsíce na nástěnce za plnění plánu na 260% a vynikající kvalitu a přesnost a do Gulagu by měl jít ten pilot co se vystřelil těsně nad zemí a tvrdil, že výškoměr ukazoval 3000 metrů". Nebo jim křivdím a holt po těch desetiletích spánku se hodiny rozhodly, že si trochu zadovádí:-)

post-3283-1268898244.jpg

post-3283-1268898258.jpg

post-3283-1268898266.jpg

post-3283-1268898278.jpg

post-3283-1268898289.jpg

post-3283-1268898299.jpg

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • Odpovědi 59
  • Vytvořeno
  • Poslední odpověď

Uživatelé s nejvíce příspěvky v tomto témátu

Uživatelé s nejvíce příspěvky v tomto témátu

Na začátku je jasně napsáno: denní variace chodu +- 20 vteřin denně. Ty údaje +6 a +9 vteřin jsou reálná zkušební měření v roce 1988, tedy před 22 roky. Takže výsledek je vlastně skvělý.

Těžko lze věřit, že ta dáma velikosti almary byla před dvaceti lety štíhlá náctiletá nabíječka......

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Na začátku je jasně napsáno: denní variace chodu +- 20 vteřin denně. Ty údaje +6 a +9 vteřin jsou reálná zkušební měření v roce 1988, tedy před 22 roky. Takže výsledek je vlastně skvělý.

Těžko lze věřit, že ta dáma velikosti almary byla před dvaceti lety štíhlá náctiletá nabíječka......

 

Děkuji, asi ano, já spíš čekal přesnost srovnatelnou s kdysi naměřenou vzhledem k tomu, že hodiny nebyly nikdy trvale používány. Zkusím to ještě poladit..:-)

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Děkuji, asi ano, já spíš čekal přesnost srovnatelnou s kdysi naměřenou vzhledem k tomu, že hodiny nebyly nikdy trvale používány. Zkusím to ještě poladit..:-)

 

Po dvaceti letech bude volej vyschlej, tak je moc netrap.

K čemu je tam ten ohřev? Že by to zajišťovalo jakousi konstantní provozní teplotu kvůli setrvačce nebo aby nazamrznul olej?

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Pánové díky moc za zveřejňované info a foto,tohle je téma které mne moc zajímá.Dotaz na Petra P:V jiném tématu jste zmínil i pojednání o ,,leteckých náramkových hodinkách(historie)",kdy se můžeme těšit? Vaše zpracování témat je opravdu výborné,děkuji moc.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Předmět: Ruské letecké palubní hodiny AČS-1, AČS-1M a AČS-1MN

 

Komu: všichni

 

Děkuji za všechny dosavadní příspěvky, odpovědi a fotografie jak v tomto vlákně, tak i v těch starších na toto téma. :notworthy:

 

A proč Vám děkuji?

 

Všechno mi to pomohlo nasměrovat se správným směrem při hledání dalších informací o hodinách řady AČS-1. Podařilo se mi postupně shromáždit poměrně velké množství podkladů a fotografií, které společně nebo vůbec nebyly publikovány jako jeden přehledný materiál.

 

Ivanovi Lelákovi jsem slíbil, že bych to mohl dnes zveřejnit, ale musím se omluvit. Postupně se mi to ?vymklo" z ruky. :lamo:

 

To co původně mohlo být jednoduché a krátké ? jedná se přeci jen o jedny letecké palubní hodiny ? se postupně právě díky množství verzí a subvariant natahuje na délku, na kterou diskusní vlákno není stavěno. Proto to zveřejním jako seriál na svém zdejším blogu. Jakmile se tak stane (cca za 1 týden), tak Vám dám tady vědět. Doufám, že Vaše čekání bude stát za to.

 

Zatím jedna uklidňující ? všechny hodiny řady AČS-1, které tady na Chronomagu fotograficky prošly, odpovídají tomu, jak mají vypadat a není tam žádná anomálie nebo rarita. Zmatek do toho vnáší právě různé verze a subverze. Na jejich rychlé rozpoznání bude můj seriál primárně zaměřen. :speak_cool:

 

Tím také nepřímo odpovídám vendy(mu) na dotaz, kde je pojednání o náramkových hodinkách (bude o současných hodinkách našich vzdušných sil). Svůj slib splním, jen díky AČS-1 jsem změnil svůj "ediční plán". A dopíšu to až po nich. Věř mi, poodkrývat roušku ?armádních tajemství" chce především trpělivost a nevázat se časem. Opět doufám, že z toho bude něco, co nenajdete jinde než tady na Chronomagu.

 

 

 

P.S. na závěr své děkovné ?oskarové" řeči bych chtěl poděkovat za odkaz na prodejní vlákno http://forum.chronomag.cz/index.php?showtopic=27602. Když bylo 7.března vytvořeno, tak jsem ho četl, ale o týden později už jsem ho nebyl schopen najít. Teď už vím proč!

 

Ačkoliv obsahuje 17 super příspěvků s řadou fotografií, ani jednou není zmíněno slovo AČS-1 (nebo ACS-1). Na jedné straně to svědčí o ?chronokouzelných" znalostech všech diskutujících, kteří si za to opravdu zaslouží čestný titul ?chronomág". Ale na druhou stranu to berte jako takové šťouchnutí :pokey: do budoucna od notorických hledačů informací jako jsem já. Máte představu, kolik stojí času najít informaci o něčem, co v celé diskuzi nevyslovíte a tudíž hledače textových řetězců nemají šanci? A zkoušet obecnější slovní spojení (jako v tomto případě ?letecké palubní hodiny") vás naopak zahltí neuvěřitelným smetím..

 

Pro uklidnění, utajení po vzoru Al-Káidy, je naprosto běžným jevem na všech diskusních fórech za hranicemi a poučen místním zážitkem, nebylo pak problém některé informace o AČS-1 z anglofonních a ruskojazyčných webů ?odposlechnout". ;)

 

 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Také musím Petrovi P poděkovat za odpověď na mojí otázku,a vyjádřit obdiv jak se vrhá do pátrání po informacích o hodinkách které máme tak rádi.Ještě jednou díky a těším se na další info.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Předmět: Letecké palubní hodiny AČS-1, AČS-1M a AČS-1MN

 

Komu: Všichni

"Seriál" o sovětských/ruských leteckých palubních hodinách řady AČS-1 je dokončen. :sweatdrop:

 

Celkem je to pět dílů na mém blogu, zde na Chronomagu, které zachycují následující témata:

  1. Letecké palubní hodiny řady AČS-1
  2. AČS-1
  3. AČS-1M
  4. AČS-1MN
  5. Jak rychle rozpoznat modely a verze hodin?
  6. Technické údaje společné pro hodiny řady AČS-1
  7. Hodiny AČS-1M v letounu L-39
  8. Historie hodin řady AČS-1
V klidu to projeďte. Neříkám, že po obsahové i formální stránce je to všechno v pořádku. Chyby tam určitě budou. Takže pokud na ně narazíte, neváhejte a ozvěte se. :headset:

 

Anotace pro fultextové vyhledávání: Tento příspěvek je věnován sovětským (respektive ruským) leteckým palubním hodinám řady AČS-1, která zahrnuje modely AČS-1, AČS-1M a AČS-1MN (v azbuce АЧС-1, АЧС-1М, АЧС-1МН a v anglické transkripci AChS-1, AChS-1M, AChS-1MN).

 

 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Předmět: AČS-1, AČS-1M a AČS-1MN na palubě vrtulníků Mi-171Š, Mi 35 a letounu Tu-154M

 

Komu: všichni

(1) Vrtulníky Mil Mi-171Š a Mi-35

 

V reakci na můj blogový článek o hodinách AČS-1, AČS-1M a AČS-1MN jsem dostal několik nádherných upřesňujících zpráv o AČS-1 na palubách ruských vrtulníků Mi-171Š a Mi-35 zavedených ve Vzdušných silách Armády České republiky (VzS AČR).

 

Díky moc Suru, bez tebe by tento příspěvek nemohl nikdy vzniknout! :notworthy: :notworthy:

 

Takže vrtulníky Mi-171Š a Mi-35, který byly objednány v roce 2004 jako součást deblokace dluhu Ruské federace, jsou už vybaveny kokpity kompatibilními s ruskými brýlemi nočního viděni (NVG). Proto je barva nočních osvitů všech přístrojů zelená, místo dříve používané červené.

 

Oba typy vrtulníků jsou vybaveny hodinami AČS-1M, s ciferníkem s indexem ?К".

 

Přestože ciferník s indexem ?К" byl původně zamýšlen jen pro červené světlo osvitu (proto index ?К") fungují bíle natřené ručičky a indexy ciferníku stejně dobře i v zeleném světle. Technické řešení osvitu je v obou typech principiálně shodné ? nad hodinami je na přístrojové desce namontována dvojice stíněných žárovek.

 

Jak to celé vypadá, můžete vidět na následujícím obrázku kokpitu vrtulníku Mi-171Š modernizovaného západním vybavením. Tato modernizovaná varianta je v současnosti jádrem našich leteckých sil v rámci ISAF operujících ze základny Šarana v provinci Paktíka na východě Afgánistánu:

 

photo15.jpg

 

Hodiny AČS-1 M jsou na pravé přístrojové desce, v levém horním rohu. Osvětlovací žárovky jsou dva černější body na přístrojové desce v pozici 1 a 11 hodin.

 

Poznámka: Malý tip jak z fotek s menším rozlišením poznat model hodin AČS-1. Pokud je na spodním subciferníku stopek na pozici 12 dvoumístné číslo a první následující číslo po směru hodinových ručiček je jednomístné, jedná se o model AČS-1M. Pokud je to opačně, pak jsou to hodiny AČS-1. Hodiny AČS-1MN jsou případ sám pro sebe, mají velmi odlišný tvar pouzdra okolo ciferníku. Na určení indexu ciferníku pochopitelně tato metoda nepostačuje.

 

Fotografie nočního kokpitu nebyly dosud publikovány a proto pro ilustraci toho, jak to asi vypadá, připojuji ilustrativní fotografii ze simulátoru trochu jiného provedení Mi-17.

 

NVG_Cockpit.342100107_std.jpg

 

Ještě jedna drobnost: Vrtulník Mi-171Š má konektory elektrického vyhřívání zapojeny na palubní elektrickou síť. Tedy rozdíl oproti letounu L-39 popisovaném v mém blogu.

 

U Mi-35 zapojení vyhřívání hodin také zapojeno, asi podobně jako na Mi-171, ale nemám to dosud potvrzeno.

(2) Dopravní letoun Tu-154M

 

Dopravní letoun Tu-154M dnes už u našich vzdušných sil neslouží, před pár lety ho nahradily modernější Airbusy A319CJ.

 

Na snímcích kokpitů dvou posledních sloužících Tu-154M, jsem objevil drobné rozdíly v použitých hodinách řady AČS-1.

 

Letoun Tu-154M trupového čísla 1003 a výrobního čísla N 99A1003 je v pilotním prostoru osazen trojicí hodin AČS-1M (pravděpodobně ciferník s indexem ?К" vzhledem k existenci vnějšího nasvícení přístrojů). Každý pilot má jedny hodiny. Na následujícím obrázku jsou hodiny AČS-1M umístěny vpravo od pravého ?kniplu" a vlevo od levého ?kniplu".

 

photo5.jpg

 

Palubní inženýr, sedící za piloty, má k dispozici na svém panelu také jedny hodiny AČS-1M. Jsou úplně vpravo, zhruba uprostřed následujícího obrázku:

 

photo6.jpg

 

Letoun Tu-154M trupového čísla 1016 a výrobního čísla N 96A1016 je ale odlišný, protože alespoň u pilotů je osazen trochu jinými hodinami. I přes nemožnost to dokonale zvětšit, jsou tyto hodiny s největší pravděpodobností modelem AČS-1MN s integrálním osvitem! :speak_cool:

 

Je to první fotografie, kde se mi je podařilo asi objevit. Mají totiž zcela odlišný tvar pouzdra okolo ciferníku. Protože jsou při instalaci do palubních desek zaměnitelné s AČS-1 a AČS-1M, nedá se vyloučit jejich pozdější montáž. Je zajímavé, že nad hodinami stále zůstávají žárovky vnějšího osvitu. Zda byly hodiny vůbec připojeny k palubní elektrické síti, se pochopitelně z denní fotografie zjistit nedá. Protože je ale elektrický konektor, počet vodičů v kabeláži a požadavek na dvě různá napájecí napětí velmi odlišný od AČS-1 a AČS-1M, je klidně možné, že hodiny nebyly zapojeny vůbec.

 

photo27.jpg

 

Zdroj použitých fotografií letadel VzS AČR.

 

P. S.: Tento příspěvek by mohl být klidně umístěn do vlákna ?něco málo z vojenské techniky, úlovky z hangáru" ve fóru Vojenské hodinky. Ale myslím, že pro udržení kontinuity myšlenek tohoto vlákna je opravdu lepší to dát sem.

 

 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • Po roku...

Tak toto vlákno trochu oživím. A dle všeho jedinečnou krásou. O kterou se chci, MUSÍM podělit.

 

post-7277-033811500 1327679345.jpg

post-7277-017434100 1327679313.jpg

post-7277-033510900 1327679270.jpg

 

Hodinky mám na chvilku doma, tak hned fotím (pokouším se fotit). Pak musí zase na svoje místečko. :crying_anim:

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

AČS-1MN s integrálním osvitem! MUSÍM pogratulovat! :notworthy: :notworthy:

 

Podle mých nejlepších znalostí, jsi asi první na světě, kdo takto detailní fotky vůbec publikoval! :happybday:

 

P.S: Ještě noční foto osvitu u hodin nainstalovaných v kokpitu a budeš LEGENDÁRNÍ!

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Někdo musí být první. :rolleyes:

Osvit v kokpitu bohužel hodiny nejsou el. zapojeny. Pokusím se snad něco vymyslet. Snad specouši pomůžou aspoň na stole. Ale mám je jen omezenou dobu. Více v SZ.

 

Jinak indexi nesvítí. Tedy po nasvícení žárovkou.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Takto by mali byť osvietené. Toto je foto z "našej" Mig 29 AS.

Tie čo sem hodil pikec, také sú v "spárkach" UBS v zadnej kabíne.

 

Zkus prosím tady dát více fotek z "provozu".

 

Ty vaše MiG-29AS a MiGy-29UBS budou pěkná divočina. Trochu jsem se rozhlédl:

 

1. Foto jednomístného MiG-29AS s hodinami AČS-1M. To jsou ty, které jsou na tvé noční fotce - ty žádný vnitřní osvit nemají, pouze externí osvit.

 

Posted Image

 

Zdroj

2. Foto předního kokpitu dvoumístného MIG-29UBS. Tam jsou skutečně také AČS-1MN s vnitřní osvitem.

 

Posted Image

 

Omluva za velikost - menší rozlišení není. Zdroj

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Ano ta prvá fotka je AS ale ta druha fotka nieje UBS. Ak je to naša mašina tak dáka stará, ktorá už na 100% nieje v prevádzke. Toto je fotka zo zadnej kabíny Mig 29 UBS, ktorá lieta.

 

S tou moji fotkou dvoumístné verze je to trochu zamotanější. Je to letoun trupového čísla 1303. Ta fotka pochází z roku 1995, kdy to byla ještě původní verze MiG-29UB (výrobek 9-51), která byla SR pořízená z 1. deblokace ruského dluhu v roce 1993+. Na modernizovanou verzi UBS ji přestavěli až někdy po roce 2005.
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Pokud chcete odpovídat, musíte se přihlásit nebo si vytvořit účet.

Pouze registrovaní uživatelé mohou odpovídat

Vytvořit účet

Vytvořte si nový účet. Je to snadné!

Vytvořit nový účet

Přihlásit se

Máte již účet? Zde se přihlaste.

Přihlásit se

×
×
  • Vytvořit...