Přejít na obsah

LÜM-TEC M8


Vit

Doporučené příspěvky

LÜM-TEC M8

?Wolframová? prvotina společnosti LÜM-TEC

 

Rád bych se s vámi podělil o své zážitky a dojmy, které mám ze svých nových hodinek. Pokud máte čas a chuť číst moje nesouvislé vyprávění, tak pokračujte:

post-1538-1269706190.jpg

 

Co mě ke koupi vedlo:

Na myšlenku pořídit si tyto hodinky mě přivedlo TOTO VLÁKNO , jehož zakladateli JAEMovi děkuji za upozornění na existenci této značky.

 

Hodinky jsem si zarezervoval 29.12.2008 (byl jsem první osoba, která si je zamluvila NEKECÁM ).

 

Termín uskutečnění byl plánován na léto roku 2009. Již dubnu bylo všech 100 ks modelu M8 zamluveno.

Bohužel došlo ke zpoždění, které výrobce popsal takto: po 20 úpravách formy, výměně 4 dodavatelů ciferníku a mnoha zkouškách a úpravách (poslední úprava pouzdra a těsnění byla provedena kvůli problémům s vodotěsností 100m) je konečně hotovo.

Dopadlo to tak, že se ke mně hodinky dostaly až teď. Na hodinky jsem tedy čekal rok a čtvrt, přičemž zpoždění dělalo něco přes ½ roku. Prodejce se mnou celou dobu komunikoval a protože šlo o jejich první model z wolfram karbidu, tak jsem zpoždění chápal a akceptoval.

 

Společnost LÜM-TEC

Firma LÜM-TEC je mladá, začínající americká firma, za jejímž zroden stoji Chris Wiegand, na různých hodinkových fórech známý jako Ray Knight. Do roku 2008 se Chris Wiegand a jeho společnost "Wiegand Custom Watch" věnovala individualizaci hodinek, zejména v oblasti experimentů s luminiscenčními nátěry ciferníků a ručiček.

Charakteristickou rysem každých hodinek LÜM-TEC je použití MDV technologie (popis technologie viz Luminiscence).

 

GXcollection.jpg

ZDROJ

 

GXcollectionlume.jpg

ZDROJ

 

Šedá luminiscence:

GXBK1day.jpg

ZDROJ

 

GXBK1lume.jpg

ZDROJ

 

Sympatickou vlastností společnosti LÜM-TEC je to, že produkuje své modely hodinek na základě přání a připomínek svých současných i budoucích zákazníků. Každý nový model prochází zpravidla několika fázemi:

- sondování toho, co zákazníci chtějí

- několik 3D vizualizací v různých barevných variantách

- debata s potenciálními zákazníky

- výběr nejzajímavějšího modelu

- výroba

Celé to probíhá ZDE nebo ZDE .

 

 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

pokračování:

 

Limitovaná edice M8

Tato limitovaná edice vznikla v počtu 100 ks jako první model společnosti vyrobený z wolfram karbidu. Pouze vzhledem ciferníku se odlišují další dvě sesterské LE : M6 (100 ks) a M7 (100 ks).

 

Obsah balení:

- papírová krabice

- koženkový box

- hodinky

- gumový řemen

- kožený řemen

- záruční karta

- certifikát společnosti

- návod k použití

 

 

Extra výbava:

- wolfram karbidový tah

 

post-1538-1269706198.jpg

 

Aktuální cena:

Hodinky: 600 ? (předobědnávková cena byla nižší)

Wolfram karbidový tah: 150 ? (předobědnávková cena byla nižší)

 

POPIS HODINEK

 

Základní technické parametry:

- průměr: 44mm (bez korunky)

- výška 11mm

- vodotěsnost 100 m

- hmotnost 160 g (celé hodinky, bez tahu)

 

Pouzdro

S výjimkou zadního proskleného dýnka a korunky, které jsou z nerezavějící oceli, je celé pouzdro hodinek je vyrobeno z wolframu karbidu (obsah wolframu činí 88%).

Tento materiál se vyznačuje mnoha zajímavými vlastnostmi:

- velkou tvrdostí 8,5 ? 9 stupňů Mohsovy stupnice (víc má pouze diamant - 10)

- velkou hustotou: 15,8 g.cm-3 (ocel má 7,8 g.cm-3)

- vysoký Youngův modul pružnosti: 450-650 GPa (ocel má cca 200 GPa)

- vysoký bod tání: 2870 °C

 

Další aplikace wolframu karbidu:

- řezné a obráběcí nástroje

- ve zbrojním průmyslu jako náhrada za ochuzený uran (armor-piercing ammunition VÍCE ZDE )

- hroty trekingových holí

- kulička u kuličkových per

- šperkařství

 

Více o wolfram karbidu najdete ZDE .

 

Postup výroby pouzdra:

Wolframu karbid je tak tvrdý materiál, že se nedá obrábět konvenčními metodami, proto probíhá výroba pouzdra tzv. spékáním (sintrováním). Já jsem tento proces pochopil velice zjednodušeně asi takto: materiál v práškovém stavu se ?nasype? do formy, kde je tvářen do požadovaného tvaru za pomoci vysokých teplot a obrovských tlaků.

Proces spékání tvoří tři na sebe navazující fáze, během nichž dochází ke značnému zmenšení pórovitosti a objemu mřížky. V první fázi dojde ke zhuštění mřížky, v druhé se pak výrazně sníží pórovitost výlisku. Ve třetí fázi dochází k vytvoření sintrovacích vazeb, jež vznikají za přispění povrchové difuze mezi práškovými částicemi. Tím získává spékaný výlisek pevnost.

Více ZDE a ZDE .

 

Pouzdro po vyjmutí z formy vypadá takto:

post-3826-1241002839.jpg

ZDROJ

 

Následuje leštění, jehož výsledkem je:

post-2153-1248797766.jpg

ZDROJ

 

post-2153-1248797780.jpg

ZDROJ

 

post-2153-1248797804.jpg

ZDROJ

 

post-2153-1248797817.jpg

ZDROJ

 

post-2153-1248797828.jpg

ZDROJ

 

Na pouzdru je zajímavý i patentovaný systém těsnění korunky:

diamondsealcrown.jpg

ZDROJ

 

Uvedené vlastnosti materiálu mě velmi zaujaly, zejména obrovská tvrdost na úrovni safíru.

Tvar pouzdra hodinek je dle mého názoru vydařený a pouzdro mi hezky sedí na ruce. Dvojnásobná hustota vůči oceli je znát a člověk hodinky na ruce opravdu cítí.

Rozdíl mezi vhledem wolfram karbidu a oceli není příliš patrný, zatímco u korunky mi připadá, že má menší lesk než pouzdro, tak u spony tahu jsem si jistý nebyl a ptal jsem se výrobce, jestli je opravdu celá ocelová.

 

post-1538-1269706204.jpg

Upraveno uživatelem Vit
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Pokračování:

 

Ciferník

Ciferník je vyroben z uhlíkových vláken. Na pozici 4:30 se nachází datumovka v malém kruhovém výřezu. Pod indexem 12 je logo firmy a pod ním jsou tři téměř nečitelné řádky (výška fontu je o maličko větší než šířka vteřinovky), které člověku s dobrým zrakem dávají informaci o použití automatického kalibru, vodotěsnosti a použití technologie MVD.

Všechny nápisy jsou velmi ostré i při prohlížení lupou.

 

post-1538-1269706213.jpg

 

Uhlík-uhlíkový laminát (Reinforced Carbon-Carbon; RCC) je kompozitní materiál, který se skládá z uhlíkových vláken, která tvoří uhlíkovou matrici. Často bývá pokryt vrstvičkou karbidu křemíku, která chrání čistý uhlík před oxidací. Původně byl vyvinut pro hlavice mezikontinentálních balistických střel, ale známější je jako ochrana nosové části a náběžných hran křídel amerických raketoplánů (Space Shuttle).

Uhlík-uhlíkový laminát je vhodný pro konstrukční užití ve vysokých teplotách, kde je potřeba tepelné odolnosti a/nebo nízkého součinitele teplotní roztažnosti. Není tak křehký jak mnoho jiných keramik, postrádá však odolnost proti nárazu; Zkáza raketoplánu Columbia byla způsobena právě po zásahu kusu izolační pěny z palivové nádrže, který poškodil panel RCC.

Převzato ODSUD .

 

Zprvu jsem váhal, zda raději nezvolit klasický černý ciferník, ale rozhodl jsem se pro karbon a rozhodně nelituji. Vzhled ciferníku je velmi rozdílný v závislosti na úhlu pohledu. Vzhled přechází z typického proplétaného vzoru karbonu s ostrými liniemi (pohled kolmo na ciferník) až po čistě černou barvu beze stop po jakémkoliv vzoru ciferníku (pohled z boku ? hodně velký úhel).

 

Pohled kolmo:

 

 

Ciferník je nevyzpytatelný, pohled zase z boku:

 

post-1538-1269706239.jpg

 

Velice mě zaujala plasticita ciferníku, člověk má pocit, že indexy plavou někde ve vzduchu a karbon je až kousek za nimi. Sklo jako by hodinky při určitém úhlu pohledu vůbec neměly.

Datumovku na pozici 4:30 u jiných modelů přímo nesnáším, ale díky velmi malému kruhovému otvoru a vzoru číselníku není na první pohled vůbec patrná a neruší mě.

 

Skla

Obě (horní i dolní) sklíčka jsou safírová. To horní má navíc oboustranný antireflex. Z toho horního antireflexu mám trochu strach, kvůli tomu, že je někdy prezentován jako příliš choulostivý na otěr. Nevím, zatím jsem měl hodinky pouze s vnitřním antireflexem a tak uvidím až časem, co všechno horní vrstva antireflexu snese. Zatím si užívám to, že potlačuje odlesky a také jeho fialový nádech (je nejvíce patrný na denním světle).

 

post-1538-1269706246.jpg

 

Přiznám se, že mě někdy trochu dráždí, jak moc jde na skle s antireflexem každý, byť i letmý otisk.

 

Luminiscence

Je největší chloubou a zásadním technologickým přínosem společnosti LÜM-TEC.

Systém MVD = Maximum Darkness Visibility = maximální viditelnost ve tmě. Je to speciální 8 vrstvá aplikace látky GX lume (velikost zrna 15-20 mikrometrů), která se nanáší na chemicky upravený bílý základ, způsobující neuvěřitelně jasný, luminiscenční, světelný výboj. MDV ručičky a číselník jsou mimořádně viditelné za každých světelných podmínek.

Proces výroby takto upraveného číselníku trvá devět měsíců. Jsou použity směsi chemikálií, které jsou na míru vyráběné v nejlepší švýcarské společnosti zabývající se výrobou luminiscenčních látek - RCtritec.

Nejdříve se na vyrobené číselníky nanese základní vrstva titanium dioxid. Na takto připravený základ se následně v osmi vrstvách po sebe aplikuje směs chemikálii GX lume.

Tato unikátní směs se na všechny prototypy modelů nanáší ručně, přičemž se musí postupovat velmi precizně. Na další číselníky je potom luminiscenční barva nanesena přístrojem STYLOGRAPH, který přesně zachovává šířku, výšku, hloubku a lesk směsi GX lume.

Nakonec se na číselník aplikuje průhledný, voskový povlak.

Tento proces je velmi náročný na čas a přesnost, která je zásadní pro dosažení požadovaného výsledku.

 

MDVcopy.jpg

ZDROJ

 

Luminiscence je velmi silná a budí zájem i u lidí, kteří se o hodinky vůbec nezajímají. Nátěr je opravdu ?tlustý? a stačí mu velmi málo na to, aby se nabil.

Večer, když jsem si sednul do auta, tak byla intenzita i odstín luminiscence velmi podobný osvětlení přístrojové desky ve Škodě Octavii (podotýkám, že předtím jsem luminiscenci nijak nenabíjel ? hodinky jsem ničím nenasvěcoval).

Neodpustím si ale jednu řečnickou otázku: Proč na každých hodinkách svítí ručičky o něco víc než indexy? (zatím měly tuto vlastnost všechny hodinky, které jsem kdy měl)

 

 

 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Pokračování:

 

Kalibr

V hodinkách je použit japonský strojek Seiko SII - NH25A11J s automatickým nátahem.

 

Technická specifikace:

- vnější průměr: Ф 27.40 mm

- výška: 5,32 mm

- počet kamenů: 21

- frekvence: 21,600 vibrations per hour

- statistická přenosnost: -25~+35 seconds per day

- přesnost nastavována ve třech pozicích

- rezerva chodu: minimálně 41 hodin

- bez hackingu a manuálního nátahu

 

post-1538-1269706254.jpg

 

Více ZDE .

 

Výše uvedené údaje jsou obecné pro kalibr NH25. Společnost LÜM-TEC ještě strojky před odesláním hodinek zákazníkovi ladí.

 

Kalibr je zřejmě nejslabším článkem hodinek, které jsou podle mě doslova našlapány velmi zajímavými technologiemi. Doufám ale, že to bude spolehlivý pracant s alespoň průměrnou přesností.

 

Kožený řemen

Je součástí balení hodinek, společně se signovanou sponou (bohužel ?pouze? ocel). Řemen je hnědý s hnědým prošitím. Boky řemenu jsou černé. Šířka u hodinek je 24 mm a směrem k přezce se zužuje na 22 mm. Je velmi měkký a příjemný na ruce.

 

post-1538-1269706261.jpg

 

Za zmínku stojí systém rychlé výměny řemenu bez vystěžejkovávače.

 

post-1538-1269706269.jpg

 

Kaučukový tah

Je součástí balení hodinek, společně se signovanou sponou (bohužel ?pouze? ocel). Guma je černá s bílým prošitím. Šířka u hodinek je 24 mm a směrem k přezce se zužuje na 22 mm, tloušťka je 3,5 mm. Zpracovaní velmi precizní a materiál je na ruce moc příjemný (takový sametový).

 

post-1538-1269706278.jpg

 

Oceňuji například vybrání v místech, která slouží pro snadné ?zavedení? vystěžejkovávače.

 

post-1538-1269706285.jpg

 

Velmi sympatické je i použití spony, jejíž tvar je jiný než u koženého řemenu a přesně sedí ke kaučuku.

 

Wolfram karbidový tah

WC tah je nadstandardní výbava dostupná pouze za příplatek. Celý tah s výjimkou osiček a spony je vyroben z wolfram karbidu.

 

post-1538-1269706293.jpg

 

post-1538-1269706301.jpg

 

Celková hmotnost hodinek i s tahem je úctyhodných 282 g.

 

m814_1.jpg

ZDROJ

 

Šířka u hodinek je 24 mm a směrem ke sponě se zužuje na pouhých 18 mm, tloušťka je cca 2 mm. Délka kompletního tahu je 195 mm.

Razantním zúžením a malou tloušťkou je dosaženo toho, že hodinky na tahu mají hmotnost pod 300 g.

 

Srovnání s tahem z hodinek Certina DS First:

 

post-1538-1269706309.jpg

 

Myslím si, že pokud by byl tah konstruován jako standardní ocelový tah (např. ten od Certiny), tak by se hmotnost hodinek vyšplhala výrazně nad 300 g a to už by bylo opravdu nenositelné (alespoň pro mě). Navzdory svému tvaru nepůsobí tah nijak subtilně a už vůbec ne plechově. Netahá za chlupy a nosí se velmi pohodlně. K pouzdru sedí tah velmi přesně, s minimálními mezerami.

 

Ještě jsem neměl ?nepoškrábatelný? tah a tak jsem neodolal a pořídil jsem si ho. Když ho nasadím, již tak dost těžké hodinky ještě více ztěžknou. Mrzí mě jen, že na odřeniny nejvíce choulostivá spona je ?pouze? z nerezové oceli (prý to nejde z WC udělat). Další nevýhodou je nemožnost přesnějšího nastavení délky tahu, která se nastavuje pouze odebíráním a přidáváním článků což může být pro někoho problém (posunujete se po ?skocích? 6 mm). Pro mě naštěstí tato nevýhoda není, protože mi po nastavení přesně sednul. Tento ?problém? je daní za malou sponu a za plnou integraci spony do tahu.

Jak jsem již zmínil, délka tahu je 195 mm, když k tomu připočtu ?délku? hodinek 44 mm dostanu celkem téměř úctyhodných 240 mm. Je zde vůbec někdo kdo má obvod zápěstí víc než 24 cm?

 

Můj celkový dojem

Hodinky jsou dle mého názoru velmi kvalitně zpracované a mimo velmi precizního zpracování nabízí zákazníkovi hned několik předností: netradiční materiál pouzdra a tahu, který je ?nepoškrabatelný?, asi nejlepší možná luminiscence (mimo oblast tritia) a zajímavý vzhled ciferníku. Jsem s hodinkami velmi spokojen a svoji novou akvizici pokládám za velmi podařenou.

 

Přes veškeré uvedené přednosti jsou na hodinkách drobnosti, které bych změnil:

- dal bych logo na korunku (při jejím průměru skoro 10 mm by tam mohla být i kompletní adresa firmy)

- použil bych lepší strojek (došlo by ale asi k výraznému nárůstu ceny a potom bych si je možná nekoupil)

 

Podařené fotografie (lepší nez ty moje) najdete ZDE a ZDE .

 

Poznámka:

To co je uvedeno výše, jsou informace, které jsem většinou sesbíral na internetu. Nejsem metalurg, a proto jsem mohl (zejména v popisu wolfram karbidu) udělat nějaké chyby. Budu vděčný odborníkům, kteří mě na mé případné chyby upozorní.

 

Na závěr bych chtěl ještě poděkovat Robertovi (zde funguje pod nickem P3XXX) ze společnosti K&B time K&B time , že byl ochotný mi hodinky přivézt až domů a předvedl mně i dalším členům uherskohradišťského srazu i ostatní modely firmy.

 

Děkuji laskavému čtenáři, který to dočetl až do konce.

Upraveno uživatelem Vit
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Pekna recenze, zajimave hodinky! Informace o tvrdosti materialu pouzdra ve mne vzbuzuje zvedavost, jestli bude vazne tak odolne proti poskrabani. Az je budes nejaky ten tyden nosit, tak pridej, prosim, par postrehu, jak pouzdro odolava.

Upraveno uživatelem skalis
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Díky za recenzi, :notworthy: hodinky mě velmi zaujaly. Z podobného materiálu(slinutý karbid ?) jsem měl v ruce Rado (které si napřed s ruky sundal vážený člen fóra) a musím říct, že ten pocit z karbidového pouzdra byl velmi zvláštní a příjemný. Váha samozřejmě dost pekelná.

Upraveno uživatelem Kupa54
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Provedení vypadá excelentně, ciferník z vláken je krásnej. Jen mě to evokuje divný pan s bellaross ručkama a indexama, ale to je asi už postižení. High tech materiály a provedení je mi obecně moc sympatický :)

Upraveno uživatelem Helex
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Dobře napsaná recenze, pěkné hodinky. Nejvíc se mi líbí verze černý ciferník + černý kaučuk s bílým prošitím. Ač musím mít všechny hodinky na tahu, tak tenhle mne nějak neoslovuje. Ale jinak moc pěkné.

 

K lumi - na mých PO svítí ručky i indexy ouplně stejně.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Pokud chcete odpovídat, musíte se přihlásit nebo si vytvořit účet.

Pouze registrovaní uživatelé mohou odpovídat

Vytvořit účet

Vytvořte si nový účet. Je to snadné!

Vytvořit nový účet

Přihlásit se

Máte již účet? Zde se přihlaste.

Přihlásit se
×
×
  • Vytvořit...