Přejít na obsah

Katapultáž a hodinky Certina a Festina


Petr_P

Doporučené příspěvky

Předmět: Náramkové hodinky pilotů, kteří se katapultovali z letounu L-39

 

Komu: všichni

 

?Dne 12. 7. 2010 se v 18.25 SELČ do lesa na východ od města Holice na Pardubicku zřítilo cvičné letadlo české výroby Aero L-39C Albatros (evidenčního čísla 0440) z Centra leteckého výcviku (CLV) v Pardubicích. Během cvičného letu došlo na palubě letounu k požáru motoru. Motor se podařilo vypnout a uhasit. Letoun klouzající (rozuměj padající) bez motoru byl ale stále příliš daleko od nejbližšího vhodného letiště. Pilot instruktor sedící v zadním kokpitu navedl letoun do neobydleného prostoru a oba piloti se v pořádku katapultovali za použití českých vystřelovacích sedadel VS1-BRI.?

 

Tolik stručná zpráva, která proběhla letos v létě našimi médii (no, pár detailů tam tedy nebylo). A na připomenutí pár fotografií.

 

Letouny Aero L-39C Albatros z Centra leteckého výcviku v Pardubicích:

 

Posted Image

Náladové fotografie pilota v L-39C:

 

Posted Image

 

A takto to vypadalo na místě dopadu:

 

Posted Image

 

Opuštěný pilotní padák s postrojem:

 

Posted Image

 

Podařilo se my zjistit také pár hodinářských detailů speciálně pro toto fórum:

 

Oba piloti měli na sobě své náramkové hodinky a oboje přestály katapultáž (v ideálních podmínkách za poměrně nízké rychlosti) i tradičně tvrdé padákové přistání bez úhony. A svým majitelům slouží k naprosté spokojenosti i nadále. Ve fóru věnovanému vojenským hodinkám asi nikoho nepřekvapí, že se jednalo o ?obyčejné? hodinky pro ?normální lidi? s quartzovými strojky.

 

První pilot (poručík z 22. základny taktického letectva Náměšť nad Oslavou) se katapultoval v klouzavém letu ve výšce okolo 4 000 stop (1 220 m) při rychlosti 160 uzlů (300 km/h). Vzadu sedící instruktor CLV se katapultoval o chvíli později ve výšce okolo 2 000 stop (600 m).

 

Certina DS Podium (pravděpodobně model C536.7029.42.69) předního pilota:

 

Posted Image

 

Starší Festina Chronograph Titanium (Alarm) vzadu sedícího instruktora:

 

Posted Image

 

A ilustrativní video z trochu jiného letounu, jak vypadá (zpomaleně) ?výtah do nebes?, jak katapultáž trefně popsal jeden z pilotů:

 

http://www.youtube.com/watch?v=dbSo6fKf5DM

 

P.S. Centrum leteckého výcviku (CLV) je výcviková divize státního podniku LOM Praha, jehož zřizovatelem je Ministerstvo obrany České republiky. CLV sídlící v Pardubicích zajišťuje od roku 2004 kompletní výcvik budoucích pilotů Armády ČR. Posluchači Univerzity obrany v Brně zde absolvují základní kurs na pístových strojích Z-142C AF a poté jsou rozděleni do pokračovacího výcviku pro piloty vrtulníkového, taktického a dopravního letectva. Po vyřazení od CLV piloti přechází k vojenským útvarům, kde absolvují přeškolení na zde používané typy. Centrum leteckého výcviku v současně době provozuje osm strojů Z-142C AF, dnes už jen sedm proudových L-39C, dva dopravní L-410UVP, tři vrtulníky Mi-17 a pět strojů Mi-2. Tým pilotů-instruktorů se skládá ze zkušených ex-armádních letců. Každoročně se v CLV nalétá cca 5 000 hodin, z čehož naprostá většina připadá na výcvikové mise.

 

Letouny jsou majetkem CLV, instruktoři a pozemní personál jsou normálními zaměstnanci. Přestože nic z toho není oficiální součástí našich ozbrojených sil, tak je to pochopitelně jen hra slov a paragrafů. Všechno to patří Ministerstvu obrany, personál jsou bez výjimky bývalí vojáci z povolání, letouny jsou stále registrovány pouze ve vojenském rejstříku a cvičení adepti jsou regulérními vojáky z povolání. Navíc CLV operuje z pardubického letiště, které je stále majetkem Armády České republiky (AČR), které provozuje a udržuje regulérní útvar AČR.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Komu: sect

Super informace, podrobnosti i fotky :thumbsup_anim: , nebyl jsi jedním z nich.......? Máš ode mně jedno malé, bezvýznamné +

 

Ne, bohudík nebyl. :sweatdrop: Nebo spíše bohužel? Jinak by to tu bylo publikováno hned.

Ale realita je mnohem jednoduší, naše zemička je příliš malá, takže v určitém oboru se všichni nějakým způsobem znají a pak stačí mít kamaráda, který má kamaráda a jsi hned u (Pra)zdroje.:cheers:

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Díky za (opět),parádní příspěvek.Pro mne velice zajímavá info o výšce katapultáží.Chtěl jsem se zeptat:Před nějakým časem jste avizoval nějaké povídání o hodinkách používaných piloty AČR.Jak tahle záležitost vypadá? Myslím že nás na Vaše pojednání čeká a těší se více.Předem díky. vendy

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Komu: vendy

Chtěl jsem se zeptat:Před nějakým časem jste avizoval nějaké povídání o hodinkách používaných piloty AČR.Jak tahle záležitost vypadá? Myslím že nás na Vaše pojednání čeká a těší se více.Předem díky. vendy

 

Ještě trochu trpělivosti. Je to na dobré cestě, aby to během podzimu tady bylo. A tento článek o havárii L-39 ber jenom jako malý předkrm k hlavnímu menu, které nabídne téměř vše, co se v našem letectvu objevilo od konce 70. let. Od PRIM Automatic Letecké až po současné PRIM HIND a HIPPO a Askania Tempelhof a Taifun. Navíc k tomu bude spousta doplňujících informací o tom proč, kdo, kdy a jak.
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Opravdu parádní reportáž z první ruky. Tvoje přízpvěvky jsou super, víš o čem píšeš. Taky mně zaujala časová posloupnost katapultáže respektive odhadované výšky opuštění obou pilotů. Odhadoval sem rozesup tak do 3 sekund, takže vyklesání o 600 m - celkem sešup. Těším se na další texty. Díky.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Komu: Ram 21

...Taky mně zaujala časová posloupnost katapultáže respektive odhadované výšky opuštění obou pilotů. Odhadoval sem rozesup tak do 3 sekund, takže vyklesání o 600 m - celkem sešup. Těším se na další texty. Díky.

 

Nebylo to tak dramatické, pokud tak lze danou situaci popsat. Přední pilot dostal rozkaz vystřelit se mnohem dříve, instruktor pak letěl sám ještě nějakých 20-30 sekund (L-39 je na toto konstruována) a naváděl letadlo na neobydlenou oblast, aby měl jistotu, že to nikomu nespadne na hlavu. Vzdušnou čarou oba piloty dělili od sebe nějaké 2 km.
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Komu: Ram 21

 

Nebylo to tak dramatické, pokud tak lze danou situaci popsat. Přední pilot dostal rozkaz vystřelit se mnohem dříve, instruktor pak letěl sám ještě nějakých 20-30 sekund (L-39 je na toto konstruována) a naváděl letadlo na neobydlenou oblast, aby měl jistotu, že to nikomu nespadne na hlavu. Vzdušnou čarou oba piloty dělili od sebe nějaké 2 km.

 

 

Díky za doplnění. Takže naopak :-) Albatros klouzal pohodově. Neměl sem dostatek info o celé události a vycházel z těch nutnějších případů - všichni rychle ven. Istruktor je kapacita, seděl vzadu, takže katapultáž přední sedačky měl z první ruky a stejně letěl jak na výlet. Klobouk dolů. :notworthy:

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Pokud chcete odpovídat, musíte se přihlásit nebo si vytvořit účet.

Pouze registrovaní uživatelé mohou odpovídat

Vytvořit účet

Vytvořte si nový účet. Je to snadné!

Vytvořit nový účet

Přihlásit se

Máte již účet? Zde se přihlaste.

Přihlásit se
×
×
  • Vytvořit...