Přejít na obsah

Casio Pro Trek PRW-6100


Ivan Lelák

Doporučené příspěvky

Dovolím si představit vám tyto hodinky. Nebude to jednorázová recenze, ale spíš dlouhodobější test a praktické zkušenosti. V tuto chvíli mám hodinky necelý týden, ale text, často subjektivní, budu doplňovat postupně, jak se budeme s hodinkami seznamovat a zkušenosti budou přibývat. Dnes už jsem sice dál, ale jak to celé začalo: 

 

PROLOG:

 

Záměr: Co mne přivedlo, po 7 letech strávených ve společnosti mechanických hodinek (s vyjímkou dvou Traserů), k hodinkám quartz? Celý život provozuji outdoorové aktivity - v současnosti zbyla turistika na motocyklu zaměřená na offroad a méně civilizované části Evropy, lyžování, občas vodáctví, od letoška i turistika v obytné dodávce, během které trochu couráme po horách, a v posledních letech bohužel sporadicky, ale k mému životu stále patřící ultralehké letectví. Kdysi, začátkem 90. let, když mne létání živilo a celkem slušně jsem létal i navigační soutěže, jsem si nechal poslat od kamaráda z Austrálie hodinky Avocet Vertech Pilot, vybavené tlakovým senzorem, které jsem při létání i jiných aktivitách intenzivně využíval. V poslední době jsem začal uvažovat o podobných, moderních hodinkách, vybavených tlakovým senzorem, kompasem a z důvodu jistého komfortu i solárním napájením a příjmem radiového signálu.

 

Výběr: Jako první mne napadla značka Casio a něco z řady G-Shock. Bohužel jsem záhy zjistil, že géčka, která by připadala v úvahu, jsou na mne velká. Vadila zejména výška, díky které bych měl problém dostat hodinky pohodlně do některých rukávů, no a hodinky mi ani moc neseděly. Zamáčkl jsem slzu a hledal dál. Díky zdejším členům jsem dostal tip na řadu Pro Trek a protože jsem chtěl běžné, mechanické ručičky, na model PRW-6000. Ten mne zaujal a vydal jsem se do obchodu, kde Pro Treky měli. Seděly mi, líbily se mi, ale zjistil jsem, že existuje novější verze PRW-6100. Něco jsem si o ní přečetl a bylo rozhodnuto, budou to PRW-6100.

 

Koupě: Protože v obchodu neměli verzi s červenými doplňky, jen s modrými, poprosil jsem, aby objednali ještě červené. Byl jsem sice rozhodnut pro modré, které se mi líbily a byly méně tuctové, červené má každý, ale co kdyby... Když volali z obchodu, že jsou skladem, jel jsem tam a nastal problém. Oboje byly pěkné, střídal jsem je na ruce, váhal jsem, holky ze mne už měly srandu. Nakonec vyhrála modrá verze, líbila se mi tmavě šedým řemínkem přiléhajícím k černému pouzdru, elegantní, až zářivou, modrou barvou a díky inverznímu displeji i opticky jednodušším ciferníkem. Přišly mi elegantní a univerzálněji použitelné, od sportu k více formálním příležitostem. A tak jsem je koupil, i přes 2 věci, ve kterých za červenými zaostávaly. První byl méně čitelný a za určitého světla až téměř nečitelný inverzní displej. Druhou tmavší, méně výrazná modrá barva na sekundové a "mode" ručce, díky čemuž se jejich poloha v určitých podmínkách hůř určovala. Jedu domů, koukám na Fortisy Mars 500 a jejich jasně oranžové ručky a indexy a začalo mi to vrtat hlavou. "Ty přece nepotřebuješ univerzální hodinky, těch máš dost, potřebuješ hodinky pro volnočasové, sportovní a outdoor aktivity." Dupl jsem na brzdu, otočka a letím do obchodu. Personál byl naštěstí vstřícný a hodinky mi ochotně vyměnil. A tak jsem domů, již definitivně, odjížděl s černými Pro Treky PRW-6100Y-1ER, s černým řemínkem a červenými doplňky...

 

Kapitola 1 - obsah balení: Sotva jsem přijel domů, hodinky jsem vybalil. Vnější krabička je z tuhého kartonu, pro mne nelogicky potištěném, protože když krabička stojí "správně", otvírá se na straně. Když ji postavím víkem nahoru a otevřu ho, objeví se mezipřihrádka s podrobným manuálem v pěti světových jazycích - GB, D, FR, IT a ESP, snad prominete zkratky. Manuál je miniaturní, napsaný malinkými bleškami a byl jsem rád, že česká mutace je přiložena jako extra sešit formátu A5. Když jsem odklopil přihrádku, objevila se druhá, tentokrát dřevěná krabička. Po vyjmutí jsem chvilku přemýšlel, kudy do ní, slícování stěn je menší hodinářskou prací a víčko jsem poznal podle potisku. Víčko je osazené, díky čemuž sedí na krabičce naprosto perfektně, se zavřenýma očima jsem nebyl schopen po hmatu určit, která strana je odnímatelná. Pod víčkem už se objeví hodinky a musím přiznat menší zklamání z toho, že jsou vsazeny do "lůžka" z poměrně měkkého papíru s potiskem. No nic, v krabičce hodinky nosit nebudu. V útrobách se skrývalo i několik dokumentů týkajících se záruky nebo letáček oznamující, že hodinky jsou vybaveny Triple Senzorem.

 

Český návod byl přiložen extra, jak jsem psal, sešitek formátu A5, 39 stran. Zjistil jsem, že jde o příručku ke staršímu modelu PRW-6000, ale měl jsem načteno, že v obsluze by se modely neměly lišit, kromě korunky. Jsem příručkář, příručky čtu, studuji, dokonce jsem příručky k letadlům sám vytvářel. Z téhle mne ale po pár minutách začala bolet hlava a bylo jasné, že to bude na déle. Pozitivní bylo, že obsahovala  vše co cizojazyčná verze, včetně obrázků a když se naučím všechno, co je v příručce, bude to opravdu vše, co hodinky umí...   

 

 

post-3283-0-86662300-1473784212_thumb.jpg

post-3283-0-21500200-1473784227_thumb.jpg

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Kapitola 2 - popis a první dojmy: Pojďme k hodinkám. V krabičce vypadají trochu menší, ale po vyjmutí jsou to VELKÉ hodiny, i když jasně že ne jako géčka. Zejména ciferník mne překvapil, změřil jsem průměr sklíčka a s 37 mm je to jeden z mých největších ciferníků. Hodinky jsou výborně zpracované, samozřejmě nejde o vysokou hodinařinu, pod lupou jsou na plastových dílech vidět dělící roviny formy, ale v reálu si jich nevšimnete. Hodinky jsou matné, černé, řemínek také. Ten je mimochodem kaučukový, z vnitřní strany vyztužený karbonovými vlákny, což připomíná i nápis na jedné straně, přičemž na druhé je vystouplým fontem napsáno PRO TREK. Spona je matně saténová a v tomhle odstínu je to jediný díl hodinek. Obávám se, že se časem poškrábe i při tak nevinných činnostech jako je ruka odložená na psací stůl se skleněnou deskou. Sklo je minerální, což je u outdoorových hodinek dobře (snáze se poškrábe, hůře praská), bez antireflexu, který bych naopak přivítal. Ale u Casia na to určitě mysleli a ciferník, ručičky a displej jsou natolik čitelné, že jsem nenašel úhel a světlo, kdy bych na první pohled nepřečetl nějaký údaj. Vlastně našel - když jsem zavřel jedno oko a nechal odrazit prudké slunce přímo do displeje:-). Jinak je to ale nejčitelnější ciferník, který mám a to je příjemné zjištění. Sklo je zapuštěné pod úroveň lunety, na které jsou zkratky měst, takže by se nemělo při položení na rovnou plochu poškrábat, ale kdo by tak odkládal hodinky. V mnoha případech ale k poškrábání dojít může, zapuštění je nepatrné, uvidíme. Nezkoumal jsem materiál, ale červené doplňky pouzdra vypadají opravdu jako kovové, metalíza září, ne ale kýčovitě. Červené ručičky metalické nejsou, jsou ale výrazné, v tom modrá verze zaostává. Zespodu jsou na dýnku obvyklé informace a výrobní číslo, řemínek je zespodu lehce zvlněný a jak později zjistím, ruka se pod ním nepotí a celodenní nošení hodinek je příjemné. Dírky jsou dost nahusto, lze najít ideální utažení. Na rozdíl od kůže, kterou mám na většině jiných hodinek, může být tenhle řemínek volnější, ale hodinky se přesto na ruce neotáčejí. Hodinky jsou poměrně ploché, naměřil jsem cca 12,5 mm a zkouška potvrdila, že se vejdou pod většinu rukávů včetně motorkářské či lyžařské bundy a přes to ještě rukavice. 

 

Po obvodu pouzdra jsou ovládací prvky, jejichž funkce je upřesněna červenými nápisy u okraje sklíčka. Písmena jsou tak malá, že je s brýlemi na dálku nepřečtu, ale tolik tlačítek to zase není, abych si je nepamatoval. Na pozici 2 je tlačítko pro přechod do režimu kompasu, na pozici 4 do výškoměru, na pozici 8 je tlačítko "MODE", jehož opakovaným stiskem se mění další funkční režimy, signalizující červená ručka na pozici 10. Na desítce je tlačítko "DISPLAY", kterým se přepínají údaje na displeji v režimu času. Na pozici 6 je nenápadné tlačítko pro osvětlení ciferníku. Na devítce je Triple Senzor a na trojce obligátní korunka, ovšem elektronická a u modelu 6100 šroubovací. K ovládacím prvkům se časem vrátím. Na konec luminiscence - zkoušel jsem nasvícení přímým sluncem i jinými zdroji, slunce pochopitelně vede a ručky i bílé indexy fakt hodně svítí. Největší záře po pár minutách zeslábne, ale pak se drží dlouho, ještě jsem to ale prakticky netestoval.

 

 

post-3283-0-27600500-1473793930_thumb.jpg

post-3283-0-90606500-1473793948_thumb.jpg

post-3283-0-41076500-1473793968_thumb.jpg

post-3283-0-29833400-1473793991_thumb.jpg

post-3283-0-41685800-1473794010_thumb.jpg

post-3283-0-45996500-1473794083_thumb.jpg

post-3283-0-21726700-1473794102_thumb.jpg

post-3283-0-61531900-1473794118_thumb.jpg

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Díky chlapci:-).

 

Ještě než budu pokračovat, rád bych zmínil, že díky tomu, že nejde o postupně připravovanou a pak naráz zveřejněnou recenzi, nevyhnu se přeskakování mezi tématy či doplňování probraných témat. Za to se omlouvám. Byl bych rád, pokud by vás cokoliv zajímalo, napište a já se to pokusím prozkoumat a otestovat. A naopak se zeptám já vás - netušíte, jestli existují ochranné fólie na sklíčka hodinek?

 

Zpět k hodinkám:

 

Kapitola 2 - ergonomie: Některé věci jsem zmínil, snad se nebudu moc opakovat. Nejprve řemínek - o jeho zpracování a zvlněné spodní ploše jsem už psal. Co mne překvapilo, proti koženým se tenhle velmi snadno zapíná a rozepíná, rozdíl je výrazný. Zespodu u dýnka jsou na pomezí řemínku a dýnka dvě zaoblené, kaučukové plošky, které zakrývají šroubky na dýnku ale také pomáhají k lepšímu sezení hodinek na zápěstí. Kromě toho ponechávají v určitých situacích vzduchovou vrstvu mezi rukou a kovovým dýnkem, což přispívá ke komfortu a také, jak jsem psal, mají asi vliv na to, že hodinky, i když je řemínek poměrně volný, se na ruce neotáčejí.

 

K ergonomii patří i to, zda se hodinky při oblékání nezachytávají za oděv, v tomhle dávám Casiu za jedna.

 

Dosažitelnost a ovládání tlačítek a korunky. Tlačítka jsou zespodu, asi v úhlu 120° chráněna jakousi přírubou, po zbylém obvodu vystupují z obrysu pouzdra. Jsou kruhová, velká (průměr 6,5 mm) a na čele je opatřeny rybinou, jemnou, ale i ostrou, přesto příjemnou. Tlačítko se dá nahmátnout i poslepu, což se může hodit ve tmě nebo třeba při spuštění stopek na startu sportovní disciplíny. Odpor tlačítek není úplně malý, ale příjemný a menší, než u mých jiných hodinek s chronografem. Stisk tlačítka je signalizován pípnutím, které lze vypnout tam, kde je nežádoucí na sebe upozorňovat. Na pozici 6 je velké, obdélníkové tlačítko manuálního osvětlení ciferníku, zprvu jsem si ho ani nevšiml. To se mačká snadno a navíc lze nastavit i automatické rozsvícení při pohybu ruky (popíšu později). Za problematický považuji dvojhmat, kdy stisknu současně tlačítka na pozici 6 a 8, aby došlo k uhnutí ručiček z prostoru displeje. Všechny 3 ručky se postaví pěkně do zákrytu na pozici 2 a displej nic nezakrývá. Na snadný způsob, jak dvojhmat provést, jsem zatím nepřišel, třeba mi poradíte. Ručky se vrátí do správných pozic stiskem libovolného tlačítka, což je OK, popř. po chvíli automaticky.

 

Ovládání tlačítek v rukavicích je důležité. Prozatím jsem zkoušel v řidičských, letních motorkářských a několika druzích pracovních, vše je snadné. Zimní motorkářské a lyžařské vyzkouším až nastane správný čas.

 

Samostatnou kapitolou a předmětem diskusí je korunka. Starší typ PRW-6000 neměl totiž šroubovací korunku jako 6100, ale jen aretovanou. Nezkoušel jsem, ale majitelé tvrdí (a Youtube potvrzuje), že korunka u modelu 6000 se ovládá snadno a rychle. U PRW-6100 je obsluha delší o vy/zašroubování, které je snadné a přesné, ale párkrát s ní prostě musíte otočit. Po vyšroubování lze korunku vytáhnout a tím se přepne do režimu nastavování, je totiž elektronická, Casio jí říká Smart Acces. Co všechno se s ní nastavuje, popíšu později, snad jen naznačím, že po přepnutí hodinek do určitého režimu a vytažení korunky lze nastavovat údaje v tomto režimu. Typická je třeba kalibrace výšky, změna intervalu podsvícení ciferníku a mnoho dalšího. Když je korunka vytažena, nastavení je snadné. Korunka klade při otáčení příjemný odpor a jsou slyšet i trochu cítit jasné aretační "cvaky", při kterých (resp. těsně před nimi) dochází ke změně údaje na displeji, třeba výška se mění po jednom metru. Je to jako když nastavujete běžnou korunkou čas. Když korunkou otočím naráz v jednom směru víc, změna údaje na displeji se rozeběhne automaticky, zastavit lze pootočením korunky v opačném směru. Je to rychlé a snadné, stejně tak zatlačení a zašroubování korunky. Proč ale Casio takovou změnu udělalo, zejména při stále stejné těsnosti 10 barů? Těžko říct, možná měl předchozí systém nějaké nedostatky, já to nevím, co vy?  

post-3283-0-24520300-1473867722_thumb.jpg

Upraveno uživatelem Ivan Lelák
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Kapitola 3 - energetika: Jak víte, hodinky jsou napájeny baterií dobíjenou solární energií prostřednictvím citlivé vrstvy v oblasti ciferníku. Nejlépe dobíjí přímé slunce či denní světlo, méně třeba zářivka. Úroveň nabití baterie zjistíme stiskem tlačítka na pozici 8 po dobu dvou sekund, pak se na displeji objeví nápis TIME a v levé části písmeno H (high, plné nabití), M (medium, střední nabití, všechny funkce hodinek jsou povoleny), při slabším nabití pak L (low, slabé nabití), tam už hodinky omezují některé funkce. Další úrovní je nápis CHARGE, kde se ručky zastaví na pozici 12, nic nefunguje a je třeba hodinky nabít. Když je baterie vybita, na displeji není nic, ručky jsou na pozici 12 a hodinky se vyresetují na tovární hodnoty. Když jsem hodinky koupil, baterie byla na úrovni M, ale během dvou dnů se zvedla na H a tak zůstává stále. Při pravidelném nošení tedy není třeba brát ohled na nabití baterie, stačí, když budou hodinky vystaveny dennímu světlu. S energetikou souvisí i režim úspory energie. Hodinky jsou totiž "chytré" a pokud je odložíme v úplné tmě, třeba doma v noci na stolek, pak v čase 22.00 - 6.00 hod samy přejdou do režimu spánku. Probudí se světlem, stiskem libovolného tlačítka nebo na ruce natočením k sobě. Krátkodobý (60-70 min) spánek ve tmě se projeví zhasnutím displeje a zastavením sekundové ručky, dlouhodobý (6-7 dní) zhasnutím displeje a zastavením všech ručiček na pozici 12. Pro majitele to neznamená nic - ráno rozsvítí nebo pohne hodinkami a ony se probudí.  

 

Kapitola 4 - seřízení radiovým signálem: Hodinky jsou vybaveny automatickou kalibrací času atomovým radiovým signálem, např. v Evropě z Anthornu či Mainflingenu. U nových hodinek se musí nejprve korunkou nastavit město v jednom z 29 časových pásem, nejlépe v tom, kde se právě nacházíme a hodinky se automaticky seřídí. Seřizování probíhá 6x denně (pokud se nepletu), ovšem pozor, jen pokud je signál k dispozici - nefunguje totiž např. v uzavřených prostorách nebo kovových budovách. Když jsem hodinky kupoval, nebyly již delší dobu seřízeny (poslední seřízení lze zobrazit na displeji) a čas se oproti domácí meteostanici rozcházel o několik sekund. Mohl bych počkat do druhého dne, ale zkusil jsem se s radiovým signálem spojit manuálně pomocí návodu v příručce. Není to nic složitého, podstatné je, že úroveň kalibračního signálu je během procesu kalibrace zobrazena na displeji zobrazením L1, L2 a L3, přičemž trojka je nejsilnější signál. V příručce doporučují dělat to u okna, v praxi jsem musel jít na terasu a hodinky držet ve výši hlavy, pak byl k dispozici nejsilnější signál L3. Musím podotknout, že za zády a po straně jsem měl barák, volný prostor byl ale severozápadním směrem, odkud signál přichází. Napoprvé jsem hodinky položil na stolek na terase a po několika minutách oznámily neúspěšnou kalibraci. Napodruhé jsem hodinky držel v ruce a kalibrace proběhla úspěšně. Není to na pár sekund, ale koneckonců, nemusí se to dělat, kalibrace proběhne automaticky, já to chtěl prostě zkusit. Od té doby se časy na hodinkách a meteostanici shodují, čas je tedy automaticky kalibrován.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Pekne, pekne...

Udivuje mne, ze u tohoto modelu zvolilo Casio "uklizeni rucek na pozici 2" podivnym dvojhmatem tlacitkama na pozicich 6 a 8. pritom u Gulfmasteru to maji dvojhmatem na pozici 2 a 8, cili uhlopricne proti sobe, coz se macka uplne bez problemu. Vypada to, ze ne kazdy vyvoj je smerem kupredu.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Xenomorfus - no právě, uhlopříčka by byla logická. Ale u většiny funkcí se ručky odklízejí automaticky.

 

Vlastně jsem chtěl napsat ještě kapitolu o nastavení hodinek po zakoupení, ale není co psát, hodinky jsem dostal nastaveny. Podle příručky jde v zásadě o nastavení "domácího" města, resp. časového pásma, data, času a spuštění kalibrace radiovým signálem, to samozřejmě není nutné, pak bude přesnost hodinek stejná jako u kterýchkoliv jiných quartz. A také se aktivuje funkce "letní čas", snad jsem na nic nezapomněl, když tak mne opravte. V hodinkách je kalendář do roku 2099, takže není třeba řešit každé dva měsíce posouvání data, seřizovat zimní a letní čas či řešit přestupné roky. Jediné, co jsem nastavil, byl interval podsvícení displeje (1,5 s mi přišlo málo, zvolil jsem 3 s) a 24 hodinový formát času zobrazovaného na displeji, to se právě dělá za pomoci korunky. A také jsem kalibroval výškoměr (opět korunka), vedle domu máme výškový bod. Ale k výškoměru se vrátím později.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

davok - děkuji. Nedivím se, i mne si hodinky získávají stále víc, i když zároveň objevuji některá jejich omezení a nedostatky, které popisuji.

 

Kapitola 5 - režimy a funkce:

 

A můžeme přejít k tomu, co hodinky umí. Abych se držel názvosloví v příručce, postupně popíšu jednotivé režimy a jejich funkce. Jsou to:

- režim času - na ten budeme koukat nejčastěji, koneckonců jsou to hodinky. Kdykoliv budeme v jiném režimu, do režimu času se vrátíme krátkým, popř. delším stiskem tlačítka na pozici 8 (MODE)

- režim KOMPAS - aktivujeme pohotově tlačítkem na pozici 2 (COMP), je tedy zřejmé, že výrobce ho u těchto hodinek považuje za důležitý 

- režim VÝŠKOMĚR - aktivujeme stejně snadno tlačítkem na pozici 4 (ALTI), opět jde o důležitý režim.

Pozn. Mezi režimy času, kompasu a výškoměru lze jednoduše přeskakovat pomocí zmíněných tlačítek na pozicích 2,4,8. 

 

Další režimy přepínáme tlačítkem na pozici 8 a jsou signalizovány ručkou na pozici 10. Jsou to:

- barometr - na displeji se objeví BARO

- teploměr - na displeji TEMP

- režim ukládání záznamů do paměti - na displeji RECALL

- stopky - na displeji STW

- "minutka", tedy odečítač - na displeji TIMER

- budík - na displeji ALARM 

- světový čas - na displeji WT

- seřizování času pomocí kalibračního radiového signálu - na displeji R/C

Mezi těmito režimy rolujeme v uvedeném pořadí krátkým stiskem tlačítka na pozici 8, současně se ručka na pozici 10 přesune o pozici dál a na displeji se krátce objeví název režimu. Abychom se zpět k času nemuseli proklikat skrz zbylé režimy, hodinky se vrátí rovnou do režimu času z kteréhokoliv jiného podržením tlačítka na pozici 8.

 

A teď k jednotlivým, tedy:

 

Režim času: základní režim, ke kterému není až tak nutné moc psát. Buď v něm hodinky máte, nebo se do něj vrátíte pomocí tlačítka na pozici 8. K dokonalosti, kromě zmíněné skvělé čitelnosti, výraznosti ruček a indexů a velikosti a relativní jednoduchosti ciferníku, mi zbývá jediné - plynulý pohyb sekundové ručičky. Ale to bych chtěl moc, smířím se tedy s klasickým vteřinovým poskočením, příjemné je, že se ručička zastavuje přesně na indexech. A malou náplastí je to, že minutová ručička neskáče po minutách, ale každých 10 sekund poposkočí o malinkatý kousíček. Tenhle pohyb nicméně zaznamenáte i při letmém pohledu, ručička nepůsobí dojmem úplně plynulého posouvání.

 

Zajímavější je displej, zobrazitelný ve třech režimech, mezi kterými přeskakujeme tlačítkem na pozici 10, příhodně nazvaným DISPLAY:-). Mně nejvíc vyhovuje zobrazení dne, měsíce a data, třeba dnes "TH 9.15". Bohužel nelze (nebo se mi to nepodařilo objevit) měnit jazyk nebo pořadí informací, pro mne je to srozumitelnější jak to říkám, tedy "patnáctého devátý", ale to je fakt drobnost. Druhý režim je podobný, jen místo anglické zkratky dne se zobrazí graf historie atmosférického tlaku a posledním zobrazovacím režimem je čas v digitální podobě, tedy např. "15:16 43". kde lze nastavit 12 nebo 24 hodinový formát času. Je-li aktivován, v horní části displeje je malými blechami zobrazena zkratka letního času, DST. Ještě se vrátím ke grafu tlaku - lze ho použít k hrubému odhadu vývoje počasí, vidíme, je-li tlak setrvalý, stoupá nebo klesá. Problém ovšem je, že aby to bylo věrohodné, museli bychom být hodinách na jednom místě, jde hlavně o nadmořskou výšku. Já třeba bydlím ve výšce 260 metrů a tam je určitý aktuální atmosférický tlak. Ale přejedu 15 km do práce ve výšce 300 metrů a přestože se počasí nezmění, graf zaznamená skokový pokles tlaku. A večer zase skok nahoru (teď mne napadlo, že by mne večer doma mohli zkontrolovat, jestli jsem byl jen v práci, graf má stále stejný, typický průběh). Tyhle souvislosti zmíním ještě u popisu barometru, ale pozor na to:-).  

Upraveno uživatelem Ivan Lelák
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Režim kompasu: U outdoorových hodinek zajímavá funkce, bez ohledu na to, že na výpravách sebou můžeme mít i GPS, normální kompas a papírovou mapu. GPS se může vybít, nemusí být signál, znáte to. Právě ve spolupráci s papírovou mapou se kompas hodí - chceme vědět, kterým směrem pokračovat, kterým směrem od nás se nachází nějaké místo, ale může pomoci i ve chvíli, kdy se ztratíme. Dám příklad - kdysi jsme vylezli v horách na dlouhý hřeben, ale cestou nahoru jsme trochu zakufrovali a nevěděli jsme, na kterém místě hřebenu stojíme. Věděli jsme jen, že na druhé straně chceme dojít do určité vesnice. Z hřebenu ale vybíhaly příčné výběžky, takže se sestupovalo jakýmisi údolíčky, někdy i soutěskami. A teď kudy sestupovat - když vlezeme do jiné soutěsky, bude obtížné se vracet na hřeben, popojít po něm a zkusit jiné místo. Znáte to, slunce zapadá, před vámi 2 hodiny pochodu. Tehdy jsem měl mapu a knoflíkový kompas, nic přesného. Z hřebenu byl rozhled a v dáli se rýsoval další, zvlněný hřeben. Po chvíli se nám podařilo najít ho na mapě a najít i výrazný nejvyšší bod. Kompasem jsme určili směr, kterým se od tohoto bodu nacházíme, na mapě udělali čáru a tam, kde protnula náš hřeben, jsme měli být. A opravdu jsme se trefili téměř dokonale, popošli po hřebenu pár set metrů a spustili se do správné vesnice. Kompas je prostě užitečný.

 

Režim kompasu se aktivuje tlačítkem na pozici 2, hodinky by měly být pokud možno vodorovně. Na displeji problikne nápis COPM, objeví se zkratka směru a číselně kurs, kterým ukazuje dvanáctka, vteřinová ručička ukazuje na sever. Otáčíme-li hodinkami, vteřinovka ukazuje stále na sever a kurs na displeji se mění podle toho, kam ukazuje dvanáctka. Pokud chci vědět, jakým kursem ode mne je nějaký bod, dám hodinky vodorovně, téměř do výše očí, přes jejich střed a dvanáctku zaměřím zmíněný bod a na displeji odečtu kurs. Pokud chci správně zorientovat mapu, nejlepší by bylo položit ji na rovnou plochu a položit na ni hodinky. To nejde kvůli řemínku, ale zkusil jsem na mapu postavit třeba krabičku cigaret a na ni hodinky s řemínkem visícím po stranách, hned je to lepší:-).  

 

Kompas je digitální a v příručce je uvedena tolerovaná odchylka, pokud se nepletu, až 11° na každou stranu. To je ale přehnané, výrobce se jistí, kompas můžeme používat v různém prostředí, ve skutečnosti je odchylka menší (ověřoval jsem pomocí švédského magnetického jachtařského kompasu a podle GPS), i když přesnost není absolutní. A to jsem kompas zatím nekalibroval, k tomu se chystám až pojedu na letiště, postup je uveden v příručce. Ale ani pak nebude absolutně přesný. Dalším mírným nedostatkem je pohyb sekundovky při otáčení hodinek. Není plynulý jako u magnetického kompasu, ručička se za severem otáčí trochu nahrubo, někdy po větších, jindy menších kouscích. Ale když měření opakujeme, trochu přetočíme a pak se vrátíme, lze sever určit se slušnou přesností. I v režimu kompasu funguje uhýbání ručiček z oblasti displeje (už zmíněný dvojhmat tlačítek na 6 a 8), ručičky se podle zadání srovnají do zákrytu na pozici 2, ale bohužel i vteřinová, která přestane ukazovat na sever. Ale displej ukazuje stále správný kurs a málody zakryjí ručičky displej tak, že bych informace na něm nepřečetl. Tohle je tedy nedostatek, sekundová ručička mohla i při uhnutých hlavních ručičkách ukazovat na sever, ale nic zásadního. Foto režimu kompasu s ručičkami v normální poloze a s ručičkami uhnutými, omlouvám se za mobilní kvalitu.

  

 

post-3283-0-04505900-1474022997_thumb.jpg

post-3283-0-40504800-1474023008_thumb.jpg

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • po 2 týdnech...

Týden jsem coural na motorce po Rumunsku a přiznám, že jsem vzal staré Trasery, které mne na takových cestách provázejí. Jelo nás víc a asi bych různými pokusy zdržoval. Takže popoplujem:

 

Režim stopky: Klasika, mezičasy, doběhy jednotlivých "závodníků", obsluha klasická dvěma tlačítky na pozicích 2 a 4. Mám doma i sportovní stopky Seiko, digitální, ty mají i paměti pro jednotlivé časy a mohu si je poznamenat později. To Pro Treky neumí, bylo by to někdy - spíš vyjímečně - příjemné, ale ani jsem víc nečekal.

 

Režim timer: Odečítač je implicitně nastavený na 10 minut, ale když jsme v tomhle režimu, korunkou se dá nastavit jiný interval po minutách, kratší i delší. Ručičky se do přepnutí do režimu timer neuhnou (lze provést namuálně), ale automaticky uhnou na pozici 2 při nastavování intervalu. Když doběhne čas, hodinky začnou dlouze pípat až do vypnutí tlačítkem, nezjišťoval jsem, jestli časem přestanou pípat samy. Takže standardní klasika, občas to použiju, třeba při vaření v přírodě (vejce, Adventure Menu...:-)).

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

......

 

Režim timer: Odečítač je implicitně nastavený na 10 minut, ale když jsme v tomhle režimu, korunkou se dá nastavit jiný interval po minutách, .....

 

Jaky je maximalni nastavitelny cas timeru? 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Frostie - díky, sám se přitom učím, přemýšlím nad využitím, uvažuji nad klady a zápory... Třeba jsem si uvědomil ty stopky - psal jsem, že jsem měl kdysi stopky Seiko, velké, přehledné, vlastně je ještě mám. Mají paměti na časy v cíli - kdysi jsem měřil nějaké běžecké závody dětí, kamarádka seděla u stolku se startovní listinou a já jí řekl, ať jen píše pořadí startovních čísel, protože časy jí nestihnu diktovat. Já mačkal stopky jak děti dobíhaly a nezajímala mne startovní čísla ani časy. Ty jsme doplnili později, stopky měly paměť myslím na 30 časů. Časy byly důležité, nejen pořadí, byl to nějaký víceboj. Tak třeba tohle Pro Treky neumí, ale nejsou to sportovní stopky. A upřímně, nevadí mi to, taková situace u mne nastane párkrát za život a když to budu potřebovat, vezmu zase ty stopky. Objevovat Pro Treky je pro mne zábava...:-). 

 

Xenomorfus - nejdelší čas je hodina. Teď jsem to zkoušel, při nastavování blikají pozice minut, při otáčení korunkou lze dosáhnout hodnoty 60´00", pak to začíná zase jedničkou. Nastavovat lze postupným otáčením korunky, kdy se čas prodlouží vždy o minutu, pokud otočím korunkou víc, přes 3 aretační "cvaky", minuty se rozeběhnou rychleji a protipohybem korunky se zastaví. Je to rychlé. 

Upraveno uživatelem Ivan Lelák
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Dekuji. Tak to je shodne s Gulfmasterama. 

Ano, spoustu veci nastavujes korunkou...proto mi stale nejde do hlavy to, ze je sroubovaci.

Těžko říct, jediné, co mne napadá, že nešroubovací měla mouchy, možná vodotěsnost, problém s kontakty, fakt nevím, ale mohlo jít o výskyt u několika desítek nebo stovek hodinek a to třeba až po nějaké době, takže to neřešili úpravou PRW-6000, ale až u nového modelu 6100. Ale to je jen domněnka a asi na to nepřijdeme. Naštěstí se korunka nepoužívá při běžné obsluze režimů, jen při nastavování a to nedělám denně. Mechanické hodinky se šroubovací korunkou se seřizují možná častěji a závit korunky se nezničí. Tady je to příjemnější v tom, že při utahování jsou cítit nepatrné aretační kroky, takže jakmile začnu cítit odpor, dotáhnu korunku na nejbližší aretační krok, kdy navíc čelní strana korunky lícuje s výstupky na pouzdru, tak korunku nemohu přetáhnout nebo vymačkávat nějaký o-kroužek. Co musím pochválit, náběh na závit je sametový, korunka se závitu krásně chytá. Mám se šroubovací korunkou dvoje Trasery a tam je to horší. Ale uznávám, nešroubovací  je uživatelsky přívětivější. 

 

Ještě k timeru - jak jsem psal, český návod mám k modelu PRW-6000, ono je to v podstatě stejné, dosud jsem narazil pouze na rozdíl v popisu obsluhy korunky. Ale včera jsem narazil i na další drobný rozdíl - timer je u PRW-6000 taky nejdéle na hodinu, ale v příručce je uvedeno, že hodina je nastavena, pokud se na displeji nastavi 00´00". U PRW-6100 je to logičtějších 60´00", ale zvyknout se dá na oboje.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Trochu na čas si dám s barometrem a výškoměrm, chci to pořádně vyzkoušet. Pro srovnání výšky mám u sebe ode dneška malou navigaci Garmin eTrex Legend Cx, se kterou jsem jezdil na kole i na motorce, stále ji beru do kapsy jako rezervní. 

 

On výškoměr a barometr je u hodinek s Triple senzorem ošemetná věc. Na vytahování v hospodě to může být v pohodě, ale pokud chceme tyhle věci využívat naplno, je třeba si uvědomit všechny souvislosti a jak fungují. I pak je blbost spoléhat se na expedici na Triple Senzor, resp. tlak a jeho vývoj, popř. výšku, to jsou spíš orientační a podpůrná informace a je nejlépe, když má člověk i další věci, papírovou topo mapu s vrstevnicemi a souřadnicovým systémem, magnetický kompas, třeba malý, knoflíkový, popř. GPS. A samozřejmě, co se týká "předpovědi" počasí na základě vývoje tlaku, je dobré mít aspoň základní znalosti meteorologie, což mi naštěstí, díky 33 letům létání, nechybí, i když tomu stejně moc nerozumím:-).

 

Pokud dovolíte, na úvod trochu teorie k atmosférickému tlaku. V každém místě na zeměkouli je jiný, vliv má nadmořská výška, ale i teplota, roční období a další věci. Abychom mohli tlaky srovnávat, používá se často tlak přepočtený na hladinu moře, protože tam, při 15°C a dalších standardních podmínkách, je tento tlak 1013,26 hPa. S nadmořskou výškou pak klesá a to cca o 8 hPa na každých 100 metrů výšky, což celkem uspokojivě funguje do 500-1000 metrů výšky. Je-li tedy u moře normální tlak 1013 hPa, tak u mne doma, ve 260 m.n.m. by měl být normální tlak o cca 2,6x8, tedy o cca 21 hPa nižší, tedy zhruba 992 hPa. A protože senzor v hodinkách měří a zobrazuje aktuální tlak v daném místě a nikoliv tlak přepočtený na hladinu moře, je někdy dobré si hodnotu standardního tlaku v daném místě takto spočítat. Proč? No kvůli počasí. Říká se sice, že nezáleží na hodnotě tlaku, ale jeho vývoji, což je jistě pravda, ale obecně víme, že je-li tlak nízký, tj. u hladiny moře menší než 1013 (nebo u mne doma 992) hPa, je předpoklad horšího počasí. A pokud dále klesá, je to skoro jisté. A naopak, je-li tlak vyšší než 1013 (ve 260 metrech 992) hpa a navíc stoupá, mohlo by být hezky. Nechytejte mne za slovo, vím, je to mnohem složitější. A proč je při vysokém tlaku hezky a nízkém ošklivo? Opět zjednodušeně -  v oblasti tlakové výše je vzduch "těžší" než okolo a klesá tedy dolů. Naráží na zem a rozlévá se do okolí. Je jasno, slunečno, nemají se totiž z čeho dělat mraky. A naopak, v místě s nízkým tlakem stoupá vzduch nahoru a přisává si další ze stran včetně vlhkosti a nejrůznějších zrnek prachu a pylu, což jsou výborná kondenzační jádra. Když takový vzduch vystoupá dostatečné vysoko, kondenzuje a vytvoří oblačnost, někdy i takovou, že z ní vypadávají srážky. Tolik zjednodušeně k souvislosti nízký tlak = ošklivo, vysoký tlak = slunečno. Kdo o meteorologii něco ví, dá si do souvislosti víc věcí, třeba i směr větru, který je v tlakové výši/níži díky panu Coriolisovi celkem typický a s tím souvisí další věci. Kouknu-li na oblohu, vím kde jsem a co je v okolí, znám svou výšku a aktuální tlak, mohu celkem slušně odhadnout vývoj počasí v řádu hodin, někdy i dnů.

 

Triple Senzor v hodinkách, když už nemáme sofistikovanější zařízení, nám v tom tedy může hodně pomoci. Ale je třeba si uvědomit, že měří tlak v daném místě. Hodinky neví, jak jsme vysoko, to si spočítají z hodnoty tlaku (podle zmíněného 1013 hPa = hladina moře). Stoupám-li, kledá tlak a konkrétní výšku zase jednoduchý porogram dopočítá. Ale protože se tlak v daném místě může měnit, "ujíždí" i hodnota výšky i když se nehýbeme a proto, chceme-li věrohodné informace, je třeba výškoměr kalibrovat v místě, kde z jiných zdrojů známe svou nadmořskou výšku. Upravím-li v hodinkách výšku, tlak se pochopitelně nemění, ale když začnu stoupat nebo klesat, opět se bude měnit tlak a s ním i zobrazovaná výška, tentokrát správně, takže budu moci např. s pomocí topomapy lépe určit svou polohu atd. atd. 

 

Tolik teorie, trochu jsem míchal tlak i výšku, což jsou v hodinkách 2 různé režimy, ale ve skutečnosti důležité spojené nádoby. Slibuju, že s teorií už nebudu otravovat:-)!     

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Režim výškoměr: Výškoměr se zapíná tlačítkem ALTI na pozici 4 a na displeji, po probliknutí nápisu ALTI, se objeví vpravo aktuální výška v jednotkách, které si nastavíte (metry nebo feety, tedy stopy) a vlevo začíná nabíhat graf dosavadních změn výšky. Abych docílil přesnějších údajů, pro srovnání jsem použil GPS přijímač Garmin eTrex Legend Cx. Na něm jsem nastavil i zobrazení variometru, tedy vertikální rychlosti, abych mohl posoudit, jak rychle výškoměr v hodinkách reaguje - když budu např. klesat 0,2 m/s, měl bych o 1 metr klesnout za 5 sekund. Jezdím 15 km do práce a překonávám výškové rozdíly až 70 metrů, včera před odjezdem jsem zkalibroval výškoměr podle výškového bodu, který máme u domu. Hned přiznám, že jsem byl rozčarován, výškoměry se jakž takž shodovaly, ale pak ten v hodinkách jako by zamrzl, prostě nedělal nic. Vypnul a zapnul jsem výškoměr, výšky se zhruba srovnaly, chvíli oba přístroje bojovaly o mou přízeň ale po chvíli hodinky zase přestaly reagovat. No nic, večer jsem se zakoukal do návodu a zjistil následující - výškoměr se vždy zapíná stiskem tlačítka ALTI, pokud jsou hodinky v jakémkoliv jiném režimu, je výškoměr vypnut. S každým zapnutím výškoměru tedy začíná měřit výšku znovu v určitých intervalech a POZOR, lze nastavit 2 tyto intervaly - delší měří výšku 12 hodin po zapnutí výškoměru, první 3 minuty měří každou sekundu ale pak už jen každé 2 minuty. Druhý interval, měří první 3 minuty také každou sekundu a pak každých 5 sekund, čili mnohem častěji! V tomto intervalu měří výškoměr nikoliv 12, ale jen jednu hodinu. Zahloubal jsem se do nastavení a zjistil, že v hodinkách je nastaven delší interval, čímž se vše vysvětlilo - první 3 minuty ukazoval výškoměr v pohodě, ale pak už jen jednou za 2 minuty a to je při jízdě autem pochopitelně málo, bezva to bude třeba při celodenním pěším treku. Nastavil jsem tedy kratší interval a dnes jsme vyrazili na výlet do Orlických hor, podotýkám, výškoměr jsem nekalibroval, poslední kalibrace proběhla včera ráno. Přesto asi nedošlo k zásadní změně atmosférického tlaku, protože výškoměr ukazoval doma jen asi o metr více. Řídila přítelkyně, takže jsem mohl sledovat oba přístroje a hned to bylo veselejší. Na trase 40 km, s výškovým rozdílem až 700 metrů, spolu oba výškoměry korespondovaly, ne úplně přesně, ale rozdíl byl v průměru do 5 metrů. A hodinky najednou fungovaly mnohem rychleji, jen po uplynutí 3 minut měnily výšku (pokud se opravdu změnila) každých 5 sekund, na rozdíl od sekundového vyhodnocování výšky GPS přijímačem. Graf se vesele měnil a to mnohem rychleji než včera, každý sloupec totiž znamená jedno měření a když se měří často, i vývoj grafu je rychlý. Během cesty se měnilo počasí, přejeli jsme až na polskou stranu Orlických hor, kde bylo jinak než u nás, takže se určitě změnil i tlak, naštěstí ale ne nijak dramaticky, protože u pevnosti Hanička, kde je výškový bod 845 metrů, hodinky ukazovaly 857 metrů a když odečtu 2 metry výšky, ve které jsem je držel, tak 855 metrů, tedy o 10 metrů víc než byla skutečnost. A to jsem výšku kalibroval den předtím, v úplně jiném počasí i teplotě. To mi přijde jako uspokojivá přesnost, hodinky jsem přesto na místě zkalibroval a po zbytek výletu si oba výškoměry rozuměly s tolerancí do 3 metrů a to bylo ještě způsobeno prudkým klesáním nebo stoupáním auta a rozdílem intervalů měření oběma přístroji - Garmin každou sekundu, Pro Treky každých 5 sekund. Kdykoliv jsem výškoměr vypnul a zapnul, první 3 minuty, kdy Pro Treky měřily také každou sekundu, byla shoda ještě lepší, i když ne úplně dokonalá, protože jsme projížděli místy, kde se nepatrně měnil atmosférický tlak.

A ještě jedna věc - čekal jsem, co bude dělat sekundová ručička, ta, jak jsem pochopil, má zobrazovat rozdíl mezi aktuální a referenční výškou (pokud ji tlačítkem na pozici 10 nepřepnu do běžného sekundového režimu). Pokud je na pozici 3, je rozdíl výšek nula, pokud se pohybuje proti směru hodinových ručiček, aktuální výška je vyšší a naopak. I zde lze nastavit 2 intervaly, buď 10 "sekund" znamená 50 nebo 500 metrů a 20 sekundových pozic 500 nebo 1000 metrů. Bohužel, ani na výletě ručička nedělala nic a byla seklá někde na pozici 10. Takže doma opět návod a zjistil jsem, že jsem špatně pochopil termín "počáteční výška". Není to ta, ve které jsem výškoměr kalibroval, ale jakákoliv jiná, ve které zrovna stojím a kterou nastavím jako referenční pro měření rozdílu výšek - a to udělám velmi snadno stiskem tlačítka na pozici 10 po dobu 2 sekund. Na displeji problikne DIFF RESET, pak RESET a je to. Vteřinovka se posune na pozici 3, ale jakmile začnu stoupat nebo klesat, poslušně reaguje. Parádní funkce!

Takže závěrem k výškoměru - někde jsem četl, že je jen orientační a i tak je třeba ho neustále kalibrovat. Ale není to tak strašné, pochopitelně, čím častěji kalibruji, tím jsou informace o aktuální výšce přesnější, ale i tak je přesnost dostatečná a použitelná pro spoustu věcí, k příkladům se ještě vrátím.   

post-3283-0-47752000-1475077593_thumb.jpg

post-3283-0-49158700-1475077607_thumb.jpg

post-3283-0-78780400-1475077618_thumb.jpg

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Pokud chcete odpovídat, musíte se přihlásit nebo si vytvořit účet.

Pouze registrovaní uživatelé mohou odpovídat

Vytvořit účet

Vytvořte si nový účet. Je to snadné!

Vytvořit nový účet

Přihlásit se

Máte již účet? Zde se přihlaste.

Přihlásit se
×
×
  • Vytvořit...