Tak mi zdejší debata nasadila brouka do hlavy a tak jsem se rozhodl pátrat. Je bezpečnější auto s žebřinovým rámem (klasický offroad) a nebo moderní SUV stejné velikosti, což je vlastně jen vyšší a větší normální auto se samonosnou karoserií? Oslovil jsem kamarády hasiče co jezdí k bouračkám, oslovil jsem kluky v dílně kam se z bouraček vozí auta na opravu a projel si výsledky různých testů. Vždycky jsem posuzoval stejně staré vozy, tzn. v podstatě poslední generace toho kterého modelu. Jako první referenční skupinu jsem volil trojici Fordů: Mondeo, Kuga, Ranger. Výsledky minulé generace Rangeru byly dobré snad jenom při srážce s Mondeem. Tam se posádka Mondea rozmázne o rám a tím, že posádka Rangera sedí výš, je uchráněna. S Kuga x Ranger už je na tom posádka Kugy asi lépe, v nejhorším stejně, Ranger minulé generace dostal v nárazových testech také jenom 2 hvězdičky za ochranu posádky. . Rozdíl však přichází s posledním, novým Rangerem. Tam už je situace taková, že pasivní bezpečnost, a všechny ty serepetičky ochrání posádku, rám však zabrání fatální deformaci auta. Pokud je tedy šlupka taková, že z Kugy a Mondea je harmonika, tak Ranger se sice zlomí, ale nevypadá jako heligonka. Takže za mně jsou ty výsledky asi takové, že já nadále zůstávám ve MB G-Klasse a pokud mi na někom bude záležet, posadím ho také do auta s podobnou konstrukcí. I když to budu mít stále těžší, protože takových aut ubývá... Jo a nezajímali mně zkušenosti s bouračkama kolem 50 km. Pídil jsem se po zkušenostech s ránama které byly mimo město a tam se dá očekávat rychlost kolem 90 a i více