Přejít na obsah

Petr_P's Blog

  • příspěvků
    54
  • komentářů
    17
  • zobrazení
    246 198

O blogu

Hodinky a vojenské letectví...

Příspěvky v blogu

Letecké náramkové hodinky Vzdušných sil AČR - část čtrnáctá

Letecké náramkové hodinky Vzdušných sil AČR - část čtrnáctá   5.4 Technické parametry ASKANIA Tempelhof TEM 645-1   Obrázek 5-11 ? ASKANIA model Tempelhof TEM 645-1 českého letectva se od standardních sériových hodinek liší jen vygravírovanými nápisem ?CZECH AIR FORCE? na pouzdru a pořadovým číslem na rotoru samonátahu. Autor fotografie: Mirek39   Populární jméno: ASKANIA Tempelhof   Typové označení: TEM 645-1   Modelová řada: Tempelhof   Typ hodinek: sportovní, pánské   Kalibr: ASKANIA 4062  

Petr_P

Petr_P

Bremont MB a U-2 ? britské letecké hodinky, část pátá

Bremont MB a U-2 ? britské letecké hodinky, část pátá   5.4 Elita mez piloty - piloti U-2   Obrázek 31 ? Pilot letounu U-2 ve své ?kanceláři? během stoupání do operační výšky   5.4.1 James May at the Edge of Space Jak technika, tak tradice jsou zcela jistě důležité. Ale pro vznik a podobu hodinek Bremont U-2 byli nejdůležitější lidé - skupina pilotů letounů U-2. První seznámení s touto elitní skupinou a jejich ?denním chlebem? velmi rád přenechám profesionálům z britské BBC. Průvodcem a testova

Petr_P

Petr_P

Porovnání palubních hodin AVRM a 127ČS - část druhá

Porovnání palubních hodin AVRM a 127ČS - část druhá     3.5 Noční svit Hodiny jsem podrobil také noční zkoušce jejich neradioaktivního luminiscenčního pigmentu, který je asi na bázi sulfidu zinku (ZnS) nebo jiného ekvivalentu. Index ?B? (je azbukou a v latince to znamená ?V?) na ciferníku hodin 127ČS označuje v ruské terminologii, že ručičky a indexy jsou pokryty luminiscenční barvou s ?dočasnou dobou dosvitu?.   P.S. Více této ruské terminologii se lze dočíst v mém blogovém článku o sovětských

Petr_P

Petr_P

Letecké náramkové hodinky Vzdušných sil AČR - část třetí

Letecké náramkové hodinky Vzdušných sil AČR, část třetí   2.2 Technické parametry PRIM Letecké Automatic   Obrázek 2-10 ? PRIM Letecké Automatic, sériové číslo 000656, s originálním černým plastovým řemenem. Autor fotografie: Pikec   Populární jméno: PRIM Letecké Automatic   Typové označení: 96 033.1   Modelová řada: -   Typ hodinek: Speciální, letecké   Konstruktér: -   Designér: -   Kalibr: PRIM kalibr 96   Druh strojku: mechanický s automatickým nátahem Funkce strojku: základní časová infor

Petr_P

Petr_P

Hodinky PRIM (MPM) a BOSCH a katapultáž z letounu L-39

Hodinky PRIM (MPM) a BOSCH a katapultáž z letounu L-39 aneb havárie letounu L-39ZA u Třebíče v prosinci 2010     Tento článek navazuje na první díl, který pojednával o hodinkách, které zažily katapultáž z letounu při předchozí havárii letounu L-39C v červenci 2010 u Holic. Diskusi k tomuto tématu je pak věnováno toto diskusním vlákno na Chronomagu.   ?Vojenské letadlo typu L-39ZA (evidenčního čísla 2341) se ve čtvrtek 16.12. 2010 odpoledne zřítilo u obce Biskupice na Třebíčsku. Dvojici pilotů s

Petr_P

Petr_P

Osvity pilotních a vojenských hodinek - část pátá

Osvity pilotních a vojenských hodinek - část pátá   8 Porovnání osvitů na bázi Tritia s osvity (Swiss Super) LumiNova   8.1 Obecně V předchozích kapitolách byly detailně popsány dvě nejpoužívanější technologie osvitů hodinek (a nejen z kategorie vojenských a pilotních) - tritiové GTLS a neradioaktivní (Swiss Super) LumiNova.   Jaké je ale jejich srovnání? To je mimochodem jeden z nejčastějších dotazů ohledně osvitů současných hodinek. Jak už to tak bývá, obě technologie mají svá plus i mínus:  

Petr_P

Petr_P

Letecké náramkové hodinky Vzdušných sil AČR - část čtvrtá

Letecké náramkové hodinky Vzdušných sil AČR, část čtvrtá   2.3 Současnost hodinek PRIM Letecké Automatic u českého letectva   Obrázek 2-15 ? Jednou z Achillových pat v konstrukci PRIM Letecké Automatic je mosazné pouzdro s povrchovou ochranou chromováním, která časem podléhá kombinaci lidského potu a mechanického otěru, jak je vidět na hraně pouzdra hodinek se sériovým číslem 000565. Uvedená materiálová řešení ale odpovídaly dané kategorii hodinek v dané době. Také nikdo nepřepokládal, že bude

Petr_P

Petr_P

Dotace z EU a národních fondů pro MPM ?QUALITY v.o.s.

Dotace z EU a národních fondů pro MPM ?QUALITY v.o.s.   1 Úvod     Tento článek navazuje na můj starší, ale v rámci možnosti aktualizovaný blogový článek o dotacích z národních a evropských fondů pro českého výrobce hodinek ELTON hodinářská a.s.   Existence národních a EU dotací, zejména pro ELTON hodinářská a.s. jsou a Chronomagu častým diskusním tématem. Proto bude asi pro většinu čtenářů překvapením, že jejich největší rival v předlouhém právním sporu o vlastnictví ochranné známky PRIM, tedy

Petr_P

Petr_P

Porovnání palubních hodin AVRM a 127ČS - část první

Porovnání palubních hodin AVRM a 127ČS - část první   Obrázek 1 ? Palubní hodiny 127ČS (vlevo) a AVRM (vpravo). Pro referenci jsou velikostně porovnány s pilotními náramkovými hodinkami Marathon Navigator.   1 Úvod   Tento blogový článek je ucelenou a upravenou verzí mých příspěvků, které jsem původně publikoval v tématu ?Něco málo z vojenské techniky ? úlovky z hangáru? ve zdejším fóru Vojenské hodinky.Tyto příspěvky jsou stejně jako tento článek věnovány mým domácím srovnávacím ?testům? dvoji

Petr_P

Petr_P

Dotace z EU a národních fondů pro ELTON hodinářská a.s.

Dotace z EU a národních fondů pro ELTON hodinářská a.s.   1 Úvod   Tento článek navazuje na diskuzi, které se na téma dotace a Elton hodinářská a.s. původně rozvinula v tomto vlákně.   Problematika evropských a národních mě ale zaujala natolik, že vznikl tento krátký článek, které se pokouší shrnout to nejzákladnější o EU dotacích obecně a také konkrétně vyjmenovává oficiální údaje vztahující se k ELTON hodinářská a.s.   Diskuse k tématu je pochopitelně vítána, například v již zmíněném vlákně. N

Petr_P

Petr_P

Marathon Navigator, MIL-PRF-46374G ? část čtvrtá

Marathon Navigator, MIL-PRF-46374G Type III, Class 1 ? část čtvrtá     Čtvrtá část blogu o hodinkách Marathon Navigator, MIL-PRF-46374G navazuje na třetí část a popisuje požadavky odolnostní požadavky související s katapultáží, dekompresí kokpitu a přežití v různém terénu.   3.2.2 Katapultáž Katapultáž z letounu pomocí vystřelovacího sedadla je pro pilota velmi bolestivý a desorientující proces. To co musí vydržet pilot, ale musí vydržet také jeho hodinky. Pilot je totiž bude ještě potřebovat,

Petr_P

Petr_P

Marathon Navigator, MIL-PRF-46374G ? část první

Marathon Navigator, MIL-PRF-46374G Type III, Class 1 ? část první     1 Úvod V současné době existuje celá řada náramkových hodinek, které jejich výrobci z různých důvodů označují ? určeno pro piloty". Po pravdě řečeno, prakticky jakékoliv hodinky jsou pro piloty. Jenom záleží na tom, v čem jejich nositel létá. A jste-li aktivním vojenským pilotem na bojových letounech nebo uvažujete, že to bude Vaše budoucí kariérou, tento blog má pro Vás pár postřehů ohledně toho, co by takové správné pilotní

Petr_P

Petr_P

Marathon Navigator, MIL-PRF-46374G ? část druhá

Marathon Navigator, MIL-PRF-46374G Type III, Class 1 ? část druhá     2.3 Specifikace MIL-PRF-46374G Specifikace MIL-PRF-46374G je dnes jedinou ?military specifikací" na náramkové hodinky, podle kterých nechává vláda USA vyrábět hodinky pro všechny složky svých ozbrojených sil a další federální agentury a organizace.   Geneze této americké normy (od prvního vydání MIL-W-46374 v roce 1964 až po poslední vydání MIL-PRF-46374G z roku 1999) a podle ní vyráběných hodinek je krásně a přehledně shrnut

Petr_P

Petr_P

Marathon Navigator, MIL-PRF-46374G ? část třetí

Marathon Navigator, MIL-PRF-46374G Type III, Class 1 ? část třetí     3 Proč letecké speciály?V prvních dvou částech blogu o leteckých hodinkách jsem představil hodinky, Marathon Navigator MIL-PRF-46374G Type III, Class 1.   Tato řetí a také čtvrtá část se soustřeďuje na popis toho, co se děje na palubě bojového letounu za letu nebo v nouzových situacích a jaké to má důsledky na minimální požadovanou odolnost náramkových hodinek.   3.1 Normální podmínky Svět moderního vojenského letectva proudo

Petr_P

Petr_P

Osvity pilotních a vojenských hodinek - část první

Osvity současných vojenských a pilotních hodinek - část první     1 Úvod   Tento příspěvek byl původně iniciován snahou sám sobě si odpovědět na otázku, jak jsou vojenské pilotní hodinky Marathon Navigator s osvity na bázi tritiových kapslí GTLS kompatibilní s brýlemi pro noční vidění NVG na palubě současných bojových letounů.   Postupně se mi ale podařilo shromáždit takové množství informací, nejen o osvitech na bázi tritiových trubic, ale o hodinkových osvitech obecně, že výsledný článek se ?

Petr_P

Petr_P

Osvity pilotních a vojenských hodinek - část druhá

Osvity pilotních a vojenských hodinek - část druhá   3 Tritium ? historický přehled     3.1 Počátky Tritium je radioaktivní přírodní izotop chemického prvku vodíku. V přírodě se vyskytuje velmi, velmi vzácně (10-16 procent všeho přírodního vodíku) jako výsledek dopadu kosmického záření na plyny (dusík) v naší atmosféře. Bohužel většinu současného ?přírodního" tritia na naší planetě tvoří spad z jaderných zkoušek v atmosféře. Jeho umělé vytvoření jako izolovaného nuklidu v jaderných zařízeních s

Petr_P

Petr_P

Osvity pilotních a vojenských hodinek - část třetí

Osvity pilotních a vojenských hodinek - část třetí   4 Gaseous Tritium Light Source (GTLS) ? co to je ?     Český překlad anglického termínu Gaseous Tritium Light Source (GTLS) by zněl asi ?světelný zdroj na bázi plynného tritia", ale pro účely tohoto článku se budu držet originální zkratky GTLS. V anglicky psané literatuře se GTLS také někdy označuje jako GTLD (Gaseous Tritium Light Device) nebo také jako Beta-light.   GTLS pro účely hodinářství vyrábí patrně jediná společnost na světě: mb-mic

Petr_P

Petr_P

Osvity pilotních a vojenských hodinek - část čtvrtá

Osvity pilotních a vojenských hodinek - část čtvrtá   5 Swiss Super-LumiNova a LumiNova   5.1 Swiss Super-LumiNova a LumiNova ? historický přehled   Obrázek: prášek hlinitanu stroncia obohacený prvky vzácných zemin viditelný v normální světle, ultrafialovém světle a v noci.   Historie neradioaktivního luminiscenčního materiálu dnes známého jako (Swiss Super) LumiNova se začala psát už v 60. letech 20. století v rámci vývoje luminiscenčních materiálů využívající fosforence s dlouhou dobu dosvitu

Petr_P

Petr_P

Osvity pilotních a vojenských hodinek - část šestá

Osvity pilotních a vojenských hodinek - část šestá   7 Osvity pilotních prostorů a kompatibilita s brýlemi nočního vidění (NVG)     Předposlední kapitola tohoto článku se pokusí trochu poodhalit roušku vojenských tajemství a podívat se, jak se moderní osvitové technologie na pilotních hodinkách snášejí s pilotními brýlemi pro noční vidění. Vše za předpokladu, že je pilot vojenského bojového letadla má současně na sobě.   7.1 Osvity pilotních prostoru ? historický přehled Než byly vyvinuty prakt

Petr_P

Petr_P

Osvity pilotních a vojenských hodinek - část sedmá

Osvity pilotních a vojenských hodinek - část sedmá   7.4 Osvit kompatibilní s NVG     Pilot letící s brýlemi NVG musí být schopen si v kokpitu přečíst rozsvícené přístroje a displeje. A to normálním zrakem bez pomoci jakékoliv zařízení včetně NVG.   Ve skutečnosti se totiž pilot v kokpitu nedívá na přístroje a displeje (s výjimkou průhledového displeje HUD) přímo pomocí NVG brýlí, ale pouze normálníma očima. Pilot sklopí zrak pod okuláry NVG. Optika brýlí je totiž zaostřena na nekonečno (stejně

Petr_P

Petr_P

Letecké palubní hodiny řady AČS-1 - část první

Letecké palubní hodiny AČS-1, AČS-1M a AČS-1MN - část první   Obrázek 1 ? Hodiny AČS-1, index ?B"   1 Úvod Tento příspěvek je věnován celý sovětským (respektive ruským) leteckým palubním hodinám řady AČS-1, která zahrnuje modely AČS-1, AČS-1M a AČS-1MN (v azbuce ???-1, ???-1?, ???-1?? a v anglické transkripci AChS-1, AChS-1M, AChS-1MN).   Sovětské/ruské mechanické hodiny řady AČS-1 byly (a možná ještě jsou) ve výrobě více než 40. let! Za tu dobu se staly standardní součástí kokpitů řady sovětsk

Petr_P

Petr_P

Letecké palubní hodiny řady AČS-1 - část druhá

Letecké palubní hodiny AČS-1, AČS-1M a AČS-1M - část druhá   4 AČS-1M   Obrázek 8 ? Hodiny AČS-1M, index ??"   4.1 Varianty ručiček a ciferníku Hodinky AČS-1M se vyráběly stejně jako AČS-1 ve dvou variantách číselníku a ručiček:   (1) Index ???"" na číselníku a za sériovým číslem v dokumentaci = bílou barvou natřené ručičky a indexy (pro osvětlení červeným světlem externího osvitu).   (2) Index ?B" na ciferníku a za sériovým číslem v dokumentaci = ručičky a indexy jsou pokryty luminiscenční b

Petr_P

Petr_P

Letecké palubní hodiny řady AČS-1 - část třetí

Letecké palubní hodiny AČS-1, AČS-1M a AČS-1M - část třetí   7 Technické údaje společné pro hodiny řady AČS-1   7.1 Dokumentace ? atestát hodin     Hodiny jsou dodávaný s atestátem (rusky ????????", anglicky by to bylo ?Certificate of Conformity" a současně to plní i funkci ?Logbook").   Podle modelu hodinek je v titulku atestátu vytištěn příslušný model hodin ???-1 nebo ???-1? nebo ???-1??   Správně vyplněný a pravý atestát musí být nejen vyplněný (viz následující fotografie) ale také na závěr

Petr_P

Petr_P

Letecké palubní hodiny řady AČS-1 - část čtvrtá

Letecké palubní hodiny AČS-1, AČS-1M a AČS-1M - část čtvrtá   7.2 Balení   Obrázek 14 ? Hodiny AČS-1M, index ??" včetně krabičky   Hodinky (alespoň ty z 80. let) jsou baleny do krabičky z bílého pěnového polystyrénu.   Obrázek 15 ? Hodiny AČS-1, index ??" včetně otevřené krabičky. Autor: NIGHTinGALE   7.3 Český návod Třeba se někomu bude hodit starší český návod od M. Kobra z časopisu Letectví+kosmonautika 13/1973, který pro Chronomag sehnal a znovu publikovat člen fóra VS.   Článek popisuje d

Petr_P

Petr_P

Letecké palubní hodiny řady AČS-1 - část pátá

Letecké palubní hodiny AČS-1, AČS-1M a AČS-1MN - část pátá   8 Hodiny AČS-1M v letadlech L-39, Mi-35 a Tu-154M   8.1. Hodiny AČS-1M v letounu L-39   Obrázek 21 ? Hodiny AČS-1M, index ??" v letounu L-39C. Osvit je přepnut do módu s bílým světlem. Tento mód je určen pro osvětlení kokpitu na zemi (při údržbě, předletové přípravě) nebo jako záložní za letu. Hodiny AČS-1M jsou pak dobře viditelné na dolním okraji fota, zhruba uprostřed.   Obrázek 22 ? Hodiny AČS-1M, index ??" v letounu L-39C. Osvi

Petr_P

Petr_P

×
×
  • Vytvořit...