Hodinky Certina a Festina a katapultáž z letounu L-39 aneb havárie L-39C u Holic v červenci 2010
Tento článek je blogovou verzí příspěvku, který byl poprvé publikován v tomto diskusním vlákně Chronomagu.
Vystřelovací sedadlo VS1-BRI z letonu L-39:
?Dne 12. 7. 2010 se v 18.25 SELČ do lesa na východ od města Holice na Pardubicku zřítilo cvičné letadlo české výroby AERO L-39C Albatros (evidenčního čísla 0440) z Centra leteckého výcviku (CLV) v Pardubicích. Během cvičného letu došlo na palubě letounu k požáru motoru. Motor se podařilo vypnout a uhasit. Letoun klouzající (rozuměj padající) bez motoru byl ale stále příliš daleko od nejbližšího vhodného letiště. Pilot instruktor sedící v zadním kokpitu navedl letoun do neobydleného prostoru a oba piloti se v pořádku katapultovali za použití českých vystřelovacích sedadel VS1-BRI.?
Tolik stručná zpráva, která proběhla letos v létě našimi médii (no, pár detailů tam tedy nebylo). A na připomenutí pár fotografií.
Letouny Aero L-39C Albatros z Centra leteckého výcviku v Pardubicích:
Náladová fotografie pilota v L-39C:
A takto to vypadalo na místě dopadu:
Opuštěný pilotní padák s postrojem:
Podařilo se mi zjistit také pár hodinářských detailů speciálně pro toto fórum:
Oba piloti měli na ruce svoje náramkové hodinky a oboje hodinky přestály katapultáž (v ideálních podmínkách za poměrně nízké rychlosti) i tradičně tvrdé padákové přistání bez úhony. A svým majitelům slouží k naprosté spokojenosti i nadále. Ve blogu věnovaném vojenským leteckým hodinkám asi nikoho nepřekvapí, že se jednalo o ?obyčejné? hodinky pro ?normální lidi? s quartzovými strojky.
První pilot (poručík z 22. základny taktického letectva Náměšť nad Oslavou) se katapultoval v klouzavém letu ve výšce okolo 4 000 stop (1 220 m) při rychlosti 160 uzlů (300 km/h). Vzadu sedící instruktor CLV se katapultoval o chvíli později ve výšce okolo 2 000 stop (600 m).
Certina DS Podium (pravděpodobně model C536.7029.42.69) předního pilota:
Starší Festina Chronograph Titanium (Alarm) vzadu sedícího instruktora:
A video z velmi podobného letounu L-39MS pro ilustraci toho, jak zpomaleně vypadá ?výtah do nebes?, jak katapultáž trefně popsal jeden z pilotů:
P.S. Centrum leteckého výcviku (CLV) je výcviková divize státního podniku LOM Praha, jehož zřizovatelem je Ministerstvo obrany České republiky.
CLV sídlící v Pardubicích zajišťuje od roku 2004 kompletní výcvik budoucích pilotů Armády ČR. Posluchači Univerzity obrany v Brně zde absolvují základní kurs na pístových strojích Z-142C AF a poté jsou rozděleni do pokračovacího výcviku pro piloty vrtulníkového, taktického nebo dopravního letectva. Po vyřazení od CLV piloti přechází k vojenským útvarům, kde absolvují přeškolení na zde používané typy.
Centrum leteckého výcviku v současně době provozuje osm letounů Zlín Z-142C AF, dnes už jen sedm proudových AERO L-39C, dva dopravní Let L-410UVP, tři střední dopravní vrtulníky Mi-17 a pět mlých vrtulníků Mi-2. Tým pilotů-instruktorů se skládá ze zkušených ex-armádních letců.
Každoročně se v CLV nalétá okolo 5 000 letových hodin, z čehož naprostá většina připadá na výcvikové mise.
Letouny jsou majetkem CLV, instruktoři a pozemní personál jsou normálními zaměstnanci. Přestože nic z toho není oficiální součástí našich ozbrojených sil, tak je to jen pochopitelně hra slov a paragrafů. Všechno to patří Ministerstvu obrany, personál jsou bez výjimky bývalí vojáci z povolání, letouny jsou stále registrovány ve vojenském rejstříku a cvičení adepti jsou regulérními vojáky z povolání. Navíc CLV operuje z pardubického letiště, které je stále majetkem Armády České republiky (AČR), která ho provozuje a udržuje pomocí k tomu určenému útvaru AČR.
- Konec -
0 komentářů
Doporučené komentáře
Neexistují žádné komentáře
Pokud chcete odpovídat, musíte se přihlásit nebo si vytvořit účet.
Pouze registrovaní uživatelé mohou odpovídat
Vytvořit účet
Vytvořte si nový účet. Je to snadné!
Vytvořit nový účetPřihlásit se
Máte již účet? Zde se přihlaste.
Přihlásit se