Jump to content

Petr_P's Blog

  • entries
    54
  • comments
    16
  • views
    243,939

Letecké náramkové hodinky Vzdušných sil AČR - část čtvrtá

Sign in to follow this  
Petr_P

5,635 views

Letecké náramkové hodinky Vzdušných sil AČR, část čtvrtá

 

2.3 Současnost hodinek PRIM Letecké Automatic u českého letectva

 

02_PRIM_Letecke_Pikec_03.jpg

Obrázek 2-15 ? Jednou z Achillových pat v konstrukci PRIM Letecké Automatic je mosazné pouzdro s povrchovou ochranou chromováním, která časem podléhá kombinaci lidského potu a mechanického otěru, jak je vidět na hraně pouzdra hodinek se sériovým číslem 000565. Uvedená materiálová řešení ale odpovídaly dané kategorii hodinek v dané době. Také nikdo nepřepokládal, že bude snaha držet je naživu i téměř po 30 letech používání. Autor fotografie: Pikec

 

Ačkoliv se to může zdát neuvěřitelné, tak hodinky PRIM Letecké Automatic přežily těžké období transformace našich ozbrojených sil po roce 1989 a dnes jsou stále v inventáři našeho letectva. A to přesto, že byly vyrobeny již před 27 lety! V žádném případě už to nejsou ty tisíce kusů zavedených počátkem 80. let, ale pouze několik zbývajících desítek kusů. I tak jsou to z hlediska kvantity stále nejpočetnější náramkové hodinky u VzS AČR.

 

Je tu ale jedno velké ALE. Na zápěstí letových posádek je najdete velmi, velmi výjimečně. Podle všech dostupných informací je drtivá většina z nich (a možná už všechny) neprovozuschopná. Hodinky jsou uloženy ve skladech ve velmi špatném stavu daném jejích stářím a letitým používáním.

 

Naštěstí v letech 2008-2009 se jich část (32 kusů) vrátila do aktivní služby na 24. základně dopravního letectva Praha-Kbely. Před tím ale podstoupily u jejich výrobce ELTON hodinářská a.s. rozsáhlou generální opravu. Během ní ale nakonec vznikly kompletně nové hodinky, které ale na první pohled vypadají téměř identicky.

 

Posuďte sami. Vzhledem k jejich špatnému stavu se měnil strojek, ručičky, pouzdro a číselník. Místo kalibru 96 se dával kalibr 72 (neboli strojek Miyota cal. 8215, 3 Hz, 21 kamenů, rezerva chodu 45 hodin), číselník byl rovněž nový se současným znakem letectva a pouzdra nová nerezová. Originální víka s vyraženými čísly se renovovala. Pokud to pro jejich špatný stav již nešlo, tak se vyráběly repliky vík s původním výrobním číslem. Původní černý plastový řemen byl nahrazen černým řemenem z hovězí kůže.

 

Pro účely tohoto článku jsem si tyto repasované hodinky označil jako ?PRIM Letecké Automatic (Miyota)?.

 

02_PRIM_Letecke_Miyota_Pikec_01.jpg

Obrázek 2-16 ? PRIM Letecké Automatic (Myiota) našeho letectva ve výsledné podobě po generální opravě z let 2008-2009. Autor fotografie: Pikec

 

02_PRIM_Letecke_Miyota_Pikec_03.jpg

Obrázek 2-17 ? Noční svit indexů a ručiček PRIM Letecké Automatic (Myiota) je založen na moderních fotoluminiscečních materiálech schopných absorbovat světelnou energii a pak ji postupně vyzářit (tzv. fosforence). Bohužel na těchto hodinkách to moc dlouho svítit nevydrží, po krátkém nasvícení je za cca 15 minut po všem. Autor fotografie: Pikec

 

02_PRIM_Letecke_Miyota_Pikec_02.jpg

Obrázek 2-18 ? Detail na černý originální řemínek z hovězí kůže, který byl dodáván s PRIM Letecké Automatic (Myiota). Autor fotografie: Pikec

 

Dnes se těmito hodinkami pyšní letové posádky 241. dopravní letky (s letouny Airbus A319CJ, CL-601 Challenger a Jak-40), 242. transportní speciální letky (s letouny An-26 a nově Airbus Military CN-295M) a 243. vrtulníkové letky (s vrtulníky Mi-8/17 a W-3A Sokol).

 

Všechny repasované hodinky byly vyfasovány jako erár. PRIM Letecké Automatic (Miyota) na základně Praha-Kbely tak spolu s hodinkami ASKANIA u stíhacích letek na základně Čáslav tvoří nepočetnou skupinku současných oficiálních erárních hodinek našeho letectva.

 

A proč to letectvo podstoupilo a nekoupilo si rovnou hodinky nové? Důvod je velmi jednoduchý - stejně jako u jiných rozpočtových organizací je mnohokrát jednoduší a schůdnější dát věci opravit (byť hodně radikálním způsobem) a financovat to z provozního rozpočtu než si pořizovat zcela nové věci z rozpočtu investičního.

 

02_Mi-8S_Kouba_01.jpg

Obrázek 2-19 ? Transportní vrtulník Mil Mi-8S Hip z výzbroje 243. vrtulníkové letky dislokované ze základny Praha-Kbely je určen především k dopravě vysokých státních, ústavních a vojenských činitelů. Autor fotografie: Jan Kouba

 

02_PRIM_Letecke_Miyota_Pikec_04.jpg

Obrázek 2-20 ? PRIM Letecké Automatic (Miyota) v pilotním prostoru vrtulníku Mi-8S spolu s ruskými (sovětskými) palubními hodinami AČS-1M. Autor fotografie: Pikec

 

02_PRIM_Letecke_Miyota_Pikec_05.jpg

Obrázek 2-21 ? PRIM Letecké Automatic (Miyota) v nočním pilotním prostoru vrtulníku Mi-8S, který je osvícený tlumeným červeným nočním světlem. Autor fotografie: Pikec

 

- Konec čtvrté části -

Sign in to follow this  


1 Comment


Recommended Comments

Guest
Add a comment...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...