Přejít na obsah

Omega Constellation


Doporučené příspěvky

Nejdříve trochu historie. Značku Omega tu každý bezpochyby zná. Víte ale, jak vznikala řada Constellation?

V první polovině minulého století, v době, kdy quartz byl ještě těžké sci-fi, se hodinářské manufaktury hojně účastnili soutěží přesnosti hodinek. Tyto soutěže byly pořádány observatořemi ve švýcarském Neuchatelu, Ženevě nebo v britském Kew. Zde se každoročně setkávaly jména, jako Patek, Rolex, Vacheron, Omega a další (pouze Patek a Omega se účastnili pravidelně). A strojky zde dostávaly zabrat. Měření v 5 pozicích a při třech různých teplotách po dobu několika týdnů byly testy sice obdobné dnešním COSC standardům, avšak nároky na odchylku byly přinejmenším desetinásobně přísnější. Přesnost mechanických hodinek byla již v té době dechberoucí.

Důkazem, že si Omega vedla v těchto soutěžích na výbornou je i to, že od roku 1932 je jí svěřena časomíra Olympijských her. Právě na základě stanovení rekordu v Ženevské observatoři, kde týž rok vyhrála ve všech kategoriích (námořní chronometr, palubní chronometr, kapesní a náramkový chronometr). Uvádět zde všechna umístění v soutěžích by vystačilo na samostatný článek (bylo jich kolem pěti set). Za nejdůležitějším ale považuji výsledek z roku 1936 (Kew), kde kalibr 47.7 nejen vyhrál, ale stanovil nový rekord, když získal 97,8/100 bodů - překonán byl až v roce 1965 firmou Zenith.

Na základě zkušeností s laděním velmi přesných náramkových hodinek přichází v roce 1952 na svět model Constellation. A jak už evokuje název, tyto hodinky v sobě snoubí chronometrovou přesnost odladěnou v observatořích se stoletou historií značky, nadčasovost a eleganci. Constellation se okamžitě stává vlajkovou lodí Omegy, jako první sériově vyráběný chronometr s automatickým nátahem.

 

Pro ilustraci, že kvantitu lze skloubit s kvalitou uvádím následující čísla:

Mezi lety 1962-1966 si Omega držela minimálně 50% podíl mezi všemi vydanými certifikáty. V roce 1966 bylo dokonce vydáno 100.000 certifikátů v řadě, bez jediného "zmetku". Produkce mezi lety 1958-1968 překonala Rolex a v roce 1972 slavili dvoumiliontý chronometr.

 

V 70. letech minulého století Omega nasedá na vlnu quartzu. Snaha udržet si primát mezi nejpřesnějšími hodinkami dává zrodit serii Constellation Megaquartz (cal. 1510 10x přesnější, než quartz). O dva roky později, v roce 1974 Constellation Marine Chronometer vyhrávají soutěž o nejpřesnější náramkové hodinky vůbec. V testu, který trval nepřetržitě dva měsíce vykázaly odchylku 2/1000s.

Zajímavý je i fakt, že v roce 1982 Omega nevyrobila jediné mechanické hodinky, zato 12518 quartzových chronometrů. Příčinu můžeme hledat v quartzové krizi, která se přehnala světem. Výroba mechanických hodinek se naplno rozjela až za použití kalibrů od firmy ETA, kterou stejně, jako Omegu koupila skupina investorů pod vedením Nicolase Hayeka v roce 1985. Dnes najdete v Constellation jak quartzové strojky, tak i po 25ti letech opět in-house kalibry.

 

Design řady Constellation prošel obdobně, jako její strojky několika fázemi. První dvě generace pouzder (reference 14900 a 168.009) pochází z pera velikána Geralda Genty. A soudě, dle počtu prodaných kusů odvedl výbornou práci. Ke třicátému výročí dostal model Constellation nový impuls. Mladá návrhářka Carol Didisheim pouzdro zeštihluje, přidává integrovaný náramek a nezaměnitelné drápy(claw). Ty původně sloužily k přidržení sklíčka k pouzdru - až později se z nich stal designový prvek, který provází Constellation už 30 let. Pouzdro "Manhattan" bylo na světě. V lehce upravené podobě - hlavně díky Cindy Crawford, která se podílela na faceliftu série My Choice - přetrvává dodnes.

 

A konečně k hodinkám samotným, ufff...

Díky integrovanému tahu a ciferníku v barvě champagne působí hodinky velmi vyváženě, jako jeden kus. A přesně tak se i chovají na ruce. Žádné přetáčení nebo prověšování. Rovné dýnko krásně přilne k zápěstí a zužující se náramek ho plně obepne. Integrovaná spona s jednou pojistkou je trochu komplikovanější na zapnutí (spona se zasouvá do sebe), ale po několika dnech cviku to jde i po slepu. Přes plný tah,se dostáváme k pouzdru. To vychází ze serie Manhattan, ale je na něm několik viditelných změn. Například drápy už nedrží sklo, ale chrání broušené pouzdro před poškrábáním při pokládání na bok. Dalším znakem soudkovitého pouzdra jsou vykrojení ve tvaru půlměsíce na jeho koncích nebo římské číslice po obvodu lunety. Ciferník schovaný pod safírovým sklíčkem s vnitřním antireflexem může působit trochu ploše. Ve skutečnosti je ale v celé ploše pokryt decentním rastrem, ze kterého vystupují zlaté indexy a orámované okénko datumovky. Pěticípá hvězda reprezentuje certifikaci v pěti polohách. Ručky původního tvaru jsou vyplněné super-luminovou a v noci stále svítí.0

Uvnitř hodinek bije kalibr 1120, což není nic jiného, než vyladěná ETA 2896-A2 splňující COSC. Hodináři považovaná obdobu Rolex kalibru 3135. To mohu potvrdit - mé Constellation dělají dvě desetiny vteřiny denně (viz výpis z vibrografu níže). Explorer 2, mi dělaly 2 vteřiny za týden. Pomalu se dostáváme k dýnku. To, ačkoliv není průhledné, nabízí se na něj krásný pohled. Uprostřed se nachází logo řady Constellation, resp. medailon, který dostaly do vínku. Jeho osm hvězd symbolizuje největší úspěchy vydobyté ve světových observatořích.

 

zdroje:

http://www.omegawatches.com/gents/constellation/constellation-95/11021000

Watch Time, Special Omega, Ebner Publishing International, Inc., October 1998

 

 

post-922-005338000 1334674491.jpg

 

post-922-063397700 1334674492.jpg

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Pokud chcete odpovídat, musíte se přihlásit nebo si vytvořit účet.

Pouze registrovaní uživatelé mohou odpovídat

Vytvořit účet

Vytvořte si nový účet. Je to snadné!

Vytvořit nový účet

Přihlásit se

Máte již účet? Zde se přihlaste.

Přihlásit se
×
×
  • Vytvořit...