Jump to content

jakubko

Members
  • Content Count

    30
  • Joined

  • Last visited

About jakubko

  • Rank
    Začátečník
  1. Ahoj, nedávno jsem se tím zabýval do hloubky a tak se pokusím doplnit informace, které tu nepadli, nebo padli jenom částečně nebo ne úplně přesně a shrnout to komplexně jak z pohledu zaměstnance, tak zaměstnavatele: Z praxe je to tak, že velká část českých firem oficiálně na soukromé užívaní vozy zaměstnancům neposkytuje, a případně to soukromé ježdění řeší nějak bokem neoficiálně. Ta druhá část firem, která poskytuje auta k soukromému užívaní oficiálně a vše to řeší poctivě dle zákona, tak skutečně musí navýšit příjem zaměstnance o nepeněžní příjem ve výší 1% z pořizovací hodnoty auta včetně DPH. I když dostane zaměstnanec k dispozici 5-leté auto, vždy se vychází z prvotní pořizovací hodnoty, za kterou firma auto pořídila. Tento nepeněžní příjem pak podléhá jak dani z příjmu, tak odvodům do soc. a zdrav. pojišťoven: - u zaměstnance tedy celkem 15% + 6,5% + 4,5% = 26% - ale také na straně zaměstnavatele (od 1.7.2019) 24,8% + 9% = 33,8% Důležité je zdůraznit, že se odvádí ta samá částka (zaměstnanec i zaměstnavatel) bez ohledu na najeté soukromé km v daném měsíci, tedy úplně stejná částka i v měsíci kdy vykážeš 0 soukromých km. Dle zákona stačí že auto je na soukromé km k dispozici. Příklad v číslech při voze za 1 Mil Kč včetně DPH: zaměstnanec ?platí? nebo spíš odvádí 26% z 10.000 Kč = 2.600 Kčzaměstnavatel ale odvádí taky svůj podíl, tedy 33,8% z 10.000 Kč = 3.380 Kč Takže zaměstnavatel za poskytnutí vozu svému zaměstnanci k soukromému užívání ?platí? státu ještě víc než samotný zaměstnanec, který vůz využívá. Bohužel to pro zaměstnavatele není zdaleka jediný náklad s tím spojený. Zaměstnavatel eviduje ujeté služební a soukromé kilometry, a jenom v tomto poměru může uplatnit odečet DPH u pořízeného vozu, a také z dalších provozních nákladů ? např. servis auta. Nejlepší to ukážou čísla u příkladu stejného auta za 1 Mil Kč včetně DPH (tedy 826 tis Kč základ, 174 tis Kč DPH): při poskytnutí vozu na soukromé užívaní, kdy zaměstnanec používá vůz např. ze 75% na služební účely a ze 25% na soukromé účely, si může u DPH uplatnit pouze 75% z celkových 174 tis Kč = 130,5 tis Kč. Tedy již pořízení tohoto vozu se firmě reálně prodraží o 43,5 tis Kč proti variantě, kdyby ho na soukromé účely neposkytlo. Ten samý princip se uplatňuje taky např. u faktur za servis vozu, tedy DPH uplatní jenom % odpovídajícím podílu služebních km. U pořízení vozu se vychází ze zkušenosti ? historie zaměstnance, tedy jaký poměr služebních a soukromých km měl u předchozího vozu v minulém roku. Až by si to chtěl někdo účelově snížit, aby např. ušetřil na DPH při novém voze co nejvíc, tak stejně je povinnost provádět v pravidelných časových intervalech aktualizaci tohoto poměru, a podle toho korigovat uplatněné DPH i zpětně. Tak to všechno pro představu, že to není jenom o tom, co musí ze zákona zaplatit, nebo odvézt zaměstnanec. Ten je na tom vzhledem poměru výhod (možnost soukromého využívání vozu) / nákladů nejlíp. Paradoxně zaměstnavatel, který vůz k soukromým účelům poskytne a žádné výhody z toho pro něj neplynou, s tím má spojené daleko vyšší náklady, a také je s tím spojená neskutečná agenda evidence, počítání, vykazování ? dalo by se vyčíslit jako další náklad na tuhle práci. Možná se tak vracím na začátek, všechno uvedené je vysvětlením proč se nakonec mnoho firem rozhodne vozy k soukromým účelům neposkytovat vůbec, nebo alespoň ne oficiálně.
  2. Hmm, zni to logicky, no na zadny model wolverinu ktery jsem doted videl mi to nesedelo, tak se pro jistotu ptam...
  3. Ahoj, tak to bych se rad nekdy podival. co to je prosim za model na tve foto? nejaky starsi model, nebo je to Red Wing?
  4. Ahojte, taky se primlouvam za samosatatne vlakno. Nevidel jsem tu zadnou reakci na tito dotazy, je to potreba smerovat na primo na moderatora? Archimede byly moje prvni opravdove hodinky, pilotky ktere porad mam, tak je to mozna citovou vazbou, no prispevku je tu celkem dost.
  5. hned jsem se musel podivat na nejake videa, jsem spis na hranate klasiky
  6. moc pekne, k modre bych klidne nakombinoval i hnednou kuzi
  7. ok, tak to vypada ze to muze byt jenom horsi, dvoje hodinky jsem jeste sebou netahal :-)
  8. díky za příspěvek, rozšířil jsem si obzory o další kickstarterovou značku, doteď mě nenapadlo tam koukat na hodinky.
  9. moc pekne alpiny, podle te foto bych ani nerekl ze je to jenom 41,5mm
  10. díky za příspěvek, rozšířil jsem si obzory o další značku.
  11. ten červený ciferník je parádní
  12. gratuluji k novym definitivkam :-)
×
×
  • Create New...