Přejít na obsah

Hodinky vojenských pilotů


Mike.

Doporučené příspěvky

  • po měsících...

z tohoto vlánka jsem se doklikal až sem, třeba to někoho bude zajímat

 

http://quartzimodo.com/chronograph/seiko-s...nograph-review/

 

Mimochodem, dokážete někdo najít, kde se takové dají koupit? Na ebay jsem nenašel........

 

 

A ještě jeden edit: kdyby někoho zajímaly tyhle Doxy, za necelé 2h končí aukce

http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewI...e=STRK:MEWAX:IT

Upraveno uživatelem budo
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Tady je ještě výřez:

 

pilot3acy6.jpg

 

Myslím, že jsem dříve našel, jaké to jsou hodinky, ale už si to nepamatuju. :thumbsup_anim: (Už jsou to více než 2 roky, co jsem to fotil ...)

podle te znacky pod hodinkama bych se skoro vsadil, ze Timex Ironman, ale nikde nemuzu najit presne tenhle typ. ale ta znacka mi fkt pripada jako to timexacke ironmanacke "M".

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Může mi někdo vysvětlit, na co potřebuje navigátor/bombometčík (na německých a britských bombardérech tatáž osoba, nikoli u USAAF) při vlastním bombardování sledovat vteřinovou ručičku hodinek, nebo vůbec hodinky. Ty potřeboval k vlastní navigaci. Bombardování ale vždy probíhalo za vidu země a to i v noci (bez vidu země se začalo bombardovat až za vietnamské války pomocí systému Loran. Za WWII se při zakrytí cíle mraky nebombardovalo, otáčelo na náhradní cíl a v případě jeho neviditelnosti se letělo domů. A to i za totální bombardovací ofenzívy na konci války).

 

BTO (bombing through overcast) - bombardování přes mraky.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Předmět: Navigace a zaměřování cílů za špatného počasí a v noci ? trochu historie

 

Komu: Hugo14 a všichni posedlí letectvím

 

Kopie: všichni

Následující příspěvek bude pro toto fórum téměř kompletně Off Topic :offtopic: . Ale je to ?Moje" téma a na hodinky se nakonec taky dostane.

 

N2mci za války krz mraky nebombardovali. Tedy alespoň pokud vím....

 

QUOTE(Hugo14 @ 19.9.2008 - 20:37) post_snapback.gif

 

Může mi někdo vysvětlit, na co potřebuje navigátor/bombometčík (na německých a britských bombardérech tatáž osoba, nikoli u USAAF) při vlastním bombardování sledovat vteřinovou ručičku hodinek, nebo vůbec hodinky. Ty potřeboval k vlastní navigaci. Bombardování ale vždy probíhalo za vidu země a to i v noci (bez vidu země se začalo bombardovat až za vietnamské války pomocí systému Loran. Za WWII se při zakrytí cíle mraky nebombardovalo, otáčelo na náhradní cíl a v případě jeho neviditelnosti se letělo domů. A to i za totální bombardovací ofenzívy na konci války).

 

Obávám se, že obyvatelé japonských, německých měst a měst na okupovaných územích (včetně Prahy) by zásadně nesouhlasili s názorem, že za druhé světové války (1939-1945) se nebombardovalo při zakrytí cíle oblačností. :pokey: Taktéž čínští a severokorejští vojáci během Korejské války (1950-1953) by nesdíleli soucit s někým, kdo by tvrdil, že jejich zákopy nelze letecky přesně bombardovat bez vidu země. :furious:

 

Cloud%20cover%20over%20Europe.jpg

 

Obrázek - Letouny B-17 482th Bombardement Group (Pathfinder) značkují cíl přes příkrov mraků.

Bohužel 2. světová válka představovala dosud nejkrvavější pokus lidstva o vzájemné vyvraždění. A protože matka příroda se to pokoušela narušovat nocí nebo špatným počasím, lidstvo vyvinulo hektické úsilí, aby ho v jeho řádění nikdo a nic nemohlo zastavit. :rifle: Výsledkem bylo, že už během druhé světové války byly do provozu zavedeny prakticky všechny dnes používané principiální systémy (s výjimkou satelitních systémů) pro navigaci a vyhledání cíle bez vidu země, ve tmě a za špatného počasí.

 

2. světová válka

 

Pro navigaci ( nejdříve v noci a později i ve dne za špatného počasí) se na spojenecké straně během 2 .světové války používaly radionavigační systémy GEE, Oboe, GEE-H, LORAN, které nejen umožňovaly navigaci v noci, ale umožňovaly také bombardovat ?naslepo".

 

Dalším pomocníkem při navigaci, vyhledání a zaměření cíle během strategické ofensivy spojenců nad Evropou byly mapovací radiolokátory H2S a H2X. Ve své době nedostižné letouny B-29 pak masakrovaly japonská města s použitím ještě lepšího modelu AN/APG-7.

 

Samozřejmě tehdejší a dnešní technologie se nedají srovnávat, ale pokud bylo vaším cílem velká zastavěná plocha ve městě nikoliv jednotlivé vozidlo jako dnes, tak rozlišení těchto radarů bylo postačující.

Na straně osy, zejména Německa se nedá jednoznačně vyvrát.i.t, že by za války nebombardovali přes mraky. Němci byli průkopníci (dávno před Brity) nočních náletů za použití radionavigačních prostředků a taktiky speciálních značkovacích letek. Nikde jsem ale nenašel zmínku, že by bombardování přes mraky bylo schválenou taktikou. Ovšem nedá se vyloučit, že se to nemohlo stát individuálně v nějaké zapeklité bojové situaci. Německé radionavigační systémy z počátku války (Blitz nad Británií v letech 1940-41) měly dostatečnou ?přesnost" zasáhnout velké městské aglomerace.

 

Později i přes další vývoj se Německo začalo orientovat na zcela novou generaci navigování a bombardování bez vidu - střely s plochou dráhou letu V-1 a balistické raket V-2. Ty ale už byly naváděny pomocí autonomních a nerušitelích inerciálních (setrvačníkových) systémů.

 

Tolik v kostce. Velmi podrobně je vývoj radarové a radionavigační techniky za druhé světové války popsán na následujícím odkazu http://www.vectorsite.net/ttwiz.html .

Korejská válka

 

Za Korejské války došlo k dalšímu vylepšení techniky a postupů. Noční nálety nebyly omezeny jen na velké a rozlehlé strategické cíle v hloubce území, ale přesnost se zlepšila natolik, že bylo možno poskytovat přímou leteckou podporu na bojišti nebo přehrazovat bojiště v taktické hloubce. Jinými slovy, přesnost nočních radarových úderů proti pozemním objektům se zlepšila natolik, že mohly být bombardovaný cíle i v blízkosti vlastních jednotek. Na letounech B-29 se objevily zdokonalené radary AN/APG-13, přijímače systému SHORAN AN/APN-3.

 

Ze země byla tato sestava doplněna naváděcími a střeleckými radiolokátory AN/MPQ-2 a AN/MSQ-1, které zabezpečovaly přesné navádění bombardérů B-29 a později i taktických stíhaček na cíle v noci. Od té těch časů přestalo platit, že noc představuje ochranu před letectvem. Novým heslem dnem, které je stále platné,se stalo utajení aktuální vlastní polohy (mobilitou, maskováním,..).

K čemu hodinky? :eek:

 

Velmi dobrý přehled o úkolech posádky letounu B-17 při navigaci a bombardování s použitím radaru H2X (neboli Mickey) a navigačního systému GEE-H dává následující předpis US ARMY http://www.303rdbg.com/sop-navigator.html

 

Pro čtenáře Chronomagu je ale asi nejzajímavější použití stopek při bombardování na slepo pomocí systému GEE-H.

 

?Bombardier makes the timing with a stop watch from the Warning Point as told by he Gee-H Navigator. The pilot must hold the heading during the Warning Period?

 

Pozn: Warming Point je bod ohlášený systémem GEE-H, odkdy začíná odpočet (Warming Period). Jakmile odpočet vyprší, bombometčík jednoduše shodí bomby bez použití optického zaměřovače.

Praha

 

V úvodu svého příspěvku jsem zmínil také naše hlavní město Prahu. Jako malou ukázku toho jak může být radarová technika zrádná, uvádím krátký úryvek z knihy ?Praha v plamenech" od Michala Plavce, pojednávající o náletu na Prahu 14. února 1945. Hovoří Ralph McIntyre, navigátor 601st Bombardement Squadron:

? .. Zanedlouho mraky natolik zakryly oblohu, že jsem zemi ani na okamžik nezahlédl,? radary na vedoucím letadle a letadle zástupce vedoucího nepracovaly tak, jak by měly? vedoucí navigátor oznámil, že se radar podařilo znovu zprovoznit a že se mu podařilo identifikovat cíl. Bomby jsme shodili vizuálně, neboť se mraky před cílem rozestoupily. Všichni, co jsme se vrátili na základnu, si mysleli, že jsme nalétávali na Drážďany.

 

Omyl se ukázal, jakmile byly vyvolané ponáletové fotografie. Zjistili jsme, že jsme bombardovali Prahu?Radar jakmile začal znovu fungovat, patrně zachytil Plzeň a Prahu místo Saské Kamenice a Drážďan, které se nacházejí v relativně stejné pozici.

 

..porovnával jsem, co jsem viděl, se snímky města, které jsme před touto misí dostali. Zpozoroval jsem, že řeka se stáčí od severu v poněkud jiném úhlu?. Musím přiznat, že kromě tohoto rozdílu vypadala obě města až neuvěřitelně podobně."

 

 

 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Petře P,moc pěkný výcuc a poučení o bombardování přes mraky v historii válek,a tím i použití hodinek právě pri takovémto bombardování.Při navigaci výpočtem je to také zajímavé,ale obávám se,že to by bylo na podstatně delší povídání(psaní).

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • po měsících...
  • po měsíci...

Vážení dovolím si sem vložit několik fotek pozorovatelských hodinek v nálezovém stavu. Pro úplnost dodávám, že hodinky byly od konce války v zemi a byly spolu s jinými věcmi nalezeny letos na podzim při mrcasu. Hodinky byly nalezeny na ústupové trase od Č. Budějovic do US zajetí v prostoru obce Ktiš na Prachaticku. Ručky odpadly až dodatečně. Hodinky mají průměr 55 mm. Na to, že opravdu byly v zemi, je ten strojek fakt zachovalý. Tak se kochejte.

post-277-086960100 1291461690.jpg

post-277-075712200 1291461697.jpg

post-277-030843500 1291461703.jpg

post-277-003081500 1291461708.jpg

post-277-018967700 1291461713.jpg

post-277-064148900 1291461723.jpg

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Vážení dovolím si sem vložit několik fotek pozorovatelských hodinek v nálezovém stavu. Pro úplnost dodávám, že hodinky byly od konce války v zemi a byly spolu s jinými věcmi nalezeny letos na podzim při mrcasu. Hodinky byly nalezeny na ústupové trase od Č. Budějovic do US zajetí v prostoru obce Ktiš na Prachaticku. Ručky odpadly až dodatečně. Hodinky mají průměr 55 mm. Na to, že opravdu byly v zemi, je ten strojek fakt zachovalý. Tak se kochejte.

 

Gratuluji!!! Opravdu krása. :jawdrop:
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Pokud chcete odpovídat, musíte se přihlásit nebo si vytvořit účet.

Pouze registrovaní uživatelé mohou odpovídat

Vytvořit účet

Vytvořte si nový účet. Je to snadné!

Vytvořit nový účet

Přihlásit se

Máte již účet? Zde se přihlaste.

Přihlásit se
×
×
  • Vytvořit...