Přejít na obsah

Hodinky vojenských pilotů


Mike.

Doporučené příspěvky

Budu trochu kritický!  Prosím dávejte ke starým fotkám jejich zdroj nebo nějaké doprovodné informace, hlavně datace.  Hrozně to pak (mně) ušetří čas! :taz:

 

1)

Foto, kde je Pierre Clostermann s autogramem nejspíše pochází z tohoto zdroje. Bohužel tam se nic bližšího nedozvíme. 

 

Takže po troše pátrání se to má tak, že fotka nepochází z období druhé světové války, ale je mladší.  Konkrétně z roku 1956. Tím se počet možných hodinek významně rozšiřuje. A protože Pierre Clostermann nebyl žádný pan ?socka?, ale dobře situovaný muž, je vlastně možných typů tehdejších hodinek neomezené množství. Dnes tedy asi nemáme sebemenší šanci zjistit, co měl na zápěstí.

 

Rozhodně to ale není nic z inventáře francouzského letectva. To mělo vždy klasické černé číselníky. Podle videa s rozhovorem, který postnul Quido Morava, je vidět, že možná měl slabost pro chronografy se zlatým (pozlaceným?) pouzdrem a zlatým (?) číselníkem. To by mohly být teoreticky i ty hodinky na černobílé fotografii.  Protože ale obě události dělí několik desetiletí, tak je to pouze spekulace.

 

2)

Ještě se vrátím k té anonymní černobílé fotografii. :rolleyes:  Je na ní Pierre Clostermman  v hodnosti Commandant (major) během svého nasazení ve válce v Alžírsku, kde působil v letech 1956 až 1957. Autorem fotografie je francouzský fotograf Philippe Le Tellier (uznávaná osobnost ve svém oboru), který ji nafotil v roce 1956 pro reportáž francouzského časopisu Paris Match. Dataci potvrzují i stužková vyznamenání na jeho uniformě.  Zejména to nahoře vlevo (z našeho pohledu). To je třetí nejvyšší francouzské státní vyznamenání - Komandér Řádu čestné legie

 

3)

Jeho kariéra se zdá téměř neskutečná.   :king: Za druhé světové války se měl uznáno 33 vítězství ve vzduchu a 24 zničených německých letadel. Po roce 1945 svlékl uniformu a dal se na politiku. Plných 26 let byl členem parlamentu (osmkrát za sebou zvolen!). Protože to ale byly jiná doby a v jiných krajích jsou jiné mravy, tak souběžně s poslancováním měl ještě svoji soukromou pracovní kariéru (!).  Souběžně s tím se jako záložní důstojník letectva také neflákal. Podílel se na bojovém výcviku jednotek francouzského letectva nasazených v Suezské krizi v roce 1956 a byl osobně zainteresován do francouzské vojenské pomoci Izraeli v 50. a 60. letech. Vrcholem jeho vojenské poválečné kariéry bylo jeho přímé zapojení do války v Alžírsku v letech 1956 až 1957.

 

Působil tam jako vzdušný letecký návodčí, který z pomalého pístového vrtulového letounu naváděl stíhací bombardéry na pozice povstalců (ve francouzštině to krásně označují jako ?bande rebelle?). V lednu 1958 mu pak francouzský prezident Charles de Gaulle za odvahu a bojové výsledky projevenou během 116 bojových misí /348 letových hodin nad Alžírskem udělil druhé nejvyšší francouzské státní vyznamenání Velkodůstojník Řádu čestné legie.  Pierre Clostermann to nakonec dotáhl až nejvyšší metu - Nositel velkokříže Řádu čestné legie.

 

K tomu si ještě našel čas na sepisování a knižní publikování svých autobiografických zážitků.  Mimochodem jeho nejslavnější dílo kniha Velký cirkus (The Big Show /Le Grand Cirque) právě znovu vyšla v českém překladu. :clap: 

 

Prostě žádnej sráč. A jeho knížka, tu jsem jako kluk zhltal v pár dnech. Čest jeho památce!

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Návštěvník swanieck

tentokrát ne foto, ale video v HD....neděste se, není dlouhé (cca 2 minuty)a hlavně stojí za to !!!!

 

Akrobatická skupina "Russkie Vitjazi" na SU-27 a super záběry z ocasu MIGu-29.

 

Pro znalce - stopněte si produkci v čase 0:31.krásný záběr na pravou ruku s leteckýma hodinkama....nepodařilo se mi tak rychle identifikovat, že by nějaká titanová limitka od FORTIS????

 

http://vimeo.com/55291921

 

Enjoy!

 

W

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Přidávám do pléna obrázek leteckého technika nebo pilota u Harrieru... RAF (zdroj: http://www.youtube.com/watch?v=II1MfqFnGkE) předpokládám, že jde o G5600 (osobně se přikláním k variantě technika, hrabou se pořád v motorech a mechanikách, takže by kovové hodinky dostaly v tomto pracovním režimu asi zabrat, naproti tomu "gumovky" jsou ideální pro tyto činnosti).

post-22473-0-44391400-1365285729_thumb.jpg

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Přidávám do pléna obrázek leteckého technika nebo pilota u Harrieru... RAF (zdroj: http://www.youtube.com/watch?v=II1MfqFnGkE) předpokládám, že jde o G5600 (osobně se přikláním k variantě technika, hrabou se pořád v motorech a mechanikách, takže by kovové hodinky dostaly v tomto pracovním režimu asi zabrat, naproti tomu "gumovky" jsou ideální pro tyto činnosti).

Koukám na stejné video a ten chlap je oblečený jako pilot, mluví jako pilot a titulek říká, že je to pilot.   :smile_anim:

 

post-9612-0-80461800-1365291238_thumb.jpg

 

Mimochodem je oblečený jako americký pilot, mluví jako Američan, takže je to Američan, který nelétá u britského letectva RAF, ale u letectva americké námořní pěchoty USMC, konkétně u letky VMAT-203 (Marine Attack Training Squadron 203). :lol:

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • po měsíci...

Tak pořád přemýšlím, poslouchal jsem před nedávnem "Sestřelen" od Františka Fajtla. Je tam popisováno, že před letem nechával na základně osobní věci (z důvodu případného sestřelení a odhalení české identity) a také letecké hodinky! Tak si říkám na co mu ty hodinky byly na zemi a jaká asi byla praxe za druhé světové války. Logicky by si je měli brát s sebou do letadla...

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Tak pořád přemýšlím, poslouchal jsem před nedávnem "Sestřelen" od Františka Fajtla. Je tam popisováno, že před letem nechával na základně osobní věci (z důvodu případného sestřelení a odhalení české identity) a také letecké hodinky! Tak si říkám na co mu ty hodinky byly na zemi a jaká asi byla praxe za druhé světové války. Logicky by si je měli brát s sebou do letadla...

 

jj, ja som to počúval tak isto, ale tá zmienka o hodinkách mi nejako "ušla". Možno mali v lietadlách čosi ako "erár", nejaké cibule na šnúrke, čo si ten čo letel zavesil na krk, po pristáti ich zavesil na páku, a opustil lietadlo... :bag:

 

F.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

jj, ja som to počúval tak isto, ale tá zmienka o hodinkách mi nejako "ušla". Možno mali v lietadlách čosi ako "erár", nejaké cibule na šnúrke, čo si ten čo letel zavesil na krk, po pristáti ich zavesil na páku, a opustil lietadlo... :bag:

 

F.

V kabině Spitfira jsou tuším v levém horním rohu palubní desky palubní hodiny.Nevím jestli u všech verzí zrovna tyhle co jsou na fotce.Pilot na ruce hodinky nutně mít nemusel a když,tak vlastně jenom pro kontrolu správnosti chodu těch palubních.

post-28644-0-92067800-1369906720_thumb.jpg

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

To jo, hodiny tam má. Ale jestli si svoje náramkové brali do letadla či nechávali dole, aby měl kdo "dědit".

...jsi mi nasadil brouka do hlavy,že jsem udělal rychlej průzkum fotek pilotů RAF co mám v počítači v práci.Ono to není jednoduchý,protože na naprostý většině fotek z kokpitu mají piloti na sobě kožíšek a rukavice nebo jim nejsou ruce vidět vůbec.Ale přece jsem něco objevil.

Na první fotce je pilot v tichomoří(Barmě)a je vidět,že hodinky nenosil

Na dvou ostatních je slavné eso Eric Lock a je vidět ,že svoje hodinky nosil.Minimálně ta druhá fotka je tvz."operační",soudím tak podle záchranný vesty co má na sobě.Takže ho podle mě vyfotili během nějaké hotovosti A tudíž mám důvod si myslet,že s těma hodinka posléze i letěl.

Určitě na to existovalo nějaký nařízení,ale na jeho dodržování se asi zvlášť netrvalo.A bylo na libovůli každého "soudruha" jestli v případě zajetí chtěl riskovat ztrátu hodinek.

Ale určitě spousta pilotů do misí na Evropou hodinky nosila,protože literatura popisující poměry v zajateckých táborek se přímo hemží popisem toho jak zajatí piloti výměnou za hodinky získávali od stráží to či ono.

post-28644-0-17628100-1369915887_thumb.jpg

post-28644-0-78043700-1369916022_thumb.jpg

post-28644-0-63403000-1369916031_thumb.jpg

Upraveno uživatelem czech.argyll
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

V kabině Spitfira jsou tuším v levém horním rohu palubní desky palubní hodiny.Nevím jestli u všech verzí zrovna tyhle co jsou na fotce.Pilot na ruce hodinky nutně mít nemusel a když,tak vlastně jenom pro kontrolu správnosti chodu těch palubních.

 

Kebyže som vtedy lietal, tak by som ich presne preto chcel maťˇ na ruke. Keby sa dototo tie palubné, tak by som si bez nich iba s pravítkom a mapou za blbej viditeľnosti pri návrate do "kráľovstva" so zvyškovým obsahom nádrže asi nepomohol.  :smoke:

 

F.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Jestli měl pan Fajtl Longiny MVS, tak mohl mít důvod je nechávat na základně ani ne kvůli ztrátě jako kvůli jeho identifikaci za Čechoslováka, kteří mohli být vnímání v případném zajetí jako vlastizrádci Německa. Jestli tam bylo vyraženo ono "Majetek voj. správy", mohl to chápat jako riziko. Nějaká vlastní ztráta hodinek byla člověku riskujícím život asi dost cizí.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

V knížce "Sestřelen" pan Fajtl detailně popsal co předcházelo jeho sestřelení.On už v té době byl velitelem 122. perutě RAF,kde v té době byly zastoupeny minimálně 4 národnosti,ale s velkou převahou Belgičanů.To bylo i jedním z důvodů proč byl František Fajtl jmenován velitelem právě této perutě,protože bylo známo,že vedle angličtiny ovládá perfektně i francouzštinu.V době kdy byl ve velení 122.perutě,nenosil na ramenou domovenky "Czechoslovakia",takže vizuálně splynul se svými britskými kolegy. On v knize vzpomíná jak se po nouzovém přistání v duchu zlobil na svého belgického mechanika za to,že mu na padák krasopisně napsal jméno i s hodností.I to tam píše doslova "S/Ldr F.Fajtl".V průběhu útěku mu potom úřady při různých výsleších zkomolili jméno na "Fattle" a to už znělo docela anglicky.Taky vzpomíná,že měl na ruce prsten s černou ploškou a na ní čs.pilotní odznak.A i tohle mu při různých příležitostech prošlo. A je pravda,že případná ztráta ztráta hodinek by byla asi jeho nejmenším problémem

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Nemci vedeli o nepriatelovi a zvlášť o Čechoslovákoch aj čísla treniek, takže dáke hodinky s nápisom by v tom už žiadnu rolu nehrali.  Aj zostrelený američan priznal, že akonáhle bol druhý deň po zostrelení vypočúvaný už mal pred sebou komplet jeho históriu, detstvo, fotky, školu atď atď..... A to bol amík, nie európan...

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Pokud chcete odpovídat, musíte se přihlásit nebo si vytvořit účet.

Pouze registrovaní uživatelé mohou odpovídat

Vytvořit účet

Vytvořte si nový účet. Je to snadné!

Vytvořit nový účet

Přihlásit se

Máte již účet? Zde se přihlaste.

Přihlásit se
×
×
  • Vytvořit...