Přejít na obsah

Auta na alternativní pohon


Josef01

Doporučené příspěvky

  • Odpovědi 3,5tis.
  • Vytvořeno
  • Poslední odpověď
před 6 hodinami, Xenomorfus napsal:

:-). Komedie. A to je u nas elektromobilu, z celkoveho poctu vozidel,  asi 1% - cca 8 tisic. Vozidel se spalovacim motorem je v CR cca 8 milionu, cerpacich stanic cca 7 tis, z toho cca 4 tisice verejnych. Dobijecich stanic je cca 800. Z toho mi vychazi, ze jedna cerpaci stanice, a to pocitam i neverejne, obslouzi nejakych 1000 aut. Na jednu dobijeci stanici pripada asi 10 elektroaut. A to si, narozdil od pohonnych hmot, spousta elektroaut dobiji doma.

Podle mne je zakladni problem v tom, ze realny dojezd elektroaut je 1/4-1/3 dojezdu vozidel na spalovaci motor. Nejen tedy, ze trva dobiti elektroauta 10-ti nasobek casu, ale navic jej vyzaduje 3x tak casteji. Tedy se dostavame k cislum, jakoby bylo v CR na pocet dobijecich stanic tech elektroaut spise 250 000.

A to si myslim sem jeste dost optimista. Kdyz nad tim tak premyslim a bylo by v budoucnu CR treba nejaky milion elektromobilu, potrebovaly by k provozu 100 000 nabijecich stanic. Aby to mohlo nejak rozumne fungovat. Coz je cislo, ktere je dost v kontrastu se soucasnyma 4000 verejnych cerpacich stanic.

Problém v tomto konkrétním případě bylo ono "nabíjení zadarmo" (nikoli nedostatek nabíječek) a kvůli to mu jsou někteří dopouštět se i násilí, bohužel. Do 10 km od Benátek je nabíjecích stanic několik. Ale nedivil bych se, kdyby oba zúčastnění rváči bydleli za rohem... Není bez zajímavosti, že ta nabíječka u Lidlu se na žádných mapách nabíjecích stanic nezobrazuje. Pokud se týká dojezdu - technicky dnes už by to pro většinu lidí ani problém nebyl, protože 90% běžných řidičů za den nenajede více jak 200 km, což všechny aktuálně nabízené elektromobily dokáží.

Nicméně souhlasím s tím, že v ČR je infrastruktura zoufale nepřipravená, ale asi to vychází z celkového postoje trhu, a ten je zase takový kvůli nepřipravené infrastruktuře - klasický začarovaný kruh. Pro porovnání - u nás máme cca 800 nabíjecích stanic (1500 nabíjecích bodů) což je opravdu bída. Na 1 000 obyvatel to vychází 0,09 stanic, v Holandsku je to 3,54 - tedy cca 40x víc. Čeká nás ještě dlouhá cesta...

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

před 20 minutami, klobadysek napsal:

Problém v tomto konkrétním případě bylo ono "nabíjení zadarmo" (nikoli nedostatek nabíječek) a kvůli to mu jsou někteří dopouštět se i násilí, bohužel. Do 10 km od Benátek je nabíjecích stanic několik. Ale nedivil bych se, kdyby oba zúčastnění rváči bydleli za rohem... Není bez zajímavosti, že ta nabíječka u Lidlu se na žádných mapách nabíjecích stanic nezobrazuje. Pokud se týká dojezdu - technicky dnes už by to pro většinu lidí ani problém nebyl, protože 90% běžných řidičů za den nenajede více jak 200 km, což všechny aktuálně nabízené elektromobily dokáží.

Nicméně souhlasím s tím, že v ČR je infrastruktura zoufale nepřipravená, ale asi to vychází z celkového postoje trhu, a ten je zase takový kvůli nepřipravené infrastruktuře - klasický začarovaný kruh. Pro porovnání - u nás máme cca 800 nabíjecích stanic (1500 nabíjecích bodů) což je opravdu bída. Na 1 000 obyvatel to vychází 0,09 stanic, v Holandsku je to 3,54 - tedy cca 40x víc. Čeká nás ještě dlouhá cesta...

Mohu se optat, kde jsi čerpal ta svá čísla? Holandani co vím, skáčou úplně radostí nad tím pokrokem :-)), obzvlášt ti, co k nám jezdí každej rok a zaplní kemp :-)).

Doufám, že se tahle cesta ukáže jako slepá. Beru to hlavně z pohledu toho, že je enormní tlak na vybudování těhle rychlonabíjecích míst na úkor parkovacích stání pro normální auta.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

https://www.idnes.cz/auto/zpravodajstvi/nabijeci-stanice-elektromobil-nabije.A210316_140644_automoto_fdv

https://www.autoweb.cz/cesi-vubec-nejezdi-autem-skoro-nejmene-z-eu/

Nikdo neříká, že to je jinde bez problémů. A je to i o změně mentality. Připouštím, že ne úplně pro každého je to v tuto chvíli vhodné. Pokud bych já dnes přesedl do moderního elektromobilu, tak by mne to absolutně nijak neomezilo.

Já doufám, že se tato cesta jako slepá neukáže. Vidím tam jasné benefity, ale připouštím že to někdo má právo vidět jinak. 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

@kuncák7 Bodeť - monetizace každého místa zabraného nabíječkou je mnohem atraktivnější, než nějaký banální parking :smoke:

Osobně proti veřejným nabíječkám (pokud mi nevyhazují elektriku v baráku a zoufalí nabíječi mi z dlouhé chvíle neserou na záhon) v podstatě nic nemám - kdo potřebuje, ať si zaplatí komerční cenu (už teď vyšší než benzín) a pak "ekologicky" odfrčí, se svou spotřebou 15kg hnědého uhlí na 100km. Chucpe mi to přijde spíš ve zmíněné situaci, kdy někdo tu greténskou atrakci (jedno jestli stát, město a nebo komerční firma) provozuje "zdarma", tj. jako reklamu drze hrazenou z dotací/obecního rozpočtu/tržeb - tj. v drtivé většině od lidí kteří z toho nemají žádný prospěch, bez ohledu na to že ti co by za to měli být vděční se ve snaze ušetřit peníze/čas stejně budou chovat jak ta hovada (a nedejbůh až jich přibude). 

Dost trefná (a svým způsobem i strašidelná, když jeden v bedně vidí naivní gesicht soudružky Lejnové, pindající o "zeleném údělu") je i ta Xenomorfova úvaha o počtu aut/nabíječek/času - pokud vím tak něco podobného už intenzivně řeší v Číně, kde centrální dispečink může elektromobilům už teď na dálku regulovat rychlost a (v pořadí daném indexem dobrého občana), přidělovat místa na nabíječkách v okolí plánované cesty, případně ty "nedostatečně uvědomnělé" při přetížení úplně zastavit... :thumbsdown_anim:

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Ja si naopak myslim, ze elektromobil je slepa cesta i pokud pominu ekologicke dopady, kdy vyroba  a recyklovani akumulatoru je dost prusvih, vzhledem k zivotnosti. V CR je rekneme polovina obyvatel, kteri nemohou dobijet vozidlo doma, bydli nekde na sidlisti. Ti, co maji male rodinne domy zdaleka nemaji vsichni trifazove pripojeni a dobijeni 230V je nesmysl. Ti, co maji trifazove budou mit vetsinou rezervovany prikon do 32A, takze rekneme, ze dobijeni bude realne tak 16A. (Ja mam celopodsklepeny dvougeneracni rodinny dum a aktualne sem resil rekonstrukci elektro. Navysoval sem jistic na 3x25A a moc se jim do toho nechtelo, ze pry kdyz nemam topeni, ze mi 20A musi stacit). Nastesti sem technika ukecal, ze 2x sporak indukce, trouba a bojler elektrika, tak mi to dali). Kdyby si u nas na ulici, ktera ma cca 20 rodinnych domu, a tech ulic v nasi ctvrti Ostravy je par desitek, zacal kazdy druhy nabijet 16A elektroauto, plus bezna spotreba, nechci ani domyslet, co by to udelalo s prenosovou soustavou. Takze tudy cesta nepovede. Infrastruktura pro nabijeci stanice nebude rozumne vybudovana ani za 20 let. Si vezmete, jak se u nas buduje cokoliv. Navic mnozstvi elektricke energie potrebne pro nabijeni (sic jen) nejakych par stovek tisic elektroaut je enormni. Nehlede na ztraty v soustave.

Podle mne je to jen pro "hornich deset tisic", stejne jako treba luxusni auta. Nebot lidi, co tohle vymysleji a prosazuji jsou uplne mimo realitu a netusi, jak zije vetsinova vrstva obyvatel.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Pro vyvolené kdysi byly automobily jako takové. 😉  Přechod na elektromobilitu není otázkou 10 let. Viděl bych to na 30-40 let. Nezapomeň, že poslední spalovací motory tu budou v prodeji ještě v 2035, tedy ještě nějakých 10-15 let po té jich tu bude drandit dost.

Perspektivu má i budoucnost lokální výroby elektřiny - jedno z možných řešení pro nevyhovující rozvodnou síť. České firmy již dnes staví ve Švédsku městské obytné/komerční stavby s fotovoltaickými fasádami. 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

před 52 minutami, klobadysek napsal:

https://www.idnes.cz/auto/zpravodajstvi/nabijeci-stanice-elektromobil-nabije.A210316_140644_automoto_fdv

https://www.autoweb.cz/cesi-vubec-nejezdi-autem-skoro-nejmene-z-eu/

Nikdo neříká, že to je jinde bez problémů. A je to i o změně mentality. Připouštím, že ne úplně pro každého je to v tuto chvíli vhodné. Pokud bych já dnes přesedl do moderního elektromobilu, tak by mne to absolutně nijak neomezilo.

Já doufám, že se tato cesta jako slepá neukáže. Vidím tam jasné benefity, ale připouštím že to někdo má právo vidět jinak. 

Díky, to se mi hodí do práce.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Já zase trochu vidím, že řada lidí se na to všechno dívá současnou optikou a neumí si dobře představit, jak se to všechno hrne někde za oponou, myslím tím vývoj těch technologií a plány rozvoje. Tím nechci říct, že jsem nějakej slepej zastánce elektriky, ale zase bych to tak nezatracoval. Ty nabíječky jsou taková mantra odpůrců, ale je třeba si uvědomit, že při současných možnostech jsou ta auta určena primárně pro lidi, kteří mají svoje vlastní možnosti dobíjení a provoz tímto způsobem je naprosto bez problémů a to mluvím z vlastní zkušenosti.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

před 16 minutami, JR_2010 napsal:

Já zase trochu vidím, že řada lidí se na to všechno dívá současnou optikou a neumí si dobře představit, jak se to všechno hrne někde za oponou, myslím tím vývoj těch technologií a plány rozvoje. Tím nechci říct, že jsem nějakej slepej zastánce elektriky, ale zase bych to tak nezatracoval. Ty nabíječky jsou taková mantra odpůrců, ale je třeba si uvědomit, že při současných možnostech jsou ta auta určena primárně pro lidi, kteří mají svoje vlastní možnosti dobíjení a provoz tímto způsobem je naprosto bez problémů a to mluvím z vlastní zkušenosti.

Ale vnucováno je to nám všem a o tom to je. Nabíječka pro mě zatím bude a je tebou zminovaná mantra, protože na jejich úkor beru parkovací místa i tam, kde jsou potřeba a elektrická auta tam prostě budou stát i jen tak. Ona také potichoučku mizí výhoda bezplatného parkování v zonách, uvažuje se o zpoplatnění takto vznikajících míst a podobně. Nemluvím o stále důležité ceně téhle hračky.

Opravdu jsem si nikde nevšiml, že by někdo propagoval tvůj poslední argument, ale je  všude opakováno, jak je to super pro všechny. No nic, do tohodle vlákna nepatřím, dostal jsem údaje a články, co jsou pro mě docela šikovné, tak vás nechám a nebudu tu plevelit vlákno.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

JR_2010: Ja elektrinu, coby pohon, nezatracuju. Ale je to jen pro urcite, zcela specificke, pouziti. Jako RC modelar jsem na strane elektro proti spalovakum. Ale jak pise "kuncák7", je to nasilne cpano vsem s tim, ze je to jedina spravna cesta. A to neni. Je to, jak si spravne napsal, pro lidi, kteri maji svoje vlastni moznosti dobijeni. A predevsim na elektroauto maji prachy. A takovych moc neni.

A nabijecka bohuzel neni mantra odpurcu nybrz smutna realita. Tedy ne nabijecka, ale proces nabijeni obecne. To je zasadni problem. Kdyby slo, ze prijedu s elektroautem na stanici, tam vycvaknu akumulator, nacvaknu nabity a do 10-ti minut odjizdim a mam realny dojezd alespon 500km, tak nereknu ani popel a budu elektromobily hajit do posledniho dechu.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Před hodinou, kuncák7 napsal:

Ale vnucováno je to nám všem a o tom to je. Nabíječka pro mě zatím bude a je tebou zminovaná mantra, protože na jejich úkor beru parkovací místa i tam, kde jsou potřeba a elektrická auta tam prostě budou stát i jen tak. Ona také potichoučku mizí výhoda bezplatného parkování v zonách, uvažuje se o zpoplatnění takto vznikajících míst a podobně. Nemluvím o stále důležité ceně téhle hračky.

Opravdu jsem si nikde nevšiml, že by někdo propagoval tvůj poslední argument, ale je  všude opakováno, jak je to super pro všechny. No nic, do tohodle vlákna nepatřím, dostal jsem údaje a články, co jsou pro mě docela šikovné, tak vás nechám a nebudu tu plevelit vlákno.

Raději hned uvedu, že nejsem žádnej zaslepenej obhájce elektriky a nijak se za ni nebiju, jen jsem chtěl naznačit, že to bude mít nějakej vývoj a řada problémů, které jsou teď pro odpůrce argumentačně zásadní, se prostě odstraní.  Omlouvám se, ale nepochopil jsem, co za můj argument, který nebyl propagován, máš na mysli a nechci vyvolat flejm, jen to vážně nevím.

před 35 minutami, Xenomorfus napsal:

JR_2010: Ja elektrinu, coby pohon, nezatracuju. Ale je to jen pro urcite, zcela specificke, pouziti. Jako RC modelar jsem na strane elektro proti spalovakum. Ale jak pise "kuncák7", je to nasilne cpano vsem s tim, ze je to jedina spravna cesta. A to neni. Je to, jak si spravne napsal, pro lidi, kteri maji svoje vlastni moznosti dobijeni. A predevsim na elektroauto maji prachy. A takovych moc neni.

A nabijecka bohuzel neni mantra odpurcu nybrz smutna realita. Tedy ne nabijecka, ale proces nabijeni obecne. To je zasadni problem. Kdyby slo, ze prijedu s elektroautem na stanici, tam vycvaknu akumulator, nacvaknu nabity a do 10-ti minut odjizdim a mam realny dojezd alespon 500km, tak nereknu ani popel a budu elektromobily hajit do posledniho dechu.

Rozumím, nechci se opakovat, ale výrobci moc dobře vědí, že to auto, v současné konfiguraci, není masovka. Cenu zásadně ovlivňujou baterie (a samozřejmě vývoj) a stejně tak limitují provozní parametry, ale tady jede právě ten vývoj jak o život a nové technologie by mohly za několik let přiblížit provoz těch aut ke konvenčním pohonům a cena se bude samozřejmě odvíjet od produkce. Já dával třeba za první mikrovlnku asi 30 K, nebo za video, satelit, ..., dneska jdeš kolem krámu a koupíš to za peníze, který máš v kapse. Jinak jsou různé nápady, včetně té výměny baterií na počkání, nebo třeba indukčního nabíjení v silnicích, to že to zaplatíme nakonec všichni, o tom žádná, ale toho už platíme dnes a nikdo ani nefrkne.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

ja si nemyslim, ze elektromobily spasi svet pred nejakymi klimatickymi zmenami (jako kazda tezba a vyroba cehokoliv, spise naopak), obzvlaste pokud vezmu malinkatou evropu v pomeru celeho sveta. nedovedu si predstavit, jak ekologicke je vyrobit nekolik milionu elektroaut, vybudovat k nim sit dobijecich stanic a posilit prislusnou infrastrukturu distribucni soustavy, ale prijde mi, ze ekonomicky potencial (beton, zelezo, solar, lithium, ...) to ma obrovsky :)

tohle je proste jen dalsi "srotovne" za statni dotace - kola prumyslu se musi tocit :) v dalsim kole to bude treba standardizace baterii a jejich rychla vymena (misto dobijeni).

pred par lety zacalo prichazet aku naradi - dneska uz je to taky vice mene normalni i pro profi pouziti... sekacky, pily...

 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Výměnné baterie do aut tu byly, ale neuchytilo se to viz Better Place. Z technologického hlediska je výhodnější mít baterii v podlaze aby tvořila pevnou strukturu s vozidlem - v neposlední řadě kvůli zvýšení bezpečnosti. Navíc si nedovedu představit, že by se výrobci byli schopni dohodnout na standartu - již dnes jsou na rychlonabíječkách běžné 3 stadardy...

Navíc i  kvůli dynamice vývoje v baterií by to těžko šlo  standardizovat kvůli různé architektuře.  Již nyní např. Hyundai používá 3 různá napětí baterií v současně vyráběných modelech. Viz Ioniq, Kona, Ioniq5.

 

Ale souhlasím - vývoj elektromobility nelze vnímat pouze současnou optikou - ty parametry se drasticky mění. Před 10 lety byl u prvního masově vyráběného elektromobilu Mitsubishi i-Miev s baterií 16 KWh reálný dojezd 100 km. Cena toho auta byla 800-900 tisíc. Dnes vozidlo za menší peníze má pohodlně dojezd trojnásobný (Renault Zoe).

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

před 6 minutami, klobadysek napsal:

Navíc si nedovedu představit, že by se výrobci byli schopni dohodnout na standartu - již dnes jsou na rychlonabíječkách běžné 3 stadardy...

pred dvaceti lety naprosto bezne napriklad v mobilnich telefonech, ale kdyz jakysik standard nakonec dokazal primout i apfel?

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

před 39 minutami, JR_2010 napsal:

Raději hned uvedu, že nejsem žádnej zaslepenej obhájce elektriky a nijak se za ni nebiju, jen jsem chtěl naznačit, že to bude mít nějakej vývoj a řada problémů, které jsou teď pro odpůrce argumentačně zásadní, se prostě odstraní.  Omlouvám se, ale nepochopil jsem, co za můj argument, který nebyl propagován, máš na mysli a nechci vyvolat flejm, jen to vážně nevím.

Rozumím, nechci se opakovat, ale výrobci moc dobře vědí, že to auto, v současné konfiguraci, není masovka. Cenu zásadně ovlivňujou baterie (a samozřejmě vývoj) a stejně tak limitují provozní parametry, ale tady jede právě ten vývoj jak o život a nové technologie by mohly za několik let přiblížit provoz těch aut ke konvenčním pohonům a cena se bude samozřejmě odvíjet od produkce. Já dával třeba za první mikrovlnku asi 30 K, nebo za video, satelit, ..., dneska jdeš kolem krámu a koupíš to za peníze, který máš v kapse. Jinak jsou různé nápady, včetně té výměny baterií na počkání, nebo třeba indukčního nabíjení v silnicích, to že to zaplatíme nakonec všichni, o tom žádná, ale toho už platíme dnes a nikdo ani nefrkne.

Hlavně je dobré, že jsme v klidu 🤣, já to jinak nemyslel. Myslím tvůj argument, že je to primárně určeno pro lidi v rodinných domech, jen tenhle. A jinak máte pravdu a souhlasil bych, jen jsem prostě staré hovado, co lpí na starém pořádku :-)). Já jsem pro vodík,LPG.....když už musím 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Chlapi co věříte autům na elektřinu poraďte mi prosím.

Teď jsem koupil jiné větší auto, abych mohl tahat novější větší karavan. Jak to bude s tou koulí a tažným zařízením ,

Dělají vůbec  ta auta na elektriku s tažným a jak to potom bude s dojezdem, když budu táhnout karavan co má tunu?

Přemýšlí nad tím vůbec někdo ?

Je například mraky firem ( Cetin, ČD Telematika) které jsou na tahání malých bagrů za třeba WV T6 naprosto závislý vzhledem k povaze výkonu jejich činnosti.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

před 27 minutami, kuncák7 napsal:

Hlavně je dobré, že jsme v klidu 🤣, já to jinak nemyslel. Myslím tvůj argument, že je to primárně určeno pro lidi v rodinných domech, jen tenhle. A jinak máte pravdu a souhlasil bych, jen jsem prostě staré hovado, co lpí na starém pořádku :-)). Já jsem pro vodík,LPG.....když už musím 

Aha, rozumím, no to se samozřejmě nikde ofiko neuvádí, ale všem to je tak nějak jasný. Plyn je fosilní palivo, tak to se zelený klice asi líbit nebude, i když emisně je to lepší než benzín a nafta, vodík asi jo, myslím, že i tady běží vývoj vpřed, ale naráží na problém s přepravou a skladováním, navíc, jeho výrobní kapacity jsou teď globálně dost nízké a ještě jsou dva hlavní směry, jestli jít cestou paliva pro spalovací motory, nebo vodík použít k výrobě elektřiny v článcích a tu pak pro pohon auta.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

před 11 minutami, long napsal:

Chlapi co věříte autům na elektřinu poraďte mi prosím.

Teď jsem koupil jiné větší auto, abych mohl tahat novější větší karavan. Jak to bude s tou koulí a tažným zařízením ,

Dělají vůbec  ta auta na elektriku s tažným a jak to potom bude s dojezdem, když budu táhnout karavan co má tunu?

Přemýšlí nad tím vůbec někdo ?

Je například mraky firem ( Cetin, ČD Telematika) které jsou na tahání malých bagrů za třeba WV T6 naprosto závislý vzhledem k povaze výkonu jejich činnosti.

Ano, je to možné, dodávky Citroen e- Space tourer a jeho Peugeot /Opel klony mohou tahat tunu. 

Z osobáků Ioniq5, E- tron, EQC, EQA, i-Pace a pak samozřejmě Tesly mohou tahat tunu. 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Archivováno

Toto téma je nyní archivováno, a proto není možné odpovídat na toto téma.


×
×
  • Vytvořit...