Přejít na obsah

Auta na alternativní pohon


Josef01

Doporučené příspěvky

Šéf se vydal na 5500km cestu naříč evropou s etronem. Už mají docela velkou část za sebou, ale z Řecka ještě info neposlal...kdyby někoho zajímaly zkušenosti sepisuje o tom blogpost

https://www.daretothinkbyg.com/en/5-500km-with-an-electric-vehicle-y-soft-ceo-s-euro#about-siena

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • Odpovědi 3,5tis.
  • Vytvořeno
  • Poslední odpověď

hodně by mne zajímala cena dobíjení u neTesla elektromobilů. A hlavně celá ta nabíjecí anabáze. 

U Tesly je to jednoduché, zadáš do navigace kam chceš jet a pronaviguje tě to přes Superchargery, nemusíš řešit kartičky, čipy, aplikace, nebo nějakou nesmyslnou cenu za kWh. Nemusíš ani řešit, jestli se můžeš u SCH občerstvit, nebo si ulevit. Tohle vybavení je vždy přítomno.

U těch neTesla elektromobilů mne děsí cena za Ionity, která je kolem 21kč/kWh, což vychází jako kdybys jel s benzinovým autem s 13,5 litrovou spotřebou. A když vynecháš Ionity, tak zase musíš mít aplikace/kartičky/čipy abys nenabíjel za nesmysl, ale jen draze.

Celý tento koncept, resp. vlastně nekoncepčnost elektromobility mne děsí. Kolem komína OK, někam dál jedině Tesla, nebo je to vopruz. 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Na YouTube Garaz TV je cesta enyaqom do Fr.
Mali kartu ZSE a ze daky DC roaming tam funguje. 25 eur na hodinu nabijania. Ak o tom nevies tak ako oni, tak preplatis...
Inac cista katastrofa. Na 4000 km 19 nabijat a zabiť tym 13.5 hodiny. A vysledna spotreba jak 8.9l benzinu na sto.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

raději jsem se kouknul cenu do ceníku k ZSE a zahraniční roaming je fakt za 25€ za hodinu nabíjení. To se mi zrovna moc nelíbí. 

1. vybízí to k nabíjení baterie do 100%, abych tu zaplacenou energii jen tak nezahodil. Což ale opotřebovává baterii. Strategie jako je u Tesly, kdy je výhodnější přestat nabíjet třeba v 70% a dojet na destination charger, kde se to šetrně nabije přes noc AC je tak u ostatních utopií. 

2. hrubý výpočet, kdy nabiji cirka 50-60kWh, což při dálniční spotřebě 23kWh/100km stačí na ujetí cirka 220-260km mě tak stojí 2,5-3Kč/km. Tj. je to jako jet se spotřebou 8-9,5L benzinu/100km. Nic moc ... 

3. je tu riziko, že tolik ani nedobiji, protože výkon může být sdílen se stojanem vedle, kde je další auto. A nebo je rozvodná síť přetížená, takže dochází k regulaci těchto nabíječek (zatím se asi nerealizuje, ale ta doba přijde)

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Neni to tak spatne jak se zda. Staci mit CEZ, ti maji nabijecky vsude a pouzivat A Better Route Planner. Dela to stejne co tesla navigace, podle auta spocita kde a jak dlouho musis nabijet. Osobne mam CEZ a PRE, neni tam zadny pausal a max cena za kw je 7.5Kc. Nabijim doma, kilak me vyjde na 30 haleru a to me stoji vymena oleje v benzinovem aute. Do zahranici jsem autem uz roky nejel :)

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Jenže to předpokládá, že se motáš jen kolem komína (v CZ). Já mám občas tendence skočit do auta a jet na výlet přes Evropu. Nebo tam potřebuji něco koupit a jedu pro to třeba 1000km. To by se mi značně prodražilo. 
Vyšlo mi z toho, že jediná možnost v elektrice je pro mne Tesla

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

pro me potreby trebas nema smysl EV s co nejvetsi baterii, zaplatis ji pri porizeni a pak sebou tahas celou dobu jeho provozu jenom proto, aby jsi mohl jednou za rok na vylet... me by trebas stacil Enyaq 50, ale to skodovka nebude prodavat na ceskem trhu, protoze zakaznici v CR pry chteji to nejlepsi... a kdy vezmu hypotetickou ceny Enyaqu 50 pod milion korun a tesly model Y 1.7 tak mi to proste ani pro to zahranici nevychazi, to si muzes pujcit benzin/diesel a neresit nabijecky :)

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

před 29 minutami, JR_2010 napsal:

A jak jsi došel k tomu ekonomickýmu výsledku, že jedinou možností v elektrice je pro Tebe tedy Tesla?

úplně jednoduše. V Tesle neřeším kde nabíjet, protože je to vždy Super nebo Destination charger. Super chargery mají maximální cenu asi 0,36€/kWh (v ČR do 8,3Kč/kWh). Destination chargery 0Kč/kWh, resp. v ceně spotřebované služby (ubytování v hotelu, jídlo v restauraci atp.). Pokrytí je takové, že není potřeba řešit něco jiného. Možná v nějakém zapadlém hotelu si dopředu zjistit, jestli mi to připojí na 3f, když nemají destination charger.  

Ostatní mají cenu za nesmysl, slušně rozšířené Ionity je za 21Kč/kWh (pomíjím roční akci MB a Volva za 9Kč/kWh), někteří účtují hodinové nabíjení za 25€, nebo podobné vychytávky. Viděl jsem ceník dvou agregátorů a tam byly ceny od 15 do 22Kč/kWh a to i za pomalé 50kW nabíjení. Navíc nemám žádnou jistotu, že u toho neznámého stojanu budu moci nabít, případně, že to bude za přijatelnou cenu. Nevím podle čeho tu nabíječku hledat. Jestli bude někde ve vnitrobloku, průmyslovém areálu, nebo na dálničním odpočívadle bez toalety. Často se také stane, že v neznámém místě budu obětí "buďto si nabiješ za nesmysl, nebo nikam nejedeš". 

Tesla je něco jako McD. Taky to není nejlepší jídlo, ale víš co tam dostaneš, v jaké kvalitě a přibližně i v jaké ceně. V neznámém prostředí, pod tlakem je to jistota. Víš jak to najdeš, víš jak to uvnitř funguje, víš jakou dostaneš porci, víš jak dlouho budeš cirka čekat, očekáváš nějaký standard servisu nebo hygieny. To samé je s nabíječkami. Nechci v Itálii řešit, jestli správně rozumím tomu, co tam píšou. Chci přijet, zapojit kabel a nic víc neřešit. Maximálně to, jestli se mi chce, nebo nechce jít na záchod. Nechci ani nic řešit až mi dorazí vyúčtování, nebo se strhnou finální prachy z karty. Chci prostě jednoduchou službu s jednoduchou matematikou - každý km mimo domov mě bude stát maximálně 2Kč (ovšem ne 3Kč, to můžu jet 26let starým Volvo 850 T-5R s větší zábavností a rychlejším přesunem přes Německo).  

Ano, nabíjení po Evropě resp. SC mi bude generovat tak 10-20% km ročně, takže bych to asi nemusel řešit, ale vadí mi, když mne někdo okrádá a ještě se u toho tváří, jakou mi dělá službu (Ionity). Zbytek nabíjení bych realizoval doma s průměrnou cenu tak 1Kč/kWh (něco ze sítě, něco z plánované FVE) 

Ano, nezapojuji do toho srovnání se spalováky, protože ty moderní s hromadou kravin kolem jsou servisní nesmysl, takže s nimi již pro sebe nepočítám. Hybridy tuplem. Ani v autorizáku to neumí opravit. Navíc auta si servisuji sám a ten pravidelný servis, který u EV není, mi začíná lézt na nervy. Takže z mého pohledu je pro mne už vhodné přejít. Na Tesle mi vadí spousta věcí, proto se ptám na to, jestli mají ostatní vyřešené "evropské" nabíjení na podobné úrovni. Ale evidentně nemají a hlavně nechápou požadavky některých zákazníků, jako jsem já, nebo ti, co již Teslu vlastní. 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Já Ti rozumím a i to Tvoje přemýšlení chápu, ale asi je třeba si uvědomit, že část ceny každé "levnější" kWh u Tesly jsi si už předplatil s tím autem. Každá automobilka to má trochu jinak, nabízejí se různé programy, balíčky, atd., jestli se nemýlím, tak s novou Teslou už taky nejdou ty nabíjecí výhody, a samozřejmě se to teprve rozbíhá, já za minutu u prvního mobilu taky platíval nesmysl a pak se to nějak stabilizovalo a teď je to u všech podobný, je celkem logický, že ti první, kteří do toho lejou peníze, chtějí rychle nějaké návratnosti a samozřejmě i využívají tu určitou míru exkluzivity.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

tak já uvažuji o ojetině, ještě se SC free, takže tam ta návratnost je lepší. Ale klidně bych si koupil něco klasičtějšího, nového, se zárukou, v ceně jeté Tesly, ale jen pokud bych měl tento nabíjecí komfort. 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

za 1.2M je tak model 2017-2018, ne? To má baterku pod zárukou. Já mám v plánu model 2015-2016, tedy aspoň 2 roky záruky na motor a baterky. Cenově pod 800(spíše blíž té sedmičce). To mi udělá 200t Kč úsporu na benzinu. Pak budu doufat, že to dá další rok, dva, abych měl 400t Kč v kapse a tu novou si "klidně" šel koupit*. Kdyby náhodou ne, tak tu baterii nechám neautorizovaně opravit, ono to zas tak drahé není. Buď se vyřadí vadné články, nebo se vymění celý vadný modul. 

*Koupit novou baterii má několik benefitů - rychlejší nabíjení, vyšší kapacita ze 70,75,85 ->90kWh, životnost zase na dostatek let. 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

@wawrik Seat Leon eHybrid - zatím jsem to moc nesdílel, protože jsem to tady bral spíš jako nepřátelské teritorium :) Ale když už píšu, tak poznatky po necelých 2 000 km:

- 62 km je WLTP dojezd, bez toho abych auto šetřil, tak bez problému udělám 57 km popojížděním po městě, 51 - 52 normální ježdění a cca 40 - 45 km dálniční jízdy (130 - 140 km/h).

- Dlouhodobou spotřebu benzínu mám 2.0 l / 100 km, pro běžné popojíždění jsem většinou na 0. I když už 2x se mi stalo, že si auto zaplo motor na cca 5 minut. Kdybych nebyl 1x v Brně a jednou v Liberci, tak bych reálně byl někde na 0.5 - 1.1 l / 100 km

- 85kW EV motor je dostačující do města, v kombinaci s ICE to dává pěknou dynamiku. 0 - 100 km to má papírově kolem 7 sekund. Kolem 0-60 je reakce jak se od elektrického motoru čekat slušná, a potom v hybrid režimu cca 120 - 180. Pocitově se to v určitých rychlost zdá být víc než auto s papírovými 204 hp. Ale pořád je tam základ slabá 110 kW jednotka.

 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Jinak auto je doma pořád připojené k elektrice, a na cestě dobíjím jen když vyloženě vidím prázdnou nabíječku někde v přímém okolí. Pokud je volné třeba jedno místo, tak ho radši nechám někomu, kdo to bude potřebovat. Ale přiznám se, že kromě OC Smíchov v Praze jsem zatím moc EV aut na nabíječkách nepotkal. 

Elektrická spotřeba je zatím kolem 17.5 kWh/100 km - při 140 km/h to dělá kolem 25 kWh/100 km

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

V čem zatím auto splnilo očekávání je to, že moje běžné jízdy pokryje v EV režimu a zbytek prostě odjedu na benzín (většinou na dálnici stejně přepnu do hybridního režimu).

Příklad sobota - ráno cca 19 km v okolí, hodina doma na nabíječce doma, potom se otočit do IKEA a zpět (cca 43 km) a odpoledne 2x kratší jízda (cca 11 km) a kdybych chvíli nejel o něco rychleji než rychlostní limit, tak si to na ICE ani nešláhne.

To samé včera, OC Smíchov a zpět (45 km), při schůzce v kavárně jsem to hodil na hodinu na nabíječku, potom vyzvednutí věcí v Alze a zpět. Přesně za 0 l benzínu. 

Co stojí zaprd - ale to je teď obecně problém koncernu je software. Počítám, že kdo není zvyklý na všemožné asistenty, toho by auto pekelně štvalo (automatické přibržďování do zatáček, před obcí, před kruhovým objezdem, atp. - ale dá se to vypnout, nebo jen "plynem" ignorovat). 

 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Před hodinou, x591 napsal:

Elektrická spotřeba je zatím kolem 17.5 kWh/100 km - při 140 km/h to dělá kolem 25 kWh/100 km

To je slušné. 17,5 kWh/100 km je priemer alebo najnižšia dosahovaná hodnota?

Keď som mal požičanú plugin RAVku, najviac sa mi páčilo, že som vôbec nemusel riešiť „palivo“. Jednoducho bola vždy pripravená, stačilo ju po zaparkovaní hodiť na kábel, zachvíľu z toho bol rovnako automatický návyk ako zamknúť auto. O starosť menej. Inde ako doma som nenabíjal, keď som ju vracal, po 1100 km som dotankoval 8 l benzínu.

Toyota má tie asistenčné systémy našťastie veľmi priateľské, a vypnutie/zaputie čohokoľvek si pamätá aj po novom naštartovaní.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

před 30 minutami, wawrik napsal:

To je slušné. 17,5 kWh/100 km je priemer alebo najnižšia dosahovaná hodnota?

Keď som mal požičanú plugin RAVku, najviac sa mi páčilo, že som vôbec nemusel riešiť „palivo“. Jednoducho bola vždy pripravená, stačilo ju po zaparkovaní hodiť na kábel, zachvíľu z toho bol rovnako automatický návyk ako zamknúť auto. O starosť menej. Inde ako doma som nenabíjal, keď som ju vracal, po 1100 km som dotankoval 8 l benzínu.

Toyota má tie asistenčné systémy našťastie veľmi priateľské, a vypnutie/zaputie čohokoľvek si pamätá aj po novom naštartovaní.

17.5 je průměr, při klidné jízdě městem se spoustou zastavení to jde klidně i kolem 15 kWh/100 km. 

S tím palivem souhlasím. Teď budu tankovat podruhé a to jen kvůli tomu, že mě čeká cesta do Berlína. Zároveň si tak vyzkouším jak reálně funguje regenerace na delší trase. Před měsícem jsem jel stejnou trasu se stejným nehybridním motorem, takže budu mít dobrou referenci. 

Ty systémy jsou dobré, ale půjčil jsem auto známému, který na to není zvyklý a byl z toho "zaražený". Já si snad jen vypnul upozornění na překročení rychlosti, protože ta hláška mi pravidelně schovávala navigaci při pár km navíc a pak jsem několikrát špatně odbočil :) 

Jinak toho, co jsem si předtím s příležitostného ježdění s EV autem nevšiml a teď oceňuji je, že to auto spoustu času běží na volnoběh a nebo se samo snaží dobít rekuperací.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Archivováno

Toto téma je nyní archivováno, a proto není možné odpovídat na toto téma.


×
×
  • Vytvořit...