Jump to content

Auta na alternativní pohon


Josef01
 Share

Recommended Posts

před 4 minutami, wawrik napsal:

Keď spomínaš nový Ioniq... Minulý týždeň som videl nový Ioniq stáť vedľa Tesly, a boli prepojení káblom. Na to už je nejaký štandard, že sa dokážu dva elektromobily navzájom nabíjať, alebo ten kábel robil niečo iné?

To bolo usb. Do tesly si majitel stahoval poriadny firmware.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 3.5k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Ioniq 5 a Kia EV umí poskytovat proud z baterie jiným zařízením i autům. Nevím, kolik korejci, ale moje PHEV může nabíjet / pohánět ostatní 1500W. Korejci budou mít více.

edit: přes 4 KWh

Edited by safi
Link to comment
Share on other sites

před 55 minutami, Anela napsal:

u elektroauta se to taky musi v krajcnich pripadech resit odtahem, kdyz se auto odmita nabit a baterie je malo?

Tahat to moc nejde, většinou se smí jet tak max 5 km/h, alternativou je odvoz na platě a začínají se už vyskytovat i mobilní dobíječky

může přijet třeba takovejhle týpek na kole...

28d8d1525b843ce2ab314162fb41c20d.thumb.jpg.c13a4cbdb1c719fe6f8cb4064b5c41e1.jpg

...u nás je teď nějakej startup, a ty to vozí v přívěsu jako z hvězdnejch válek.

WEI8f2ebf_2021_11_03F093450_01.jpeg.6b11ea4eceb85f81364f94f1e8ca0708.jpeg

WEI8f2ec1_2021_11_03F093648_01.jpeg.5ee6c4567717a57c007a1200f6d94f02.jpeg

Zdroj: https://www.idnes.cz/auto/magazin/vyzkouseli-jsme-mobilni-nabijecku-nimbee-mazda-mx-30-elektromobil-bmw-i3-li-ion-nmc.A211103_094953_auto_testy_nyv

Link to comment
Share on other sites

před 21 minutami, safi napsal:

Ioniq 5 a Kia EV umí poskytovat proud z baterie jiným zařízením i autům. Nevím, kolik korejci, ale moje PHEV může nabíjet / pohánět ostatní 1500W. Korejci budou mít více.

edit: přes 4 KWh

Tak ale to píšeš o normálnej 230 V zásuvke, nie? Títo vyzerali, že seriózne nabíjajú. No, motal sa tam fotograf, snáď si to niekde prečítam.

Link to comment
Share on other sites

před 16 minutami, wawrik napsal:

Tak ale to píšeš o normálnej 230 V zásuvke, nie? Títo vyzerali, že seriózne nabíjajú. No, motal sa tam fotograf, snáď si to niekde prečítam.

Z katalogu IONIQ: Možnost nabíjení externích zařízení z trakčního akumulátoru V2L, vnitřní a vnější zásuvka s výkonem 3,6 kW. Ta vnitřní zásuvka bude v interiéru / kufru. Ta vnější zásuvka se řeší tak, že se do nabíjecího portu zasune redukce. 

Což je super funkcionalita. 

Link to comment
Share on other sites

před 3 hodinami, wawrik napsal:

Keď spomínaš nový Ioniq... Minulý týždeň som videl nový Ioniq stáť vedľa Tesly, a boli prepojení káblom. Na to už je nejaký štandard, že sa dokážu dva elektromobily navzájom nabíjať, alebo ten kábel robil niečo iné?

U toho Ioniq 5 se tim chlubi, ze to muze nabijet jina EV a zarizeni.

https://mashable.com/article/hyundai-ioniq-5-electric-crossover

Edited by x591
Link to comment
Share on other sites

Jeden dotaz amatéra: Pochopil jsem správně, že pro dobití plug-in hybridu mi bude stačit klasická zásuvka 23OV (nabíjel bych přes noc, takže by to mělo být dostačující)

Link to comment
Share on other sites

před 21 minutami, moco napsal:

Jeden dotaz amatéra: Pochopil jsem správně, že pro dobití plug-in hybridu mi bude stačit klasická zásuvka 23OV (nabíjel bych přes noc, takže by to mělo být dostačující)

Stačí a je to vlastně to jediné co potřebuješ. PHEV se dobíjí pomalu, takže rozdíl mezi 2.4kW co to jede z normální zásuvky vs 3.6kW co to dovolí maximum je zanedbatelná. 

Link to comment
Share on other sites

Jelikož se mě na to lidi ptají (i pár členů fóra), tak zkusit sepsat zkušenosti s plugin koncernovkou po 10,000 km. 

Link to comment
Share on other sites

před 4 hodinami, x591 napsal:

Stačí a je to vlastně to jediné co potřebuješ. PHEV se dobíjí pomalu, takže rozdíl mezi 2.4kW co to jede z normální zásuvky vs 3.6kW co to dovolí maximum je zanedbatelná. 

Dá se s tím žít. Ale vem do úvahy velikost baterie - je rozdíl mezi velikostí baterky v koncernových značkách (13 KWh) a třeba Toyotě RAV PHEV (18KWh). Mercedes GLE má asi 30KWh. Zároveň každá značka si udržuje jinou jinou minimální úroveň nabití, pod kterou tě nepustí (můj Outlander PHEV) tě nepustí pod 30 procent ze skoro 14KWh).

Počitej s tím, že při 0 stupních a méně se ti maximální nabíjecí doba prodlouží o cca 20-25 procent.

Link to comment
Share on other sites

před 4 hodinami, x591 napsal:

Jelikož se mě na to lidi ptají (i pár členů fóra), tak zkusit sepsat zkušenosti s plugin koncernovkou po 10,000 km. 

Já pomalu sepisuju zkušenosti po 4 000km se třemi diamanty. Zatím mám z toho jeden závěr -potřebuju Seiko Spring Drive 🙂

Link to comment
Share on other sites

Takže je to tady - moje zkušenosti s PHEV po 10,000 km a 5 měsících - už jsem na to měl dotazy od členů a i mimo, takže počítám, že to se to může někomu hodit. Zahrnuté jsou i zkušenosti s EV (většinou koncern - Audi a VW).

Mám Seat Leon eHybrid https://www.spritmonitor.de/en/detail/1270837.html

  Dlouhodobá spotřeba 2,67 l/100 km. Podobný profil cestování ve srovnatelných koncernových autech se u mě pohyboval kolem 7 - 9,8 km (4motion). Jezdím asi pořád stejně, někdy klidně, někdy se rád projedu rychle. Asi nejsem ani plyn-brzda řidič.

  Nabíjím primárně doma a to přes noc. Minimální stav mimo tu dobu mám nastavenou na 40% (tj. nehledě na čas se mi auto dobije na 40% a zbytek až v noci).

  Venku nabíjím jen když je někde vyloženě nabíječka kam jedu, případně na ulici přes noc když cestuji po Německu, Rakousku, atp. Příklad je situace kolem naší kanceláře v Berlíně (charlottenburg), kde mám 2 nabíječky na firemní parkovišti, 2 na parkovišti přes ulici (50m) a 2 veřejné přímo v ulici. O skvělé síťi už jsem tu psal. Praha (a obecně ČR) v tomhle je naprosto zoufalá.

  Podle statistik je průměrná vzdálenost 44 km od startu, a 46 km za den. Tj. ideální profil pro PHEV. COVID zredukoval cesty, cca 2x za měsíc cesta do Berlína do kanceláře. Kdybych jezdil víc jako před COVIDem, tak bych si asi pořídil něco lepšího. Výhodu mám, že nejezdím ráno do práce a večer domů. Začínám přemýšlet o Ioniq 5, která by mě na dojezd do Berlína naprosto stačila.

  Pracovně často v půlce cesty řeším nějaké cally, takže dobíjení jakéhokoliv auta není problém, protože většinou po 2 - 3 hodinách zastavím na 30 - 40 minut minimálně. 

Dobíjení

  Pokud nejde nechat auto na nabíječce alespoň 2h, tak dobíjení kdekoliv jinde než doma přes noc nemá cenu.

  2.4kW nabíječka dodaná k autu je naprosto dostačující. Přes noc to nehraje roli. Pro budoucí EV jsem původně chtěl jít až na 22kW nabíječku, ale dneska už vím, že půjdu maximálně do 11kW. Víc není pro domácí účely potřeba.

  Infrastruktura pro nabíjení je v ČR žalostná, jak už jsem napsal výše. Omezený roaming, nefunkční nabíječky, mimo Prahu jsou často dobíjecí místa ICEd. V Německu, Rakousku, UK (zkušenosti s EV) je situace naprosto odlišná a dobít lze relativně snadně (i když si stěžují, že ne).

  Nabíjení v zahraničí není vždy snadné, roaming funguje omezeně, všude různé podmínky. Omylem jsem jednou nechal PHEV v Rakousku na nabíječce přes noc, a nepočítalo se za kW ale minutu. Au. Jinak používám Plugsharing. Místo parkování v hotelu za 20 EUR tak zaplatím pár EUR a mám i plnou baterku.

Řízení PHEV

  V létě nebyl problém z udávaných 62 km dojezdu udělat cca 52 - 61 km (město a státní silnice).

  S poklesem teplot pod 5 C je to spíš 40 - 45 km. Podíl na to má stav baterie, teplo v autě, atp. Auto si  samo počítá optimální použití EV motoru a baterie, takže v případě špatných podmínek sebere část EV výkonu. To samé platí pokud se pokusím jet 140 km na EV po dálnici, tak po chvíli v zimě začne omezovat výkon. 

  Tudíž po úvodním "šetřitelském řežimu" už v zásadě nejezdím po dálnici v EV módu - ani těch pár km dálnice co mám mezi Prahou a domovem. Na EV přepínám ve městech.

  Většinou řídím tak, že mám cíl v navigaci a k tomu si sám volím EV a hybrid mód, včetně toho kolik chci nechat % v baterii.

  I když má auto ještě rezervu, tak celou baterii vybiju tak 2x - 3x za měsíc (vliv na to má těch 10 km dálnice z Prahy).

  Na začátku jsem si musel zvyknout na rozšířené asistenty - a to i přesto, že jsem jsem zvyklý skoro na všechno. Člověk, který na to není zvyklý bude asi hodně překvapený. Prediktivní adaptivní tempomat ale už dneska mám rád. Z koncernových aut je znát jak se zlepšuje i lane assist.

  Dynamika ICE a EV dohromady je skvělá. Auto má papírově 204k, ale reálně se v některých momentech vyrovná spíš autu kolem 250k.

  V rychlostech 120 - 180 km mám vyzkoušené, že papírově silnější auto se jen těžko drží. Pár dní zpět se mě na D1 od Benešova chytila Cupra předchozí generace a nedokázala mě předjet.

  Na zimácích je síla EV a případně EV/ICE docela naprd (posledních pár let jsem měl jen 4motion).

  V létě a na městské rozjezdy je to ale jinak fajn.

  Na delší cesty (cokoliv na 100 km) jedu v hybridním režimu a nechám auto ať si dělá, co chce.

  V zimě se vyplatí auto předehřát, ale spíš na pozdější dobu (cca 10 - 15 minut). Ještě jsem nevypozoroval proč, ale když se zpozdím o 10 minut má auto tendenci tlumit EV výkon.

  Klasický nešvar pomalého řazení DSG u auta odpadá tím, že si v hybrid režimu pomáhá EV motorem. Tudíž je to první koncernové auto, kde si nedávám režim S při rozjezdech. Ten S režim používám jen když chci živější jízdu (elektrický pohon je pak použitý primárně pro zvýšení výkonu).

Co mě sere

  nevím jestli to je konkrétní kus, ale zavírání krytky pro nabíjení je většinu času nefukční. Budu to muset reklamovat. Asi jak to člověk otevírá častěji než tankování, tak to nesnese takový provoz.

  Nekamenujte mě za případnou technickou neznalost, ale při rozjezdech v kolonách mě přijde, že zpřevodování EV jednotky není úplně dokonalé. Auto má tendenci občas "cuknout". Při normálních rozjezdech to není znát.

  Celý VW systém on-line připojení je docela loterie. Zvlášť když chcete předehřát auto a dokola dostáváte chyby připojení. Z toho důvodů už mám auta nastavené na každý den (kromě neděle) na ranní rozehřátí (kvůli oknům v zimě) a pak mám cca 90% šanci, že on-line služby budou fungovat. Ale je to spíš záležitost komfortu. Na druhou stranu se dostupnost služeb rok od roku zlepšuje. U PHEV to budu prodlužovat (což jsem neudělal u Multivanu).

  V porovnání s předchozím Golfem se mi zdá, že jsou senzory o hodně citlivější. V zimě mám pořád nedostupný frontassist (i když nesněží), light assist nevidí, atp. To se mi dřív tolik nestávalo.

  Schází mě buď matrix světla nebo, co jsem měl u Golfu že se světla natáčeli.

  Klasicky občas se stane, že couvací kamera nefunguje. 2x do měsíce se nezapne infotaiment vůbec.

Jinak jsem s autem docela spokojený, chtěl jsem malé nenápadné auto a výkon tak akorát pro normální jízdu. PHEV považuji za docela dobrý mezistupeň a rozhodoval jsem se mezitím tímhle a BMW i3 (ale tam jsem se bál komfortu při delší cestě). O EV uvažuji spíš z důvodu, že mě to baví, ale nevěřím, že by každý měl sebou vozit velkou baterii, a už vůbec, že by to měla být velká SUV (i když jednou u toho asi skončím).

Původně jsem plánoval rychlou výměnu Multivanu za PHEV verzi, ale to že tam dají stejný motor a baterii jako v těch Golfech/Octávkách/Leonech mě docela straší. Budu to řešit až se reálně tím autem svezu.

Edited by x591
Link to comment
Share on other sites

Můžu se zeptat ještě k té spotřebě, k benzínu je účet za elektřinu, máš ho prosím vyčíslený? Klidně v kW. Dovedu si totiž laicky představit že odběr 2400W se rovná jako když mám zapnutou varnou konvici s mikrovlnou troubou naráz  (nebo domácí infrasaunu), krát počet hodin krát cena za kW. 

Je tedy teorie, - příklad - nabíjím přes noc 8 hodin x 2,4kW = spotřebuji 19,2kW, krát pět korun za kW = 96,- korun, za které ujedu uvedených cca 50km; správně nebo tam je někde nesmysl? 

Nemyslím cenu elektřiny, to už má samozřejmě každý jinou, jde mi o to dobrat se na kolik mě vyjde provoz když si konzerva jako já koupi auto jednou za x let, najede s ním 150 až 200 tis. km než ho obmění za další. 

Link to comment
Share on other sites

Tome, uz sem tady kdysi daval vypocet, bral sem do toho v potaz vsecko mozne, ceniky od dodavatelu, apod. Vychazelo to v nejidealnejsim pripade u elektroauta s nizkou spotrebou na 2,- kc/km. Cena elektriny ale byla nekde jinde. Takze v soucasne dobe rustu cen energie to popoleze. 

Nicmene sem tam jeste pocital teoretickou navratnost u dvou stejnych modelu vozidel pro rozdil v porizovaci cene u elektroauta a se spalovacim motorem a bylo to nejak tak, ze po 200k km se "dostanes na nulu". 

Link to comment
Share on other sites

Díky za sdílené zkušenosti. Jakkoli jsem přesvědčený, že budoucnost jiná, něž elektrická nebude, jsem rozhodnutý, že moje další auto nebude bude EV nýbrž PHEV. Prostě si nedovedu představit, že vznikne v dohledné době dostatečná infrastruktura - jak sám píšeš u nás je to tragedie, ale až dojde k opravdu masovému přechodu ne EV, tak to bude masakr všude. Prostě na čisté EV jako jediné auto bych v této chvíli neměl koule. 

Samozřejmě že nabíjení doma beru jako základ (mám na domě FVE, takže je tam i jisté zkrácení návratnosti investice) ale při dlouhých cestách bych se se bál front u nabíječek. Kdo se front asi  nemusí bát jsou asi Tesly, protože automobilka si vlastní sít rozšiřuje podle prodejnosti vozidel v tom kterém regionu, ale to je cenově mimo mne.

 

Link to comment
Share on other sites

Můj případ, BEV BMW i3, ICE Subaru Outback. Obě 2015. Za loňský rok jsem měl u i3 průměrnou spotřebu 14.8 u Outbacku 8.9. Pneu nepočítám, vychází stejně na obě auta. Náklady na km u i3 jsou cca 40 haléřů na km, u Outbacku mě stojí 40 haléřů náklady na olej. Výměna co 10t km, cca 4t korun. Nabíjím doma, občas ČEZ, v i3 vidím obsazenost stojanů. Jinak i3 nabíjím prakticky denně a po 140t km mám dostupnou kapacitu baterie o 0.5 kWh méně než hlásí nová.

Příští víkend budu mít půjčený Mach-e, na to jsem zvědav. To už by si mohla být náhrada ICE v mém případě. 

Link to comment
Share on other sites

@x591díky moc

hele a co brzdy? Když jsem u testovacího S III iV poprvé zabrzdil do křižovatky, byl to šok, měl jsem pocit, že jsou brzdové destičky ze smrkového dřeva = neskutečně tupé a nečitelné. Totéž kolega, který jel o den dříve. Prodejce se mohl přetrhnout, aby to zdůvodnil rekuperací, jako že to auto vlastně nezastavily kotoučové brzdy, ale generátor. No nevím, žena má hybridní Hondu Jazz a tam jsou brzdy ještě o něco ostřejší než u S III TDi a taky se při brzdění rekuperuje o stošest

Ale jinak to zatím s tím E-dojezdem kolem 40-50 km vypadá nadějně, v běžný pracovní den mívám kratší nájezd a nabíječku mám přímo pod oknem kanceláře

Link to comment
Share on other sites

  • Josef01 locked, unlocked and locked this topic
  • Bert unlocked this topic
  • Josef01 locked this topic
Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share


×
×
  • Create New...