Přejít na obsah

Auta na alternativní pohon


Josef01

Doporučené příspěvky

před 2 hodinami, tmx napsal:

Přesně tak, nenabije. Pro někoho nevýhoda, já to vidím jako super počin a návrat ke zdravému rozumu. Aktuálně v modelu Jazz a HR-V.

Neviem jak velka je tam presne baterka, ale ak by vydrzala tak na 50-70km, tak uz by to mnohym ludom na cestu do prace a nazad stacilo. Mne by to auto zmysel zacalo davat prave vo chvili ked by som ho dokazal doma cez noc nabit na tu cestu do prace a tankovat musel az na vikend.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • Odpovědi 3,5tis.
  • Vytvořeno
  • Poslední odpověď

Pro mě je individuální doprava symbolem svobody, pokud bude potlačována, bude potlačována i svoboda. Green deal není žádná výzva, je to fantasmagorie několika šílenců, případně gaunerů, kteří cítí kořist (nevím, co je horší). Opět bych připomněl historii - vynález a využití parního stroje, elektrifikace, vývoj spalovacích motorů, kybernetika, vývoj počítačů, nakonec i vývoj švýcarského kroku v hodinkách - nic z toho neproběhlo pod nátlakem a kuratelou úřednictva.

Jak říkal nesmrtelný sir Humphrey Appleby - "Dotovat se musí to, co lidé nechtějí. To, co chtějí, si zaplatí sami".

Někde dřív jsem sem hodil hrubý propočet návratnosti investice do elektroauta - doba návratnosti zhruba dvojnásobně převyšuje životnost baterky. To znamená, že výroba a provoz elektroauta spotřebuje daleko víc vzácných zdrojů, než výroba a provoz auta s moderním spalovacím motorem. A i když jsem fanda benzínů, je nutno konstatovat, že z hlediska efektivnosti je na tom nejlépe moderní diesel.

Nabíjení přes noc doma v garáži je jistě náramná věc, netýká se však obyvatel činžáků. Kterých je docela dost (53% dle ČSÚ).

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

před 58 minutami, Josef01 napsal:

Ročně vyvezeme asi 14 TWh el. energie (25 TWh vývoz, 11 TWh dovoz) a prodáváme elektřinu za max 1 Kč za kWh. průměrné spotřebě 16.5 kWh/100km si snadno spočítáš, že to stačí na nabití cca 900 tis. BEV a to u nás nebude ani za 20 let.

Jenom doplňující dotaz k tomu výpočtu

Kolikrát za rok se nabíjí BEV ?

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Obyvatelia panelakov nech si kupia auto ake bude vyhovovat im, alebo pripadne aj ziadne. Ja momentalne chcem nejake ktore nebude stat mega a nabije sa mi cez noc v garazi + na ozajstne jazdenie si nebudem musiet kupovat este ine auto. To eHEV je uz skoro tam, len keby sa este dalo cez noc dobijat :D

 

Ja sam som po panelakoch po Prahe isty cas byval a auto som sice teda mal, ale keby som vtedy ziadne nemal, prezil by som to uplne v pohode. Uazkovy priklad niekoho, kto auto mal preto ze mohol a nie pre to ze by potreboval, so vsetkymi negativami. Zaberal som parkovacie miesto a auto 99% casu len hnilo na parkovisku pred panelakom bez uzitku.

 

Ze je indivindi doprava nejakym velkym symbolom slobody, by som asi tak uplne nesuhlasil. Moznno tak symbolom blahobytu, ale to nie je to iste co sloboda. Ono ked sa s kazdymi 100kg zadku musia vsade vozit dve tony zeleza, tak to nemoze byt ekologicke ani ekonomicke, ani keby to auto jazdilo na mannu z neba(takze v tomto zmysle na tom elektroauta nebudu o nic lepsie).

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

před 9 minutami, p3k napsal:

Jenom doplňující dotaz k tomu výpočtu

Kolikrát za rok se nabíjí BEV ?

To se bude odvíjet od nájezdu, ale čistě teoreticky, při průměrným nájezdu 10000 Km ročně, tak jak se u nás jezdí, to bude tak někde 50 x

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

před 10 minutami, cali napsal:

Ze je indivindi doprava nejakym velkym symbolom slobody, by som asi tak uplne nesuhlasil. Moznno tak symbolom blahobytu, ale to nie je to iste co sloboda. Ono ked sa s kazdymi 100kg zadku musia vsade vozit dve tony zeleza, tak to nemoze byt ekologicke ani ekonomicke, ani keby to auto jazdilo na mannu z neba(takze v tomto zmysle na tom elektroauta nebudu o nic lepsie).

Tohle byla reakce na Foundrymaův řádek: Pro mě je individuální doprava symbolem svobody, pokud bude potlačována, bude potlačována i svoboda

Cali, prosím, neargumentuj unfair. Foundryman napsal, že je to pro něj .... atd. Ty píšeš: Ze je indivindi doprava nejakym velkym symbolom slobody, by som asi tak uplne nesuhlasil. Jak můžeš vědět, co je pro F symbolem svobody? Pro něj to tak prostě je a basta.

Další argumentační faul je, že píšeš: tak to nemoze byt ekologicke ani ekonomicke, ani keby to auto jazdilo na mannu z neba .... Ekonomika a ekologie nemají s osobní svobodou nic společného. Jsou to přeci zcela odlišné kategorie.

Po dlouhé době si myslím, že Tvůj příspěvek je pouhé prázné mlácení slámy, což u Tebe nebývá zvykem.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Obyvatelia panelakov nech si kupia auto ake bude vyhovovat im, alebo pripadne aj ziadne. Ja momentalne chcem nejake ktore nebude stat mega a nabije sa mi cez noc v garazi + na ozajstne jazdenie si nebudem musiet kupovat este ine auto. To eHEV je uz skoro tam, len keby sa este dalo cez noc dobijat
 
Ja sam som po panelakoch po Prahe isty cas byval a auto som sice teda mal, ale keby som vtedy ziadne nemal, prezil by som to uplne v pohode. Uazkovy priklad niekoho, kto auto mal preto ze mohol a nie pre to ze by potreboval, so vsetkymi negativami. Zaberal som parkovacie miesto a auto 99% casu len hnilo na parkovisku pred panelakom bez uzitku.
 
Ze je indivindi doprava nejakym velkym symbolom slobody, by som asi tak uplne nesuhlasil. Moznno tak symbolom blahobytu, ale to nie je to iste co sloboda. Ono ked sa s kazdymi 100kg zadku musia vsade vozit dve tony zeleza, tak to nemoze byt ekologicke ani ekonomicke, ani keby to auto jazdilo na mannu z neba(takze v tomto zmysle na tom elektroauta nebudu o nic lepsie).
V panelaku se bydli i v mensich mestech a i na vesnicich... zkuste to nepomerovat furt jen Prahou.. :-)


... v Česku postaveno zhruba 80.000 panelových domů s 1,2 milionu bytů, ve kterých žijí asi tři miliony obyvatel...

https://www.archiweb.cz/n/domaci/v-panelovych-domech-v-cesku-ziji-v-soucasnosti-tri-miliony-lidi


Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

před 48 minutami, Foundryman napsal:

Jak říkal nesmrtelný sir Humphrey Appleby - "Dotovat se musí to, co lidé nechtějí. To, co chtějí, si zaplatí sami".

Mám takový divný pocit. Jakoby Foundryman dostával rozum. Teď vážně: Foundrymane, do téhle debaty tento citát padne jak prdel na hrnec. Palec hore!

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

před 14 minutami, p3k napsal:

Jenom doplňující dotaz k tomu výpočtu

Kolikrát za rok se nabíjí BEV ?

Ono to je trochu jinak. BEV se nabíjí každý den nebo 1x za týden podle toho kolik najezdí. Já nabíjím denně zhruba 16% kapacity (do max. 80% celkové kapacity) na nájezd 70 km, tedy každých 6 dní nabiju celou baterii, to je jeden celý cyklus a takových cyklů v tomto režimu zvládne 2500, tedy baterie může mít nájezd cca 1 mil. kilometrů.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

před 14 minutami, JR_2010 napsal:

To se bude odvíjet od nájezdu, ale čistě teoreticky, při průměrným nájezdu 10000 Km ročně, tak jak se u nás jezdí, to bude tak někde 50 x

Jako druhé auto do rodiny ano, jako jediné auto třeba v pražské rodině to bude kolem 25 000 km. Od té doby, co mám Outlander PHEV (10/2021), tak jsem MHD jel tak 6x.

Elektrická auta nebo PHEV s EL značkou tě vedou k méně ekologickému chování - zejména v Praze. Dám příklad ze včerejška: Šli jsme na rodinou procházku na Petřín. Normálně bychom sedli do tramvaje č. 9 a z Prahy 3 bychom dojeli na Újezd k lanovce MHD. Ale máme EL značku, tak jsme všechny naskládal do auta, to jsem zapomněl nabít, tak jsme na benzínovou 2.4 odvezli 2 tuny auta a cca 200 kg osazenstva k Petřínské lanovce, tam jsme zaparkovali, užili si lanovku, rozhlednu a 2.4 jsme jeli zase nazpět. 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

před 12 minutami, Bert napsal:

Tohle byla reakce na Foundrymaův řádek: Pro mě je individuální doprava symbolem svobody, pokud bude potlačována, bude potlačována i svoboda

Cali, prosím, neargumentuj unfair. Foundryman napsal, že je to pro něj .... atd. Ty píšeš: Ze je indivindi doprava nejakym velkym symbolom slobody, by som asi tak uplne nesuhlasil. Jak můžeš vědět, co je pro F symbolem svobody? Pro něj to tak prostě je a basta.

Další argumentační faul je, že píšeš: tak to nemoze byt ekologicke ani ekonomicke, ani keby to auto jazdilo na mannu z neba .... Ekonomika a ekologie nemají s osobní svobodou nic společného. Jsou to přeci zcela odlišné kategorie.

Po dlouhé době si myslím, že Tvůj příspěvek je pouhé prázné mlácení slámy, což u Tebe nebývá zvykem.

Ano, individuální doprava je součástí svobody. Vzpomeňme si na ten okamžik, když jsme od 15 mohli řídit malou motorku, pak udělali velký řidičák, na první auto... najednou člověk nemusel čekat až pojede autobus / vlak, nemusel prosit rodiče / kamarády, aby ho někam odvezli...

 

EDIT: U nás v bance máme kolegyni, která má manžela a 3 děti a zvládají to bez vlastnictví auta. Má výhodu, že bydlí na Pankráci, takže jako ajťačka má všechna IT centra (Pankrác + Budějovická, Chodov, Karlín) dosažitelné buď pěšky nebo pár stanicemi metra bez přestupu. V dosahu má Arkády pankrác, kde nakoupíš 90% věcí, co potřebuješ a mimo prahu jezdí vlakem nebo si půjčí carsharingové auto.   Ale tohle je dost specifický USE CASE.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

před 3 minutami, safi napsal:

Jako druhé auto do rodiny ano, jako jediné auto třeba v pražské rodině to bude kolem 25 000 km. Od té doby, co mám Outlander PHEV (10/2021), tak jsem MHD jel tak 6x.

Elektrická auta nebo PHEV s EL značkou tě vedou k méně ekologickému chování - zejména v Praze. Dám příklad ze včerejška: Šli jsme na rodinou procházku na Petřín. Normálně bychom sedli do tramvaje č. 9 a z Prahy 3 bychom dojeli na Újezd k lanovce MHD. Ale máme EL značku, tak jsme všechny naskládal do auta, to jsem zapomněl nabít, tak jsme na benzínovou 2.4 odvezli 2 tuny auta a cca 200 kg osazenstva k petřínské lanovce, tam jsme zaparkovali, užili si lanovku, rozhlednu a 2.4 jsme jeli zase nazpět. 

Vycházel jsem z průměrných kilometrů nájezdu za rok v ČR, i když ty údaje se podle zdrojů trochu liší a to od 5000/rok až po 15000/rok.
Jinak ten Tvůj příklad jasně ukazuje, že aby měl PHEV smysl pro lokální ekologii, je nutná osobní zodpovědnost, nic proti Tobě, asi by to udělal každej, ale tady je vidět, že je to trochu blbost, dávat ty značky na auta, která používají jako primární zdroj pohonu spalovák. 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Právě teď, JR_2010 napsal:

Vycházel jsem z průměrných kilometrů nájezdu za rok v ČR, i když ty údaje se podle zdrojů trochu liší a to od 5000/rok až po 15000/rok.
Jinak ten Tvůj příklad jasně ukazuje, že aby měl PHEV smysl pro lokální ekologii, je nutná osobní zodpovědnost, nic proti Tobě, asi by to udělal každej, ale tady je vidět, že je to trochu blbost, dávat ty značky na auta, která používají jako primární zdroj pohonu spalovák. 

Já jsem zrovna ten případ, který v Praze jezdí na 90% na energii, od začátku nákupu auta už mám nasosáno přes 400KWH (na tachometru mám 4 000 km) a brzy pokořím 0,5 MWH. Jízda na elektřinu v Praze je úžasná... to se nedá s benzínem srovnat. Ticho, plynulost, atd ... 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

V celé té debatě se prolínají dvě roviny.
Jedna je o tom, že vlastnictví a užívání auta na baterky své 100x popsané výhody a nevýhody.
Druhá je o tom, že tato vývojová cesta individuální automobility se v konkurenci jiných druhů pohonu prosazuje “příkazem”. Příkaz = kombinace emisních limitů a zelených cílů, které motor s vnitřním spalováním nemůže splnit. Plus dotace na pořízení BEV.
Z mého pohledu právě toto nejvíc irituje mnoho lidí. Protože nějaký kolektivní orgán praktikuje sociální inženýrství bez ohledu na fyzikální zákony a nutné vedlejší efekty. Krásně na to padne pojem “páchání dobra”. Cíl je ušlechtilý a dobrý, ale cestou k němu napácháme mraky sraček, ať už ekonomických, sociálních či ekologických. 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Před hodinou, Josef01 napsal:

Aleš 75: 10 let staré argumenty a je vidět, že jsi nepochopil princip elektromobility. Na výkonných nabíječkách nabíjí pár % lidí na cestách a protože to je drahé, tak většina nabíjí doma nebo na pomalých nabíječkách přes noc. Ročně vyvezeme asi 14 TWh el. energie (25 TWh vývoz, 11 TWh dovoz) a prodáváme elektřinu za max 1 Kč za kWh. průměrné spotřebě 16.5 kWh/100km si snadno spočítáš, že to stačí na nabití cca 900 tis. BEV a to u nás nebude ani za 20 let. Navíc postupně hrubě poklesne počet aut v provozu, mluví se až o 60%. Nakonec nebudou jen BEV, spalovací auta stále budou v provozu (a bude to hodně drahý provoz) a objeví se i syntetická paliva (tak za 60 Kč litr :) ), vodík apod. a pak i baterie doznají velkých změn a spotřeba půjde dolů. To vše půjde ruku v ruce s vývojem autopilotů ve veřejné dopravě a lidé ji znovu začnou používat jako hlavní dopravní prostředek. Až radní vylezou s návrhem mýtného pro Prahu 7000 měsíčně, benzín bude za 50 Kč, silně omezí dopravu v centru, tak uvidíš, jak ty počty aut směřujících do Prahy začnou klesat.

A ty lidi v paneláku a bytovkách si pomalým nabíjením dobijí kde?Viděl jsi někdy výkonnou nabíječku?Jakej to má přívod,zjisti si kolik jich je v ČR a v Evropě. Ty TWH jak říkáš by ti nestačily ani na dobíjení celé Prahy,víš co je energetická špička?Blackout?Baterie je 1/3 ceny auta.Napětí kolem 400V.Vysoká hořlavost,nabíjecí cyklus atd.Já respektuji názory techniků profesorů ale ne názory z EU parlamentu kde je loby elektromobility a nikdo tam tomu nerozumí.Elektromobilita není výzva za tak krátkou dobu jak si přeje EU a německý automobilový průmysl.Kdo chce auto BEV od 600 tis. a výše že mu stačí dojet 50km do práce prosím,jestli ti to dává smysl,mně ne👎.Ale respektuji i tvůj názor.Hezký den.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Aleš 75Já narozdíl od tebe Aleši denně jezdím a nabíjím skoro 5 let. Řízení nabíjecích stanic dle momentálního stavu sítě je v legislativě a nikdo si dnes nemůže jen tak připojit spotřebič s větší kapacitou než 3,7 kW příkonu do sítě bez schválení a možnosti regulace. Co se týká napětí, dnes už se používá i 800V, používají se i nehořlavé baterie LiFePo atd., tak je potřeba nastudovat i materiály z posledních let. Každopádně, věčný argument sídliště, když u nás v domcích bydlí 50% a v bytovkách 23% lidí, na sídlišti bydlí tedy 27%, tedy výrazná menšina lidí.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

před 47 minutami, safi napsal:

Já jsem zrovna ten případ, který v Praze jezdí na 90% na energii, od začátku nákupu auta už mám nasosáno přes 400KWH (na tachometru mám 4 000 km) a brzy pokořím 0,5 MWH. Jízda na elektřinu v Praze je úžasná... to se nedá s benzínem srovnat. Ticho, plynulost, atd ... 

Asi s tebou budu souhlasit,když máš kde dobít ale není jenom Praha,stačí se podívat 20km za Prahu a zeptat se obyč.lidí.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

To bude skvělá doba až se bude centrálně řídit kdy a co může elektřinu využívat…pak ráno třeba zjistíš, že auto není nabité na plno a můžeš do práce třeba na kole…pro někoho kdo dojíždí dál je to čistý nesmysl 🙈 

A v kontextu toho že se bude tlačit i na elektrické vytápění budov mě jde trochu mráz po zádech jak to všechno dopadne…za mě je to čistá ideologie bez reálného základu kde se na to všechna ta elektřina vyrobí. 

 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Archivováno

Toto téma je nyní archivováno, a proto není možné odpovídat na toto téma.


×
×
  • Vytvořit...