Přejít na obsah

Auta na alternativní pohon


Josef01

Doporučené příspěvky

  • Odpovědi 3,5tis.
  • Vytvořeno
  • Poslední odpověď

Bez smajlíku byla odpověď na otázku Wanderera, ostatní si tam smajlík určitě dosadili. možná by bylo rozumnější na takové dotazy neodpovídat, uznávám.

Diskuze tady by měla být pokud možno faktická a nikoliv "domněková". Snažím se sem dávat odkazy nebo vysvětlení věcí, které píšu. Snažím se (možná zbytečně), aby lidé viděli nějakou reálnou stránku elektrifikace aut, řada věcí je pozitivních, řada negativních, tak to prostě je. Na druhou stranu chápu, že ty prohlášení výrobců o ukončení vývoje motorů či dokonce výroby v následujících letech někoho hodně štve.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

před 29 minutami, Murphy97 napsal:

To neni sranda

Tím pádem je Josef ….a prodejná a nepíše opěvné ódy o EV, protože jsou EV dobré, ale proto, že za to něco dostává a tudíž mu nelze věřit, stejně jako těm, kteří ho za to obdarovávají. Sorry jako

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

před 15 hodinami, Josef01 napsal:

No pokud to chápu dobře a nejsem žádný petrochemik 😉 tak ten tvůj údaj je celkem zavádějící..

I v tom jednom článku co jsi uvedl jako zdroj je ten propočet uveden na pravou míru tím, že jen část energie pro výrobu benzinu je čistě elektřina...viz citace

´´...elektřina tvoří okolo 15 % z těchto energetických vstupů. To znamená, že na výrobu 1 litru benzinu potřebujeme zhruba 0,2 kWh elektřiny....´´

Já pak vycházím i z těchto informací, kde je to probráno více do detailu...a výroba paliv je jen menší část využití ropy a s tím je potřeba počítat 🙂

https://www.speakev.com/threads/the-definitive-how-many-kwh-does-it-take-to-make-a-gallon-of-petrol-thread.100465/

https://www.linkedin.com/pulse/so-exactly-how-much-electricity-does-take-produce-gallon-paul-martin/

Jak se říká ... Pravda není černobílá 😉

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Tady to probírají detailněji, já jsem vzal průměr z obecně uváděných hodnot v článcích. Kolik potřebují energie rafinerie v USA versus u nás netuším, někomu to vyjde 0,2 kWh, někomu 1 kWh. Nakonec je to asi jedno, u nás se tím nemusíme zabývat, evidentně jdeme svou cestou a pomalu vytváříme automobilový skanzen Evropy.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Díky 🍻 Možná někdo zaměnil termíny spotřeba energie a elektrická energie což je 1 kWh versus 0,2 kWh. Celý ten naftový výrobní cyklus je ale hodně energeticky náročný. Samotná výroba, čerpací stanice, rozvoz paliv atd. spotřebuje jednotky TWh elektrické energie. Nakonec auto přemění zhruba 70 kWh energie na 100 kilometrů. Je to ale zajímavý pohled na paliva zase z jiné strany.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Tak se do diskuse zapojím i já, který se považuji za ortodoxního petrolheada. V současnosti uvažuji o výměně firemního auta na denní ježdění a přiznám se, že se do hledáčku dostaly i dva moderní EV - KIA EV6 a Hyundai IONIQ 5. Obě auta mají 800V architekturu, zvládají nabíjet i 200 kW (v reálu v zimě tedy max. 150 kW). Reálný dojezd mají kolem 250-280 km (90%-10%) při normálním způsobu jízdy. Moje jízdy jsou z 95% do 100km v jednom směru, delší cestu jedu naprosto výjimečně. 

Co mě od nákupu odrazuje:

  • nemám na to auto garáž, většinu času stojí na ulici. V garáži mám jiné auto a motorky, měnit to nebudu. Můžu nechávat auto stát u garáže a nabíjet kabelem přes dveře, ale není to ideální. Samozřejmě nemám wallbox, ani 380V, takže domácí nabíjení nebude nic moc.
  • V létě poměrně často jezdím s kolama na střeše, v zimě občas vozím rakev. Vzhledem k tomu, jak je spotřeba EV náchylná na aerodynamické odpory, bude používání v těchto podmínkách spíš problematické.
  • Nevím, kde bral Josef spotřebu 16-17kWh/100km, prakticky všechna EV se pohybují mezi 21 (Tesla 3) a 28 kWh/100km. Jako slušné číslo se dá považovat cokoli do 23kWh/100km, při svižnější dálniční jízdě je spotřeba přes 28kWh/100km podle reálných testů.

Každopádně si to půjdu vyzkoušet a schválně se podělím o dojmy.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Na garáž by stačilo dát zamykatelnou skříňku se zásuvkou a dobíjení řekněme 3 kW bohatě na 100 km stačí. O kolik vzroste spotřeba s rakví či kolem netuším, nepoužívám to. Čím větší auto a s horším koef. cx, tím větší spotřeba, např. Ioniq 28 kWh má spotřebu o 30% menší než Ioniq 5 a EV6 na tom je ještě o něco hůře.

Ano chce to si to půjčit a vyzkoušet v reálných podmínkách. Je potřeba říci, že po dálnici se dá jet s Ioniq 5 za 30 kWh/100 km ale i za 22 kWh/100 km. Rovněž venkovní teplota 5°C a 25°C je velký rozdíl, tedy klidně o 25% větší spotřeba, což je dáno nejen poklesem reálné kapacity baterie, ale i hustějším vzduchem v zimě, zimnímu pneu apod.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Od mého auta vyžaduju hlavně dynamiku a fun faktor. Pořád by to mělo být tak, že manželky auto by mělo sloužit třeba na dovolenou a tak. Já mám pak pro zábavu ještě jedno auto, které by se vlastně dalo použít i jako auto na delší cestu ve dvou. Jsem na to fakt zvědavý.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

před 7 hodinami, Pavelpu27 napsal:

Tak se do diskuse zapojím i já, který se považuji za ortodoxního petrolheada. V současnosti uvažuji o výměně firemního auta na denní ježdění a přiznám se, že se do hledáčku dostaly i dva moderní EV - KIA EV6 a Hyundai IONIQ 5. Obě auta mají 800V architekturu, zvládají nabíjet i 200 kW (v reálu v zimě tedy max. 150 kW). Reálný dojezd mají kolem 250-280 km (90%-10%) při normálním způsobu jízdy. Moje jízdy jsou z 95% do 100km v jednom směru, delší cestu jedu naprosto výjimečně. 

Co mě od nákupu odrazuje:

  • nemám na to auto garáž, většinu času stojí na ulici. V garáži mám jiné auto a motorky, měnit to nebudu. Můžu nechávat auto stát u garáže a nabíjet kabelem přes dveře, ale není to ideální. Samozřejmě nemám wallbox, ani 380V, takže domácí nabíjení nebude nic moc.
  • V létě poměrně často jezdím s kolama na střeše, v zimě občas vozím rakev. Vzhledem k tomu, jak je spotřeba EV náchylná na aerodynamické odpory, bude používání v těchto podmínkách spíš problematické.
  • Nevím, kde bral Josef spotřebu 16-17kWh/100km, prakticky všechna EV se pohybují mezi 21 (Tesla 3) a 28 kWh/100km. Jako slušné číslo se dá považovat cokoli do 23kWh/100km, při svižnější dálniční jízdě je spotřeba přes 28kWh/100km podle reálných testů.

Každopádně si to půjdu vyzkoušet a schválně se podělím o dojmy.

Určitě vyber KIU EV6, protože IONIQ 5 je zpravidla o 50-100kg těžší (dle info z katalogů) a má menší baterku, což se projevuje ve znatelném rozdílu v dojezdu ( 264 vs 234 mil - video z youtube kanálu CARWOW). Určitě si zaplať tepelné čerpadlo.  

Co se týče kol atd - podívej se na CARWOW video - testy Škody Enyaq, jak se jejjí dojezd zkracuje s různým autovybavením včetně rakve a kola.

carwow.jpg

EDIT: jsou to nová auta, tak můžou nastat problémy se SW kompatibilitou u některých nabíjecích stanic - před 2 měsíci jsme se snažili rozchodit rychlé nabíjení na PRE 150kwh nabíječce na P4 v ulici Pujmanová - bez výsledku. A to nebyl první případ. 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Mě fascinuje nabíječka ČEZ v Mladé Boleslavi u McDonalds. Dnes jsem se tam opět zastavil abych vyřídil nějaké telefony - a nechal tam auto na 1.5 hodiny. Pokaždé když tam jsem, tak se tam střídají testovací Enyaq (F značky) a znudění zaměstnanci škodovky si tam hrají na mobilu hry alespoň hodinu. Vůbec netuším co je jejich pracovní náplň, ale tohle mě vždycky pobaví.

Nemít zkušenost s EV/PHEV a tohle vidět, tak se toho taky bojím :) 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Mustang je zcela nové auto, se starým spalovacím Mustangem má shodný jen název. 
Doplním, mám namysli u obou aut verzi GT. Ioniq 5 je proti nim nudné utahané auto.

To já přece vím. Jen mi přijde, že díky Rimacu jsou EV6 a Ioniqu 5 o dost jiná generace EV.
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Archivováno

Toto téma je nyní archivováno, a proto není možné odpovídat na toto téma.


×
×
  • Vytvořit...