Přejít na obsah

Auta na alternativní pohon


Josef01

Doporučené příspěvky

Já taky rád zkouším nové věci a technologie, ale ne všechny. Zrovna auto mám rád takové jaké je za ty desítky let vývoje. Tam kam se dostalo, to nebylo samosebou, včetně technologie spalování. A skladování elektrické energie je stále vleklý problém. A teď to trochu odlehčím: Můj starší synek, když byl poměrně hodně malej, chtěl vědět, kde se bere ten proud v tý zásuvce, no a jak to, že je v těch drátech, co do ní vedou... skončili jsme tenkrát u parovodní turbíny a za pár tejdnů u jaderného reaktoru. Nedalo mu to spát. A jednou ráno mi povídá: "Táto, až budu velkej, vymyslim bezdrátovou elektriku." Řekl jsem mu, že jestli se mu to povede, nebude už nikdy nikdo z naší rodiny muset pracovat, trochu z legrace. Když si ovšem vzpomenu, jak jsme byli bez sebe, když jsem byl malej a zavedli nám telefon s vytáčecím číselníkem a vidím z čeho nyní píšu tenhle příspěvek, kdo ví...

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • Odpovědi 3,5tis.
  • Vytvořeno
  • Poslední odpověď

Ale jo ja to chapu, treba v tvym pripade uplne.

 

Pro me je to zatim k nicemu, za 360/3 roky je maly auto, ja ted potrebuju jako primarni vetsi, a koupit ho jako druhy je trosku zbytecnej luxus kdyz draha polovicka najede 5-6 tisic rocne.

Navic ho nemam kde pres noc nabijet a jezdim sem tam i dlouhy trasy

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Ale jo ja to chapu, treba v tvym pripade uplne.

 

Pro me je to zatim k nicemu, za 360/3 roky je maly auto, ja ted potrebuju jako primarni vetsi, a koupit ho jako druhy je trosku zbytecnej luxus kdyz draha polovicka najede 5-6 tisic rocne.

Navic ho nemam kde pres noc nabijet a jezdim sem tam i dlouhy trasy

 

Já taky pojedu na Moravu s MB, tohle bude jenom pro srandu do Prahy. Chci jen vyzkoušet EV s menším dojezdem v praxi, prestože chápu, že to není univerzální auto, to bude k dispozici až v r. 2018 a později od klasických výrobců. Přesto EV není pro většinu lidí, protože 90% lidí u nás bude stejně jezdit na naftu a benzín ještě 20 let a budou říkat, že EV je naho..., i když celá EU už bude mít EV a sem budou posílat tu levnou klasiku a z naší elektřiny, kterou prodáváme za 20 haléřů 1kW budou nabíjet auta v sousedních zemích :)

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Přesně. Tohle velkopanské hodnocení, jak jsou Češi blbí, že nekupuji Tesly, a jak jsou v Evropě proti nám pokrokoví, protože tam je kupují, je úplně pomýlené. A už se to v tomto vlákně objevilo vícekrát.

+1

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

To by mě zajímalo, kde se tady objevilo, že Češi jsou blbí? Češi jsou velmi konzervativní, prodej nejnovějších technologií zde hrozně dlouho trvá a nedůvěra je na první místě. Mnohokrát jsem to probíral s obchodními partnery ze zahraničí, kroutili nad našimi termíny hlavou, protože to co jim trvá zhruba 1-2 měsíce, se u nás řeší klidně rok. Já jsem z toho už dost nešťastnej, protože ty termíny a odkládání projektů, neustálé předělávání návrhů a nakonec po roce odložení projektu nás jako firmu vyčerpává a hlavně stojí to velké peníze. a zákazníka ani nenapadne, že by měl něco zaplatit, když se odpracovalo mraky hodin na přípravě nabídek a on odstoupil od projektu. Najdou se vyjímky, ale v podstatě je to pravidlo. Nechci tady plevelit vlastní vlákno.

 

Ano Češi budou kupovat to co je výhodné (stejně jako levné akční zboží), výhodné bude kupovat ojeté zahraniční auta, kterých bude poměrně hodně na trhu a cena bude padat, jakmile se rozjede výroba a potažmo prodej EV, kde je v roce 2025 odhad  20-25% prodejů z celkového množství aut , což je obrovské číslo a někdo ty běžná použitá auta bude muset vstřebat a u nás je to velmi oblíbené. Nakonec statistiky mluví neúprosně, stále roste počet dovezených aut a z hlediska paliva vede benzin s 54,32%, na druhe?m mi?ste? je diesel s 42,02%, na?sleduje CNG - 1,18%, hybrid - 0,95%, LPG - 0,45%, elektro - 0,12% (tady je vidět totální nezájem o hybridní a el. vozy). Přestože podi?l firemni?ch automobilu? c?ini? 79%, priva?tni?ch 21%, tedy není to o penězích. Poc?et dovezeny?ch ojety?ch aut vzrostl za stejne? obdobi? o 0,3%, pr?ic?emz? podi?l vozidel stars?i?ch nez? 10 let tvor?i? jiz? 53,58% !!. Ten stoupající trend nákupu starých ojetých aut přišel v roce 2014 a pokračuje i v následujících letech. Tohle tedy nemá nic s chytrostí společného, ale má to hodně společného s přístupem a uvažováním k tomuto v celé společnosti. Jestli je to dobře nebo špatně se každému může jevit jinak, ale Češi obecně mají velmi často daleko větší úspěch s novými technologiemi v zahraničí než u nás.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Ale také proč?

Novej golf ( tím tu často operuješ ) stojí okolo 500 tis. Kč ( a není to žádné holátko ), ten e golf stojí okolo 900 tis. Kč, za jak dlouho se ti vyplatí ten provoz? NIKDY.

A ptám se, proč tedy kupovat tu novou technologii? Jedině z důvodu, že něco udělám pro životní prostředí, jinak pro nic.

A teď porovnávám - na nádrž benzínu ujedu 800 Km, na tu elektřinu cca 150 km ( u benzínu ubírám, u elektřiny přidávám ), takže abych najel totéž, budu muset 5x nabíjet. Auto je těžší- hůř pojede, mín do něj naložím. Když by se možná trochu začalo vyplácet, budu kupovat nové články ( životnost ).

Ta technologie není vůbec dokonalá, tak se znovu ptám, proč ji tedy kupovat? Čech si to prostě umí dobře spočítat a já v tom nevidím vůbec nic špatného, právě naopak. Taky si nekupuju rohlík pro dobrej pocit, ale protože mám hlad a u auta to mám stejně- koupím si auto, které mně rychle doveze kam potřebuju a ne abych furt někde stál u nabíječky a čekal, až to pojede.

V tomhle se prostě neschodnem. Furt se tady oháníš celou Evropou, ale boom elektra mají možná v Norsku ( kde mají takové pobídky na elektro a naopak daně na spalovací motory, že je to klasická diskriminace naopak a možná ve Francii a Německu- a to fakt možná - jejich zákazy vjezdů do měst ) že se prostě nevyplatí mít jen spalovací motor, tak jakápak uvědomělost k novým technologiím, klasická vyčůranost.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Ano. Tady v Norsku je navíc drtivá většina elektřiny z vody. Navíc tu nejsou žádné dálnice a je tu velmi nízká nejvyšší povolená rychlost, takže 90% všech jízd se jede osmdesátkou za kamionem. Pro elektro auta je to ideální konstalace. Daně jsou tu tak vysoké a tak pokřivené, že elektro se i přes svou cenu vyplatí. Zatím. Zdarma tu mají i ferry a jsou osvobozené od silničních poplatků, která mě na dvě malá auta stojí ročně tak 45 až 50k Kč. Ale mladá rodina si zase nemůže dovolit koupit Tourana, když ma tři děcka, protože daň se počítá z váhy, výkonu a počtu míst k sezení. A Fiat 500 tu pak stojí 600k a moje Béčko 1,3m. Prostě žádná uvědomělost. Státní diktát. Všude se kupuje prostě to, co je výhodné a co si lidi můžou dovolit.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Já se ničím neoháním, jeno vysvětluju rozdíl mezi slovem hloupý a konzervativní. Snad všichni vidíme kauzy s nekvalitními potravinami, deisel gate, kde nikomu nevadí, že stejný majitel VW dostane odškodnění a u nás ne (tedy možná až na 4 lidi v ČR co podali tento týden žalobu) atd. atd. Mimochodem v USA se prodá za rok hybridních aut stejně, jako prodej nových aut VW, tedy cca 3,1% z celkového počtu aut.

 

Jediné mi chlapi vysvětlete jednu věc a bez emocí. Jaký má smysl mi přesně zdůvodnit, proč to nechcete, když jste to nikdy neměli? Natankujete auto doma v garáži? To že dnešní auta ujedou 200-300km jsou jen městská auta (stejně jako řada benzínových mini aut), EV brzy ujedou 800km. Méně naložíš, když mají baterie na spodku? Hůř to pojede, když auto má mnohem větší kroutící moment, než stejně výkonný benzín klidně i s turbem? Budeš často nabíjet, když 60% domácností ujede do 30-50km denně?

 

Ano ale chápu vyjádření já to nechci, já chci benzín nebo naftu a jsem spokojen, tomu rozumím. Jakýkoli matematický výpočet nevýhodnosti EV prostě nevyjde, alespoň v nynější době.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

K čemu pak baterky... elektrika bude on-air. O Teslovi mu řeknu. Teď už ho dost dlouho zajímají vlaky. Nechá si o tom kupovat knížky.

Nechci tvého synka zklamat, ale elektrika on-air, jak si ji tu představujeme, nejspíš nikdy nebude. Obecně se každá energie šíří i bezdrátově (světlo, teplo, zvuk, gravitace,...), a lidstvo to denně využívá (od topení a svícení, až po TV, rádia, wi-fi, mobily a podobně). Má to ale dva háčky:

1. Obrovskou ztrátovost. U kamen se ohřejeme dobře, ale čím dál od kamen jsme, tím víc musíme topit. A když jsme od kamen už moc daleko, tak můžeme topit jakkoliv a čímkoliv, všechno protopíme a neohřejeme se.

2. Negativní působení. Energie obecně působí velmi podobně, hezky je to vidět třeba na působení tepla a zvuku. Při malých množstvích jsou neškodné i příjemné, při větších už se můžeme spálit nebo se budeme cítit nepříjemně, no a velké množství už je vyloženě nebezpečné a působí destruktivně na vše ve svém dosahu. S elektřinou je to stejné. Malé množství (mobily, wi-fi,...) nebo na malou vzdálenost (indukční nabíjení na vzdálenost v cm) použitelné jsou, velké vzdálenosti a velké energie jsou hodně nebezpečné, opravdu velké energie jsou schopné rozrušit i samotný prostor a čas (Filadelfský experiment).

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

EV brzy ujedou 800km. Méně naložíš, když mají baterie na spodku? Hůř to pojede, když auto má mnohem větší kroutící moment, než stejně výkonný benzín klidně i s turbem?

Dával jsi sem technické údaje e-golfa. Baterie v něm váží 318 kg a auto je oproti normálnímu o 200 kg těžší a o těch 200 kg i míň uveze (porovnej tabulky).

A že má těžší auto horší jízdní vlastnosti už z pouhé větší setrvačnosti je taky jasné (stejný rozdíl, jako když jedeš s prázdným a plným autem).

Co to udělá, až tu baterii třikrát zvětší, aby to ujelo těch 800 km?

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Josefe, já jsem bez emocí, jen se ptám- a každej má garáž, kde to lze dobít? Baterie je možná na spodku, ale váží dost a snižuje to užitečné zatížení auta a ano, budu častěji nabíjet když denně ujedu jen 50 km, protože to vydrží jen max na 3 dny, zatímco plná nádrž vydrží dnů 16, to je matematika. Ohledně té jízdy- krouták to vyšší má, ale vzhledem k váze baterií je to prostě horší svezení. A až budou mít baterie dojezd 800 km, tak se můžeme bavit jinak ( zatím bys na dojezd 800 km potřeboval za sebou kamion s článkama, promiň ).

A výpočet výhodnosti prostě nevyjde ani tobě, to je prostě matematika- kupecké počty, otázka je, jestli to slyšet chceš ( a evidentně nechceš ).

Fakt, až to bude mít dojezd alespoň 600 km a nebudu na to potřebovat tunu baterií, tak budu potichu jak myška, ale potom prostě nebudou ty výhody ( parkování zdarma, cenová zvýhodnění,......... ) jako teď. 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Nechci tvého synka zklamat, ale elektrika on-air, jak si ji tu představujeme, nejspíš nikdy nebude. Obecně se každá energie šíří i bezdrátově (světlo, teplo, zvuk, gravitace,...), a lidstvo to denně využívá (od topení a svícení, až po TV, rádia, wi-fi, mobily a podobně). Má to ale dva háčky:

1. Obrovskou ztrátovost. U kamen se ohřejeme dobře, ale čím dál od kamen jsme, tím víc musíme topit. A když jsme od kamen už moc daleko, tak můžeme topit jakkoliv a čímkoliv, všechno protopíme a neohřejeme se.

2. Negativní působení. Energie obecně působí velmi podobně, hezky je to vidět třeba na působení tepla a zvuku. Při malých množstvích jsou neškodné i příjemné, při větších už se můžeme spálit nebo se budeme cítit nepříjemně, no a velké množství už je vyloženě nebezpečné a působí destruktivně na vše ve svém dosahu. S elektřinou je to stejné. Malé množství (mobily, wi-fi,...) nebo na malou vzdálenost (indukční nabíjení na vzdálenost v cm) použitelné jsou, velké vzdálenosti a velké energie jsou hodně nebezpečné, opravdu velké energie jsou schopné rozrušit i samotný prostor a čas (Filadelfský experiment).

 

No nejspíš asi ne (jsem taky ve fyzice vzdělán, i když jen lehce :-) ), bylo to jen takové odlehčení a nadsázka, nějak jsem si na to vzpomněl.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

kuncák7: Dobíjet můžeš doma, ideálně z 3f zásuvky v případě domku, nebo v každém větším městě. Ano, najdeš místa, kde nabíječka není, ale jakmile bude zájem brzo bude, navíc roste zájem soukromníků o instalaci nabíjecích stanic (např. prodejny s autopotřebami apod.) Jasně, naložíš tam menší zátěž, ale jen o 120kg, nikoliv o 200kg méně (porovnal jsem tabulky), to není zásadní rozdíl. Je to auto do města, kde většina lidí jezdí samo nebo max. ve dvou s nosností 450 kg, to je málo? Jasně na odvoz tisíce dlaždiček nebo 10 pytlů cementu asi ano, to je pravda. Výpočet výhodnosti je u tohoto konkrétního příkladu e-Golfa velmi jednoduchý, neplatíš servis, pneu, d. známku, parkování v řadě míst a elektřinu. Platíš jen 12 tis. měsíčně s DPH za auto v ceně přesně 930 tis. s DPH. Porovnej si standardní auto v této ceně a spočítej servis, pneu, d. známky, parkování, naftu nebo benzín s nájezdem 10 tis. km ročně a po třech letech to prodej a řekni mi kolik ti zůstalo z těch 930 tis. (nehledně na to že za tu dobu a cenu by čtvery Rolexy vydělaly 15% :) )

 

Karlos: baterie budoucnosti budou vážit 2x méně s tím dojezdem 800 km než dnes s dojezdem 500 km.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Návštěvník YPO

ja se tu desne bavim :D doufam ze tohle vlakno jen tak nezhyne

 

pamatuju si kdyz sem si v 95 koupil prvni mobilni telefon kterej vydrzel nabitej celej den (jakoze od rana do vecera)

 

vizionar tehdy v Eurotelu mi rikal " pane ... vole za dvacet let nebudete dobijet vubec.... to pude samo"

 

a ja blbec na to uz dvaadvacet let cekam a furt dobijim .......

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Ty mobilní telefony jsou dobrej příklad. Pepa má, asi jako jedinej, křišťálovou kouli, kde to všechno vidí, ale faktem je, že vytvořit baterie o stejné kapacitě, ale poloviční hmotnosti a velikosti, není tak snadné a chytré mozky se s tím trápí už řadu let. A furt nic..

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Archivováno

Toto téma je nyní archivováno, a proto není možné odpovídat na toto téma.


×
×
  • Vytvořit...