Přejít na obsah

BELL ROSS 03 92 neklid na zápěstí


Návštěvník

Doporučené příspěvky

 

post-1551-0-46917400-1490051742_thumb.jpg

 

Konstrukce a design Bell & Ross = Bruno Belamich. Jedná se o francouzského designera, který se orientoval v mládí  na studium průmyslového designu na ENSCI (Ecole Nationale Supérieure de Création Industrielle). Design hodinek ho zaujal na půlroční stáži v Hong Kongu.  Tato stáž nebyla jeho prvním kontaktem s Východem.  V Nové Kaledonii si odloužil vojenskou službu ve francouzské armádě.  

Po návratu z Asie  a prvním nahlédnutí do světa hodinek Bruno potkal člověka, který velmi ovlivnil jeho další profesní rozvoj. Byl jím Helmut Sinn. No a jak asi mohlo dopadnout setkání, po kterém uvedete mladého průmyslového designera do pomyslného kokpitu stíhačky ve firmě, která se specializovala na palubní hodinky letadel. Na fotce Bruno nalevo, uprostřed Helmut Sinn, napravo Carlo Rossilo

 

post-1551-0-42184500-1490051040_thumb.jpg

 

V roce 1992 Bruno Belamich zakládá firmu se svým přítelem z dětství Carlo Rossilem. Od začátku společného podnikání se striktně drží hesla ?funkce utváří formu?. Tehdy započala cesta, jejímž pomyslným vrcholem bylo uvedení jejich legendárních BR 01 čtvercových hodinek. 

Ta cesta trvala 14 let. Prvními hodinkami byly modely Space 1 a Hydro. Space 1 byly přebrandované Sinn 142 snad pro americký trh.

 

post-1551-0-79029200-1490052005_thumb.jpg

 

Vyráběly se z oceli i titanu. Osazeny byly strojkem Lemania 5100.

 

 

Dle mého názoru daleko zajímavějšími hodinkami z počátků produkce byl model Hydro. Opět se spolupráci s Helmutem Sinnem spatřily světlo světa legendární Bell & Ross  Hydro Challenger 11000. Vzorem jim byly  Sinn 810. Zajímavé je, že není vyjasněné, kdo byl vlastně tvůrcem tohoto konceptu. Sinn 810 Q byly určitě první olejem plněné hodinky, ale B&R hydro vylepšili membrány a ochranu baterie tak, že posunuli vnímání těchto časomír mimo klasickou vodotěsnost. Garantují vodotěsnost 11000 m.

post-1551-0-15632600-1490051788_thumb.jpg post-1551-0-94085000-1490051569_thumb.jpg

 

 Třetím do party byly B&R demineur. Hodinky vyvinuté pro pyrotechniky. I zde sáhl Bruno Bellamich po osvědčené produkci. Vzali s Carlo Rossilem pouzdro Sinn z 80. let a hodinky vybavili quartzovým strojkem, pouzdro upravili, aby dosháhlo  antimagnetismu 80,000 A/m a bylo. 

 

post-1551-0-35615800-1490051113_thumb.jpg

 

Takže se dá říci, že začátky nebyly nikterak oslnivé, ale zakladatelé se drželi svého původního záměru a  byli u zdroje technického vývoje. Dělat hodinky pro profesionální použití v armádě. 

Pět let pánové pracovali ve stínu Sinnu, až se z něho pokusili vystoupit hodinkami Space 3, určenými pro vesmírné mise. Tento kousek byl inovativní zapuštěnými tlačítky chronografu a korunkou zašroubovanou do pouzdra do linie. V tento moment už můžeme pozorovat první kroky k vlastní identitě.

 

post-1551-0-46640600-1490051818_thumb.jpg

 

Přichází rok 2002, kdy se končí spolupráce se Sinn. Značku kupuje gigant Channel. Značka ještě dva roky přešlapuje nejistě na vlastních nohách, až přichází rok 2005 a s ním zrod hodinek, které zcela diferencovaly B&R od ostatních hodinářských značek. B&R 01 92.

 

post-1551-0-00842800-1490051050_thumb.jpg

 

Výrazné čtvercové pouzdro, které identifikovalo produkci značky. Ruku na srdce. Pokud se bavíme o modelu starém pouhých 12 let, těžko hledat v současné produkci obdobný případ identifikace značky. Snad mě napadají jen Dánové Linde Werdelin, ale ti se nemohou v komerčním dopadu s francouzskou dvojicí rovnat.

 

Řada BR01 a BR03 obsahuje na 20 typů hodinek, všechny spoutané v designu palubních hodinek. Najdeme zde prostou tříručkovou verzi osazenou strojkem ETA 2892, ale na druhém konci tourbillon.

 

post-1551-0-49134900-1490051069_thumb.jpg

 

Když sečteme různé materiály pouzder, ciferníky, limitované edice, vyjde nám více než 150 variant těchto hodinek. 

Kromě tohoto jedinečného poznávacího znaku B&R produkuje od od roku 2007 bytelné divery. BR 02 92 se pyšní WR 1000 m a jsou určeny pro profesionální potápění.

 

post-1551-0-02497700-1490051061_thumb.jpg

 

Rok 2010 a 2011 byl zatím posledním inovativním rokem. Jako poctu hodinkám z 2. a později i 1. světové války rozšířili svoji kolekci o řady vintage, BR,  WWII a WWI.

 

post-1551-0-97173200-1490051086_thumb.jpg post-1551-0-67533800-1490051078_thumb.jpg

 

Pro mě osobně se líbí snaha zmapovat vývoj leteckých hodinek od prvního počátku, kdy pilotům začaly v kokpitu překážet kapesní hodinky. Přiznávám, že v to je podle mě i snaha svést se na retro vlně pilotních hodinek, ale proč ne.

 

Tato recenze však bude o BR03 92.

 

post-1551-0-30961100-1490051695_thumb.jpg

 

Nejsou to hodinky malé a přehlédnutelné. A to mě na nich dráždilo. Pokukoval jsem po nich dlouho, ale bál jsem se jich. Vypadají jako metrosexuální kousek, čtverec hrůza, ale zase nosí je Marek Eben. Etalon vkusu. Dokud je nemáš, nevíš, a tak jednoho dne přistály od Sibirnayi v Pardubicích.

 

První dojem byl úděsný. Hrozně velké, s ještě větším ciferníkem. Kdykoli jsem se na ně podíval, zděsil jsem se. Po týdnu už mi pocitově nepřipadají větší jak panerai, ale jsou mnohem pohodlnější. Je to dáno dvěma parametry. Jsou krátké, pouze necelým 47 mm mezi stěžejkami a jsou nízké, necelých 11 mm. Ruku mám 18 mm v obvodu, přírodně rostlý uherák, ale hodinky nepřečuhují a pěkně se přizpůsobí zápěstí. Komfort nošení na stupnici 0-10, minimálně 8. Dva body strhávám za to, že se mi dvakrát nevešly pod úzkou manžetu, respektive pod ni nechtěly vlézt přes roh, ale jinak skvělé.

 

post-1551-0-20336100-1490051706_thumb.jpg 

 

Ciferník je přehledný, s modrou luminiscencí  Superluminova?. Protože jsem zvyklý na seiko baterky, luminiscence mi přijde trochu slabší, ale při nasvícení vydrží několik hodin čitelná. Je nanesena pravidelně. Datumovka umístěná na mezi indexy 4 ? 5 je malá, na první pohled hůře čitelná. Zase neruší jednoduchost ciferníku.

Čitelnost tedy za 8. 

 

Zpracování pouzdra je broušená ocel s lesklými hranami a lesklou lunetou. Zajímavostí je, že čtyři šrouby umístěné na přední straně hodinek nejsou estetickou záležitostí, ale klíčem ke vstupu do hodinek. Vysloveně jsem nadšený z příjemné korunky, která netlačí, nepřekáží, jde příjemně ztuha a co hlavně, při WR 100 m není šroubovací. Takže moje obcese ze stržených závitů zde nehrozí. Pouzdru jako takovému nemám co vytknout, takže 9. AP mají přeci jen lépe srovnané šrouby. 

 

post-1551-0-50416400-1490051556_thumb.jpg post-1551-0-46143900-1490051614_thumb.png

 

Jsem notorický měnič řemenů a tady jsem vysloveně nadšený. Hodinky snesou jakýkoli řemen a skvěle se přizpůsobí oblečení od obleku na černém aligátoru po rebelský styl na řemenu z vojenské brašny. Ty moje byly dodány na kaučuku, který má pro mě jednu vadu. Jak je široký, potí se pod ním ruka. Není to příjemné.  Častým problém hodinek z druhé ruky jsou poškrábané nožičky zespodu. Zde to pánové vymysleli skvěle. Stěžejka je na závit proti šroubku, ale pozor, na malinký imbus. Takže machinace se šroubováky proti sobě nejsou na pořadu dne. Standardně jsou dodávány i s imbusy. Takže hrátky s řemeny 9. Ten kaučuk.

 

post-1551-0-76095600-1490051685_thumb.jpg 

 

O strojku jako takovém je zbytečné se rozepisovat - ETA 2892 jako v omegách nebo IWC

Co říci závěrem? Člověk si na ně musí zvyknout, Jakmile si zvykne, stávají se návykovými. Pryč je nejistota, že si člověk koupil skoro fashion hodinky, ale naopak je pyšný, že si může ponosit kousky, kterými jsou vybaveny speciální zásahové jednotky francouzské policie, stejně tak jako speciální jednotky armády.

 

post-1551-0-79841300-1490051755_thumb.jpg

 

Jsem zvědavý, kam povedou kroky manufaktury, která se nezříká elegantních francouzských kořenů (sídlí od roku 2011 v Paříži). Jejich invence je patrná i v mnoha modelech a snad se v budoucnu dočkáme nejen zajímavé hodinářské komplikace, ale i designově zajímavých kousků, jakými byl třemi disky osazený model radar. V silách Bellamiche a Rossila to rozhodně je. 

 

post-1551-0-25157300-1490053962_thumb.jpg  post-1551-0-01644100-1490053952_thumb.jpg

 

 

 

Na závěr si dovolím fotku, která vypoví mnohé.

 

post-1551-0-00161900-1490051675_thumb.jpg

 

Stejně jako fashion nádech hodinek v sobě skrývá vojenský duch, tak tento gay model na slavné fotce managementu firmy není nikdo jiný než Petr Morino, slavný americký architekt, který v 70. letech mj. pracoval s Andy Warholem. Stylizuje se do gay vojáka, ale je konvenčně ženatý s Jane Trapnellovou,  módní návrhářkou. A v něčem je tak podobný i značce Bell Ross. Ta také ráda provokuje. A doufejme, že bude i nadále

 

post-1551-0-79275300-1490052745_thumb.jpg

Upraveno uživatelem Roman I.
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • Odpovědi 81
  • Vytvořeno
  • Poslední odpověď

Uživatelé s nejvíce příspěvky v tomto témátu

Uživatelé s nejvíce příspěvky v tomto témátu

Tak tedy veliké diky, oslovilo mne to, ale bohužel jsou mimo moje možnosti. zejména vintage navigator, mj. systém stěžejek, prostě super.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Děkuji za kladné ohlasy. Jsem mile překvapený, čekal jsem, že takový tácek na pivo vyvolá prikladné názory . Fotky na ruce

 

2d2fbe545bec8877b62dd58be721ba29.jpg

 

a37a4e9a359a7b26e0e495fff849f6aa.jpg

 

de7ece142520f0457a9971fcd53f1206.jpg

Upraveno uživatelem Roman I.
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Skvělá recenze. Taky jsem myslel, že historie značky je delší. Já tedy žádnej metro-fashion desing nějak nepozoruju. Já v nich vidím spíš takovej aviation-army styl. K tý kožený bundě úplně super.

To rád čtu. Už se těším, jak budou vypadat na novém řemenu.

 

c43ffd5f9c0e89e1bee9e9cbb2fd21f3.jpg

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Pokud chcete odpovídat, musíte se přihlásit nebo si vytvořit účet.

Pouze registrovaní uživatelé mohou odpovídat

Vytvořit účet

Vytvořte si nový účet. Je to snadné!

Vytvořit nový účet

Přihlásit se

Máte již účet? Zde se přihlaste.

Přihlásit se

×
×
  • Vytvořit...