Přejít na obsah

Doporučené příspěvky

Pokud do toho počítáš i čištění a výrobu křemíkového ingotu (před tím než jej nařežou na wafery) tak ano - jenže to by bylo jako počítat do výroby chleba nebo piva i ten půlrok co obilí roste na poli - což je naštěstí věc která je svým způsobem dobře plánovaná, předvídatelná a rozumný stát si drží poměrně velké strategické zásoby. 

Průšvih je že u spotřební produkce typu aut se ďábel skrývá detailu zvaném "Just in Time produkce", kdy se každý cifršpion už desítky let snaží přenést sklady ke svému dodavateli - no a pokud někde kvůli kravině (typu požár, koronáč a nebo vrabec spadlý na koleje) někam nedorazí kontejner včas, celý ten lunapark se začne hroutit, sráči s powerpointama se začnou klepat o své tučné vánoční prémie, horečně přeprodávají zásoby a kapacity - a výsledek je jaký je :shit:

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Děkuju za vysvětlení, na video se teprve podívám, ještě mám dva lama dotazy: kolik stojí jeden takový čip, a proč automobilka, když navrhne vůz a zadá výrobu, neodebere rovnou předem takový počet čipů, aby pokryl předpokládané množství vyrobených kusů vozů?

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

před 20 minutami, dykmore napsal:

Děkuju za vysvětlení, na video se teprve podívám, ještě mám dva lama dotazy: kolik stojí jeden takový čip, a proč automobilka, když navrhne vůz a zadá výrobu, neodebere rovnou předem takový počet čipů, aby pokryl předpokládané množství vyrobených kusů vozů?

Musíš ještě doplnit veličinu "počet čipů v jednom voze".

Odpovědi nabídne třeba článek na irozhlasu:

574225870_2021-10-1915_17_20.jpg.00bba98057bfa87ed74c1776414d02c7.jpg

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Mimochodem se nabízí otázka zda třeba automobilka Škoda ještě vůbec něco vyrábí?  Ve smyslu zda je to výroba automobilů  NEBO už je to jen smontování X tisíc dílů dodaných just in time? 

Obávám se, že to druhé je pravdou, asi už si sami nevysekávají karosářské díly z plechu? Z výroby jako takové bude tipuju už jen lakovna.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

před 24 minutami, Tom4 napsal:

Musíš ještě doplnit veličinu "počet čipů v jednom voze".

Odpovědi nabídne třeba článek na irozhlasu:

574225870_2021-10-1915_17_20.jpg.00bba98057bfa87ed74c1776414d02c7.jpg

Díky, to je zajímavé! Pak ale moc nechápu ten článek o spolehlivosti auta v čase, 1500 polovodičů kritických pro bezpečnost auta a 25 let se nesmí žádný pokazit...? To je síla. Navíc to množství 1500 -k čemu je jich tam tolik? Ještě jednou pardon za laické dotazy, zajímá mě to, ale auto beru z pohledu řidiče, chápu že v novém superbu je lepší svezení než ve felicii, ale oboje jede na pozemní komunikaci dopředu a dozadu, zatáčí to, svítí to, brzdí to..

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Typicky novinářsky zavádějící blábol - "1500 polovodičů" ...Sorry, ale bez spousty "diskrétních" diod a tranzistorů by sis moc nezablikal blinkrama a nezacykloval stěračema ani v té muzeální feldě/stodváce - a jenom ignorant co stěží prolezl základkou (a následně nějakým "humanitním" ústavem á la Fakulta Smažených Sýrů) se může dopustit podobného "zjednodušení"... :thumbsdown_anim:

PS: Tím "ignorantem" samozřejmě nemyslím zdejší neplacené diskutéry, ale veřejnoprávní ostudu "český rozhlas", kde měl ten populárně formulovaný canc projít redakcí... :grrr:

Upraveno uživatelem Radek124
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

@Tom4 Už od dob legendárního "typu T" (kde se zužitkovaly i bedničky ve kterých díly přicházely a dle páně Fordova nápadu měly rozměr, který přesně pasoval na podlážku) se auta ve fabrice montují z předem připravených dílů - ať už vyrobených "inhouse" (ve vedlejším baráku, třeba jako plechové předlisky a nebo motory) a nebo u subdodavatelů (plastové výlisky, sedačky, skla, elektronika atd.) - jediný případ že by součástí fabriky s montovnou byla i "šroubárna" byl snad jenom v "Marečku, podejte mi pero" :speak_cool: 

@dykmore Průser je že ty fabriky si dlouhodobě jenom rezervují maximální kapacitu a v "just in time" systému potvrzují odběry průběžně, takže riziko plných skladů nese dodavatel. No a protože vloni si konzernoví pitomci předposraní z koronaviru udělali naprosto bezdůvodnou odstávku, velkovýrobci toto promítli i do letošních plánů, volné kapacity z muzeálních čipů přesměrovali na modernější produkci - a zpátky už se kvůli směšnému miliónu kousků do blbých evropských aut vracet nebudou. Na druhou stranu je to samozřejmě příležitost pro "ne tak úplně high-end" výrobce (jako zmíněný Rožnov), kde se ale nejspíš ukáže jak tragicky neflexibilní evropské firmy jsou. Bývalý spolužák z firmy která řídící elektroniku produkuje mi onehdá líčil, že než se u nich někdo rozhoupe připravit "Powerpoint pro strategickou poradu produktového managementu", tak číňan už má onen produkt na trhu - a s o generaci novější verzí čipů než o které oni sami uvažovali... :skull:

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

před 1 hodinou, JR_2010 napsal:

Zrovna ty plechy si vysekávají.

Díky, nějak mám pocit že se motáš okolo aut, na rozdíl ode mě. Právě jsem dumal nad tím jak moc je automobilka závislá na sub a do jaké míry jsou schopni sami vyrábět. 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Před hodinou, dykmore napsal:

Radek124: Jasně, to chápu, proto se stále znovu ptám, v čem je problém nakoupit ty "čipy", o které se jedná, do zásoby pro předpokládané množství vyrobených aut? Ty diody a tranzistory přece nespadají do těch čipů, co chybí, ne?

nedovedu si predstavit, ze by nekdo kupoval kriticke komponenty do zasoby tak, aby pokryl predpokladanou zivotnost produktu - to jsou penize ulozene ve sklade, se kterymi proste nemuzes disponovat.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Chtěl jsem se zeptat, protože tomu vůbec nerozumím: co je zač ten problém s čipy? Co to je za čipy, které nejdou vyrobit? Miliony mobilů a kdejakých krámů v sobě mají čipy, tak proč do aut nejsou? Je to v tom, že automobilka něco navrhla a trvá na konkrétnímčipu, který ji sedí do návrhu, přitom by ale mohla vzít jiný čip a navrhnout to kolem něj? Sorry za lama dotaz.


TSMC má nad výrobou čipů ve světě obrovskou moc. A jelikož jen čtyři procenta příjmů firmy tvoří čipy pro automobilový průmysl, už během pandemie raději přesunula kapacity na uspokojení poptávky výrobců chytrých telefonů.


Zdroj: https://finmag.penize.cz/byznys/429351-cipy-dosly-autoprumysl-v-krizi-kde-je-problem

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

před 20 minutami, Tom4 napsal:

Díky, nějak mám pocit že se motáš okolo aut, na rozdíl ode mě. Právě jsem dumal nad tím jak moc je automobilka závislá na sub a do jaké míry jsou schopni sami vyrábět. 

Ono to bude u většiny výrobců podobný, subdodávky dělají tak cca 75 - 80% finálního produktu, zbytek se vyrábí doma a ještě řada klíčových subdodavatelů bývá minimálně zdublována, právě třeba kvůli výpadkům.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

před 2 hodinami, JR_2010 napsal:

Ono to bude u většiny výrobců podobný, subdodávky dělají tak cca 75 - 80% finálního produktu, zbytek se vyrábí doma a ještě řada klíčových subdodavatelů bývá minimálně zdublována, právě třeba kvůli výpadkům.

Dual sourcing tady nepomuze, protoze problem maji dodavatele dodavatelu. Malokdo dnes vyrabi, nejvetsi pridana hodnota je ve finalizaci a know how, ne ve vyrobe komponent.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Pokud chcete odpovídat, musíte se přihlásit nebo si vytvořit účet.

Pouze registrovaní uživatelé mohou odpovídat

Vytvořit účet

Vytvořte si nový účet. Je to snadné!

Vytvořit nový účet

Přihlásit se

Máte již účet? Zde se přihlaste.

Přihlásit se
×
×
  • Vytvořit...