Jump to content

Udělej si sám


Recommended Posts

Tak jste mě teda nakonec ukecali, pokusím se založit vlákno, kde můžeme sdílet zkušenosti a fígle při opravách hodinek, případně i přidávat odkazy na lidi, které nám při našem snažení pomohli :rolleyes:

Přihodím svou první trošku do mlýna - zkopírováním mých příspěvků v jiných vláknech a dopsáním pár drobností.

 

Jak odstranit starý chrom z pouzdra

 

Tak s tou HCl můžu sloužit. Jde to rychle, výsledek je perfektní (žádný chrom už po několika sekundách), ale ukrutně to dýmá a tím i smrdí

 

Je třeba mít následující: skleničku, technickou HCl, drátky, autonabíječku (nebo jiný zdroj stejnosměrného proudu kolem 3A) a železné drátky.

 

Postup: Do skleničky vliješ tolik kyseliny, aby se pouzdro ponořilo. Vezmeš pouzdro, které je zbavené nečistot a odmaštěné a omotáš okolo něj drátek tak, aby byl zajištěn dobrý kontakt. Druhý konec drátku připojíš na plusový vývod nabíječky. Pouzdro s drátkem ponoříš do kyseliny. Na mínusový vývod připojíš druhý drátek. Zapneš nabíječku a mínus ponoříš do kyseliny tak, aby se nedotýkalo pouzdra. Efekt uvidíš do několika sekund

 

Ale pozor! Kyselina je kyselina a žere na co přijde. Kromě toho HCl hodně dýmá. Výpary nejen že jsou korozivní, ale také dokáží způsobit nevolnost, v krajním případě i poleptat sliznice . Takže pracovat v dobře větraných prostorech, ideálně venku.

 

Jo a ještě jedna věc. Jak si to tu po sobě čtu, trochu jsem znejistěl tím pólováním. Jde to ale jednoduše ověřit. Použije se zapojení jak uvedeno výše, jen se vynechá to pouzdro. Po zapojení se na jednom drátku začne vyvíjet plyn. Pouzdro se uchytí na opačný drátek.

 

Teoreticky by to mělo fungovat i na zlacená pouzdra, ale nezkoušel jsem to.

 

 

Jak připravit pouzdro na nové pokovení

 

Pouzdro bez chromu - viz výše - je nutné zbavit všech vrypů, protože i ten nejmenší je pak po novém pokovení vidět. Je třeba mít voděodolný smirkový papír hrubosti 600 až třeba 2000, ale stačí i 1200 (v každé slušné drogerii), malý kousek plechu (3 x 1 cm stačí, tloušťka 0,5 mm), Silichrom nebo jinou brusnou pastu a pokud si člověk chce ušetřit práci, tak i malý filcový kotouč.

Smirkový papír se přichytí na plíšek a pouzdro se brousí a brousí. Plíšek je tam proto, aby se zachovaly všechny hranky pouzdra. Postupuje se k nejjemnějšímu papíru. Nakonec se pouzdro přeleští brusnou pastou do lesku. Tím vyjdou najevo případné rýhy, které se při broušení nepodařilo odstranit a je nutné v tomto místě postup opakovat.

Vlastní pokovení je lépe přenechat galvanovně, i když si pohrávám s myšlenkou zkusit vyrobit chromovací lázeň (to ale nebude jen tak hned :whistle: )

Pokud má pouzdro závit, je asi lepší se poradit s galvanovnou jak jej ochránit, protože i těch pár mikronů kovu asi způsobí, že to nepůjde zašroubovat. U naklapávacích dýnek jsem problémy nezaznamenal. Do korunky je nejlépe zašroubovat nějakou starou nepoužitelnou osičku a tak závit v ní ochránit.

 

Jak vyleštit plastové sklíčko

 

Návodů tu už bylo mnoho, dokonce i na minerální sklíčka, tak můžete pohledat. Já nastíním můj postup, který je z mého pohledu dostatečně účinný.

Sklíčko je vhodné k přeleštění, pokud nemá prasklinky (no musím to pro úplnost poznamenat, že...)

Je třeba mít smirkový papír 600, Silichrom a Tempo na staré laky. Slíčko se přebrousí smirkovým papírem až nejsou viditelné žádné vrypy. Poté se rozleští Silichromem a dohladí Tempem. Práce nejvíc na 20 minut. Sklíčko je lepší mít demontované, ale už jsem to leštil i na hodinkách. V takovém případě je nutné si dát pozor, aby se neobrousilo i pozdro, případně aby brusná pasta nevnikla pod korunku.

 

Jak nanést novou barvu na ciferník

 

Upozorňuji, že tento postup je amatérský, takže výsledek může být různý. Profesionálních výsledků lze dosáhnout jen tak, že se to někam pošle - diskutovala se tu jistá polská firma.

Já svůj postup použil na ciferník s reliéfními indexy. Nejprve jsem odstranil starou barvu až na podkladový kov smirkovým papírem - určitě by šel použít lakožrout nebo něco podobného - zatím nezkoušeno. Vše se odmastí. Na indexy se nanese tenkým drátkem nebo jehlou tenká vrstva oleje (klidně i motorového :rolleyes: ) - je třeba, aby olejová vrstva zůstala opravdu jen na indexech a ne okolo nich - v případě rozpití odmastit a opakovaně nanést. Pak stačí ciferník stříknout požadovaným lakem - já použil běžný sprej - a po uschnutí lak z indexů jehlou odstranit (mastnota způsobí, že tam skoro nedrží)

 

To je vše co vím :whistle: , těším se na další návody.

Link to comment
Share on other sites

Tak já taky trošku. Když něco zrezne, je to nemilé a občas je potřeba to i odstranit. Na rez překvapivě zajímavě funguje obyčejná kyselina citronová, kterou lze koupit v sáčku v supermarketu v oddělení kde bývají prášky do pečiva, pudingy atd. Stačí rozpustit sáček ve sklenici vody a dobře promíchat. Samosebou ihned potom vyjmout, opláchnout a vysušit. Zkoušel jsem na mosazných orezlých součástkách atd. Uspokojující výsledek. Příklad ze života: našel jsem na chodníku naprosto hnusně orezlou minci. Nešlo ani poznat, jaké je hodnoty. Po intenzivní koupeli a odrezovací kúře se z ní vyklubala dvacka, kterou bez problémů sežral automat na colu :thumbsup_anim:

Link to comment
Share on other sites

.................Příklad ze života: našel jsem na chodníku naprosto hnusně orezlou minci. Nešlo ani poznat, jaké je hodnoty. Po intenzivní koupeli a odrezovací kúře se z ní vyklubala dvacka, kterou bez problémů sežral automat na colu :thumbsup_anim:

 

Ještě párkrát a bude zase na nový hodinky!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

 

Jak nanést novou barvu na ciferník

 

Upozorňuji, že tento postup je amatérský, takže výsledek může být různý. Profesionálních výsledků lze dosáhnout jen tak, že se to někam pošle - diskutovala se tu jistá polská firma.

Já svůj postup použil na ciferník s reliéfními indexy. Nejprve jsem odstranil starou barvu až na podkladový kov smirkovým papírem - určitě by šel použít lakožrout nebo něco podobného - zatím nezkoušeno. Vše se odmastí. Na indexy se nanese tenkým drátkem nebo jehlou tenká vrstva oleje (klidně i motorového :rolleyes: ) - je třeba, aby olejová vrstva zůstala opravdu jen na indexech a ne okolo nich - v případě rozpití odmastit a opakovaně nanést. Pak stačí ciferník stříknout požadovaným lakem - já použil běžný sprej - a po uschnutí lak z indexů jehlou odstranit (mastnota způsobí, že tam skoro nedrží)

 

To je vše co vím :whistle: , těším se na další návody.

 

Perfektní, ale jak tam dostanu zpátky ten nápis PRIM?

Link to comment
Share on other sites

No zatím jsem řešil indexy dvojího druhu - 1) ty které jsou vlepené do malých dírek - dají se snadho vytlačit a nalepit po přelakování. Ty druhé jsou přímo prolis na ciferníku. Metoda s nanesením něčeho mastného mi nefungovala - nebyly tam přesné hrany. Zkusil jsem tedy 2x jednoduchou věc a výsledek byl překvapivě perfektní - nalakovat číselník tenkou vrstvou a následně ostře seříznutým párátkem oškrábat povrch indexu. Přii pečlivé práci pod lupou je výsledek při pohledu pouhým okem výborný. Jestě občas používám polyesterovou fólii a laserovou tiskárnu - jednoduché a výsledek je pro některé případy velmi zajímavý.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Možná by mohlo někoho zajímat jak v domácích podmínkách niklovat. Pamětníci znají Niklík dnes lze koupit Niklovací lázeň Ni-1 http://www.elchemco.cz/text_07.htm - podrobnosti najdete na: http://www.elchemco.cz/NIKLOVANI.htm

 

Jakna to?

 

- vyleštit povrch

- dúkladně odmastit

- je-li materiál neželezný ( mosaz, měď... ) tak galvanicky spojit s kusem železa ( stačí kus drátu )

- hodit třeba kádinku z varného skla na plotnu a udržovat pri varu

- vylučuje se cca 10 mikrunů za hodinu

- jedna lahev je cca na 1 dm čtvereční

- potom opláchnout a vyleštit ( třeba silichromem )

 

 

Povrch je nepórovitý, kvalitní k nerozeznání od původního niklování. Lze provádět doma v kuchyni ( nesmrdí to ).

Link to comment
Share on other sites

:)

Niklík doma mám, ale trošku jiný. Je to malá lahvička zelené kapaliny. Akorát čas někde odvál návod a nevím, jak to ředit. Pamatuji si jenom, že teplotu bylo nutné držet těsně pod bodem varu, nesmělo se vařit. Nemá někdo návod?

Link to comment
Share on other sites

Niklík doma mám, ale trošku jiný. Je to malá lahvička zelené kapaliny. Akorát čas někde odvál návod a nevím, jak to ředit. Pamatuji si jenom, že teplotu bylo nutné držet těsně pod bodem varu, nesmělo se vařit. Nemá někdo návod?

 

Je to totéž jen předem rozpuštěné ve vodě, ředění není kritické, mám ověřeno, že to lze vařit i v rom koncentrátu a jde to rychleji bez ztráty kvality. Pokud se ředí tak je to tuším 1:5 ale já to ředím max 1:3. Ředí se to destilovanou vodou( v nouzi převařenou ). Návod je na lahvičce a můžu ho naskenovat, ale nic víc tam není. Teplota by se měla udržovat na cca 95-98° C, ale já to dělám tak, že to nachám vařit a pak lehce stáhnu těsně na hranici varu. nic neměřím a přesto to funguje spolehlivě. Jeden z výsledků ( jak slíbil ) odprezentuje později Rage.

Link to comment
Share on other sites

Možná by mohlo někoho zajímat jak v domácích podmínkách niklovat. Pamětníci znají Niklík dnes lze koupit Niklovací lázeň Ni-1 http://www.elchemco.cz/text_07.htm - podrobnosti najdete na: http://www.elchemco.cz/NIKLOVANI.htm

 

Jakna to?

 

- vyleštit povrch

- dúkladně odmastit

- je-li materiál neželezný ( mosaz, měď... ) tak galvanicky spojit s kusem železa ( stačí kus drátu )

- hodit třeba kádinku z varného skla na plotnu a udržovat pri varu

- vylučuje se cca 10 mikrunů za hodinu

- jedna lahev je cca na 1 dm čtvereční

- potom opláchnout a vyleštit ( třeba silichromem )

Povrch je nepórovitý, kvalitní k nerozeznání od původního niklování. Lze provádět doma v kuchyni ( nesmrdí to ).

Nebyla by prosím nějaká fotka pro názornost jak vypadá výsledek?

 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Nerozklada HCL aj samotny kov, z ktoreho je puzdro?

Tak jste mě teda nakonec ukecali, pokusím se založit vlákno, kde můžeme sdílet zkušenosti a fígle při opravách hodinek, případně i přidávat odkazy na lidi, které nám při našem snažení pomohli Posted Image

Přihodím svou první trošku do mlýna - zkopírováním mých příspěvků v jiných vláknech a dopsáním pár drobností.

 

Jak odstranit starý chrom z pouzdra

 

Tak s tou HCl můžu sloužit. Jde to rychle, výsledek je perfektní (žádný chrom už po několika sekundách), ale ukrutně to dýmá a tím i sm.dí

 

Je třeba mít následující: skleničku, technickou HCl, drátky, autonabíječku (nebo jiný zdroj stejnosměrného proudu kolem 3A) a železné drátky.

 

Postup: Do skleničky vliješ tolik kyseliny, aby se pouzdro ponořilo. Vezmeš pouzdro, které je zbavené nečistot a odmaštěné a omotáš okolo něj drátek tak, aby byl zajištěn dobrý kontakt. Druhý konec drátku připojíš na plusový vývod nabíječky. Pouzdro s drátkem ponoříš do kyseliny. Na mínusový vývod připojíš druhý drátek. Zapneš nabíječku a mínus ponoříš do kyseliny tak, aby se nedotýkalo pouzdra. Efekt uvidíš do několika sekund

 

Ale pozor! Kyselina je kyselina a žere na co přijde. Kromě toho HCl hodně dýmá. Výpary nejen že jsou korozivní, ale také dokáží způsobit nevolnost, v krajním případě i poleptat sliznice . Takže pracovat v dobře větraných prostorech, ideálně venku.

 

Jo a ještě jedna věc. Jak si to tu po sobě čtu, trochu jsem znejistěl tím pólováním. Jde to ale jednoduše ověřit. Použije se zapojení jak uvedeno výše, jen se vynechá to pouzdro. Po zapojení se na jednom drátku začne vyvíjet plyn. Pouzdro se uchytí na opačný drátek.

 

Teoreticky by to mělo fungovat i na zlacená pouzdra, ale nezkoušel jsem to.

 

 

Jak připravit pouzdro na nové pokovení

 

Pouzdro bez chromu - viz výše - je nutné zbavit všech vrypů, protože i ten nejmenší je pak po novém pokovení vidět. Je třeba mít voděodolný smirkový papír hrubosti 600 až třeba 2000, ale stačí i 1200 (v každé slušné drogerii), malý kousek plechu (3 x 1 cm stačí, tloušťka 0,5 mm), Silichrom nebo jinou brusnou pastu a pokud si člověk chce ušetřit práci, tak i malý filcový kotouč.

Smirkový papír se přichytí na plíšek a pouzdro se brousí a brousí. Plíšek je tam proto, aby se zachovaly všechny hranky pouzdra. Postupuje se k nejjemnějšímu papíru. Nakonec se pouzdro přeleští brusnou pastou do lesku. Tím vyjdou najevo případné rýhy, které se při broušení nepodařilo odstranit a je nutné v tomto místě postup opakovat.

Vlastní pokovení je lépe přenechat galvanovně, i když si pohrávám s myšlenkou zkusit vyrobit chromovací lázeň (to ale nebude jen tak hned Posted Image )

Pokud má pouzdro závit, je asi lepší se poradit s galvanovnou jak jej ochránit, protože i těch pár mikronů kovu asi způsobí, že to nepůjde zašroubovat. U naklapávacích dýnek jsem problémy nezaznamenal. Do korunky je nejlépe zašroubovat nějakou starou nepoužitelnou osičku a tak závit v ní ochránit.

 

Jak vyleštit plastové sklíčko

 

Návodů tu už bylo mnoho, dokonce i na minerální sklíčka, tak můžete pohledat. Já nastíním můj postup, který je z mého pohledu dostatečně účinný.

Sklíčko je vhodné k přeleštění, pokud nemá prasklinky (no musím to pro úplnost poznamenat, že...)

Je třeba mít smirkový papír 600, Silichrom a Tempo na staré laky. Slíčko se přebrousí smirkovým papírem až nejsou viditelné žádné vrypy. Poté se rozleští Silichromem a dohladí Tempem. Práce nejvíc na 20 minut. Sklíčko je lepší mít demontované, ale už jsem to leštil i na hodinkách. V takovém případě je nutné si dát pozor, aby se neobrousilo i pozdro, případně aby brusná pasta nevnikla pod korunku.

 

Jak nanést novou barvu na ciferník

 

Upozorňuji, že tento postup je amatérský, takže výsledek může být různý. Profesionálních výsledků lze dosáhnout jen tak, že se to někam pošle - diskutovala se tu jistá polská firma.

Já svůj postup použil na ciferník s reliéfními indexy. Nejprve jsem odstranil starou barvu až na podkladový kov smirkovým papírem - určitě by šel použít lakožrout nebo něco podobného - zatím nezkoušeno. Vše se odmastí. Na indexy se nanese tenkým drátkem nebo jehlou tenká vrstva oleje (klidně i motorového Posted Image ) - je třeba, aby olejová vrstva zůstala opravdu jen na indexech a ne okolo nich - v případě rozpití odmastit a opakovaně nanést. Pak stačí ciferník stříknout požadovaným lakem - já použil běžný sprej - a po uschnutí lak z indexů jehlou odstranit (mastnota způsobí, že tam skoro nedrží)

 

To je vše co vím Posted Image , těším se na další návody.

 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...