Přejít na obsah

ORIS ARTIX GT CHRONOGRAPH


Potvor

Doporučené příspěvky

Co čert nechtěl, přistála mi doma další hodinková akvizice, která, jak jsem zjistil, není na fóru ještě moc popsána / viděna, ačkoliv se objevila i v pořadu Cesty za hodinářským uměním. Má sice své vlákno, tam jsou však pouze snad dva nebo tři příspěvky. Pokusím se tedy o takovou malou recenzičku, pokud dovolíte. Pokusím se suchopárný výklad oživit i nějakými fotkami, zde buďte ale opravdu shovívaví, tato činnost mi moc nejde.

 

Tak s chutí do toho. Jedná se o chrona od tradiční švýcarské značky ORIS, konkrétně o model ORIS Artix GT Chronograph. Společnost ORIS vyrábí po více jak 100 let čistě mechanické hodinky typické svým červeným rotorem. Nic na tom nezměnila ani pověstná quartzová krize, ORIS si šel dál tvrdě za svým a já myslím, že se vyplatilo. To by počítám mohlo potvrdit početné osazenstvo vlastníků nějakého kousku od této značky zde na fóru.

 

       

Řada ARTIX GT vznikla roku 2012 jako další větev kolekce Oris?s Motor Sport. Co je na první pohled jiné a pro tuto řadu typické, jsou různá řešení subcifru sekundové ručky. V tomto případě se jedná spíš o proužek či okénko, ale jsou i jiné varianty. Konkrétně toto řešení má odkazovat na design rychloměrů moderních závodních vozů. Namísto sekundové ručky se posouvá úzkým výřezem v ciferníku červená stupnice zleva doprava. Způsob řešení je přitom až nečekaně jednoduchý?

 

 

Toto řešení sekundového subcifru má nespornou výhodu pro majitele s duševní poruchou spočívající v neustálém sledování přesnosti mechanických hodinek. V tomto případě vás nějaká nepřesnost zdaleka tolik nedráždí, jako když vidíte přesnou polohu kroužící sekundové ručky na klasickém cifru / subcifru. Navíc je to vcelku originální a zajímavý prvek oproti standardním chronům.

 

A nyní zpět a pěkně popořádku, nejprve něco k obecné specifikaci.

 

Pouzdro je ocelové o rozměru 44 mm, L2L 50 mm, rozteč nožek 22 mm, což je v těchto dobách řekl bych standard. Plochy pouzdra jsou v kombinaci leštěných a broušených ploch, konkrétně boky a zkosené hrany k nožkám v lesku a vrchní plochy nožek brus. Pouzdro je zajímavě tvarově řešeno u přechodu nožek k lunetě, luneta je v nožkách mírně vnořena.

 

 

Z boku se dle očekávání nachází korunka s dvojicí tlačítek ovládání chrona. Korunka je šroubovací, signovaná vygravírovaným logem ORIS, usazená na užším dříku, takže vizuálně hodně podobná, jako stejně tvarově vyvedená tlačítka chrona. S korunkou se díky její velikosti velice dobře a snadno manipuluje, závit je trošku jemnější, ale funkčně bez ztráty kytičky.

 

 

Dýnko je ocelové s průhledem, ale nějak se nemohu dopátrat, z jakého je materiálu. Dle poznámky na dýnku ?FRONT SAPHIRE CRYSTAL? lze usoudit, že průhled safír nebude, bude to nejspíš klasický minerál.

 

 

Zde jsme se rovnou plynule dostali k vrchnímu sklíčku, kde jistě pozornému čtenáři neuniklo, že se jedná o safír, v tomto případě s vnitřní antireflexní úpravou, zdá se, že bez barevného nádechu a je mírně vypouklé.

 

Sklíčko je lemováno oboustranně otočnou ocelovou lunetou s keramickou vložkou v elegantním olejově černém lesku. Vložka má v povrchu jemné gravírování klasické minutové stupnice s čísly po pěti minutách jakou známe např. z potápek. Gravírování není nijak kontrastní, je takové decentní a jemné, přesto v kontrastu s leskem okolního povrchu lunety dobře viditelné. Vrchní index lunety je v kontrastním stylu formou červeného trojúhelníku, kdy se z mého pohledu jedná o příjemné zpestření, které koresponduje s červenou stupnicí sekundového subcifru.

 

Vnitřní armovací kroužek v bílé barvě krásně odděluje černé plochy lunety a ciferníku a je potištěn pro chrona typickou tachymetrickou stupnicí. Přehlednost je v tomto případě plně zaručena.

 

Ciferník je matně černý, na vnějším okraji opatřen krásně jemnou stupnicí v bílé barvě, indexy aplikované, ocelové ve vysokém lesku a u každého z vnější strany lumi tečka. Pozice 12 je bez indexu (z důvodu zasahujícího cifru, stejně jako u pozice 6), zato s lumi dvojtečkou, mezi kterou je krásně zapasována ručka stopek. Logo je umístěno u pozice 3, nejsou zde vypisovány žádné litanie, pouze ORIS / CHRONOGRAPH / AUTOMATIC. Pozice loga hezky vyvažuje styl a umístění netradičního sekundového subcifru. Krom sekundového subcifru máme přítomny i dva další subcifry, konkrétně dvojici sčítačů - 30 minutový (u pozice 12) a 12 hodinový (u pozice 6). Tyto subcifry jsou mírně utopené v povrchu ciferníku, hodinový sčítač pak u jeho spodní hrany obsahuje datumové okénko. Jeho umístění i provedení je dle mého skromného názoru perfektně a nenásilně zvoleno.

 

 

Ocelové ručky ve tvaru čepele meče jsou ve vysokém lesku, krásně jednoduché a elegantní, v podélné ose mírně zalomené a ve výřezech opatřené lumi výplní. Minutová ručka krásně dlouhá, hodinová tak akorát, přesně jak má být. Ručka stopek je řešena formou jednoduchého ocelového mírně se zužujícího proutku, na kratším konci opatřeného jednoduchým ?O?, patrně jako ORIS. Délkou dosahuje až těsně k tachymetrické stupnici. Žádné opičárny, jednoduchost, funkčnost, krása.

 

 

Co se lumi týče, je zabarvena do modra a nevyniká přílišnou intenzitou, ale vzhledem k tomu, že se jedná o ?závodní? chrona, není nějaká extra lumi ani potřeba, to si nechme na potápky?

 

Tah, jakožto jako jedna z možných variant nabízených k těmto hodinkám, je svým zpracováním dá se říci takový vyšší standard, je celoocelový včetně spony, tvarově se zužuje z 22 mm u pouzdra na 18 mm u spony, je tvořen zajímavě seskládanými dílky v kombinaci lesklých krajních dílků a broušených dílků vnitřních. Spona je broušená s gravírovaným logem ORIS, z obou stran jsou pak tlačítka zámku spony, která jsou lesklá. Spona má standardní řešení mikroregulace se čtyřmi dírkami. Spoje tahu nejsou šroubované, spoj je řešen závlačkou (osička podélně rozdělená). Tah působí velice solidně a nošení je díky tvaru a relativně drobným dílků velice pohodlné.

 

 

 

A konečně se dostáváme k jádru pudla? V hodinkách tepe automatický strojek Oris 674, jež je zpracován na platformě sériového strojku ETA 7750. Obsahuje 25 kamenných uložení, pracuje s frekvencí 4 Hz (28800 polokmitů za hodinu), rezerva chodu je 48 hodin, disponuje hackingem a možností ručního nátahu. Z komplikací jsou přítomny již zmíněné prvky chronografu a datum s rychloposuvem. Průhledem v dýnku lze vidět typický znak strojků ORIS ? červený rotor s nápisem SWISS MADE ORIS HIGH MECH.

 

 

Přesnost jsem zatím nějak moc nesledoval, jak jsem již předeslal výše, řešení sekundovky k tomu ani nijak zvlášť nenabádá. Zatím se zdá, že se trošičku předbíhají (v rámci jednotek sekund denně).

 

Pokud bych měl celkový dojem shrnout, tak hodinky působí velice elegantně, solidně, vše perfektně lícuje a i při bližším zkoumání i vyloženě jemných detailů se zdá, že je vše vyrobenu vskutku precizně. Disponují 100 m voděodolností, keramickou obousměrně otočnou lunetou, safírovým sklem s vnitřním AR, šroubovací korunkou, komplikacemi chronografu a datumem a navíc mají zajímavé technické řešení sekundového subcifru. To celé s označením SWISS MADE od tradičního výrobce mechanických hodinek s více jak 100 letou tradicí.

 

No a to by asi ode mě bylo vše, tak pokud jste dočetli až sem, děkuji za pozornost, snad se vám tento pokus o recenzi alespoň trochu líbil?

 

P.

 

 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Díky za parádní a podrobnou recenzi - štve mne, že z nějakého důvodu nevidím z mobilu ani jednu fotku, jen takový ty přetržený ikony. Doufám, že to doma na desktopu pojede a přečtu si to s požitkem znovu. Díky!

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Fotky ze dne na den zmizly, tak zkusme znovu z externího zdroje fotek...


 


Co čert nechtěl, přistála mi doma další hodinková akvizice, která, jak jsem zjistil, není na fóru ještě moc popsána / viděna, ačkoliv se objevila i v pořadu Cesty za hodinářským uměním. Má sice své vlákno, tam jsou však pouze snad dva nebo tři příspěvky. Pokusím se tedy o takovou malou recenzičku, pokud dovolíte. Pokusím se suchopárný výklad oživit i nějakými fotkami, zde buďte ale opravdu shovívaví, tato činnost mi moc nejde.


 


Tak s chutí do toho. Jedná se o chrona od tradiční švýcarské značky ORIS, konkrétně o model ORIS Artix GT Chronograph. Společnost ORIS vyrábí po více jak 100 let čistě mechanické hodinky typické svým červeným rotorem. Nic na tom nezměnila ani pověstná quartzová krize, ORIS si šel dál tvrdě za svým a já myslím, že se vyplatilo. To by počítám mohlo potvrdit početné osazenstvo vlastníků nějakého kousku od této značky zde na fóru.


 


S9aS4OC.jpg


       


Řada ARTIX GT vznikla roku 2012 jako další větev kolekce Oris?s Motor Sport. Co je na první pohled jiné a pro tuto řadu typické, jsou různá řešení subcifru sekundové ručky. V tomto případě se jedná spíš o proužek či okénko, ale jsou i jiné varianty. Konkrétně toto řešení má odkazovat na design rychloměrů moderních závodních vozů. Namísto sekundové ručky se posouvá úzkým výřezem v ciferníku červená stupnice zleva doprava. Způsob řešení je přitom až nečekaně jednoduchý?


 


5NjuIxu.jpg

 


Toto řešení sekundového subcifru má nespornou výhodu pro majitele s duševní poruchou spočívající v neustálém sledování přesnosti mechanických hodinek. V tomto případě vás nějaká nepřesnost zdaleka tolik nedráždí, jako když vidíte přesnou polohu kroužící sekundové ručky na klasickém cifru / subcifru. Navíc je to vcelku originální a zajímavý prvek oproti standardním chronům.


 


A nyní zpět a pěkně popořádku, nejprve něco k obecné specifikaci.


 


Pouzdro je ocelové o rozměru 44 mm, L2L 50 mm, rozteč nožek 22 mm, což je v těchto dobách řekl bych standard. Plochy pouzdra jsou v kombinaci leštěných a broušených ploch, konkrétně boky a zkosené hrany k nožkám v lesku a vrchní plochy nožek brus. Pouzdro je zajímavě tvarově řešeno u přechodu nožek k lunetě, luneta je v nožkách mírně vnořena.


 


iAeEQbb.jpg

 


Z boku se dle očekávání nachází korunka s dvojicí tlačítek ovládání chrona. Korunka je šroubovací, signovaná vygravírovaným logem ORIS, usazená na užším dříku, takže vizuálně hodně podobná, jako stejně tvarově vyvedená tlačítka chrona. S korunkou se díky její velikosti velice dobře a snadno manipuluje, závit je trošku jemnější, ale funkčně bez ztráty kytičky.


 


I8cR82N.jpg

 


Dýnko je ocelové s průhledem, ale nějak se nemohu dopátrat, z jakého je materiálu. Dle poznámky na dýnku ?FRONT SAPHIRE CRYSTAL? lze usoudit, že průhled safír nebude, bude to nejspíš klasický minerál.


 


YLUdkiG.jpg

 


Zde jsme se rovnou plynule dostali k vrchnímu sklíčku, kde jistě pozornému čtenáři neuniklo, že se jedná o safír, v tomto případě s vnitřní antireflexní úpravou, zdá se, že bez barevného nádechu a je mírně vypouklé.


 


Sklíčko je lemováno oboustranně otočnou ocelovou lunetou s keramickou vložkou v elegantním olejově černém lesku. Vložka má v povrchu jemné gravírování klasické minutové stupnice s čísly po pěti minutách jakou známe např. z potápek. Gravírování není nijak kontrastní, je takové decentní a jemné, přesto v kontrastu s leskem okolního povrchu lunety dobře viditelné. Vrchní index lunety je v kontrastním stylu formou červeného trojúhelníku, kdy se z mého pohledu jedná o příjemné zpestření, které koresponduje s červenou stupnicí sekundového subcifru.


 


Vnitřní armovací kroužek v bílé barvě krásně odděluje černé plochy lunety a ciferníku a je potištěn pro chrona typickou tachymetrickou stupnicí. Přehlednost je v tomto případě plně zaručena.


 


Ciferník je matně černý, na vnějším okraji opatřen krásně jemnou stupnicí v bílé barvě, indexy aplikované, ocelové ve vysokém lesku a u každého z vnější strany lumi tečka. Pozice 12 je bez indexu (z důvodu zasahujícího cifru, stejně jako u pozice 6), zato s lumi dvojtečkou, mezi kterou je krásně zapasována ručka stopek. Logo je umístěno u pozice 3, nejsou zde vypisovány žádné litanie, pouze ORIS / CHRONOGRAPH / AUTOMATIC. Pozice loga hezky vyvažuje styl a umístění netradičního sekundového subcifru. Krom sekundového subcifru máme přítomny i dva další subcifry, konkrétně dvojici sčítačů - 30 minutový (u pozice 12) a 12 hodinový (u pozice 6). Tyto subcifry jsou mírně utopené v povrchu ciferníku, hodinový sčítač pak u jeho spodní hrany obsahuje datumové okénko. Jeho umístění i provedení je dle mého skromného názoru perfektně a nenásilně zvoleno.


 


ux5JBuE.jpg

 


Ocelové ručky ve tvaru čepele meče jsou ve vysokém lesku, krásně jednoduché a elegantní, v podélné ose mírně zalomené a ve výřezech opatřené lumi výplní. Minutová ručka krásně dlouhá, hodinová tak akorát, přesně jak má být. Ručka stopek je řešena formou jednoduchého ocelového mírně se zužujícího proutku, na kratším konci opatřeného jednoduchým ?O?, patrně jako ORIS. Délkou dosahuje až těsně k tachymetrické stupnici. Žádné opičárny, jednoduchost, funkčnost, krása.


 


VGpNwny.jpg

 


Co se lumi týče, je zabarvena do modra a nevyniká přílišnou intenzitou, ale vzhledem k tomu, že se jedná o ?závodní? chrona, není nějaká extra lumi ani potřeba, to si nechme na potápky?


 


Tah, jakožto jako jedna z možných variant nabízených k těmto hodinkám, je svým zpracováním dá se říci takový vyšší standard, je celoocelový včetně spony, tvarově se zužuje z 22 mm u pouzdra na 18 mm u spony, je tvořen zajímavě seskládanými dílky v kombinaci lesklých krajních dílků a broušených dílků vnitřních. Spona je broušená s gravírovaným logem ORIS, z obou stran jsou pak tlačítka zámku spony, která jsou lesklá. Spona má standardní řešení mikroregulace se čtyřmi dírkami. Spoje tahu nejsou šroubované, spoj je řešen závlačkou (osička podélně rozdělená). Tah působí velice solidně a nošení je díky tvaru a relativně drobným dílků velice pohodlné.


 


TaNS0kj.jpg


 


wsPkCpm.jpg


 


A konečně se dostáváme k jádru pudla? V hodinkách tepe automatický strojek Oris 674, jež je zpracován na platformě sériového strojku ETA 7750. Obsahuje 25 kamenných uložení, pracuje s frekvencí 4 Hz (28800 polokmitů za hodinu), rezerva chodu je 48 hodin, disponuje hackingem a možností ručního nátahu. Z komplikací jsou přítomny již zmíněné prvky chronografu a datum s rychloposuvem. Průhledem v dýnku lze vidět typický znak strojků ORIS ? červený rotor s nápisem SWISS MADE ORIS HIGH MECH.


 


oksFOSB.png

 


Přesnost jsem zatím nějak moc nesledoval, jak jsem již předeslal výše, řešení sekundovky k tomu ani nijak zvlášť nenabádá. Zatím se zdá, že se trošičku předbíhají (v rámci jednotek sekund denně).


 


Pokud bych měl celkový dojem shrnout, tak hodinky působí velice elegantně, solidně, vše perfektně lícuje a i při bližším zkoumání i vyloženě jemných detailů se zdá, že je vše vyrobenu vskutku precizně. Disponují 100 m voděodolností, keramickou obousměrně otočnou lunetou, safírovým sklem s vnitřním AR, šroubovací korunkou, komplikacemi chronografu a datumem a navíc mají zajímavé technické řešení sekundového subcifru. To celé s označením SWISS MADE od tradičního výrobce mechanických hodinek s více jak 100 letou tradicí.


 


No a to by asi ode mě bylo vše, tak pokud jste dočetli až sem, děkuji za pozornost, snad se vám tento pokus o recenzi alespoň trochu líbil?


 


P.


Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Vypadá to na solidně zpracovaný hodinky. Na první pohled si člověk řekne - hmm, Oris Carrera -- ale pak ocení tu lineární indikaci chodu strojku a především dvě funkční lunety. Jediný, co mě na Oriskach obecně mírně rozčiluje, je ten průhled na "masovej" strojek, nejsou to ani Seika pětky za bůra, ani manufakturní inhauz. Aspoň že u limitek (třeba Aquis) dělají plná dýnka. Líbí se mi taky ty prohnutý články tahu.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • po měsíci...

Pokud chcete odpovídat, musíte se přihlásit nebo si vytvořit účet.

Pouze registrovaní uživatelé mohou odpovídat

Vytvořit účet

Vytvořte si nový účet. Je to snadné!

Vytvořit nový účet

Přihlásit se

Máte již účet? Zde se přihlaste.

Přihlásit se
×
×
  • Vytvořit...