Přejít na obsah

Dějiny F1


Kalifx

Doporučené příspěvky

Našel jsem hezký kousek. Televizní přenos závodů F1 z roku 1975. Nürburgring Nordschleife - jedno kompletní kolo. Tehdejší návštěva tuším 75 000 lidí. Co dodat? Snad jen, že velikost tohoto legendárního okruhu (přezdívaného Zelené peklo) se z dnešního pohledu zdá doslova absurdní. Ale byla to paráda :) V záznamu jsou navíc označovány jednotlivé části okruhu, takže si není problém užít třeba slavnej Karussell :)

 

 

edit: a tady v podání Nicka Heidfelda po cca 30. letech:

 

http://www.youtube.com/watch?v=0ceX5Wk-zSY...feature=related

Upraveno uživatelem Kalifx
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • Odpovědi 358
  • Vytvořeno
  • Poslední odpověď

Uživatelé s nejvíce příspěvky v tomto témátu

Uživatelé s nejvíce příspěvky v tomto témátu

A ještě jedna lahůdka. Opět Nordschleife, ale tentokrát celkem obsáhlé zpravodajství z Grand Prix z roku 1967:

 

1. část: http://www.youtube.com/watch?v=9DhZ45kcrB8

 

2. část: http://www.youtube.com/watch?v=mPmwI-sd4LA

 

3. část: http://www.youtube.com/watch?v=nKIuISnmfws

 

4. část: http://www.youtube.com/watch?v=xUFCbeteL4A

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Na tenhle odkaz jsem narazil, když jsem si objednával autobiografii Jackie Stewarta. "Rozšířenou obrazovou upoutávku" spustíte kliknutím na VIEW. Mimochodem je hezké vidět, kdo je na stránkách uveden jako "supported by" :) Asi je namístě zmínit, že Jackie byl milovníkem této značky i v době, kdy svět Formule 1 ovládal (podle mě naprosto zaslouženě) Heuer:

 

http://viewvibe.com/

 

post-1975-1219064709.jpg

post-1975-1219064728.jpg

post-1975-1219064744.jpg

post-1975-1219064755.jpg

post-1975-1219064773.jpg

Upraveno uživatelem Kalifx
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • po 4 týdnech...

Hezké šestiminutové vzpomínkové video, věnované velké osobnosti historie F1 jménem Gilles Villeneuve. Z tohoto dokumentu je jasné, proč se o tomto pilotovi říkalo, že jezdí takzvaně "přes mrtvoly" Byl to prostě srdcař. A s ohledem na poslední nechutné zákulisní čachry ve stylu "Ferrari vyhrává za každou cenu", je to ukázka éry, kdy se jezdilo opravdu tvrdě a nebylo tolik nadužíváno nesmyslných penalizací...

http://www.youtube.com/watch?v=zFxfPw1LoCg

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • po 2 týdnech...

A ještě nějaký on boardy. Je to zajímavá možnost jak se podívat na různý okruhy, který už dnes mnohdy nejsou součástí GP. Třeba městský okruh v Detroitu a jeho pravoúhlé zatáčky :) :

 

Eddie Cheever at Detroit in Renault RE40:

http://www.youtube.com/watch?v=s7Jm4jNUjzs

 

Niki Lauda at Zolder in Brabham BT46:

http://www.youtube.com/watch?v=N-eKJ6G6XAc...feature=related

 

Alain Prost at Zandvoort in Renault RE40:

http://www.youtube.com/watch?v=lmj0uN_DWdI...feature=related

 

Kyalami 83 on board with Alain Prost:

 

Didier Pironi at Watkins Glen in Tyrrell 008:

http://www.youtube.com/watch?v=18NUC7-TPe8

 

Patrick Tambay at Spa in Renault RE60B:

http://www.youtube.com/watch?v=zZ3ElSq6jNg

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

To co se v poslední době vede za spory v F1 je neskutečné! Je to jedna velká korupce a ze závodů se vytratilo kouzlo let dávno minulých. Zlatá MotoGP!!!

 

No a to je právě důvod proč se nostalgicky rochním ve starejch závodech a pouštím si sezónní přehledy ze sedmdesátých let, popíjeje při tom nějaký dobrý kousek alkoholu. :) Na ty současný závody se taky rád kouknu, ale s ohledem na enormní podíl zákulisních čachrů jim už valně nerozumím...

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

No za tohle vlákno jsem vděčný!!! Uznávám moderní F1 ale zákulisní boje, chladná profesionalita, absence přátelství mezi jezdci, minimum předjíždění a pravidla kdy díky zastávkám vlastně netuším kdo vede mne štvou a proto raději koukám na Moto GP a nebo koukám na hodiny a hodiny videí z F1 od padesátých do 70. let. Závodníci jako J.M.Fangio, J.Clark, J.Stewart, N.Lauda, G.Villeneuve atd. už dnes nejsou...

No a další moje vášeň je Le Mans a to hlavně historie - když koukám na legendární film se Steve McQueenem z r.1970 jak se v Porsche 917 řítí rychlostí 370km/h bez jediného elektronického pomocníka, mrazí mne v zádech. Mimochodem víte, že původně chtěl film Le Mans natočit jako strhující dokument ve kterém bude hrát sám sebe a závod pokud možno vyhraje? Nakoupil nejlepší auta (Porsche 917K), přihlásil se do závodu a v posádce s ním měl jet tehdy úřadující mistr světa F1 J.Stewart, který sice předtím prohlásil, že LM nikdy nepojede (příliš dlouhý a nebezpečný závod), ale s účastí s McQueenem souhlasil, protože kromě zajímavých peněz uznal, že v této stáji a s tímto partnerem mají reálnou šanci vyhrát. Nakonec nejeli, protože na film byl obrovský úvěr a pojišťovna McQueenovi účast zakázala takže během závodu 1970 očili co se dalo a zbytek dotáčeli po závodech, kde už McQueen řádil za volantem. Jo, a věděli jste že Steve McQueen byl nejen vynikajícím automobilovým závodníkem, ale i motocyklovým, a mj. byl členem americké reprezentace na šestidenní v r.1964 v NDR?

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • po 4 týdnech...

Vzhledem k tomu, že nedávno (6. října) uplynulo 35 let od jeho tragické smrti (1973, kvalifikace na okruhu Watkins Glenn - poslední závod sezóny), dovolím si umístit odkaz na vzpomínkový dokument stanice Motors, který je věnován jezdci jménem Francois Cevert. Byla to bezesporu jedna z nejtalentovanějších a nejpozoruhodnějších postav světa závodů F1. Módní návrhář, klavírista, přítel Brigitte Bardot, ale především vynikající jezdec a kamarád stájového kolegy Jackie Stewarta...

 

Jako preview ještě krátký spot, natáčený pro účely Lotusu, respektive jeho tehdejšího sponzora, společnosti John Player Special, který shodou okolností (sám Cevert pilotoval přirozeně Tyrrell) zachycuje okamžiky v depu těsně před a po havárii. Hned na začátku v něm Cevert při rozhovoru s J. Stewartem až neuvěřitelně přesně definuje "esovitou" zatáčku, která se mu nakonec stane osudnou:

Roys memorial

 

A samotný dokument:

 

Tolik o jeho posledních okamžicích píší encyklopedie:

"Cevert boural poprvé už na začátku své kariery v roce 1970 v zatáčce, ve které o den později zemřel Jochen Rindt. Několikrát přežil děsivě vypadající havárie, ale při kvalifikaci na poslední závod sezóny 1973 to štěstí neměl. Před startem ještě zamával divákům a za několik sekund potom se jeho vůz v zatáčce rozkymácel, převrátil se přes svodidla a explodoval. Výbuch roztrhal Cevertovo tělo na kusy. Za vše prý mohl prasklý tlumič. Pořadatelé se nepochopitelně snažili tragédii zamlčet a vyháněli novináře pryč od místa neštěstí. Poslední závod roku 1973 měl tragický konec. Jackie Stewart sice získal ve své poslední sezóně titul mistra světa, ale přišel o svého nástupce"

Upraveno uživatelem Kalifx
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

A když už jsme u toho neveselého "výročního" vzpomínání, tak ještě odkaz, tentokrát na patrně nejtragičtější havárii (pokud nepočítáme Toma Pryceho) v dějinách F1. Opět 35 let stará událost, která je charakterově velmi blízká smrti F. Ceverta. Roger Williamson havaroval na Grand Prix Nizozemí (Zandvoort) a ve svém voze uhořel. Proč? Kvůli absolutní nekompetenci pořadatelů. Je to ale také příběh velkého hrdinství Davida Purleye, oceněného medailí za příkladné hrdinství... (citace z Wikipedie):

 

"Holandská Grand Prix se konala 29. července 1973. Williamson jel na 13. místě, za ním jel David Purley. Rogerův vůz se po nárazu do svodidel náhle převrátil koly vzhůru , urazil ještě asi 275 metrů a zůstal u svodidel v zatáčce. David Purley hned zastavil a běžel jezdci na pomoc. Traťoví komisaři řídili okolní provoz, ale Williamsona se nesnažili uhasit. Purley se snažil sám vůz převrátit na kola, ale marně. Pak zkoušel marně rozepnout Rogerovy bezpečnostní pásy. Roger nebyl zraněný a stále křičel o pomoc. Purley se ho snažil sám uhasit ale v hasícím přístroji došla náplň. Řidič hasicího vozu se bál vyjet, protože by musel jet asi 200 metrů proti směru trati. Fanoušky, kteří by rádi pomohli, odháněla policie. Purley se snažil zastavit ostatní závodníky, nikdo nezastavil. Po závodě většinou vypovídali, že si mysleli, že je jen upozorňuje na nehodu. Niki Lauda řekl, že je placený za závodění a ne za parkování na trati. Roger se pod svým vozem udusil. Teprve potom byl jeho vůz obrácený zpět na kola. Pořadatelé Williamsonovo tělo přikryli plachtou a nechali u trati až do konce závodu."

 

Upozornění: Díky autentičnosti přímého televizního přenosu jde o velmi emocionální záběry...

 

http://www.youtube.com/watch?v=ho5-6taeWRQ

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • po 2 týdnech...
  • po měsíci...

Není to sice tak úplně o F1, ale v tomhle vlákně to bude v pořádku. :) Nějakej šílenec si dal tu práci a pro GPL vytvořil kompletní starej brněnskej okruh. Jako děcko jsem tam občas byl na závodech a tohle mně to připomělo. Nostalgie jako hrom. :) Baráky metr od cesty, lidi na chodníku, kovový zábradlí... Prostě takový český Nordschleife, ale ve svý podstatě ještě mnohem šílenější.. A když uvážím, že tam nějakej čas jezdili i prototypy, který jsou de facto rychlejší než efjedničky... No, hezky to vystihuje tento komentář:

 

"Vzpomínám si na průjezd mým úplně prvním kolem v Brně z rovinky startu a cíle a pak do vesnice, kde jsem viděl sedět lidi ve svým zahradách a nebo na chodnících, jak jedli svoji snídani" říká třináctinásobný vítěz Velké ceny v 500 ccm Randy Mamola z Kalifornie. "Bylo mi pouze 16 let a nechtělo se mi tomu věřit. Byla to moje první návštěva Československa a všechno kolem bylo velice odlišné od domova. Byl to ohromný okruh na závodění a vzpomínám si i na kočičí hlavy ve vesnicích a na závěrečný sjezd do poslední zatáčky a do prostoru startu a cíle. V mnoha směrech to byla mezní zkouška, ale jako všechny silniční okruhy to vždy bylo nebezpečné".

 

a tady je ten odkaz na jedno kompletní kolo po starým okruhu:

 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Konečně se mně povedlo díky spolupráci s jedním moc milým brněnským patriotem s vynikající pamětí, sestavit podobu starého brněnského okruhu tak, jak se měnila v čase. Zároveň u mě stoupá fascinace tímto neuvěřitelným okruhem. :) A protože na něm jezdili i takový závodníci jako Rudolf Caracciola, Tazio Nuvolari, Nino Farina, Niki Lauda nebo Jochen Mass nejsme od Formule 1 nijak daleko. Takže pokud to někoho zajímá...

 

Varianta označená jako číslo 1 (přes Ostrovačice) se jezdila pravděpodobně do konce čtyřicátých let a měřila neskutečných 30 kilometrů. Zajímavostí také je, že se jezdila v opačném směru než jak tomu bylo u pozdějších variant. (obr.1)

 

Varianta č. 2 (přes Žebětín) měřila 17 kilometrů a závody se na ní konaly až do roku 1965. (obr.1)

 

Varianta č. 3 (vypuštěn úsek vedoucí Žebětínem) měřil 14 km a jezdilo se na něm do roku 1975 (detailní obrázek č. 2)

 

V roce 1975 byl zrušen nebezpečný průjezd Kohoutovickým údolím a série zatáček v Novém Lískovci. Tato zkrácená podoba (žlutě naznačeno zkrácení) měřila necelých 11 km. (detailní obrázek č. 3)

 

 

 

post-1975-1229522979.jpg

 

post-1975-1229523000.jpg

 

post-1975-1229523286.jpg

 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Tak a poslední příspěvek na téma starý brněnský okruh. V sobotu jsem na cestě z Moravy sjel z dálnice na Ostrovačice a projel si všechny varianty okruhu (1,2,3) a udělal pár fotek alespoň mobilem. Když jsem jel z Žebětína do Ostrovačic, tak jsem si uvědomil, jací šílenci byli závodníci jako Chiron. Tu trať musel "projektovat" nějakej blázen. :) Cesta lesem, vracečky, ostrý zatáčky, úzká silnice, betonový patníky a stromy všude kolem... Označení "naše Nordschleife" opravdu sedí. Taky jsem pietně blejsknul "farinku"...

 

 

úsek Žebětín - Ostrovačice... vracečky na konci rychlých, rovných úseků

 

post-1975-1229967822.jpg

 

 

úsek Žebětín - Ostrovačice... vracečka ve stoupání

 

post-1975-1229967863.jpg

 

 

úsek Žebětín - Ostrovačice... esíčko a na konci ostrá pravá

 

post-1975-1229967981.jpg

 

 

"farinka" - foceno směrem na Kohoutovice...

 

post-1975-1229968136.jpg

 

 

... a taktéž Farinova zatáčka, rok 1982 foceno směrem od Kohoutovic - tam co sedí lidé jsou dnes ty mladý stromy

 

post-1975-1229968297.jpg

Upraveno uživatelem Kalifx
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Pokud chcete odpovídat, musíte se přihlásit nebo si vytvořit účet.

Pouze registrovaní uživatelé mohou odpovídat

Vytvořit účet

Vytvořte si nový účet. Je to snadné!

Vytvořit nový účet

Přihlásit se

Máte již účet? Zde se přihlaste.

Přihlásit se

×
×
  • Vytvořit...