Přejít na obsah

Oprava stolních hodin


Doporučené příspěvky

Dávám dohromady stolní kyvadlové hodiny PRIM, sice normálně šly ale při nastavování času skřípaly. Takže rozebrat, vyčistit, namazat a složit.

 

post-49139-0-79844900-1574538127_thumb.jpg

 

 

 

K tomu mám tři dotazy:

 

1. čím mazat plastová kola a krok? narazil jsem na Moebius 9015, 9020 a podobně, ale na takové hodiny mi to přijde jako mírný overkill - existuje levnější alternativa?

2. pokud budu čistit pouze benzínem a pak proplachovat lihem bez použití čehokoliv na bázi vody, je nutné rozebírat komplet minutové hřídele a minutového kola? A pokud ne, jak to rozeberu - vyrazit minutovou hřídel? Z které strany?

 

post-49139-0-50426300-1574537753_thumb.jpg

 

3. stejný dotaz pro komplet západkového kola - rozebrat nebo ne a pokud ano jak? Vyrazit hřídel?

 

post-49139-0-39212200-1574538018_thumb.jpg

 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Díky za info. Kotva snad nebude problém, ty hodiny moc nechodily, spíš stály, chytaly prach a vysychaly.

 

V nejhorším bych ty Moebius 8030 a 8040 koupil, ale mám k dispozici následující oleje, tak se ptám, jestli je lze využít:

  • Dr.Tillwich Uhrenöl Sorte 1-3 - ten jsem chtěl použít na malé čepy
  • Dr.Tillwich Uhrenöl Sorte 3-6 - ten jsem chtěl použít na velké čepy a pero

Ty Dr.Tillwich oleje nejsou určené na plasty. Na cokoliv s plasty jsem našel Moebius Quartz 9000, ten bych využil i na jiné příležitosti...bylo by to úplně špatně?

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Pero se u tohoto jicího stroje B- 71 maže až  po skoro maximálním natažení.  Olejem. Tím se svou viskozitou dostane tam kam potřebuje. Samozřejmě nesmí být pero narezlé. To je pak na preventivní výměnu .  

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Aha, a to jako jak? Největším mazáčkem z boku po linii poloměru od středu na kraj? Když něco blbě vyčistím, tak se to pozná nejpozději pod lupou nebo mikroskopem, když něco ztratím, ohnu nebo urvu tak je zpětná vazba taky okamžitá, ale mazání je fakt problém. Navíc mám nářadí na hodinky a ne na budíky, takže mi občas něco chybí.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Normálně si udělej velký mazáček  A namaž to. Prostě to z toho nesmí kapat, téct .  A taky  to nesmí být olej, který tam časem zatuhne a jednotlivé závity budou o sebe dřít . Taky se to stává.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Díky všem za rady, a já pokračuju dál budíkem B71, což je vlastně skoro to samé - proto zůstávám ve stejném vláknu.

 

Budík jsem rozebral, vyčistil, "vnitřní pouzdro" chemicky odrezil, složil, vše namazal podle předchozích doporučení a budík se nerozběhl. Přidal jsem víc oleje na krokové kolo, pohrál si se šroubky uložení setrvačky a budík se rozběhl, ale blbě.

 

Problém je v tom, že jde nepravidelně a občas se zastaví. Setrvačka má velice nepravidelný výkyv, je tam obrovský rozptyl, chvilku jde "normálně" a pak se výkyv sníží o desítky stupňů, někdy se i zastaví, pak se zase rozběhne. V momentě, kdy jsem si všimnul, že nepravidelnosti mají velice pravidelnou periodu odpovídající 14 kyvům a tedy jedné otáčce krokového kola a že se budík zastavuje ve stále stejné pozici krokového kola začalo být jasné, odkud vítr vane...tipuju opotřebený nebo poškozený krok.

 

Dá se krokové kolo nějak repasovat? Přeleštit činné plochy nebo tak něco? Dají se ty plastové díly sehnat nové?

 

Můžu zkusit ověřit mojí teorii přehozením krokového kola z bezchybně jdoucího stroje, ale to pak zase musím vrátit zpět...

 

Budík jde i desítky minut - když na něj nesahám a mám štěstí...v nejhorším ho prostě uložím tak jak je s popisem závady na lístečku a budu čekat, až někde objevím zmasakrované hodiny nebo budík s dobrým krokem..

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

 Koukni na  hloubku kroku a palety na kotvě jestli zabírá jak má. Tohle se repasovat nedá, akorát případně výškově posunout kotvu do jiného záběru, když by  byla vychozená. Jestli je kotva relativně dobrá, může se teoreticky pak zvětšit hloubka kroku,  jde to přeštípnutím můstku kotvy z jedné strany. Prostě ve fabrice nepředpokládali, že by to potřeboval někdo štelovat, Dělalo se to běžně,  jako u jiných starších typů budíků, k tomu tedy normálně přizpůsobených.

Také je důležité, mít nabroušené a nevychozené špičky hrotů na setrvačce, pod správným úhlem a nevychozené šrouby.

Jinak kotvy u budíků B-71 se dělaly dva druhy . A mezi sebou zaměnit nejdou .

 

Na druhou stranu, když uděláš vše moc dobře, u tohoto budíku se stává, že má zase setrvačka rozkyv tak velký, že naráží při rozkyvu do kotvy z druhé strany :wine:

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Jak píše kolega, důležité jsou nabroušené, ostré ocelové hroty setrvačky. Ty se brousí na jemném brousku (arkansas) Přemazávání není řešení. Jak jsou na tom ložiska v základnách? Axiální a radiální vůle, ty je potřeba stáhnout. U budíků běžná záležitost. 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

popravdě řečeno, nejobvyklejší bývá že jsou prostě zasviněné ložiskové šrouby setrvačky. Tam stačí troška zaschlého oleje a chodí to mizerně. Vyšroubovat, na pár hodin naložit do benzinu a pak za použití mírného násilí vyčistit brslenem, tedy do špičky seříznutou špejlí nebo sirkou. A obecně platí že se maže velmi málo. Tak málo že skoro vůbec. On ten olej pak leze všude a chytá se na něj špína.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Jeronimo má pravdu. A  Pepa SFI vlastně taky.

 

Předpokládal jsem, že  stahování vychozených ložisek je samozřejmost.  U tohoto stroje, jsou plotny skoro jako máslo . Většinou jsou na 90 % zespoda  vychozena ložiska  u  mezilehlého , vteřinového a krokového kola. Ze  zhora vteřinové, někdy o čep. To je nutno opravit. Jinak u novějších strojů, byl vymměněn perovník za novější typ a  jeho neleštěné čepy .

 znamenaly docela velké problémy,  Západka perovníku, byla změněna na pružinovou což znamenalo, když byla vylomena jedna ze čtyřech, výměnu celého perovníku. A hlavně  také víc než hodně, perovníky ničily  ložiska v plotnách. V menším měřítku, to lze stáhnout, ale jinak, je to na výměnu základny, nebo obou, případně, vysoustružení nových ložisek , když už má někdo tuto možnost. Ale na rovinu, tato oprava se už u tohoto relativně nového stroje nevyplatí. :crying_anim: .   

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Eh...díky za odpovědi, ale jsem naprostý začátečník a o stahování ložisek slyším prvně...je to popsané v těch skriptech od Peřinové? Ty ložiska jsou vyběhané do elips, ale to mi nezpůsobí chybu s periodou 14 kroků.

 

Krokové kolo jsem čistil velmi velmi opatrně, protože jsem nevěděl jak ten plast snáší benzín a zdá se, že je chyba tam, narval jsem to za chodu do mikroskopu a všiml si nečistoty která to zřejmě zbrzdí, asi zbytek starého oleje na činné ploše. Ložiskové šrouby jsem čistil důkladně, u kovů jsem se nebál.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

No jo. Vyběhané do elips. Nevím co máš konkrétně za skripta, ale někde stahování ložisek důkladně popsané je. U radiálních vůlí se stahuje z jedné strany pérovým čakanem a z druhé čakanem s otvorem. Pak je potřeba ložisko vystružit. Pokud to už není možné a ložisko je několikrát opravované dělají se zácele nebo výplně nového ložiska. Pokud nemáš čakany, tak to lze na prasáka stáhnout důlčíkem klepáním po obvodu ložiska, kdy temuješ/hutníš materiál zpět do ložiska a pak zase otvor vystružíš na požadovaný průměr. Určitě nedoporučuji, po tobě už to nikdo neopraví.

U axiálních vůlí, kdy ti kolo lítá mezi základnami nahoru a dolů je potřeba základnu srovnat. 

U ložiskových šroubů se mi k čištění osvědčila tužka se skelným vláknem. Brslen čistí hezky, ale řekl bych, že rez moc nebere. Skelné vlákno se z tužky odděluje, tak je potřeba vše znovu důkladně očistit nejlépe mokrou cestou. Nebo pořádně pro foukat. 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

To, že krokové kolo je trochu šišaté v rámci desetin na obvodu  je možné. Je to přeci jenom kus plastu stříknutý do formy.

 

Stává se, když budík dostane ránu, do jicího perovníku, prohne se plotna a perovník může zatlačit na krokové kolo a tochu ho poškodit.

 

To, že máš ložiska vychozená je špatně. U krokového kola, Ti to změlčilo krok to je jasné.

 

Prostuduj si jak má být seřízen. To je základ.

 

Jinak si sežeň pérové čakany zevnitř  a půlkutatý čakan nebo  čakany z venku. Stahuje se to tak, aby se materiál dostal zpět . pak vystružit. Jak píše Jeronimo.

 

Když jsou šrouby vyrezlé je to na výměnu za nový jiný.

 

Já používám na čištění tužku s mosaznými štětinami. a normální štětec. 

 

Tyto plasty, snesou benzím i čistící kapalinu na bázi čpavku, bez problému, oproti jiným v jiných strojích na to bacha.   

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Takže různá poučení (aneb jak jsem objevil Ameriku) a rozuzlení.

 

Ložiska nakonec nijak zvlášť vychozená nejsou, sice nejsou úplně jako nová, ale hlavní problém byl jinde.

 

Krokové kolo bylo špatně vyčištěné se zbytky starého oleje - hlavní chyba nebylo nedbalé vyčištění ale hlavně nedbalá kontrola před montáží. Vyčištěno benzínem a štětečkem, ale problém s nepravidelným chodem a zastavováním nezmizel.

 

Znovu jsem to dal pod mikroskop a tentokrát zkoumal nejen čistotu a stav opotřebení, ale i záběr obou "palet" kotvy. A bylo jasno. Tři po sobě jdoucí zuby krokového kola jsou kratší a nezabírají z boku, ale dosedají na paletu čelní plochou. Taky na nich byly hnusné plastové otřepy.

 

Poslední zkouška spočívala ve výměně krokového kola za kolo půjčené z hodin, které prakticky nikdy neběžely. První uspokojivé zjištění: budík najednou běží zcela perfektně, rozkmit setrvačky se liší krok od kroku maximálně jeden nebo dva stupně, ne o desítky, a je cekově mnohem větší, zvuk tikání jasnější a pravidelný, budík se už nezastavuje při změně polohy.

 

Další neuspokojivé zjištění: i nové krokové kolo má otřepy a některé zuby zabírají trochu jinak než ty ostatní, ale pořád na správné ploše.

 

Nepoužívané krokové kolo vrátím do nepoužívaných hodin, tímto poptávám nové nebo alespoň plně funkční krokové kolo B71. Prosím nabídněte nebo poraďte kde sehnat. Děkuji.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Pokud chcete odpovídat, musíte se přihlásit nebo si vytvořit účet.

Pouze registrovaní uživatelé mohou odpovídat

Vytvořit účet

Vytvořte si nový účet. Je to snadné!

Vytvořit nový účet

Přihlásit se

Máte již účet? Zde se přihlaste.

Přihlásit se
×
×
  • Vytvořit...