Přejít na obsah

Malovanej Pegas


Tom4

Doporučené příspěvky

Paráda, dají se sem nahrát i větší fotky, tak na sváteční Flígr frajdej půjdu s kůží na trh i tady :) 

Pozor, je to delší čtení a ještě hodně pro fandy do letadel :)

Měl jsem to v hlavě už docela dlouho, ale nějak jsem si nemohl ujasnit téma a vše okolo. Jednou jsem v takové nostalgické
ovíněné náladě dumal o válečné historii, listoval nějakými knihami a bylo to. Když se před třiceti lety otevřely hranice a obzory,
tak jsem jako mladej hltal všechno dostupné, hlavně co se letectví týká. od našich pilotů v Anglii až po válku v Tichomoří, to
pro mě bylo vždy nějaké magické téma. Ameriku jsem měl vždy v oblibě tak nějak více, proto i ten zájem o tuhle stranu WWII.
Načetl jsem toho hafo, a tady je jeden příběh. Deset rytířů v baru, tedy "Ten Knights in a Bar Room", to je "noseart", tedy povolená
výzdoba na čumáku letadla.
Zde se jedná se o parafrázi na název knihy "Ten nights in a Bar-room" která byla velmi populární v USA v 19 století. Jako noseart
si tenhle název, společně s kresbou slečny která má osedlaného Pegase, vybrala osádka Liberatoru B-24D. Letadlo vzlétlo
1. prosince 1943 z US základny na Papui Nové Guinei na misi proti Japonské základně na druhé straně ostrova, asi 600km
vzdušnou čarou. Bombardér byl č.5 ve formaci, krátce po odhození pum na cíl na skupinu zaútočil osamocený letoun Kawasaki Ki 61,
vypálenou dávkou strefil levé křídlo, které začalo hořet, stejně jako trup letounu. Po výbuchu motoru došlo k odlomení ocasní části.
Útočník následoval padající bombardér až k zemi, na zbytek skupiny nezaútočil. Letoun se zřítil v pralese asi 30 kilometrů od cíle mise.
Z šesti letadel byly na této akci ztraceny tři stroje, první po zásazích protiletadlovou palbou nad cílem, tento po zásahu stíhačem
a třetí o 10 minut později po útoku dvou stíhačů.

Ze sousedního letounu vypověděli, že viděli dva, možná tři padáky, nicméně nikdo z posádky nepřežil. Vrak letadla byl objeven až v
roce 1971, nedotčený, včetně ostatků osádky, ocas letounu byl nalezen asi 700m od vraku poměrně nezničený (foto co je mezi obrázky je
dokonce stav z roku 2003), zbytek letounu byl v podstatě šrot. Ostatky letců byly vyzvednuty a pohřbeny na vojenském hřbitově v Missouri.
Podle mého průzkumu ještě existovaly dvě další letadla se stejným názvem, a to B-17 (jen název, bez kresby) která byla sestřelena u Remeše
o dva měsíce dříve a poté ještě B-29, s karikaturní kresbou členů posádky, která sloužila na Guamu i po konci války.

Proč "deset rytířů"? Tolik osob byla standardní posádka Liberatoru. Je to pořád jen jeden jediný příběh, takových bohužel válečná historie
napsala tisíce. Tenhle příběh je známější, v roce 1990 vyšla kniha "Ten Knights in a Bar Room", autor Michael J. Cundiff popisuje příběhy
rodin všech deseti členů posádky. Odtud dané téma, byť není veselé, ale to historie kolikrát vůbec není.

Vzal jsem pro svůj projekt obyčejné noname pilotky, rozebral, což nebylo kupodivu nic těžkého, vyjmul jsem ciferník. Potisk jsem obrousil
na kov a vyhladil 2000 smirkem. Ciferník je klasicky kovový, takže nástřik metal primerem a surfacerem. Řeknu vám, že miniaturní kresba
je peklo. Když vidím ty malované ciferníky od Bovet, tak hluboce smekám. Nejsem malíř, tenkými štětečky se malovat dá leda tak s lupou,
barvy jsem použil modelářské akryly s retardérem (zpomalovač zasychání). Při malování jsem zjistil že kreslit se dá jedině když si to celé
dám na stůl na papírovou krabici od bot, jinak bych asi přišel o záda :)

Jako testovací plochy posloužily staré DVDčka určené pro potisk, mají na sobě vrstvu velmi podobnou základové barvě a mám jich dost,
takže ideální pomůcka. Jednotlivé vrstvy, reps. části kresby jsou vždy odděleny vrstvou lesklého syntetického laku. Celkem je na tom asi
8 nebo 9 vrstev včetně finálního nástřiku polomatným lakem. Celková síla ciferníku zůstala prakticky stejná, je tam jen nepatrná tloušťka
barev a laků. Popral jsem se s tím jak to šlo, popisky progresu dávám k jednotlivým fotkám. Na ciferníku byly na 9' small seconds, subcifr
byl velmi lehce nižší profil než zbytek, ten prostor jsem využil pro vycházející měsíc nad palmami. Vpravo dole na 4 hodinách je ta slečna
z letadla s Pegasem, který tenkrát dolétal . . .

 

 

dokončená prvotina, stylově palmu na zahradě nemám tak u jehličí :) 

pilotky5.jpg


foto letounu z příběhu s vyobrazením dané kresby

tenknights2.jpg


během procesu malování, miniaturní štětečky, lupy 5x, 10x, 15x (ano, ta Pepsi lupa je povedená :) ) 
kupodivu s akrylovými barvami si rozumí lépe štětečky ze syntetiky než z přírodních vláken, to ale neznamená
že se jedná doslova jen "o pár chlupů" kterýma se "kreslí" . . .

pilotky1.jpg

Upraveno uživatelem Tom4
edit foto
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

a zbytek fotek co se nevešly

tady je foto ocasních ploch bombardéru v roce 2003, Papua Nová Guinea

tenknights3.jpg


dokončené pilotky na zahradě :) 

pilotky6.jpg

tady je foto v procesu kreslení, čerstvě namalované plochy jsou matné, předchozí vrstvy jsou pod lakem,
následuje lak a může se malovat dále
postup je takový že akrylové barvy by se rozpíjely s další vrstvou, proto je mezi nimi nástřik syntetického laku
a lesklý aby byl co nejnižší tloušťky

pilotky2.jpg

ještě jedna fotka hotových hodinek

pilotky8.jpg

Upraveno uživatelem Tom4
text k fotkám
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Velice dobrá práce
(a ten příběh k tomu je ovšem nezbytný doplněk, aby to celé dávalo smysl)

Vzpomněl jsem si na jedny vánoce, které jsem jako kluk zasvětil tomu, že jsem si vyrobil globus z pingpongového míčku.
To bylo pokusů, aby to celé proporčně vyšlo, snažil jsem se o maximální detail (Jáva Borneo Sumatra Celebes si pamatuju od té doby,
samozřejmě i Honšú Kjúšú Hokkaidó a Šikoku, ostrovy ve Středozemním moři, a že jich bylo, i Korfu tam mělo svou tečku) a nakonec tuší obtáhnout a barevnými tušemi oddělit kontitnenty.Z velké jehly byla nakloněná  zemská osa a podstavec z krabičky od plastické hmoty. Snad týden to trvalo, než jsem byl spokojený.
(Pak to jednou brácha rozdupl, něčím jsem ho nas.al... )

Píšu to jen že mám pochopení pro mistra Uko Ješitu i jeho následovníky ;o)

 

 

 

 

 

 

 

 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Díky všem, k dokonalosti to má hodně daleko, ale pro jistotu už mám rozmalovaný ještě jedny další :) 
ale když vidím to počasí venku tak to nechám na dlouhé zimní večery :) 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Nádhera a silný příběh, jakých bylo bohužel za války spousta. Ke zpracování mám jednu osobní doušku - vždycky považuju něco podobného za nesmírně složité, ale když to pak někdo tak hezky popíše jako Ty, tak si říkám, že bych to možná zvládl taky.

No, a pak se vrátí zbytek rozumu a vysvětlí mi, že někdy je lepší se jen dívat :) Moc hezké to máš

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Někdy to mám taky tak, ale k tomuto jsem se dokopal. Pravda, když se ohlédnu zpět tak to zabralo pěkných pár hodin a nemít doma modelářské vybavení (a trpělivost) tak by to bylo no-go :D Ovšem každá taková prkotina ve finále stojí za zkoušku.  ;)

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Pokud chcete odpovídat, musíte se přihlásit nebo si vytvořit účet.

Pouze registrovaní uživatelé mohou odpovídat

Vytvořit účet

Vytvořte si nový účet. Je to snadné!

Vytvořit nový účet

Přihlásit se

Máte již účet? Zde se přihlaste.

Přihlásit se
×
×
  • Vytvořit...