Přejít na obsah

Souboj chronografů - Fortis B-42 Pilot Professional Chronograph vs Tag Heuer MonacoHeuer


Ivan Lelák

Doporučené příspěvky

Nevím, jak se píše recenze "obyčejných" hodinek, psal jsem zatím jen o sportovních Casio a Suunto. Takže mne omluvte a stejně tak prosím za shovívavost, pokud se dopustím nějakých historických nepřesností, nejsem znalec. Když tak mne opravte.

Značku Fortis založil ve Švýcarsku v roce 1912 Walter Vogt. Ve spolupráci s Johnem Harwoodem uvedla na trh v roce 1926 první sériově vyráběné náramkové automaty a měla i jiná prvenství. Její orientace je na námořnictví ale především na letectví a kosmonautiku, od roku 1994 je dodavatelem hodinek pro ruské kosmonauty. V roce 2018 změnila firma majitele a můžeme očekávat změnu ve firemní filosifii, která už začíná být patrná. Nicméně nový majitel, Jupp Phillip, mi přijde jako fanda a sympaťák, tak uvidíme. Značku Fortis mám rád od roku 2008, dnes mám jejich troje hodinky, další jsem už kdysi prodal. Posledním přírůstkem je B-42 Pilot Professional Chronograph, o kterých jsem se už v jiném vláknu zmínil, že tenhle konkrétní kousek mi byl asi souzen. Před 12 lety jsem si ho zamluvil v Koscomu, jel pro něj, ale nakonec koupil jiné Fortisy. Vždy jsem si ale říkal, jestli jsem neměl koupit přece jen tyhle. Zanedlouho hodinky někdo koupil, netuším jaký byl jejich další osud, až se letos objevily v inzerci. Koupil jsem je a až z dokumentů zjistil, že jde s velkou pravděpodobností o tytéž hodinky. Prostě si mne po 12 letech našly.

Firmu Heuer založil v roce 1860 Edouard Heuer. I ona se může pyšnit několika prvenstvími. V roce 1985 změnila majitele a od té doby se jmenuje Tag Heuer. Dlouhá desetiletí je spojována s motorsportem. Já ji zaregistroval v 70. letech minulého století, když se do našich kin dostal film Le Mans. Steve McQueen měl na ruce zvláštní hranaté hodinky a protože jsem jako fanda motorsportu chtěl být jako on, stal jsem se platonickým obdivovatelem jeho filmových hodinek. Až mnohem později jsem se dozvěděl, že jde o model Monaco. Ten uved Heuer na trh v roce 1969, byl vybaven kalibrem 11, který byl vyvinut s několika dalšími firmami a byl prvním automatickým chronografem. Heuer ho umístil do modelů Autavia, Carrera a Monaco, přičemž Monaco prý nese ještě drobné prvenství v prvních hranatých vodotěsných hodinkách s chronografem. Za hodinkami na zápěstí Steve McQueena je zajímavý příběh. Model Autavia nosil jezdec F1 Jo Siffert, se kterým jel Steve McQueen v roce 1970 dvanáctihodinovku v Sebringu a skončili s Porsche 908 na vynikajícím 2. místě. Když se Steve McQueen rozhodoval, které hodinky bude nosit ve filmu, jeho pracovník Don Nunley, vybral několik značek a představilmu několik modelů. Nakonec se shodli, že když už má Steve na kombinéze, která byla od Jo Sifferta logo Heuer, měl by mít i hodinky této značky. Steve si vybral Monaco, nejneobvyklejší hranatý model s modrým ciferníkem, který ladil k jeho modrým očím. Pokud se nepletu, v roce 2015 dal Tag Heuer na trh remake těchto hodinek s korunkou na levé straně, kalibrem 11 a ciferníkem, včetně loga Heuer (nikoliv TAG Heuer), podobným původním hodinkám. Kalibr 11 se od původního nepochybně liší, už frekvencí, ale v tomto spoléhám na laskavé čtenáře, že rozdíly upřesní. Pro mne byla Monaca přes 40 let platonickou záležitostí, ale teď v září jsem utrpěl velký šok, když mi je má Dáša dala k 60. narozeninám.

Nyní si tedy dovolím vám nabídnout své dojmy z obou těchto hodinek, které mám tu čest vlastnit. Jde o dvě zcela rozdílné koncepce, jedny jsou orientovány na motorsport, druhé na letectví, jedny jsou hranaté, druhé kulaté. Oboje jsou vybaveny chronografem, Monaco má 2 subciferníky, Fortis 3. Monaco má kalibr 11, Fortis starou dobrou ETU 7750. Tlačítka ovládání stopek mají oboje hodinky vpravo, korunku má ale  Heuer netradičně vlevo. Většina zdrojů se shoduje, že to měl být symbol toho, že hodinky se nemusí natahovat (šlo přece o první automatické chronografy), slyšel jsem ale i názor, že korunka se Heueru na pravou stranu už prostě nevešla. Nevím proč, ale pokud to tak je, třeba mi to někdo vysvětlí. Fortis má kromě datumovky na pozici 3 i ukazatel dne v týdnu, Heuer má jen datumovku na pozici 6. Letecký Fortis obsahuje na ciferníku kromě indexů i číslice a na pozici 12 klasickou "leteckou" šipku se dvěma puntíky, Heuer má jen indexy - na každé hodině má bílé puntíky, červené čárky a kromě pozic 3, 6, 9 a 12 i zajímavé horizontální kovové 3D indexy. Vlastně na pozici 12 je index vertikální, s červeným proužkem uprostřed. Nápisy a loga vidíte na fotkách, ani jedny hodinky nemají na pozici 6 oblíbený nápis Swiss Made.

Pouzdra, sklíčka - Fortisy vypadají zboku mohutněji, zepředu je to spíš naopak a ciferník Heuerů mi přijde pocitově větší, možná díky čtvercovému tvaru. Pouzdro Fortisů je kartáčované, Heuery jsou kombinací kartáčovaných a leštěných ploch, což vypadá exkluzivněji. Obě pouzdra mají zadní průhled, Fortisy větší. Fortis má na dýnku také větší a výraznější nápisy "Fortis B-42 Chronograph" a "Waterresistant 20 ATM". Menší je pak výrobní číslo 11718. Rotor viditelný průhledem je dekorovaný, jsou na něm 4 hvězdičky, fortisí korunka, nápis FORTIS a text "Worlds first manufacturer of automatic wristwatches". Heuery mají na rotoru nápis "SWISS", pod ním červené logp Heuer a pod ním "Calibre 11". Po obvodu průhledu mají na dýnku, přišroubovaném 4 šroubky, nápisy "MONACO", "Swiss made since 1860", "Sapphire crystal" a "Water resistant 100 meters". Předpokládám, že zadní sklíčka jsou minerální, přední jsou u obou hodinek safírová s antireflexem. Fortis má sklo ploché, výškově lícující s pouzdrem, Heuery mají sklíčko klenuté a výrazně vystupující nad obrys pouzdra. Antireflex u Fortisu považuji za nejlepší, který jsem viděl, časo to vypadá jako by hodinky ani žádné sklíčko neměly. Žádné odlesky, za všech okolností dokonalá čitelnost všeho pod sklíčkem, jen pod určitým úhlem zbarví antireflex sklíčko do modra. Dokonalé a 100% praktické, tak to má u leteckých hodinek být. Na sklu Monaco se odlesky a zrcadlení objevují často, ale přesto je vidět, že antireflex tam je a funguje. Zprvu jsem považoval antireflex Heuerů za horší a opravdu to tak z praktického hlediska je, ale na druhou stranu je pohled na hodinky každý okamžik jiný, až magický, je to neuvěřitelná hra světel, stínů a odrazů, za což může i zakřivení a vystouplost sklíčka. Krásná, až luxusní podívaná. Ještě doplním k rotorům - když pohybem hodinek roztočím ten u Fortisu, točí se jako káča ještě nějakou chvíli. Ten u Heuerů se mi roztočit nedaří a když, hned se zastaví. Automatický nátah ale funguje u obou dobře. Říkám si, v čem je ten rozdíl a třeba mi to prozradíte, v každém případě si ale umím představit, že Fortisy se automaticky natahují i v beztížném prostoru na palubě kosmické stanice, kde nefunguje gravitace ale jen dynamické roztočení rotoru pohybem ruky. Obávám se, že Heuery by měly s kosmickou stanicí problém..:-). Mimochodem, rezerva nátahu Heuerů má být 40 hodin, u Fortisů je to o pár hodin více, ale v praxi to u mne nehraje žádnou roli.

Řemínky a spony - u Fortisů mne vždy fascinovalo lícování řemínků s pouzdrem. Což ale, že výměna řemínku je trochu pakárna, musí se odšroubovat šroubek stěžejky a stěžejka se musí vytlačit ven. Potud pohoda. Ale vložit na místo nový řemínek tak aby šla stěžejka vrátit zpět, to už je zábava na delší dobu. Kdysi se mi to jednou povedlo, nedávno jsem ale vyměknul a jel si řemínek vyměnit do Prahy. Z toho vyplývá, že kožený řemínek na fotkách je nový, originální i když ne s bílým prošitím, jaké měl původní řemínek. Také jsem k němu koupil originální motýlovou sponu určenou na řemínky s původně trnovou sponou. Vypadá to pěkně, i když obsluha spony není tak snadná jako u překlápěcí spony Heuer. Mimochodem, řemínek Fortis má u stěžejek šířku 20 mm. Řemínek Heuerů je také kožený, černý, s otvory, je to napodobenina původních. Šířka je 22 mm, ale ve skutečnosti působí řemínek Fortisů mohutnější a širší, což je dáno jeho konstrukcí lícující s pouzdrem. Řemínek Heuer vypadá sportovněji než řemínek Fortis, ten vypadá naopak exkluzivněji. Spona s logem Heuer, jak už jsem zmínil, je překlápěcí, délka plynule nastavitelná (u Fortisu se dá nastavit po jednotlivých dírkách), obsluhuje se snadno. Kvality řemínků a spon neumím posoudit.

Na ruce - oboje hodinky mi na ruce sedí perfektně a velikost je přiměřená mému obvodu zápěstí 18,5 cm. Pouzdro Fortis má průměr 42 mm, je ale vyšší a při pohybech rukou je patrná snaha hodinek se pohnout, i díky sponě, která má po celé délce stejné zakřivení. Není to ale obtěžující. Heuery s nižším pouzdrem mi na ruce sedí naprosto perfektně a ani se nehnou, za což může nejen menší hmotnost, ale i spona, jejíž rádius se po délce mění, stejně tak jako zápěstí, které nemá kruhový průřez. Výsledkem je opravdu komfortní nošení.

Ovládání - oboje hodinky mají korunku se třemi polohami - natahování, nastavení data (+ dne u Fortisů) a nastavení času. Korunky jsou klasické, nešroubovací, což je úctyhodné zejména u Fortisu s těsností do 200 metrů. Natahování probíhá klasicky, počet otočení k natažení jsem nezjišťoval, ale k rozeběhu "vybitých" Fortisů stačí otočit korunkou 2-3x, u Heuerů 5-7x. Ať je korunka vlevo neboo vpravo, natahuje se otáčením ve směru pohybu hodinových ručiček. Korunka Fortisů je trochu větší, ale oboje hodinky se natahují snadno. Datum se nastavuje po vysunutí korunky do 1. polohy, u Fortisů šipka u datumu naznačuje, že musím točit ve směru hod. ručiček, v opačném směru (opět dle šipky u dne v týdnu) nastavuji den. Dny jsou v anglických zkratkách a nastavují se pozpátku, tedy neděle, sobota, pátek.. U Heuerů nastavujeme jen datum a i když je to v příručce, zaboha si nepamatuji kterým směrem mám korunkou točit. V jednom směru to ale nedělá nic, tak si to hned uvědomím. Mimochodem, oboje hodinky překlápějí datum přesně o půlnoci, změna je jistá a sebevědomá. Podobně jistě a jednoznačně fungují stisky tlačítek, u obou hodinek to chce malinko přitlačit. Tlačítky ovládáme stopky a funguje to u obou hodinek stejně - horní tlačítko je start / stop / opětovný rozeběh, dolním stopky nulujeme. U obou hodinek centrální vteřinovka běžně stojí a rozeběhne se se startem stopek. Normální vteřinovku mají Fortisy na pozici 9 (indexy jsou po 5 sekundách), Heuery na pozici 3 (indexy po sekundách). No a teď se dostáváme k zásadnímu rozdílu u stopek:

- Stopky Heuer mají na pozici 9 sčítač 30 min a to znamená, že delší čas než půl hodiny prostě nenastopuji, pokud si nebudu každou půlhodinu dělat někde čárky. Stopnutý čas se dá na velké vteřinovce odečíst i přesněji než na sekundy, ciferník je mezi sekundovými indexy rozdělen na čtvrtiny, což koresponduje s taktem 28800 kmitů za hodinu, což odpovídá tomu, že každou sekundu poskočí velká vteřinovka 8x. Zastaví-li se tedy na čárce, víme, jestli jde o 0 - 0,25 - 0,5 nebo 0,75 sekundy a zastaví-li se mezi indexy, mohu čas odhadnout s přesností na 0,125 sekundy. V praxi bych sice musel na přesnou polohu vteřinovky déle mžourat, ale v zásadě to jde. Jen podotknu, že původní Monaca z roku 1969 měla na pozici sčítač 30 minut a na pozici 9 sčítač 12 hodin

- Stopky Fortis mají až 12-tihodinový sčítač, podobně jako zmíněná původní Monaca. Na pozici 12 je sčítač 30 minut (po minutách) a na pozici 6 je sčítač 12 hodin. Ten je dělený po půlhodinách, takže dlouhé časy lze vždy přesně odečíst. Přesněji než na sekundy to jde hůř než u Monaco, protože indexy po obvodu velkého ciferníku jsou jen sekundové, ale s trochou cviku a dobré vůle jde čas odhadnout i na  0,125-0,25 s podobně jako u Heuerů, protože takt Fortisů je shodných 28800 kmitů za hodinu. Malá vteřinovka na pozici 9 je bílá, zbylé 3 stopkové ručičky jsou červené, což pomáhá při rychlosti odečtu přesného nastopovaného času, prostě mrknu na pozici 6 (počet hodin, resp. půlhodin), pak na pozici 12 (minuty) a pak na velkou vteřinovku. A je to. Všechna čest návrhářům fortisího displeje, sám jsem pilot a zkoušel jsem si Fortisy měřit různé časy za letu, které jsem si vzápětí napsal na blok na nákoleníku. Jde to rychle, nezabírá to moc pozornosti, kterou musím věnovat řízení letounu, i když jasně, tak dokonalé jako velké digitální stopky (ty mám v éru jako primární) to není.

Určitě mne ještě něco napadne, ale pro tentokrát to uzavřu. Jaký je závěr? Oboje hodinky mohou sloužit jako sportovní i jako oblekovky. Heuery jsou noblesní, exkluzivnější, hra světel na sklíčku a leštěné povrchy pouzdra prostě fungují i když řemínek je spíš sportovní. S krokodýlem by vypadaly jako dokonalé a netradiční oblekovky. V hospodě nebo u táboráku mi už tak patřičně nepřijdou, ale ani je tam nebudu nejspíš nosit. Fortisy jsou zase exkluzivní chybějícím nebo namodralým sklíčkem díky dokonalému antireflexu a společensky působí i řemínek. Jasně, nejsou to typické oblekovky, ale rozhodně s nimi k obleku ostudu dělat nebudete. A hodí se i do hospody, na hřiště nebo k táboráku. Oboje hodinky jsou od kvalitních výrobců působících na trhu už dlouho. Tag Heuer zná každý laik a spojuje si značku s prémiovou kvalitou i cenou, Fortis nezná každý. Tag Heuery byly 3x dražší. Tak které mám radši? To neumím říct, které své dítě máte radši vy?  Všechny naše děti jsou přece dokonalé a to platí i o těchto dvou hodinkách. No, když tak o tom přemýšlím, Monaca bych asi nikdy neprodal, to by muselo jít o život, navíc to byl dárek. Fortisy bych obrečel, ale když by to muselo být, uměl bych se s nimi rozloučit s tím, že jakmile to bude možné, zase si je někdy z druhé ruky koupím.

 

DSC03123.JPG

DSC03125.JPG

DSC03129.JPG

DSC03098.JPG

DSC03097.JPG

DSC03105.JPG

DSC03108.JPG

DSC03109.JPG

DSC03127.JPG

DSC03138.JPG

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Asi si zde zaslouží být i ten, kdo hodinky Heuer Monaco proslavil. Zde je tedy Steve McQueen z natáčení filmu v roce 1970. Ve filmu vidíme na jeho ruce právě Heuer Monaco, s výjimkou úvodní scény, kdy Michael Delaney přijíždí na okruh svým Porsche 911 a vybavuje si nehodu z loňského roku. Jiné hodinky nosil někdy i jako Steve McQueen při natáčení, ale na této fotografii má Monaco.

Steve with Monaco.jpg

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • Po roku...

Krásné čtení, úžasné hodinky. Monaco s příběhem, na první pohled nezaměnitelné. Fortis mám také moc rád, spojení s kosmonautikou a letectvím je mi sympatické. 

Monaco je takový můj sen, mám zatím carrera v titanu. A Fortisky mám v limitce Mars 500.

 

 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • po 2 týdnech...
V 30. 10. 2021 v 9:57, prky napsal:

Super srovnání na první pohled dvou úplně odlišných hodinek emoji106.png

Odesláno z mého SM-G991B pomocí Tapatalk
 

Ty hodinky jsou designem i cenou zcela odlišné, na druhou stranu oboje jsou chronografy, byť jedny zaměřené na letectví a druhé na motorsport. Ale přišlo mi zajímavé je srovnat.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Pokud chcete odpovídat, musíte se přihlásit nebo si vytvořit účet.

Pouze registrovaní uživatelé mohou odpovídat

Vytvořit účet

Vytvořte si nový účet. Je to snadné!

Vytvořit nový účet

Přihlásit se

Máte již účet? Zde se přihlaste.

Přihlásit se
×
×
  • Vytvořit...