Jump to content

Recommended Posts

Dával jsem dohromady jedny staré Pabědy, jak šly předtím nevím, měnil jsem kolečko na kterém je nasazený nátrubek, někdo ho ulomil. Stroj jsem čistil, po složení hodinky předbíhaly, tak jsem se snažil je regulovat, nyní jdou přesně, ale regulační páku mám téměř v krajní poloze mínus, což mi připadá že není v pořádku. Vlásek jsem myl, nevypadá že by nějak lepil, nevypadá pokřivený ani závity se nikde nedotýkají, i amplituda baj oko vypadá slušně. Chtěl bych poprosit o názor, jestli to může být tak OK nebo je něco blbě, případně nějaký tip než to začnu rozebírat a čistit znova. Dík. 

Link to post
Share on other sites
V 29. 12. 2020 v 19:12, valjoux napsal:

Čím větší mezera tím víc do -, čím menší tím víc do +, každopádně pravidelné narážení pokud to bude ležet na jedné straně tak se to také předchází.

S tím roztahováním zámečku bych brzdil. Čím větší mezera tím horší má dopad na přesnost chodu stroje proměnlivá hnací síla pera. Čím míň je pero natažené tím menší je amplituda setrvačky a výsledek je, že při velké mezeře v zámečku a přesném vystředění vlásku se při vycházení hnací síly pera amplituda setrvačky snižuje a  vlásek  se dotýká kratší a kratší dobu zámečku a na závěr se hodinky mohou extrémně pozdit. Pokud je při velké mezeře vlásek nalepený k jedné straně zámečku, tak efekt bude přesně obrácený hodinky se budou ke konci předcházet.

Poučka ze seřizování moderních hodinek zní asi takto. Vlásek při zcela vyjitém ( nenataženém ) stroji musí být přesně ve středu mezery zámečku a nesmí se dotýkat ani jedné strany. Volný prostor mezi vláskem a zámečkem napravo a nalevo by měl být tak veliký, aby součet obou mezer byl stejný jako je síla vlásku. V praxi je to dost obtížné odpozorovat hlavně u moderních a malých strojů, proto se  používají  lupy, které mají 12 a více násobné zvětšení. Taky je to dost o praxi a člověk se to musí naučit vidět. U vintage strojů se  tento systém nastavení až tak striktně nedodržuje a ani to není možné. Mezery v zámečcích byly a jsou od původních výrobců nastaveny mnohem větší.  Je tam tudíž i větší tolerance a seřízení je pak mnohem jednodušší.

Já osobně bych se krajní polohou regulační ručičky nezaobíral v případě, že hodinky jdou v přijatelné přesnosti a hlavně se neopožďují.

Co se týče vyvažovacích šroubků, je lepší vytočit dva protilehlé šrouby a dát pod ně podložky. Ty se běžně vyskytovaly u setrvačníků různých výrobců především starších hodinek. Jde o to, že šroubky by na setrvačníku měli být vždy dotažené. 

Shrnuto. Když ti jdou hodinky přesně, tak proč bys měl něco vymýšlet a jestli se ti nelíbí, že je regulační ručka v krajní poloze, tak ať je. Smiř se s tím, že krajní poloha je taky poloha do které se ručka dá posunout a proč ji v případě potřeby nevyužít. 

Doufám, že jsem ti trochu pomohl a moc nezamotal hlavu. :)

Ahoj Ruda.

Link to post
Share on other sites

Pánové děkuji za rady a odborné vysvětlení. Od pohledu vypadalo že vnější nožka regulátoru byla trochu přihnutá dovnitř, tak jsem ji narovnal aby byla rovnoběžně s tou vnitřní a mezera se mírně zvětšila. Lupou akorát vidím že vlásek není přilepenej na jedné straně a kmitá. Samozřejmě to pomohlo a regulační páka je uprostřed a hodinky zatím jdou dobře. Ještě jednou dík, bádal bych nad tím tejden a stejně na nic nepřišel.

Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...