Přejít na obsah

Fotky závad, vadných/opotřebených dílů mechanických strojků


Doporučené příspěvky

V návaznosti na diskuzi ve vedlejším vlákně zakládám fotogalerii závad, vadných či opotřebených dílů mechanických strojků. 


Hlavní motivace je ukázat, že dost často nestačí při servisu strojek vyčistit. Pokud má strojek fungovat dobře, je prostě potřeba opotřebené díly vyměnit. Leccos jde i opravit (závisí na zkušenosti a vybavení hodináře), ale výměna je obvykle u běžných strojků efektivnější nejen časově/finnčně, ale  i kvalitativně.


V tomto vlákně nejde o kvalitu fotek, jde jen a pouze o to, aby byla na fotce vidět závada. Prostě aby člověk, který hodinky nerozebírá viděl, jak třeba vypadá zadřený čep. Budu rád, když bude vlákno živé, takže kolegové hodináři přispívejte fotkami/postřehy/zkušenostmi a kolegové hodinkáři postřehy/dotazy/náměty:-).

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • Odpovědi 107
  • Vytvořeno
  • Poslední odpověď

Uživatelé s nejvíce příspěvky v tomto témátu

Uživatelé s nejvíce příspěvky v tomto témátu

Další klasika je zadřený čep. Jedná se o kolo 210 z Ety 2824. Čep má být hladký vyleštěný válec, který se otáčí s minimálním třením v kamenovém ložisku. Na fotce je jasně vidět opotřebení, způsobené delším provozem bez maziva. Někdy se k díle zkázy přidá i koroze. S takto zadřeným čepem na jednom kole by strojek po vyčištění ještě běžel, otázkou je jak. Nicméně podle mého názoru je výměna nutná.

kolo 210 eta2824.jpg

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Další častá závada je vylomený zub na západkovém kole. Může se přihodit při prasknutí pera, nebo prostě únavou. Také jsou tu vidět trochu načaté zuby po obvodu, ale to by samo o sobě ještě prošlo, nebýt vylomeného zubu. Kolo je ze Sellity sw200 a v tomto konkrétním stroji trpí při častém ručním natahování - platí i pro Etu 2824.

kolo 415 sw200.jpg

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Vyběhané ložisko. Můstek samonátahu ze strojku FHF905. Tento stroj existoval ve verzích 17 nebo 25jewels. Právě verze se 17 kameny měla soukolí samonátahu uložené bez kamenů a takto to po letech provozu vypadá - velká šišatá díra namísto úhledného kruhového ložiska:-). Je to opravitelné, nicméně výměna je jednodušší a mnohem rychlejší samozřejmě.

 

mustek samonatahu FHF 905.jpg

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Dnes poslední - odlučovač samonátahu z Ety 2892 s totálně ochozeným čepem - ten deštníček na konci má být opět hladký vyleštěný válec. Většina průměru čepu se prostě ztratila a jen zázrakem to ještě drželo pohromadě. Opět dlouhodobý provoz bez maziva a v tomto případě i bezhlavé používání vrtiče. Opravit nelze, výměna nutná.

odlucovac eta2892.jpg

Upraveno uživatelem xjr1
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

před 5 hodinami, orol napsal:

Přetržené šrouby sem patří taky? :)

sroub.jpg

Ha, jak vidím ten modřenej šroub. Tohle se mi stalo před cca dvěma rokama , dle hodináře je to důsledek toho tepelnýho  "modření", stačí to prej malinko přehnat a ten šroub začne ztrácet svoji pevnost a dřív nebo pozdějc dojde přesně k tomuhle, že prostě rupne...

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Jako laik bych nevěřil, že v tak jemných strojcích vznikají tak velké síly, které jsou schopny provést, to co vidím na fotkách. Chápu, že kov na kov způsobí neplechu v jakékoliv velikosti, ale jak to, že někdo nosí jedny hodinky bez servisu skoro celý život a jinému se to tak ožvejká. Třeba známej nosí den co den PRIMky, co dostal od maminky k maturitě a dnes je mu 60. V servisu byly 1x asi před 5 lety a jedou furt dál.

Že by materiál, konstrukce, mazání ?

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

před 10 hodinami, villain83 napsal:

Ha, jak vidím ten modřenej šroub. Tohle se mi stalo před cca dvěma rokama , dle hodináře je to důsledek toho tepelnýho  "modření", stačí to prej malinko přehnat a ten šroub začne ztrácet svoji pevnost a dřív nebo pozdějc dojde přesně k tomuhle, že prostě rupne...

Čas od času praskne i nemodrý šroubek, ještě není ani dotažený a už cítíš, že nevydrží. Upřímně nevím, čím to je. Spíš než modření bych to přisuzoval tomu, že šroubky v moderních strojcích jsou dost subtilní.

Modrý povlak vzniká při teplotě 290-300 stupňů. Přehnat teplotu moc nelze, při 330 stupních už by to bylo šedivý. Tvrdost a pevnost se při popouštění s rostoucí teplotou snižuje, ale rozdíl teploty 30 stupnů (290 vs. 320) nezpůsobí dramatický pokles tvrdosti a pevnosti, tedy aspoň teoreticky. 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

před 10 hodinami, Jerryl napsal:

Jako laik bych nevěřil, že v tak jemných strojcích vznikají tak velké síly, které jsou schopny provést, to co vidím na fotkách. Chápu, že kov na kov způsobí neplechu v jakékoliv velikosti, ale jak to, že někdo nosí jedny hodinky bez servisu skoro celý život a jinému se to tak ožvejká. Třeba známej nosí den co den PRIMky, co dostal od maminky k maturitě a dnes je mu 60. V servisu byly 1x asi před 5 lety a jedou furt dál.

Že by materiál, konstrukce, mazání ?

Je to pořád jen mechanický stroj, žádný nemá neomezenou životnost, součástky se opotřebí dřív nebo později, v závislosti na konstrukci, materiálu a údržbě, přesně jak jsi psal.

Strojek Prim, speciálně kal. 66/68, je takový traktor, výkony úplně nenadchne, ale vydrží běhat velmi dlouho i bez servisu. Což ovšem neznamená, že se mu opotřebení vyhýbá. Vlastně mám kolikrát po rozebrání pocit, že by ten stroj už dávno jít neměl a on se přes veškeré opotřebení pořád hýbe. Záměrně nepíšu, že jde. No a majitel je spokojen, protože u primek obvykle neočekává nějakou přesnost a neměří rezervu nátahu, stačí, když se strojek hýbe. Takto podle mě vznikají legendy o nesmrtelnosti primek. Nicméně 40 let denního nošení bez servisu se mi zdá i na primky moc. Zvlášť když uvážím pouzdra z mosazi, do kterých teče a práší se. 

Fotka můstku perovníku prim kal. 66 ukazuje vymleté uložení perovníku tak, že je perovník ve stroji natolik vyosený, až škrtá o vteřinové kolo. Nevím jak zřetelně je to vidět na fotce, ale ten oválný šišoid má být ve skutečnosti kruhová a podstatně menší díra. Běžná závada nejen u primek.

mustek perovniku prim66a.jpg

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

před 6 hodinami, xjr1 napsal:

Fotka můstku perovníku prim kal. 66 ukazuje vymleté uložení perovníku tak, že je perovník ve stroji natolik vyosený, až škrtá o vteřinové kolo. Nevím jak zřetelně je to vidět na fotce, ale ten oválný šišoid má být ve skutečnosti kruhová a podstatně menší díra. Běžná závada nejen u primek.

mustek perovniku prim66a.jpg

Kdyz je to tak bezna zavada, jak se to opravuje? To se musi vymenit cely mustek? Neda se to vyvlozkovat nejakym kvalitnejsim a zaroven kluznejsim materialem, aby od toho byl na delsi dobu pokoj?

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Pokud chcete odpovídat, musíte se přihlásit nebo si vytvořit účet.

Pouze registrovaní uživatelé mohou odpovídat

Vytvořit účet

Vytvořte si nový účet. Je to snadné!

Vytvořit nový účet

Přihlásit se

Máte již účet? Zde se přihlaste.

Přihlásit se

×
×
  • Vytvořit...