Jump to content

Fotky závad, vadných/opotřebených dílů mechanických strojků


Recommended Posts

V návaznosti na diskuzi ve vedlejším vlákně zakládám fotogalerii závad, vadných či opotřebených dílů mechanických strojků. 


Hlavní motivace je ukázat, že dost často nestačí při servisu strojek vyčistit. Pokud má strojek fungovat dobře, je prostě potřeba opotřebené díly vyměnit. Leccos jde i opravit (závisí na zkušenosti a vybavení hodináře), ale výměna je obvykle u běžných strojků efektivnější nejen časově/finnčně, ale  i kvalitativně.


V tomto vlákně nejde o kvalitu fotek, jde jen a pouze o to, aby byla na fotce vidět závada. Prostě aby člověk, který hodinky nerozebírá viděl, jak třeba vypadá zadřený čep. Budu rád, když bude vlákno živé, takže kolegové hodináři přispívejte fotkami/postřehy/zkušenostmi a kolegové hodinkáři postřehy/dotazy/náměty:-).

Link to post
Share on other sites
  • Replies 66
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Začnu klasikou, prasklé pero. Toto konkrétní je ze Sellity SW200. Tady asi není nutný žádný komentář, holt nic nevydrží věčně. Výměna nutná, opravit nelze.

pero sw200.jpg

Link to post
Share on other sites

Další klasika je zadřený čep. Jedná se o kolo 210 z Ety 2824. Čep má být hladký vyleštěný válec, který se otáčí s minimálním třením v kamenovém ložisku. Na fotce je jasně vidět opotřebení, způsobené delším provozem bez maziva. Někdy se k díle zkázy přidá i koroze. S takto zadřeným čepem na jednom kole by strojek po vyčištění ještě běžel, otázkou je jak. Nicméně podle mého názoru je výměna nutná.

kolo 210 eta2824.jpg

Link to post
Share on other sites

Dál tu máme kolo 203 ze Sellity sw200 s hodně opotřebenými zuby po celém obvodu kola. I s tímto je strojek ještě schopen se nějak hýbat, ale netroufl bych si takové kolo do strojku vrátit.

kolo 203 sw200.jpg

Link to post
Share on other sites

Další častá závada je vylomený zub na západkovém kole. Může se přihodit při prasknutí pera, nebo prostě únavou. Také jsou tu vidět trochu načaté zuby po obvodu, ale to by samo o sobě ještě prošlo, nebýt vylomeného zubu. Kolo je ze Sellity sw200 a v tomto konkrétním stroji trpí při častém ručním natahování - platí i pro Etu 2824.

kolo 415 sw200.jpg

Link to post
Share on other sites

Vyběhané ložisko. Můstek samonátahu ze strojku FHF905. Tento stroj existoval ve verzích 17 nebo 25jewels. Právě verze se 17 kameny měla soukolí samonátahu uložené bez kamenů a takto to po letech provozu vypadá - velká šišatá díra namísto úhledného kruhového ložiska:-). Je to opravitelné, nicméně výměna je jednodušší a mnohem rychlejší samozřejmě.

 

mustek samonatahu FHF 905.jpg

Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Dnes poslední - odlučovač samonátahu z Ety 2892 s totálně ochozeným čepem - ten deštníček na konci má být opět hladký vyleštěný válec. Většina průměru čepu se prostě ztratila a jen zázrakem to ještě drželo pohromadě. Opět dlouhodobý provoz bez maziva a v tomto případě i bezhlavé používání vrtiče. Opravit nelze, výměna nutná.

odlucovac eta2892.jpg

Edited by xjr1
Link to post
Share on other sites

Vit: díky, přesně tak jsem to myslel.

Orol: jasně, cokoliv se ve strojku vysype, opotřebí, vyběhá;)....

 

Link to post
Share on other sites
před 5 hodinami, orol napsal:

Přetržené šrouby sem patří taky? :)

sroub.jpg

Ha, jak vidím ten modřenej šroub. Tohle se mi stalo před cca dvěma rokama , dle hodináře je to důsledek toho tepelnýho  "modření", stačí to prej malinko přehnat a ten šroub začne ztrácet svoji pevnost a dřív nebo pozdějc dojde přesně k tomuhle, že prostě rupne...

Link to post
Share on other sites

Jako laik bych nevěřil, že v tak jemných strojcích vznikají tak velké síly, které jsou schopny provést, to co vidím na fotkách. Chápu, že kov na kov způsobí neplechu v jakékoliv velikosti, ale jak to, že někdo nosí jedny hodinky bez servisu skoro celý život a jinému se to tak ožvejká. Třeba známej nosí den co den PRIMky, co dostal od maminky k maturitě a dnes je mu 60. V servisu byly 1x asi před 5 lety a jedou furt dál.

Že by materiál, konstrukce, mazání ?

Link to post
Share on other sites
před 10 hodinami, villain83 napsal:

Ha, jak vidím ten modřenej šroub. Tohle se mi stalo před cca dvěma rokama , dle hodináře je to důsledek toho tepelnýho  "modření", stačí to prej malinko přehnat a ten šroub začne ztrácet svoji pevnost a dřív nebo pozdějc dojde přesně k tomuhle, že prostě rupne...

Čas od času praskne i nemodrý šroubek, ještě není ani dotažený a už cítíš, že nevydrží. Upřímně nevím, čím to je. Spíš než modření bych to přisuzoval tomu, že šroubky v moderních strojcích jsou dost subtilní.

Modrý povlak vzniká při teplotě 290-300 stupňů. Přehnat teplotu moc nelze, při 330 stupních už by to bylo šedivý. Tvrdost a pevnost se při popouštění s rostoucí teplotou snižuje, ale rozdíl teploty 30 stupnů (290 vs. 320) nezpůsobí dramatický pokles tvrdosti a pevnosti, tedy aspoň teoreticky. 

Link to post
Share on other sites
před 10 hodinami, Jerryl napsal:

Jako laik bych nevěřil, že v tak jemných strojcích vznikají tak velké síly, které jsou schopny provést, to co vidím na fotkách. Chápu, že kov na kov způsobí neplechu v jakékoliv velikosti, ale jak to, že někdo nosí jedny hodinky bez servisu skoro celý život a jinému se to tak ožvejká. Třeba známej nosí den co den PRIMky, co dostal od maminky k maturitě a dnes je mu 60. V servisu byly 1x asi před 5 lety a jedou furt dál.

Že by materiál, konstrukce, mazání ?

Je to pořád jen mechanický stroj, žádný nemá neomezenou životnost, součástky se opotřebí dřív nebo později, v závislosti na konstrukci, materiálu a údržbě, přesně jak jsi psal.

Strojek Prim, speciálně kal. 66/68, je takový traktor, výkony úplně nenadchne, ale vydrží běhat velmi dlouho i bez servisu. Což ovšem neznamená, že se mu opotřebení vyhýbá. Vlastně mám kolikrát po rozebrání pocit, že by ten stroj už dávno jít neměl a on se přes veškeré opotřebení pořád hýbe. Záměrně nepíšu, že jde. No a majitel je spokojen, protože u primek obvykle neočekává nějakou přesnost a neměří rezervu nátahu, stačí, když se strojek hýbe. Takto podle mě vznikají legendy o nesmrtelnosti primek. Nicméně 40 let denního nošení bez servisu se mi zdá i na primky moc. Zvlášť když uvážím pouzdra z mosazi, do kterých teče a práší se. 

Fotka můstku perovníku prim kal. 66 ukazuje vymleté uložení perovníku tak, že je perovník ve stroji natolik vyosený, až škrtá o vteřinové kolo. Nevím jak zřetelně je to vidět na fotce, ale ten oválný šišoid má být ve skutečnosti kruhová a podstatně menší díra. Běžná závada nejen u primek.

mustek perovniku prim66a.jpg

Link to post
Share on other sites
před 6 hodinami, xjr1 napsal:

Fotka můstku perovníku prim kal. 66 ukazuje vymleté uložení perovníku tak, že je perovník ve stroji natolik vyosený, až škrtá o vteřinové kolo. Nevím jak zřetelně je to vidět na fotce, ale ten oválný šišoid má být ve skutečnosti kruhová a podstatně menší díra. Běžná závada nejen u primek.

mustek perovniku prim66a.jpg

Kdyz je to tak bezna zavada, jak se to opravuje? To se musi vymenit cely mustek? Neda se to vyvlozkovat nejakym kvalitnejsim a zaroven kluznejsim materialem, aby od toho byl na delsi dobu pokoj?

Link to post
Share on other sites

.... Kdyby :)

Jak budu mít čas, tak také přihodím pár zajímavostí a taky fotky toho co mi na stůl chodí za zvěrstva po různých pseudohodinářích. 

Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...