Jump to content

Fotky závad, vadných/opotřebených dílů mechanických strojků


Recommended Posts

Možná blbej dotaz, ale jsem zvědavej... Chápu, že na starý hodiny asi náhradní díly nejsou a pak nezbejvá, než si je vyrobit. Ale je běžný, že si takhle soustružíte nebo jinak vyrábíte díly pro "běžný" hodinky, který opravujete (třeba s etou, sellitou a podobnejma masovejma strojkama), nebo v tomhle případě máte nebo objednáte náhradní díly, který použijete?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 97
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Nechci odpovídat za pány hodináře,ale toto byly echt případy,kdy se díly sháněly špatně a bylo rozumnější je vyrobit. Samo pokud je díl za rozumnou cenu a originál ,tak by byl využit.

Link to comment
Share on other sites

Ano, je to tak....jenom dodám, že jako další velmi vážný důvod je neochota autorizovaných servisů provádět částečné opravy. Často kvůli maličkosti hodinky končí na celkové opravě za více jak dvě desítky tisíc. Ne že by to autorizáky dělali naschvál, spíš jsou k tomu nuceni ze strany výrobců. Typický příklad je ten čep, který už jsem zavrtával asi pětkrát. IWC je vyrobilo moc tenké, takže já je dělám o něco silnější a vylisuji ložisko a nahradím jej ložiskem s větším vrtáním. Tím je závada vyřešena do 5000,- Kč. Ale problém nastává, když hodinky skončí u AS. Putují rovnou do IWC a oprava je několikanásobně dražší....

Link to comment
Share on other sites

Na staré raritní stroje víc jak 100 let , díly dostupné prakticky nejsou,  které kamarádům opravuji já.  

Na novější  první republika a mladší se něco sehnad dá.

Tak že,  když jde o hřídele,  musíš je vysoustružit  čepy zavrtat.

Scházející kola spočítat  kolik mají mít zubů , najít podobné a upravit ho na soustruhu a finýrce a nebo ho vyfrézovat, nebo nechat někde vyfrézovat. 

Samozřejmě záleží jestli to má cenu.  Ale  když je to pěkný,  nebo raritní stroj,  případně  památka.

Má to smysl.   

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Mám tu další prakticky nepochopitelnou závadu, nebo spíš závady.

Opilované, tedy spíš obroušené ocelové palety kotvy do nesmyslného tvaru,  očesané špičky krokového kola z  zhruba  0,15   na 0,5mm. což se pravděpodobně stalo někomu při rozebírání stroje, bez vypuštěného pera.

Pak místo výměny zalomeného šroubu kotvy, jeho proletování a obroušení zářezů v kotvě na její palety.

Kdoví jaký machr to měl v ruce předemnou🥴

Zuby jsem vybrousil do požadovaného tvaru a palety také. Cín jsem odstranil a zalomený šroub, jsem vyměnil za nový starý. 

Hodiny šlapou už týden, tak mám radost, že se zadařilo.

IMG_7581.JPG

IMG_7583.JPG

IMG_7584.JPG

IMG_7608.JPG

IMG_7618.JPG

IMG_7620.JPG

IMG_7623.JPG

IMG_7624.JPG

IMG_7630.JPG

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 3 weeks later...

Dlouho jsem sem nic nehodil, nějak nebyl čas, ale jsem rád, že vlákno celkem žije i příspěvky kolegů, takže pokračujte prosím:-).

Dnes tu mám ubroušený/uchozený čep setrvačky z ETY 2824. Čepy se mohou zlomit třeba při pádu hodinek na zem nebo nárazu. Stává se to hlavně u starších kusů bez odpruženého uložení, ale ani moderním strojovnám se to nevyhne v případě silnějšího nárazu.  Tento čep (na obr. nahoře) ale není uražený, je opravdu jen ochozený, je zřetelně kratší a nabroušený do špičky, zřejmě musel dlouho běhat v ložisku plném špíny a bez maziva. Pro srovnání - čep na obrázku dole je v pořádku, ten nahoře by měl vypadat stejně. Takováto setrvačka ve strojku sice ještě běží, ale chod je velmi špatný. 

čep setrvačky.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hodinky HMT Sona, nedopatřením koupeny čtyři kusy. Všechny přestaly časem jít natáhnout. U těchto jsem jasně viděl problém v západce, tak jsem jí zkoušel uvolnit a znovu přišroubovat a nic. Tak jsem ji zase dal pryč. Ty ostatní taky po několika nátazích přestaly jít. Dvěma se navíc zlomila korunka. Pouzdra a ciferníky mají naopak dobře zachovalé.

Co ještě chci napsat, mám další HMT (Pilot a jakože Jawan, ale spíš předělaný Pilot), ale od jiných prodávajících na Ebay a ty jdou.b4175d8dac926dc136c9e7b914836aa8.jpg92fe65746892c1a44788a4884bd8e4a2.jpg

Odesláno z mého MAR-LX1A pomocí Tapatalk
 

Edited by vdavid
doplnění
Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Hodiny po pulrocni renovaci hodinarem. Vyptal si od stare pani 6000Kc. Nevim presne ktery, kolega nechce prozradit jinak bych mu udelal reklamu.

Popis zavad:

1. vraceny hodiny v uplne jine bedne

2. kyvadlo zadrhavalo o dno

3. kyvadlo opisovalo neprijemnou osmicku a kyv byl celkove divny

4. hodiny se zastavovaly

 

Jedna ze zavad je upravovane delsi pendlperko nez melo byt. Druha hodiny zcela jiste neprodelaly zadny servis.IMG_20210510_064048_DRO.thumb.jpg.22dddaea9cbdf6528a72214d1d7dad71.jpg

IMG_20210510_064027_DRO.jpg

IMG_20210920_131754_DRO[1].jpg

Link to comment
Share on other sites

Ano pendlperko (závěs kyvadla) oravdu nevypadá dobře,  je špatné.

Cena,  je také za mne  mimo normální realitu.

 

Ale na druhou stranu, mezi námi.

Opravdu záleží,  jak se hodiny pendlovky pověsí. jak jsou ode zdi, co dělá kyvadlo.

Pak se  musí  někdy naklánět pendlperko, nebo hodiny od  zdi.

To je normální praxe při usazení hodn.

 

Když  dělá kyvadlo  při kyvu ocas ryby,  jak to píšeš,  strácí kyv energii.  Hodiny nechodí  zasavují se , nejsou spolehlivé.

Ano to je  špadným  pendlperkem.

Jestli jsou hodiny vychozené, drsné čepy, bylo by vhodné  hledat jiného hodináře to je fakt.

 

Kdysi před dobrými 30  lety se bývalému mému kolegovi stalo, než jsem se stal pedagogem 😄.

 

Opravil pendlovky. Hodiny byly špinavé vrstvy prachu. Hodny opravil bednu vyčistil  a zákadník je nepoznal.

 

To není nic proti Tobě, Tvému zákazníkovi,   ale jenom  náhled praxe za ty roky.

     

Edited by Jiří9
Link to comment
Share on other sites

Vse jak pises Jiri9, ale videl jsem foto hodin pred zadanim do opravy a hodiny ktere byly vraceny. Ten rozdil nebyl v cisteni ani nahodou. Pani ma kolem 80 let ale poznala ze hodiny jsou nejake jine ale hodinar ji ujistoval ze ta zmena je vlastne vylepseni. Tak po nekolika posunutych terminech dokonceni opravy je vzala. V 80ti letech ma malokdo silu se hadat. No natrefila na parchanta a tim bych tuto kauzu ukoncil. Ostatnim snad poslouzi jako navod kde se muze objevit zavada ktera se projevuje chodem kyvadla ve tvaru "ryby" nebo "osmicky".

 

HOWGH

Link to comment
Share on other sites

Mam aktualni story, kamarad mi sveril k vycisteni a namazani Omaga Semaster Cosmic, ktere ma po tatovi.
Romaticka strory zacina vzpominkou, jak jako maly hoch v `68 se setkava v Nemecku se svym tatou, ktery zdrhl o 1/2 roku drive a tata ma na ruce zbrusu nove Omegy... nasledne poctive noseny... romantika konci po revoluci a navratu rodiny do CR, kdy hodinkam vypadla korunka... nasledoval pry servis u brnenskeho hodinare, nevim ktereho....
No, jelikoz se jednalo o Cosmic, ktery nema dynko, ale leze se tam pres sklo, maji dvoudilnou osu natahu, aby sel strojek horem vytahnout....jelikoz ale pan hodinar nemel tuto osu k dispozici, tak vzal pevnou jednodilnou... no jo, ale jak se pak dostat k aretacni pace osy natahu? No preci vezmu 2mm vrtak a do pozlaceneho pouzdra vyvrtam vespod v miste kde je ten cep diru, kterou pak zadelam mosaznym nytem..., lidova tvorivost v cele krase.
Takze vcera dovnitr jedine odvrtat nytek a znovu a lepe... byl jsem tak fascinovanej, ze jsem zapomel fotit, ale dodam foto.
Samo od toho nytku podrenej rotor...
 

Edited by Seamaster
Link to comment
Share on other sites

Klobouk dolů před vaší šikovností a schopností si poradit i "neautorizovanými" postupy. Super !!

Nemáte náhodou pár obrázků z postupu odvrtávání zalomeného šroubku? Šroub M6 odvrtat umím, ale tyhle mrňousky ne 🙂

Link to comment
Share on other sites

před 50 minutami, Tomas8 napsal:

...
Nemáte náhodou pár obrázků z postupu odvrtávání zalomeného šroubku? Šroub M6 odvrtat umím, ale tyhle mrňousky ne 🙂

Já kdysi vyndaval zarezlý šroub. Poznatky jsou ZDE

Link to comment
Share on other sites

A to jako fakt odrezovač rozpustí šroub a můstek nechá na pokoji? No a co když se jedná o ocelový šroubek v ocelovém pouzdře? Jednou mi zalomili v Koscomu šroubek v pouzdře u Eterna při výměně baterky. Ještě že jsem se do toho tenkrát nepustil sám doma - baterky přece měnit umím a šroubovat taky 😘

takže výměna trvala místo 10 min asi 14 dní. To asi právě rozpouštěli šroubek…

Link to comment
Share on other sites

Ahoj,

u nás řešíme zalomené šrouby, závity hřídelí, krčky pouzder, futra tlačítek a já nevím co dalšího skoro každý den.

Musím Vám říct, že jedno z největších zvěrstev je předepsané používání  zajišťovacích lepidel od výrobců hodinek. 

Snad každý z výrobců si myslí, že zalepit krček či tlačítko nějakým vysokopevnostním zajišťovákem např. Loctaite 270 nebo nedej bože 2701 je to nejlepší. No pro ně možná jo, protože vydolovat z pouzdra takto zalepený krček a nebo tlačítko znamená v mnoha případech destrukci dílů a to i za použití nahřívání a speciálních originálních klíčů, bez kterých si to dnes ani nedokáži představit. Pak samozřejmě nezbývá nic jiného než nahradit starý díl novým.

Při tom zalepení středněpevnostním zajišťovacím lepidlem s pečlivým dotáhnutím je více než dostačující ve všech případech.

Sám jsem dal zákaz používat vysokopevnostních zajišťováků  v našem servisu.

K věci. Pokud se jedná o natahovací hřídel v nerezové korunce, je postup jasný. Stačí na pár dní ponořit do kyseliny a hřídel zmizí. Kyselinu v pěkném balení dodává firma Bergeon, ale v podstatě si myslím jedná o kyselinu fosforečnou.

Další problém je zalomený šroubek v základně hodinek. Typický problém při dotahování šroubu je, že ulítne celá a nebo půlka hlavičky. Pokud zůstane půlka hlavičky, nejdříve zkusím vytočit šroub za pomoci šroubováku a torza hlavičky. Pokud to nejde tak zbytek hlavičky urazím a pak si vezmu nejostřejší vláskovou pinzetu a na konci zbylého závitu si najdu nejostřejší výstupek a tím se snažím pootočit proti směru hodinových ručiček. V mnoha případech to jde. Asi tak v 80%.

Pokud neuspěju, existují extraktory od Bergeonu systém vytáčení zalomených závitů v soustruhu atd....

Posledním způsobem je vyražení. Tím se samozřejmě zničí vnitřní závit a tak po té nezbývá nic jiného než přeříznout na větší a najít jiný šroub.

Dá se vyřešit i výměnou základny a nebo jiného dílu, kde je závit zalomený. To je však často finančně velmi nákladná záležitost hlavně u značkových hodinek.

Další kapitola jsou zalomené, ulomené krčky a futra tlačítek. Zde se často vyplatí odvrtat o kousek menším vrtákem. Pak zbyde jen torzo závitu futra, krčku které se dá už lehce odstranit. 

Šrouby víček, lunet, doplňků pouzder, přístupové šrouby stavěcích pák, šrouby držáků strojů starožitných hodinek, šrouby číselníků atd... to je na spoustu psaní a samostatných kapitol.

Ruda.

 

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share


×
×
  • Create New...