Přejít na obsah

Fortis B-42 Official Cosmonauts GMT


Ivan Lelák

Doporučené příspěvky

Tyhle hodinky mám asi 10 let. Koupil jsem je kdysi z druhé ruky proto, že značka Fortis se stala mou srdeční záležitostí a některé Official Cosmonauts jsem chtěl. V té době jsem už měl za sebou B-42 Flieger Chrono, takže jsem chtěl verzi bez stopek a GMT komplikace mi přišla zajímavá. Z Fortisu mne vlastně zajímá především řada B-42, zejména díky integrovaným řemínkům. Značka Fortis mne zaujala svým zaujetím pro letectví a kosmonautiku, byla oficiálním dodavatelem ruského kosmického programu a pokud se nepletu, byly to první kosmické hodinky s automatickým strojkem. Nedávno jsem zaznamenal dotaz, jak může automat fungovat ve stavu beztíže. No jednoduše, hodinky se natahují dvěma různými silami - gravitační a setrvačnou. Ta první v kosmu není, ta druhá díky pohybům ruky kosmonauta ano a jak je vidět, Fortisu to k udržení v chodu stačí. Řada B-42 se mi líbila i díky 200 m těsnosti s obyčejnou, tj. nešroubovací korunkou a také díky legendárnímu dvojitému antireflexu, který tak dokonale umí jen málo značek.

Tyhle hodinky mají přídomek 3 Time Zones a referenční číslo 649-10-148. Nevím jak Fortis referenční čísla vymýšlí, stejné hodinky jsem našel i pod jiným číslem. Možná jiný ročník, jiný řemínek či nějaká drobná změna. Jak napovídá název, průměr pouzdra je 42 mm, jednostranně otočná luneta má 44 mm. Sklíčko je plochý safír s oboustranným AR, který činí hodinky kdykoliv dokonale čitelnými. K tomu přispívá i skvěle přehledný černý ciferník s bílými arabskými číslicemi, indexy a jednoduchými ručičkami. Oranžová je jen vteřinová ručka s kruhovým terčíkem a dále trojúhelníkový terčík ručičky GMT. Jako puntičkář oceňuji délku minutové ručky s hrotem, kterou lze při seřizování času přesně nastavit proti minutovému indexu. Jemnější dělení než na minuty chybí, což vzhledem k absenci chronografu nevadí. Vlastně je na ciferníku ještě jeden oranžový prvek a to šipka označující, kterým směrem mám točit korunkou při nastavení GMT ručičky. Směr točení korunky při nastavení data pak určuje bílá šipka vedle datového okénka. 

Proč mají hodinky označení 3 Time Zones? To je jednoduché. Základní čas nastavíme jako na běžných hodinkách. Druhý čas pak nastavením vnější lunety proti ručičce GMT. Vnější luneta má 24 h dělení s půlnocí na pozici 12, kde je i luminiscenční bod. Je oboustranně otočná, s jasnými aretačními cvaky, byť zvukově utlumenějšími, aretace je po minutách. No a třetí nastavením ručičky GMT proti 24 hodinové stupnici na armovacím kroužku nebo jak se ta věc jmenuje. Ten je rovněž rozdělen na 24 hodin, ovšem s půlnocí na pozici 6. Dalším zajímavým prvkem je, že spodní polovina armovacího kroužku je černá, symbolizující noc, resp. čas od 18.00 do 06.00 hodin, denní zbytek je šedý.

O fortisím dabl antireflexu by se dal napsat román, takže jen stručně, hází odlesky do modra a často máte pocit jako by hodinky ani sklíčko neměly. Občas slyším námitky, že vnější antireflex se může poškrábat a je tedy lepší ho nemít. Nikomu to neberu, ale u těchto hodinek je i po více než 10 letech antireflex ve výborné kondici, nejsou vidět žádné vady. Tedy semtam jsem donedávna a jen pod určitým úhlem viděl, ale už ne. Ne že bych hůř viděl, ale hodinky za sebou mají čerstvý velký servis a nevím co s tím udělali, ale sklíčko je teď jako nové, stejně jako zbytek hodinek, jak zvenku, tak podle vyměněných dílů i zevnitř.

Jak jsem psal, líbí se mi integrované řemínky, poznávací znamení řady B-42. Hodinky ho měly černý kožený, ale ten už nebyl po letech v ideální kondici, tak jsem ho v rámci servisu vyměnil za originální integrovanou Corduru, která hodinkám dodává více neformální, až volnočasový vzhled, což byl můj záměr. Tahle Cordura se dělá i s bílým prošitím, které se mi líbí, ale schválně jsem zariskoval jednobarevnost, protože řemínků s jinobarevným prošitím mám na jiných hodinkách dost. Vyměnit integrovaný řemínek za nový je opruz, párkrát jsem se u toho dost navztekal a tak jsem to tentokrát nechal na chlapcích z Koscomu. Stěžejky nejsou klasické s pružinou, ale trochu to připomíná některé osy předních kol u motocyklů - na jedné straně je krátký šroubek zapadající do zbytku stěžejky. Po jeho vyšroubování lze stěžejku vytlačit na druhou stranu a řemínek je volný. Spona je trnová klasika, nerezová, broušená stejně jako pouzdro a její stěžejka je vymačkávací zvenku, takže také klasika.

Dýnko je u těchto hodinek plné, s 3D nápisy a symboly, viz. foto. Jediné co je vyjiskřené nebo co je to za metodu je číslo 1168, což je nejspíš výrobní číslo. Dýnko je šroubovací, na rozdíl od příjemné korunky, což je trochu překvapení u hodinek s odolností 20 bar. Dříve dělal Fortis korunky šroubovací (a dělá je u některých hodinek opět / stále), ale pak se naučil korunku lépe utěsnit, což nedělá mnoho výrobců a svědčí to o kvalitách výrobce. Uvnitř se skrývá strojek ETA 2893-2.

Já vlastně nevím jak psát recenzi u mechanických hodinek, ono se dá všechno dohledat a prohlédnout na fotkách, přesnost může mít stejně každý kus jinou, tak už toho nechám. Tyhle hodinky nenosím často, vlastně tak 2x za měsíc, ale mám je rád a rozhodně zůstanou jedny z mých stálic na nošení. Není to už láska jako dřív, ale beru je jako spolehlivého přítele a jestli jste viděli známý seriál ze severočeského Mostu, pak si dovolím parafrázovat - u mne bude platit "dycky Fortis". 

 

IMG_20211219_120559~01~01 (002).jpg

IMG_20211219_120617~01 (002).jpg

IMG_20211219_120719~01 (002).jpg

IMG_20211219_120828~01 (002).jpg

IMG_20211219_120844~01 (002).jpg

IMG_20211219_120948~01 (002).jpg

IMG_20211219_121101~01~01 (002).jpg

IMG_20201125_082800~01.jpg

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Vdaka za prijemne citanie. Je dobre vypit si kavu pri dobrom clanku, tu vidno, ze si si dal na tom zalezat. K tomu natahovaniu v stave beztiaze som kdesi zachytil informaciu, ze zotrvacna sila pohybov ruky je ovela efektivnejsia ako natah gravitaciou... :) Zaujimava vec.

Na tej cordure tie hodinky vyzeraju vynikajuco!

Upraveno uživatelem miguel
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Před hodinou, miguel napsal:

Vdaka za prijemne citanie. Je dobre vypit si kavu pri dobrom clanku, tu vidno, ze si si dal na tom zalezat. K tomu natahovaniu v stave beztiaze som kdesi zachytil informaciu, ze zotrvacna sila pohybov ruky je ovela efektivnejsia ako natah gravitaciou... :) Zaujimava vec.

Na tej cordure tie hodinky vyzeraju vynikajuco!

Díky, nicméně práci jsem si s tím nedal, byla to rychlovka během chvíle kdy jsem měl čas. Nicméně aniž bych něco četl, také myslím, že setrvačné síly mají větší vliv než jen gravitace. Gravitace bude působit jen v šikmé a svislé poloze, nikoliv ve vodorovné. Aby byla do natahování zapojena pouze gravitace, musí být tedy svisle nebo šikmo a musí se s hodinkami otáčet pomalu a rovnoměrně, třeba v natahovači. V tom případě je rotor vždy dole a pokud se otáčení hodinek zastaví, natahování hned ustane. Pokud do toho zapojím i setrvačné síly, tedy pohyb rukou nebo třeba v autě, rotor se setrvačností ještě chvíli dotáčí - ve vodorovné pozici déle, ve svislé nebo šikmé po kratší dobu. No a teď si vezmi, že v beztížném stavu se rotor setrvačnou silou dotáčí vždy jako by byly hodinky vodorovně a to ať jsou v jakékoliv poloze.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Jó, Fortis, to byla kdysi taky moje tak trochu modla, už jen proto, že odmala rád čtu a sleduju věci okolo kosmonautiky. Dřív tu vo týhle značce psal moc pěkně Harry, nebo třeba YPO. Já měl dva modely a je fakt, že právě B-42 mně dostalo sem na fórum, dodnes si pamatuju, jak jsem sháněl kaučuk, páč jsem je kupoval na kůži. Paradoxně to byly asi moje první a poslední hodinky s řemínkem až k pouzdru-curved, nebo jak se tomu říká? Teď naopak tenhle styl ani truchu nemusím, ale to je samozřejmě věc každýho, jak mu to vyhovuje. Můj favorit je teda starší malej chronograf s Lemanií 5100, po těch jsem asi nikdy v koutku duše nepřestal toužit, ale zatím se mi připletlo do cesty spousty jinejch hodinek od všemožných značek. Fortis ale určitě nebyly první automaty ve vesmíru, toho se v rámci programu Skylab zhostil William Pogue se svejma Seiko 6139, což byl, podle všeho, první automatickej chronograf uvedenej do sériový výroby. Vím, zdroje se různí, ale nechme to tak:-)

Každopádně, Ivane, moc děkuju za pěkný čtení, ačkoli už mi současná produkce Fortis nic moc neříká, moc hezky se to čte.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Díky přátelé, jsem rád že se vám můj příspěvek líbí i když jak jsem psal, byla to rychlovka. Nevím, jestli je z mých textů znát, že mám k hodinkám blízký vztah, ale je to tak. Možná i proto, že si nehraju na krabičkové pondělky až pátky, ale hodinky vždy delší dobu vybírám a i ty vybrané kupuji až po nějaké době, abych zjistil, jestli touha po nich bude sílit nebo se vytratí. Díky tomu pak s hodinkami dlouho zůstáváme. Tyhle mám z dob, kdy jsem hodinky kupoval častěji a bez velkého rozmýšlení, nicméně Fortis se stal mou oblíbenou značkou už v roce 2008 a od té doby mám jejich hodinky (mám čtvery) rád.

Přeji krásné Vánoce ve společnosti svých blízkých i svých oblíbených hodinek.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • po měsíci...

Doplním, že jsem před koncem roku doplnil hodinky originálním cordurovým řemínkem. O tom jsem už psal a hodinky jsou s ním i na úvodních fotkách. Nicméně s klasickou trnovou sponou jakýkoliv řemínek při zapínání víc trpí a tak jsem ji nedávno vyměnil za originálního motýla, kterého mám i u dvou jiných Fortisů. Myslím, že řemínku i hodinkám sluší.

IMG_20220208_131022~01 (002).jpg

IMG_20220208_131629~01 (002).jpg

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Pokud chcete odpovídat, musíte se přihlásit nebo si vytvořit účet.

Pouze registrovaní uživatelé mohou odpovídat

Vytvořit účet

Vytvořte si nový účet. Je to snadné!

Vytvořit nový účet

Přihlásit se

Máte již účet? Zde se přihlaste.

Přihlásit se
×
×
  • Vytvořit...