Jump to content

Elektrokolo


Recommended Posts

Ze stejnou vecí na mě zrovna udeřil táta. Že prý tohle by se mu líbilo https://www.dajsport.cz/crossova-a-trekkingova/apache-matta-e7-mint-2021 . Já se v tom vůbec nevyznám, ale přijde mi že ten motor v zadním náboji nebude asi dobrý a přijde mi to slabé výkonem i kapacitou baterie, díky za jakýkoliv comment.

 

img_58111_original.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 282
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Včera jsem dal poobědových 17 km, problém byl právě v tom, že to bylo po obědě, ale nakonec dobrý. Poprvé jsem vyrazil tam, kam s kolem chci jezdit nejvíc, mimo asfalt. Fotka je z asi 1 km dlouhého stoupání, celkem pěkná lesní cesta s příčnými odvodňovacími kanálky. Stoupání není extrémní, ale je relativně příkré, na normálním kole bych to šel při své kondičce pěšky takže bych tam raději ani trasu neplánoval. Elektrokolo mne v tom neomezuje, se stoupáním si poradilo hravě, jel jsem lehký převod a ani ne nejvyšší asistenci motoru. Příjemná tu byla odpružená sedlovka. Následovalo 6 km km po úzké, hodně rozbité asfaltce, i tam se sedlovka osvědčila tak, že jsem nakonec díry ani neřešil, navíc mi slzely oči a stejně bych se některým na poslední chvíli nevyhnul. Ve druhé polovině jsem sjížděl po krásné asfaltce serpentýnami z kopce, tam se mi líbila stabilita kola, které by se dalo naklánět jako motorka, což jsem si ještě netroufal, ale i tak to byla paráda. V závěru jsem jel nejdřív 500 m po rozbité polňačce do kopce, tady zase platí chvála sedlovky a následoval podobně dlouhý sjezd stovky let starou alejí po hodně rozbité nezpevněné cestě s menšími kameny a dírami, některé díry byly zasypané kameny a třeba i kusy cihel. Tam jsem si stoupnul do pedálů a nechal kolo letět z kopce vlastní vahou, kolo pode mnou skotačilo a vše bylo OK. Kdybych u toho chtěl sedět a jet stejně rychle, tady by odpružená sedlovka určitě nestačila a velkou výhodou by byl odpružený zadek, takhle to bylo celkem dobré a navíc mne jízda "ve stupačkách", se kterou mám z cestovního endura bohaté zkušenosti, baví. Celkově mám z vyjížďky výborný pocit a navíc to byla prima zábava, chvílemi i adrenalín.

Psal jsem, že mi slzely oči, bylo to ve sjezdech (včerejší maximálka byla 52 km/h). Nosím dioptrické brýle a čočky nechci. Nechci ani sluneční brýle s dioptrickým klipem, protože jsem lehce šeroslepý a v lese mít na očích sluneční brýle nechci, navíc mi obvykle sluneční brýle nechybí ani na slunci. Takže koukám po "motocyklovém" řešení, tj. helmě se sklopným plexi štítkem. Nahrává tomu i fakt, že má stávající helma je 9 let stará, ani tehdy to nebyl žádný zázrak a když jsem včera letěl z kopce, říkal jsem si, že bych měl rád na hlavě něco lepšího. Dočetl jsem se, že už se rozlišují helmy na běžná kola a ebiky, ty údajně splňují bezpečnostní nároky i ve větších rychlostech. Rád bych se zeptal, jestli někdo nemáte zkušenost s takovou helmou a zda mi můžete poradit, zatím se mi líbí třeba tato Endura Speed Pedelec.

IMG_20220501_134611~01.jpg

Screenshot_20220501_215039_com.google.android.googlequicksearchbox~01~01.jpg

Screenshot_20220501_215130_com.android.chrome.jpg

Screenshot_20220501_215133_com.android.chrome.jpg

Link to comment
Share on other sites

Můžu pls zdroj k tomuto?

IMHO nesmysl, vždyť ekolo přece nejezdí o nic rychleji než běžné kolo, ne? 

" Dočetl jsem se, že už se rozlišují helmy na běžná kola a ebiky, ty údajně splňují bezpečnostní nároky i ve větších rychlostech" 

 

Link to comment
Share on other sites

V 28. 4. 2022 v 8:21, Waya03 napsal:

Ze stejnou vecí na mě zrovna udeřil táta. Že prý tohle by se mu líbilo https://www.dajsport.cz/crossova-a-trekkingova/apache-matta-e7-mint-2021 . Já se v tom vůbec nevyznám, ale přijde mi že ten motor v zadním náboji nebude asi dobrý a přijde mi to slabé výkonem i kapacitou baterie, díky za jakýkoliv comment.

 

img_58111_original.jpg

strejda dostal neco podobneho a je nadmiru spokojen, na jeho jezdeni po dedine, na zahradu a na pole uplne super. navic na tom kole zase zvlada podnikat i vypravy do okoli, coz uz na trekingovem kole nedal.

Link to comment
Share on other sites

před 30 minutami, Tom4 napsal:

Můžu pls zdroj k tomuto?

IMHO nesmysl, vždyť ekolo přece nejezdí o nic rychleji než běžné kolo, ne? 

" Dočetl jsem se, že už se rozlišují helmy na běžná kola a ebiky, ty údajně splňují bezpečnostní nároky i ve větších rychlostech" 

 

Nedávno jsem o tom četl v nějakém ebike magazínu. Zdánlivě má logiku co píšeš, ale ne všechna ekola mají rychlostní omezení, které navíc platí jen na veřejných komunikacích a kromě toho, aspoň já na ebiku na stejné trase docílím větší průměrné rychlosti než na normálním kole, což znamená, že když někde na této trase upadnu, je na ekole větší šance, že to bude ve vyšší rychlosti než na normálním kole. Ale o tom nechci polemizovat, byla vytvořena jakási norma pro pro cyklohelmy používané ve větších rychlostech a když už pokukuji po nové helmě, je vždy lepší mít tu odolnější než standardní. Ten odkaz asi není přesně ten stejný, našel jsem to včera v noci, už nevím kde, ale určitě se to dá najít po zadání názvu helmy do vyhledávače.

https://www.endurasport.com/speedpedelec-visor-helmet-grey/12928038.html 

Link to comment
Share on other sites

Ivane, nevěř všemu co se píše ;)
Helmy na el. jsou úplně to samé jako na kolo. Je to jen marketing, design. To co zmiňuješ, že "ne všechna kola mají rychl.omez.", tak tam si logicky dáš jiný tip helmy - třeba integrálku. Ta helma, na kterou odkazuješ, tak tam tě ty oči budou pálit a slzet o sto šest. To je uplě stejná hovatina jako poslední móda lyžařských helem se štítem. 
Kup si normální helmu, ve které se budeš cítit dobře. A k ní si pořiď fotochromatické brýle na kolo - čiré UV 0-1 nebo 1-3. 

Edited by libor2002
Link to comment
Share on other sites

Další je třeba tato od firmy Lazer: https://www.lazersport.com/global/helmets/leisure/anverz-nta

libor2002 - díky za radu. Je možné že jde o stejnou helmu na kolo i ebike, možná tam rozdíl je, to opravdu neumím posoudit. Důležité je, že bych rád zkusil helmu se štítkem a nikoliv běžnou helmu a brýle a protože tyto helmy existují, ptám se na zkušenosti, případné doporučení vhodného typu. Mimochodem, z těch co znám, kdo zatím přešel na lyžařskou helmu se štítkem, je spokojen a protože mám naježděno na motocyklech 350 tisíc km a jezdil jsem fakt v různých helmách, i otevřených s malým sklopným štítkem, věřím, že je to pro mne lepší varianta než otevřená helma s brýlemi. Spíš se ale ukazuje, že narazit na někoho, kdo s tím má praktickou zkušenost, nebude jednoduché...:-).

Edited by Ivan Lelák
Link to comment
Share on other sites

Myslím, že ty helmy na elektrokola budou více uzavřené.

Naproti tomu cyklistické musí dobře větrat, páč se člověk za jízdy potí.

Podle toho taky jsou poznat z dálky elektrokola - jezdí v bundě.

Link to comment
Share on other sites

Tak si zajdi někam, kde ty helmy prodávají, vyznají se a zeptej se jich na názor. A pak se rozhodni. Trochu to vypadá, že ten výběr chceš jen posvětit a ne poradit ;) 
Štíty jsou převzatá móda z městských helem. 

Edited by libor2002
Link to comment
Share on other sites

před 44 minutami, libor2002 napsal:

Ivane, nevěř všemu co se píše ;)
Helmy na el. jsou úplně to samé jako na kolo. Je to jen marketing, design. To co zmiňuješ, že "ne všechna kola mají rychl.omez.", tak tam si logicky dáš jiný tip helmy - třeba integrálku. Ta helma, na kterou odkazuješ, tak tam tě ty oči budou pálit a slzet o sto šest. To je uplě stejná hovatina jako poslední móda lyžařských helem se štítem. 
Kup si normální helmu, ve které se budeš cítit dobře. A k ní si pořiď fotochromatické brýle na kolo - čiré UV 0-1 nebo 1-3. 

Ahoj,

zajímalo by mě, z čeho usuzuješ, že v této helmě uživatele pálí oči a slzí?

To kvůli štítku?

Také přemýšlím o nové helmě a ta Endura se mi líbí taky. Minimálně má vevnitř sítku proti hmyzu.

Samo to chce vyzkoušet a potom koupit.

díky

Link to comment
Share on other sites

Neusuzuji, se štítem jsem se nechal oblbnout u lyžařské helmy a brýle jsou brýle. 
Síťka proti hmyzu to není. Je to Endura systém ochrany hlavy. 

 

Link to comment
Share on other sites

Před hodinou, Chronař napsal:

Myslím, že ty helmy na elektrokola budou více uzavřené.

Naproti tomu cyklistické musí dobře větrat, páč se člověk za jízdy potí.

Podle toho taky jsou poznat z dálky elektrokola - jezdí v bundě.

taky mi to tak prijde z obrazku, ze je ta helma uzavrenejsi

+ mi prisla, ze je docela tezka.

Link to comment
Share on other sites

před 1 hodinou, Ivan Lelák napsal:

...ale ne všechna ekola mají rychlostní omezení, které navíc platí jen na veřejných komunikacích ...

V zásadě jsou dvě kategorie elektrokol

1) Motor pomáhá při šlapání, max výkon 250 Watt, a při překročení 25 km/h přestane pomáhat = legislativně je to bráno jako normální kolo

2) Motor pomáhá i když nešlapeš a táhne až do 45 km/h = legislativně je to moped, takže bez povinného ručení nesmíš na komunikace

je toho samozřejmě víc, detaily např. zde https://d1wa5qhtul915h.cloudfront.net/app/uploads/2015/09/bike-europe-e-bike-regulations-version-aug-2016.pdf

Oblíbený "chip-tuning" - kdy se u elektrokola "typu 1" zruší omezovač resp. limit pro přípomoc se zvedne třeba na 50 km/h - je průser v momentě, kdy je "cyklista" účastníkem nehody a pojišťovák si dá práci se zjištěním technického stavu elektrokola

K té helmě: jak již zaznělo, je to marketing / cool look... asi se shodneme, že na normálním kole umí spousta cyklistů jezdit rychlostmi hodně přes 25 km/h .... a nosí úplně normální helmy (plus sportovní brýle).

Když mám na kole obyčejné dioptrické brýle, turbulence za skly způsobují slzení očí. Se sportovními dioptrickými takový probém nemám. Helmu se štítkem doporučuji vyzkoušet nejen na prodejně, ale i za jízdy, právě kvůli zjištění, zda / jak bude "foukat do očí"

Link to comment
Share on other sites

Díky za rady. Chápu, že každý doporučuje to co se mu osvědčilo. Někdo má rád sluneční brýle + čočky, jiný sl.brýle + dioptický klip atd. Já mám s otevřenou helmou a štítkem dobrou zkušenost z motorky (mám i jinou helmu na dlouhé cesty) a měl jsem možnost vyzkoušet i lyžařskou helmu se štítkem. Takže zkusím jít touto cestou, konkrétní model ještě vybraný nemám.

Ale zeptám se ještě na něco - na minulém kole jsem vozil navigaci. Ne že bych měl nastavenou trasu, to spíš výjimečně, ale rád jsem koukal na topo mapu a zkoumal, jestli by nestála za prozkoumání nějaká odbočka, kam vede, jestli to není nějaká zkratka a tak. Používal jsem malý kapesní Garmin Legend s barevným displejem, na dvě tužkové baterky s výdrží přes 20 hodin, v držáčku na řídítkách. Nosil jsem ji i na pěší tůry, lyže, jako záložní na motodovolené v divočině, byla odolná a hlavně byl vidět displej i na přímém slunci. Teď mám na e-kole mobil a mapy.cz, aplikace dobrá, ale na slunci na displeji nic nevidím, navíc bych navigaci rád umístil před řídítka a ne za nimi pod fólií v brašně, jako to mám teď. Jak řešíte navigaci na kolech vy? Díky  

Link to comment
Share on other sites

před 18 hodinami, Duke650 napsal:

V zásadě jsou dvě kategorie elektrokol

1) Motor pomáhá při šlapání, max výkon 250 Watt, a při překročení 25 km/h přestane pomáhat = legislativně je to bráno jako normální kolo

2) Motor pomáhá i když nešlapeš a táhne až do 45 km/h = legislativně je to moped, takže bez povinného ručení nesmíš na komunikace

je toho samozřejmě víc, detaily např. zde https://d1wa5qhtul915h.cloudfront.net/app/uploads/2015/09/bike-europe-e-bike-regulations-version-aug-2016.pdf

Oblíbený "chip-tuning" - kdy se u elektrokola "typu 1" zruší omezovač resp. limit pro přípomoc se zvedne třeba na 50 km/h - je průser v momentě, kdy je "cyklista" účastníkem nehody a pojišťovák si dá práci se zjištěním technického stavu elektrokola

K té helmě: jak již zaznělo, je to marketing / cool look... asi se shodneme, že na normálním kole umí spousta cyklistů jezdit rychlostmi hodně přes 25 km/h .... a nosí úplně normální helmy (plus sportovní brýle).

Když mám na kole obyčejné dioptrické brýle, turbulence za skly způsobují slzení očí. Se sportovními dioptrickými takový probém nemám. Helmu se štítkem doporučuji vyzkoušet nejen na prodejně, ale i za jízdy, právě kvůli zjištění, zda / jak bude "foukat do očí"

Přesně tak. Z toho vždycky rostu, když vidím blbečka na mopedu s odstraněným omezovačem, jak si to někde nebezpečně razí. Když přijde na komplikovanější sjezd, tak většinou odvaha ale dojde. 

Link to comment
Share on other sites

Xcmaniax: :) ok a co je na tom špatně, když někdo dokáže vyhodnotit riziko? Jede rychle tam kde nikomu nic nehrozí…bikerů bez pudu sebezáchovy jsou plné nemocnice. Jako nechci trolit, nejezdim na elektrokole ani mopedu, ale tak nějak mi to dává laicky větší smysl než spousta těch supervykonnych “terénních”elektrokolobezek co dokážou pálit 70km/h.

Edited by efreeti
Link to comment
Share on other sites

před 14 hodinami, efreeti napsal:

Xcmaniax: :) ok a co je na tom špatně, když někdo dokáže vyhodnotit riziko? Jede rychle tam kde nikomu nic nehrozí…bikerů bez pudu sebezáchovy jsou plné nemocnice. Jako nechci trolit, nejezdim na elektrokole ani mopedu, ale tak nějak mi to dává laicky větší smysl než spousta těch supervykonnych “terénních”elektrokolobezek co dokážou pálit 70km/h.

Tak přeneseně je to asi to samé, když někdo jede 250 na prázdný dálnici, kde je 130...takhle, elektrokola mi přijdou fajn, třeba díky tomu s náma manželka občas taky vyrazí, jinak bych jí na kolo nikdy nedostal. Já kvůli tomu ale třeba přestal jezdit na Lipno - dneska je tam všude zácpa a zástup lidí na všech možných elektro něco (chopery, koloběžky, kola a nevím co ještě) a je to tam úplná katastrofa 😄 Mě osobně ty elektrokola vzaly třeba z ježdění na horách takovej punc sportovní výjimečnosti - prostě člověk vybušil kopec a nahoře pár upocenejch borců nebo nikdo. Dneska tam je parta 150ti kilovejch týpků s dresem "pivovar Svijany" co když vyjedou si dají čouda...To je můj problém, ale stýská se mi po těch časech. Kde to vyloženě hejtuju jsou děti, tam imo elektrokola nemají co dělat, i když se to často schovává za výmluvu aby stačily dospělým. 

Link to comment
Share on other sites

před 8 minutami, xcmaniax napsal:

Tak přeneseně je to asi to samé, když někdo jede 250 na prázdný dálnici, kde je 130...takhle, elektrokola mi přijdou fajn, třeba díky tomu s náma manželka občas taky vyrazí, jinak bych jí na kolo nikdy nedostal. Já kvůli tomu ale třeba přestal jezdit na Lipno - dneska je tam všude zácpa a zástup lidí na všech možných elektro něco (chopery, koloběžky, kola a nevím co ještě) a je to tam úplná katastrofa 😄 Mě osobně ty elektrokola vzaly třeba z ježdění na horách takovej punc sportovní výjimečnosti - prostě člověk vybušil kopec a nahoře pár upocenejch borců nebo nikdo. Dneska tam je parta 150ti kilovejch týpků s dresem "pivovar Svijany" co když vyjedou si dají čouda...To je můj problém, ale stýská se mi po těch časech. Kde to vyloženě hejtuju jsou děti, tam imo elektrokola nemají co dělat, i když se to často schovává za výmluvu aby stačily dospělým. 

Tak ona má každá mince dvě strany. Já mám strašně rád cyklostezku údolím Tiché Orlice. A co tam potkávám nejvíc, jsou důchodci na elektrokolech. A přijde mi to strašně fajn - dědek s babkou mají oba elektro, tak se z města zajedou vydejchat do pěkný přírody, pokoukaj, daj si někde pivko a buřta místo toho, aby seděli v paneláku u okna a pičovali na lidi co blbě parkujou 🙂 

Takže pokud je elektrokolo možnost, jak dostat víc lidí ven, do přírody a za památkama tak já jsem pro. Ano, pravoslavným pumpičkárům to trochu pije krev, že někdo s menší námahou požívá stejných benefitů jako on, který si to musel vydřít, ale to už spíše směřujeme do soudku závisti a sobeckosti. 

Místo dědka s babkou si klidně lze představit i ty pupkáče, co by jinak na kolo nikdy nesedli a nebo i ty smrady, kteří by jinak seděli u Playstationu. 

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...