Jump to content

Elektrokolo


Recommended Posts

"Dědek s babkou" na elektrokole přece nejsou druhá strana mince - to je přesně situace, kdy to dává smysl. Když si místo nich dosadíme ty pupkáče nebo smrady od Playstationu, tak už mi to smysl nedává (protože ty by měli jezdit na normálním kole a z tohohle mít žádné benefity nebudou)... a to zcela bez závisti či sobeckosti - co bych jim vlastně měl závidět?? 🙂

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 282
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

před 19 minutami, Tomas_2002 napsal:

Tak ona má každá mince dvě strany. Já mám strašně rád cyklostezku údolím Tiché Orlice. A co tam potkávám nejvíc, jsou důchodci na elektrokolech. A přijde mi to strašně fajn - dědek s babkou mají oba elektro, tak se z města zajedou vydejchat do pěkný přírody, pokoukaj, daj si někde pivko a buřta místo toho, aby seděli v paneláku u okna a pičovali na lidi co blbě parkujou 🙂 

Takže pokud je elektrokolo možnost, jak dostat víc lidí ven, do přírody a za památkama tak já jsem pro. Ano, pravoslavným pumpičkárům to trochu pije krev, že někdo s menší námahou požívá stejných benefitů jako on, který si to musel vydřít, ale to už spíše směřujeme do soudku závisti a sobeckosti. 

Místo dědka s babkou si klidně lze představit i ty pupkáče, co by jinak na kolo nikdy nesedli a nebo i ty smrady, kteří by jinak seděli u Playstationu. 

Jasný, máš pravdu. Cyklostezky jsou v pohodě a je super, že se díky tomu dost lidí dostane na vzduch. A samozřejmě i tak je to aerobní aktivita. U dětí jsem zatvrzelej:-) Problém je na těch horách, kde jsou pak samozřejmě i sjezdy a často terén, tam se pak tihle lidé dostávají do dost složitých a nebezpečných situací. 

Link to comment
Share on other sites

Proto říkám že to má dvě strany ... v Rakousku kolem jezer jsem byl taky zděšenej, co někdo nezkušenej na e-biku dokáže vymyslet a udělat. Holt ten elektropohon dostává lidi na místa, kam by se jinak dostali až jako mnohem zkušenější jezdci. 

 

Link to comment
Share on other sites

Já myslel, že tyhle debaty už jsou pasé. Je třeba se smířit s tím, že lidé na e-kolech jezdí, budou jezdit, budeme jich  potkávat čím dál víc (s tím bohužel přijdou i legislativní omezení) a budou to nejen skalní fandové, kteří si prošli nějakým přirozeným vývojem, tj. normálním kolem a sběrem zkušeností. Když jsem začal jezdit v 70. letech windsurfing, prkna jsme si stavěli a když se na rybníku náhodou potkal s dalším prknařem, obvykle z toho bylo kamarádství. Radost a vítr v plachtě jsme si museli vydřít a všechno se sami naučit. Dnes je to jinak a možná je to tak i s e-koly, která otvírají možnosti novým skupinám lidí. A že se nezkušení lidé dostávají tam, kam by se dřív nedostali a pak mají problém při sjezdech? Asi ano, e-kola jsou navíc těžká, ale tak je to i v jiných oblastech, dnes si třeba může koupit supersportovní motorku (nebo auto) kdekdo a hned jsou z nich "závodníci", často omotaní kolem stromů.

Ale když už jste nakousli nezkušenost a že si lidi neumí v některých situacích poradit, tak předevčírem jsme se jeli projet se sousedem, on má normální starší horské kolo a na chvilku jsme si stroje vyměnili. A já si uvědomil ten obrovský rozdíl a dokonalost mého Haibiku proti jeho starému horákovi. Stabilita, tuhost konstrukce, široká řídítka, jeli jsme lesem v měkkém písku, kde Haibike držel stopu jako bych jel po tvrdém povrchu, zatímco jeho kolo tancovalo ze strany na stranu. Na e-kole jsem si to užíval, na jeho kole jsem byl nervózní že sebou v písku seknu. Možná je můj názor zkreslený, 25 let jezdím těžká cestovní endura a už mne jen tak něco nepřekvapí. Když jsme si kdysi v rumunských horách motorky vyměnili s kamarádem, co měl lehké endurko, v terénu prý mnohem lepší, byl jsem s toho naopak naštvaný - zatímco můj slon se valil stabilně jako tank, jeho motorčička ukluzovala, kličkovala, a uskakovala po kamenech. Na motokrosové trati by mi ujel hned, ale na nepříliš extrémní terénní turistiku byl můj křižník lepší. Podobný pocit jsem měl teď když jsme si vyměnili kola a e-kolo mi najednou v něčem přijde dokonalejší a bezpečnější. Jasně, v něčem to je zase naopak, ale co myslíte, je na tom něco nebo je to jen můj pocit daný těžkotonážním motorkařením? 

Link to comment
Share on other sites

Zkus si pak tu samou trasu projet s vypnutým motorem:-) hele nevím o tom, že by měl Haibike nějaký lepší kolo (jako osazení, vidle atd - jediný co jsem viděl zatím tak byl Trek a Spešl), ale třeba se pletu. Je jasný, že když si sedneš na nějakej obstarožní horák s úzkejma řidítkama a 26, tak je to sranda. Ale kdyby někdo kdo jezdí sedl z tvého 20kg těžkýho tanku na 11kg karbonovýho moderního fulla s top vidlí, karbonovejma kolama, bezdušovkama atd., tak by šíleně zase působilo to éčko.. Tyhle diskuze samozřejmě nikdy neskončej, já jsem přesně uprostřed - vidím jak je to pro někoho fajn, ale zároveň tak nějak "pohrdám" (nebrat zle) borcema, kde je vidět, že to maj prostě jen jako easy way. 

Link to comment
Share on other sites

Taky ty elekrokola vidím taky spis pozitivně. Pro důchodce rozhodně, pro ostatní vlastně taky, pokud by jinak seděli doma nebo jeli autem, tak elektrokolo je vlastně výhra pro všechny.U dětí souhlas pro ty vlastní pohon dokud můžou…moje decka z toho ještě nemají moc rozum ale zatím sem rozhodnutý ze elektro jim jindy nekoupim..at siho koupi až samy:) Co týká mizícího pocitu určité sportovní výjimečnosti, ano to chápu, ale to je prostě vývoj. Plus drahy benzin/nafta, elektromobilita…aktuální okolnosti budou lidi proste tlačit víc a víc směrem k elektro-cyklo. Levnější hobby už je vlastně jen pěší turistika, ale tam spoustě lidí chybí nejaka dynamika/adrenalin a vlastně i potenciální rádius může být umezujicí oproti kolu, tím tuplem elektrokolu. Já myslim ze nějaký peak v tohoto hobby je ještě určitě před nama. Další plus ze je to hobby relativně kompatibilní s potřebou Čechů chastat. Ja sem se smířil s tím, ze všude, kde je/bylo krásně, se vyrojí spousta lidi přesně v okamžiku,kdy tam někdo otevře první hospodu :). No ale to už je jiné téma :)  

Link to comment
Share on other sites

před 18 hodinami, xcmaniax napsal:

Zkus si pak tu samou trasu projet s vypnutým motorem:-) hele nevím o tom, že by měl Haibike nějaký lepší kolo (jako osazení, vidle atd - jediný co jsem viděl zatím tak byl Trek a Spešl), ale třeba se pletu. Je jasný, že když si sedneš na nějakej obstarožní horák s úzkejma řidítkama a 26, tak je to sranda. Ale kdyby někdo kdo jezdí sedl z tvého 20kg těžkýho tanku na 11kg karbonovýho moderního fulla s top vidlí, karbonovejma kolama, bezdušovkama atd., tak by šíleně zase působilo to éčko.. Tyhle diskuze samozřejmě nikdy neskončej, já jsem přesně uprostřed - vidím jak je to pro někoho fajn, ale zároveň tak nějak "pohrdám" (nebrat zle) borcema, kde je vidět, že to maj prostě jen jako easy way. 

Jezdím bez motoru často, při rychlostech nad 25 km/h, motor zatím nevypínám (PROČ???), jen snižuji přípomoc na minimum. Je jasné že horský e-mastodont bude bez motoru proti staršímu kolu hendikepovaný, já jen reagoval na hory, sjezdy a nebezpečí u nezkušených e-bikerů, kterým motor umožnil vydrápat se na vrcholky, chtěl jsem říci, že kopce sjížděli zkušení i méně zkušení kolisté už kdysi na dnes zastaralých kolech a moderní e-biky jsou proti nim svým způsobem stabilní a bezpečné (a jak jsem psal o své zkušenosti z motorek, možná jsou stabilní i proti moderním kolům). Navíc nic není hazardem, pokud se to dělá s rozumem. Mimochodem máš pravdu, přesedl jsem na obstarožního horáka s úzkými řídítky a 26" koly, na druhou stranu dobře brzdil (hydraulika + kortouče) i řadil. Můj Haibike není ničím výjiměčný a komponenty jsou spíš základní.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Včera jsem dal podvečerních 27 kilometrů, na letiště a oklikou zpět. Mimochodem, věděli jste, že když "jel generál Laudon skrz vesnici", bylo to v Přepychách roku 1758, kde svedl bitvu:-)?

Kolo mne fakt baví. Nevadí mi jet do kopců, ze kterých jsem měl na normálním kole paniku a neměl jsem je rád ani v mládí, kdy jsem na kole sjezdil půl Evropy a jezdil na něm i do práce 60 km denně. Prostě kopce nee. Sjezdy, ty se mi na kole líbily vždycky. A na Haibiku mne baví obojí. Nahoru cítím pomoc motoru a když nahodím automatický režim, který přidává podle toho jak se do pedálů opřu, je super, jak kolo vyrazí vpřed, krpál nekrpál. Z kopce, hlavně v zatáčkách, zase oceňuji tuhost robustního rámu a velká kola, tedy setrvačníky přispívající ke stabilitě div ne srovnatelné s motocyklem. Technika jízdy v zatáčkách se opravdu přibližuje motorce a kolo lze podobně klopit, jen mi při rychlostech kolem padesátky slzí oči, snad to spraví nové dioptrické sportovní brýle nebo budu pokračovat v hledání helmy s účinným plexištítem. Brzdy se už rozbrzdily, brzdí to slušně i když při rychlé jízdě z kopce se musí začít brzdit včas. Ale nejsem závodník a zatím jsem nenarazil na situaci, kdy by brzdy nestíhaly. No a tím se pomalu dostávám k výhradám. Není jich hodně. Zadek si zvyká, ale nevylučuji nutnost pořízení pohodlnějšího sedla. Taky mne čeká zadní nosič na delší cesty, ale to není výhrada. Budu muset vyměnit držák cykloláhve, protože ten co jsem koupil brání zastrčení dobíjecího konektoru, který je blbě otočen. Nechápu, jak to mohli u Haibiků takhle vymyslet. Co je také vlastnost je výška sedla, takže s mými 178 cm je nasedání na hraně, přehodit nohu přes sedlo, dát ji na pedál a přitom sedět a druhou nohou se opírat o zem skoro nejde. Našel jsem si svůj systém, je to v poho ale není to komfortní. Od toho jsou asi teleskopické sedlovky, tak uvidíme co se dá dělat, resp. jestli se vejde teleskopická sedlovka, současně mé odpružené sedlo a ještě se tam musí vejít na objímku blatník a budoucí nosič.

Moc si to užívám, neřeším kam jedu, když se mi chce někam zahnout tak zahnu a když to bude delší tak co, 630 Wh baterka jen tak nedojde a že bych cestou zdechnul vyčerpáním taky nehrozí. Ale sport to je, ne že ne. Včera jsem měl tepovku i kolem 160, do kopce si pomáhám víc, často řadím a udržuji frekvenci a 80% úseků po rovině jezdím kolem 30 km/h, tedy již bez přípomoci motoru. Při sjezdech frčím přes 50 km/h, vždy si připravím těžší převod a dole pod kopcem se snažím vysokou rychlost ještě kus udržet. Je to bezva..

IMG_20220602_170046~01.jpg

IMG_20220602_170200~01.jpg

IMG_20220602_170245~01.jpg

IMG_20220602_170317~01.jpg

IMG_20220602_173030~01.jpg

Link to comment
Share on other sites

To Ivan: Píšeš hezky, jen vůbec nechápu že při tvých zálibách ve sjezdech a dlouholetých zkušenostech na Enduru jsi si nekoupil celopéro s pořádanými kvalitními vidlemi a dobrými brzdami 😲 

Link to comment
Share on other sites

V 3. 6. 2022 v 13:48, African napsal:

To Ivan: Píšeš hezky, jen vůbec nechápu že při tvých zálibách ve sjezdech a dlouholetých zkušenostech na Enduru jsi si nekoupil celopéro s pořádanými kvalitními vidlemi a dobrými brzdami 😲 

Tak za prvé jsem měl nějaký finanční limit. A za druhé - zas tak velkou zálibu ve sjezdech nemám. Prostě si je užívám, ale že bych jezdil na ekole kvůli nim, to ne. Stejné je to s terénem, kde to mám na ekole stejně jako na motorce - terén až tak moc nemusím. Jo, je to někdy adrenalín a je příjemné v terénu motorku ovládat, ale hlavní důvod je touha po poznávání odlehlých míst, do kterých se prostě po asfaltu nedostanu - hřebeny hor, salaše atd. Takže já jsem vlastně takový endurista z donucení:-). No a na kole to mám stejně. Cesty, kudy jezdím, jsou převážně asfalt ale i polňačky a lesňačky, ale žádný hardcore a hardtail s odpruženou sedlovkou mi bohatě stačí.

Link to comment
Share on other sites

před 50 minutami, Ivan Lelák napsal:

Tak za prvé jsem měl nějaký finanční limit. A za druhé - zas tak velkou zálibu ve sjezdech nemám. Prostě si je užívám, ale že bych jezdil na ekole kvůli nim, to ne. Stejné je to s terénem, kde to mám na ekole stejně jako na motorce - terén až tak moc nemusím. Jo, je to někdy adrenalín a je příjemné v terénu motorku ovládat, ale hlavní důvod je touha po poznávání odlehlých míst, do kterých se prostě po asfaltu nedostanu - hřebeny hor, salaše atd. Takže já jsem vlastně takový endurista z donucení:-). No a na kole to mám stejně. Cesty, kudy jezdím, jsou převážně asfalt ale i polňačky a lesňačky, ale žádný hardcore a hardtail s odpruženou sedlovkou mi bohatě stačí.

Aha, tak to jsem tvé vášně z tvých předchozích příspěvků pochopil trochu jinak :D Tož užívej a přeji hodně km bez pádů a ourazů, jak to poslední dobou na baterkáčích bývá :cheers:

Link to comment
Share on other sites

Před hodinou, African napsal:

Aha, tak to jsem tvé vášně z tvých předchozích příspěvků pochopil trochu jinak :D Tož užívej a přeji hodně km bez pádů a ourazů, jak to poslední dobou na baterkáčích bývá :cheers:

Díky, zatím jsem nespadl:-). O elektrokole píšu několik měsíců, dlouho jsem ho vybíral a ukázalo se, že lze jen těžko sdělit své představy o tom co a jak chci jezdit. Vždy jsem psal o menší turistice, zejména v našem regionu, orientované zejména (ale nejen) mimo asfalt, kde je spousta hezkých míst, o kterých nevím, protože ze silničního kola nebo koloběžky, která není mimo asfalt vhodná, ta místa neuvidím. Vždy jsem popisoval asfalt, lepší polní a lesní cesty, žádný hardcore, žádné záměrné blbnutí v terénu, žádné trialy. A většině lidí z toho vyšlo, že potřebuji celoodpružené kolo s kvalitním odpružením, velkými zdvihy, čtyřpístkovými brzdami s velkými kotouči, ideálně motor BOSCH poslední generace atd. Každý do rady, kterou určitě myslí upřímně, dává své zkušenosti ale představují si spíš sebe než mne. A jasně, celoodpružené kolo se dá provozovat i na silnici. Nicméně vždy jsem psal i o finančním limitu, začal jsem na 50 tisících, pak stoupal, ale kdybych dal na ty rady, budu potřebovat 120 tisíc a nebo bych musel koupit bazarové kolo. Ale mou podmínkou bylo nové kolo a navíc se servisem poblíž mého bydliště. Takže jsem všechny ty rady vzal, svezl se na několika kolech a z toho všeho udělal rozhodnutí, kterého nelituji ale o kterém vím, že je do jisté míry kompromisní. Ale je to pro mne myslím ideální kompromis a fakt si to na kole užívám.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 3 weeks later...

Sem pricmrndnu neco k te ohrane debate pro koho e-kola jsou a tak.

Ted jsme byli se zenou a dcerou v Rakousku. E-kol mraky, zdalo se, ze jasne nadpolovicni vetsina. Pujcili jsme si je taky - pro par vyletu s dcerou (1,5roku) v sedacce za mnou. Dikye-kolu jsme videli mista, kam bych se s ni jinak nevyhrabal. Nejsem cyklista, kondicku mam celkem v pohode. Ale v terenu (mysleno kopce) jako je prave treba Rakousko a jeho hory, mi tohle prijde super. At si klidne clovek zamaka, pred 5 lety bych to taky udelal. Ale kdyz si chci uzit vylet s dcerou a neco taky vyjet (ne jen lanovkou), je to super. Nikde taky neni psano, ze si nemuzu maknout, staci ubrat pripomoc. 

Proste e-kola maji svoji cilovku. Je asi jasny, ze umim vypsat typy lidi a situaci, kde smysl nedavaji a je to lenost. Ale ja jsem z puvodne prevazne negativniho posotoje dost ubral pro vlastni zkusenosti.

Nekoupim si ho, nedava pro nas smysl. V sedacce bude dcera max do 3 leta s ohledem na fakt, ze jsme letos na kole byli jednou,  tak by to bylo o par projizdkach, mozna par desitek, max. Na to mi prijde, ze vyplaznout treba 150k moc smysl nema. Spis naopak chci, aby zacala brzy jezdit sama. A v ten moment je elektro nesmysl, to si spis koupim novy brusle :D

Link to comment
Share on other sites

To bys koukal, jak je ebike paradni s ditetem i nad 3 roky. Mladymu je sedm, ale do velkejch kopcu bych ho neutlacil, takhle mu pomaham a cela rodina spokojena. Jen cekam nakej karambol, bezpecny to moc neni. Tuhle jsem ale videl nakyho typka, co mel na dite nakej gumycuk, mrknu po tom...

Link to comment
Share on other sites

Taky občas kluky zapřáhnu na gumicuk, je to nejjednodušší pořešení táhlejších kopců. Teď jsme byli s manželkou na kolech v Českým ráji, ona elektro, já to nesnáším, ale zajezdili jsme si oba, takže spokojenost. V kopci samozřejmě nemáte šanci. Jezdím na biku už snad 25 let a dřív to byl prostě i normálně venku sport - tedy na kopci člověk potkal jen borce co si to vyrasovali stejně jako já. Takže můj dnešní pocit z kola bych přirovnal k někomu, kdo leze po horách a nejednou na jeho oblíbeným kopci je lanovka. Ale jinak to těm lidem přeju - starším, míň pohyblivým, obézním - je super, že nesedí doma a dostanou se ven. Pro mlaďochy a ostatní pochopení nemám.

Link to comment
Share on other sites

Ja koupil tohle https://www.tahlo.cz/ a mame to podobne. Pani ma elektro a kdyz je potreba, tak dite vytahne, kdyz je mensi kopec, tak si ho beru i ja. Minuly tyden jsme meli rodinou vyjizdku s 600m prevyseni na 20km a pro vsechny to byla relativne pohoda a dite ani moc nepindalo 🙂

Link to comment
Share on other sites

před 17 minutami, xcmaniax napsal:

Taky občas kluky zapřáhnu na gumicuk, je to nejjednodušší pořešení táhlejších kopců. Teď jsme byli s manželkou na kolech v Českým ráji, ona elektro, já to nesnáším, ale zajezdili jsme si oba, takže spokojenost. V kopci samozřejmě nemáte šanci. Jezdím na biku už snad 25 let a dřív to byl prostě i normálně venku sport - tedy na kopci člověk potkal jen borce co si to vyrasovali stejně jako já. Takže můj dnešní pocit z kola bych přirovnal k někomu, kdo leze po horách a nejednou na jeho oblíbeným kopci je lanovka. Ale jinak to těm lidem přeju - starším, míň pohyblivým, obézním - je super, že nesedí doma a dostanou se ven. Pro mlaďochy a ostatní pochopení nemám.

S tim primerem nesouhlasim. Kdyz uz, tak ne lanovka, ale eskalator, na kterem pri  jizde zaroven jdes. Jak moc rychle jdes, to je rozdil ktery urcuje krabicka na riditku, tebou ovladana :).

A uprimne, radeji  si treba prave v Alpach vyjedu poradnej kopec na elektru, nez byt na normal biku a jet lanovkou (protoze sorry, alpsky kopce, navic s ditetem za zady, to nevyjede kazdej normalni cyklista)

Link to comment
Share on other sites

před 8 minutami, H-B napsal:

S tim primerem nesouhlasim. Kdyz uz, tak ne lanovka, ale eskalator, na kterem pri  jizde zaroven jdes. Jak moc rychle jdes, to je rozdil ktery urcuje krabicka na riditku, tebou ovladana :).

A uprimne, radeji  si treba prave v Alpach vyjedu poradnej kopec na elektru, nez byt na normal biku a jet lanovkou (protoze sorry, alpsky kopce, navic s ditetem za zady, to nevyjede kazdej normalni cyklista)

Jasně, vím, že se mnou každej nesouhlasí. Taky v těch Alpách dřív na těch kopcích hned tak někdo nebyl, stejně tak tady v Krkonoších a Jeseníkách třeba...;-) a proto mě to tak bavilo. Jinak manželka jezdí jen na Eco a poměrně slušněj stoupák já tepy na vrchu cca 160 a ona 130...

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...